Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xNursiex schreef:x_Marr schreef:Denk je eens in dat jij je levenlang op je slaapkamer moet zitten, je krijgt eten en soms een aai van een aap maar verder geen contact met andere mensen... Hoe zou jij je dan voelen?
Als jij geen maatje er bij kan geven dan denk je aan het welzijn van het dier en doe je hem naar een opvang, dan weetje zeker dattie uiteindelijk goed terecht komt, samen met een maatje en een mooi hok.
En een mooi hok?
Konijnen in een hok, dat vind ik pas zielig!
Mensen roepen erg snel dat geen maatje zielig is, blijkt nu ook maar weer. Maar twee
konijnen in een hok vind ik pas sneu.
Stel je voor dat je nu een slaapkamer zit en als je vergroot krijg je er de ruimte van je badkamer bij. Wat een luxe![]()
Geef dat dier een stukje tuin/balkon/een kamer gedeelte. Kunnen ze rennen.
Wat ook konijnen zijn vluchtdieren.
x_Marr schreef:Magda: Dat je konijnen blijven leven zegt niet dat ze o zo gelukkig zijn.
Tuurlijk jij zou ook overleven als je alleen op de wereld bent. Maar ben je dan ook echt gelukkig?
Dit heet niet vermenselijken, dat is iets heel anders, dit is een vergelijking met mensen, want blijkbaar is dat nodig voor de mensen die niet kunnen snappen dat konijnen samen gelukkiger zijn.
x_Marr schreef:Aparte hokken is niet samen.
Kan ook best frusterend zijn om 1 soortgenoot te zien maar daar niet aan te kunnen snuffelen of mee te kunnen spelen, slapen, wassen ed.
Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.
Faniek schreef:Ik heb een opvang en krijg ze regelmatig binnen helaas, mensen doen er om die reden afstand. Meestal als ze een maatje hebben is het gedrag niet over, helaas niet altijd. Dan zou castratie uitkomst bieden dan is het in echt 99,9% van de gevallen over, maar je hebt er eigenwijze tussen zitten.
Ik had er 1 die viel haar eigen maatje ook echt letterlijk aan inderdaad, maar deze loopt ondertussen in een groep van 8 en geen haar op haar koppie die nu nog aanvalt. Ze is erg lief en rustig geworden... Ik vind het jammer om hier te lezen dat zoveel mensen konijnen apart houden of in kleine hokken.. Konijnen zijn zo ontzettend leuk en konijnen samen zien? Er is absoluut niks leuker... Voor konijnen buiten vind ik het nog het sneuste...
x_Marr schreef:Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.
magda_90 schreef:x_Marr schreef:Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.
Dat heb ik nooit gezegd Marrit, nu geen dingen gaan verzinnen. Het welzijn heeft hier altijd hoog gestaan. Maar omdat er toen gewoonweg geen mogelijkheid was voor een tweede, hebben we het altijd bij 1 per keer gehouden. En zij heeft er naar mijn weten nooit één dag ongelukkig bij gezeten.
x_Marr schreef:Dan kies je voor geen konijn ipv. 1
En waar zeg ik dat jij dat gezegd hebt? Ik zeg het in het algemeen.
Manou schreef:Je kan ook kijken bij een konijnenopvang, dan weet je tenminste dat mensen met verstand van zaken je helpen met koppelen. Sowieso is het onverstandig om een volwassen konijn te koppelen met eentje jonger dan 4 maanden, voor zo'n kleintje kan dat te veel stress zijn waardoor de darmen stil komen te liggen.
magda_90 schreef:x_Marr schreef:Dan kies je voor geen konijn ipv. 1
En waar zeg ik dat jij dat gezegd hebt? Ik zeg het in het algemeen.
Dan heb ik het te persoonlijk opgevat. En wat je zegt over geen konijn ipv 1, vind ik onzinNogmaals, ervaringen hebben geleerd dat het best zonder kant, mits je er maar genoeg tegenover zet.
Wacht, dan was mijn cavia zeker ook zielig?