Mijn konijn gromt!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: konijn die gromt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:43

Daarom heb ik het er ook neergezet dat een spin niet met de knager te vergelijken valt.

Maar het ging mij meer om de behoeftes omdat er gezegd werd van "ga jij maar...". Dat klopt niet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:32

xNursiex schreef:
x_Marr schreef:
Denk je eens in dat jij je levenlang op je slaapkamer moet zitten, je krijgt eten en soms een aai van een aap maar verder geen contact met andere mensen... Hoe zou jij je dan voelen?

Als jij geen maatje er bij kan geven dan denk je aan het welzijn van het dier en doe je hem naar een opvang, dan weetje zeker dattie uiteindelijk goed terecht komt, samen met een maatje en een mooi hok.

En een mooi hok?
Konijnen in een hok, dat vind ik pas zielig!
Mensen roepen erg snel dat geen maatje zielig is, blijkt nu ook maar weer. Maar twee
konijnen in een hok vind ik pas sneu.
Stel je voor dat je nu een slaapkamer zit en als je vergroot krijg je er de ruimte van je badkamer bij. Wat een luxe ;)
Geef dat dier een stukje tuin/balkon/een kamer gedeelte. Kunnen ze rennen.
Wat ook konijnen zijn vluchtdieren.

Jij ziet zeker alleen maar die dierenwinkelhokken voor je? Er bestaan ook nog andere hokken hoor :)*
Als ik het balkon vergelijk van mijn oma met mijn hok(+ ren eraan) is dat even groot.

En moet het dan of een maatje zijn of een groter hok? Sinds wanneer kan beide niet meer?
Waarom ga je iemand aanvallen die dezelfde ideeen waarschijnlijk heeft als jou? :+

Magda: Dat je konijnen blijven leven zegt niet dat ze o zo gelukkig zijn.
Tuurlijk jij zou ook overleven als je alleen op de wereld bent. Maar ben je dan ook echt gelukkig? ;)
Dit heet niet vermenselijken, dat is iets heel anders, dit is een vergelijking met mensen, want blijkbaar is dat nodig voor de mensen die niet kunnen snappen dat konijnen samen gelukkiger zijn.

Mjay: Dat klopt dus niet, zijn genoeg voedsters die dan stoppen met grommen en aanvallen.
Ken ook genoeg voedsters die dat niet doen(het grommen)... heel veel zelfs.. in de opvang waar ik stage loop.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:34

Mijn vriendin heeft 2 konijnen en die brullen soms als Leeuwen, níet overdreven! :n
Ze zijn wel samen, alleen aparte hokken. Man he, steigeren dat ding én maaien met de voorbenen,
wat nou waakhond? Een konijn voldoet ook! _O-

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:36

x_Marr schreef:
Magda: Dat je konijnen blijven leven zegt niet dat ze o zo gelukkig zijn.
Tuurlijk jij zou ook overleven als je alleen op de wereld bent. Maar ben je dan ook echt gelukkig? ;)
Dit heet niet vermenselijken, dat is iets heel anders, dit is een vergelijking met mensen, want blijkbaar is dat nodig voor de mensen die niet kunnen snappen dat konijnen samen gelukkiger zijn.

Ik herken het snel genoeg als een dier apathisch in een hoekje zit omdat het niet gelukkig is.

Wat ik steeds wil zeggen is dit: een knager is niet per definitie ongelukkig als hij alleen zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:38

Aparte hokken is niet samen.
Kan ook best frusterend zijn om 1 soortgenoot te zien maar daar niet aan te kunnen snuffelen of mee te kunnen spelen, slapen, wassen ed.

Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:39

Ik heb een opvang en krijg ze regelmatig binnen helaas, mensen doen er om die reden afstand. Meestal als ze een maatje hebben is het gedrag niet over, helaas niet altijd. Dan zou castratie uitkomst bieden dan is het in echt 99,9% van de gevallen over, maar je hebt er eigenwijze tussen zitten.
Ik had er 1 die viel haar eigen maatje ook echt letterlijk aan inderdaad, maar deze loopt ondertussen in een groep van 8 en geen haar op haar koppie die nu nog aanvalt. Ze is erg lief en rustig geworden... Ik vind het jammer om hier te lezen dat zoveel mensen konijnen apart houden of in kleine hokken.. Konijnen zijn zo ontzettend leuk en konijnen samen zien? Er is absoluut niks leuker... Voor konijnen buiten vind ik het nog het sneuste...

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:40

Citaat:
Kan ook best frusterend zijn om 1 soortgenoot te zien maar daar niet aan te kunnen snuffelen of mee te kunnen spelen, slapen, wassen ed.

Ze gaan elke dag samen in 't 'rennetje' :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:41

x_Marr schreef:

Vind het verbazingwekkend hoeveel mensen konijnenwelzijn blijkbaar niet belangrijk vinden.. had er meer van verwacht op een paardenforum, neem toch aan dat als je iets met paarden het je ook wel iets hebt met de andere dieren die je neemt.

Ach, helaas zijn er ook zat op dit forum die paardenwelzijn ook niet zo belangrijk vinden. :7
Maar ik ben het helemaal met je eens, hoor!!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:42

Faniek schreef:
Ik heb een opvang en krijg ze regelmatig binnen helaas, mensen doen er om die reden afstand. Meestal als ze een maatje hebben is het gedrag niet over, helaas niet altijd. Dan zou castratie uitkomst bieden dan is het in echt 99,9% van de gevallen over, maar je hebt er eigenwijze tussen zitten.
Ik had er 1 die viel haar eigen maatje ook echt letterlijk aan inderdaad, maar deze loopt ondertussen in een groep van 8 en geen haar op haar koppie die nu nog aanvalt. Ze is erg lief en rustig geworden... Ik vind het jammer om hier te lezen dat zoveel mensen konijnen apart houden of in kleine hokken.. Konijnen zijn zo ontzettend leuk en konijnen samen zien? Er is absoluut niks leuker... Voor konijnen buiten vind ik het nog het sneuste...

Amen!!!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:42

x_Marr schreef:

Dat heb ik nooit gezegd Marrit, nu geen dingen gaan verzinnen. Het welzijn heeft hier altijd hoog gestaan. Maar omdat er toen gewoonweg geen mogelijkheid was voor een tweede, hebben we het altijd bij 1 per keer gehouden. En zij heeft er naar mijn weten nooit één dag ongelukkig bij gezeten.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:44

En als ik dan een nijn erbij neem, wat gaat dan beter samen een mannetje of vrouwtje? Ik heb nu een vrouwtje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:45

Niien_S schreef:
En als ik dan een nijn erbij neem, wat gaat dan beter samen een mannetje of vrouwtje? Ik heb nu een vrouwtje.

Een gecastreerd mannetje. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:46

Dan kies je voor geen konijn ipv. 1 ;)
En waar zeg ik dat jij dat gezegd hebt? Ik zeg het in het algemeen.

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:47

x_Marr schreef:

huh? dat snap ik even niet..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:50

magda_90 schreef:
x_Marr schreef:

Dat heb ik nooit gezegd Marrit, nu geen dingen gaan verzinnen. Het welzijn heeft hier altijd hoog gestaan. Maar omdat er toen gewoonweg geen mogelijkheid was voor een tweede, hebben we het altijd bij 1 per keer gehouden. En zij heeft er naar mijn weten nooit één dag ongelukkig bij gezeten.

Magda, ik zou dan nooit aan konijnen begonnen zijn. Het is of twee (of meer) of geen een. Heel simpel dus. Ik heb mijn huisdieren eigenlijk niet alleen voor mijn eigen lol. Ik vind dat je wel moet kunnen voorzien in hun natuurlijke behoeftes, want het moet voor hun ook leuk zijn om bij je te wonen. Zo sta ik er in, eerlijk gezegd. En dat geldt voor al mijn huisdieren (katten, paard, konijnen). Ik geniet elke dag weer, zolang zij ook maar genieten.

En dan al dat geneuzel over wel of niet twee nijnen, wel of niet veel ruimte qua hok of niet. Zorg gewoon voor beide; gezelschap EN ruimte. :)
Anders moet je er niet aan beginnen.

@TS; overweeg je nu om er een tweede bij te nemen??? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:50

Niien_S schreef:
x_Marr schreef:

huh? dat snap ik even niet..

Ze reageerde op iemand anders (volgens mij).

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:52

x_Marr schreef:

Dan heb ik het te persoonlijk opgevat. En wat je zegt over geen konijn ipv 1, vind ik onzin :n Nogmaals, ervaringen hebben geleerd dat het best zonder kant, mits je er maar genoeg tegenover zet.

Wacht, dan was mijn cavia zeker ook zielig?

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:52

Ik ben aan het kijken of ze in de buurt nog een jonkie aanbieden:D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:53

Niien_S schreef:
Ik ben aan het kijken of ze in de buurt nog een jonkie aanbieden:D

Nou, dat vind ik echt super van je!!!! *\o/*

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:54

Mijn konijn kan ook serieus grommen en als ik haar wat 'pest' dan gromt ze nog harder en springt ze op en krabt. Verder is ze heel lief en nieuwsgierig... Springt trouwens over een draad die even hoog komt als mijn schouders :p (ik ben 1m74). Die kleine is niet te onderschatten maar ooh zo schattig.. maarja ook hier eentje die gromt!

Niien_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:55

zou het dan wel in het hok kunnen dat ik nu heb??
die is 100x60 volgens mij..

@mallodie: idd de mijne doet precies hetzelfde..

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:55

Je kan ook kijken bij een konijnenopvang, dan weet je tenminste dat mensen met verstand van zaken je helpen met koppelen. Sowieso is het onverstandig om een volwassen konijn te koppelen met eentje jonger dan 4 maanden, voor zo'n kleintje kan dat te veel stress zijn waardoor de darmen stil komen te liggen.

Niien_S

Re: konijn die gromt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:57

Oke, dan niet zo jong maar ik wil niet zo'n grote reus erbij hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:57

Manou schreef:
Je kan ook kijken bij een konijnenopvang, dan weet je tenminste dat mensen met verstand van zaken je helpen met koppelen. Sowieso is het onverstandig om een volwassen konijn te koppelen met eentje jonger dan 4 maanden, voor zo'n kleintje kan dat te veel stress zijn waardoor de darmen stil komen te liggen.

Zit inderdaad wat in..... Bij de opvang weten ze wel wat ze doen.......

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:59

magda_90 schreef:
x_Marr schreef:

Dan heb ik het te persoonlijk opgevat. En wat je zegt over geen konijn ipv 1, vind ik onzin :n Nogmaals, ervaringen hebben geleerd dat het best zonder kant, mits je er maar genoeg tegenover zet.

Wacht, dan was mijn cavia zeker ook zielig?

Niks kan een soortgenoot vervangen.