Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij een kalf kunnen op laten groeien om daarna te slachten?

Ja, dan weet ik in ieder geval wat voor vlees ik eet
72 (25%)
Ja, geen probleem mee
40 (14%)
Nee
162 (57%)
Anders nl
9 (3%)

Totaal aantal stemmen: 283

tribeworld

Re: Je eigen koe houden en laten doden voor het vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:44

nou eet ik geen vlees ik zou hem niet kunnen laten doden geen haar op mijn hoofd die daar aan zou denken met geen een dier.
ik zou hem lekker laten lopen dan hebben ze een goed leven en niet op een bordje.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:35

Ik heb mijn eigen koeien laten slachten, en ze heerlijk opgegeten. Wij hadden Belgische Blauwen, een vleesras.
Ik ben er mee opgegroeid. En vind het normaal.
Onze koeien kregen 2 keer een kalfje en daarna gingen ze naar de slacht.
Als ze geslacht waren gingen we naar de slagerij en pakte we zelf ons eigen vlees in, onze eigen koe dus. Vind het normaal. En heb nooit meer zulk lekker vlees gegeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:39

ik heb er geen problemen mee. Heb zelf ook zo'n stiertje gehad, melkras, 1maand te vroeg geboren. MEt de fles groot gebracht, halster om en dan liep ie mee. Daarna heeft ie een tijdje aan een ketting in de tuin gelopen. Leuk zo'n ding! Maar toen hij 2 was snapte ie goed dat ie stier was en werd ie gevaarlijk. Om problemen te voorkomen hakkie sjakkie weg zakkie!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:40

Wat een lieffie :+:

Ik zou het wel kunnen denk ik.. Alhoewel, als het er dan op aan komt..
Maar ik eet dat iig liever dan 'supermarktvlees'.
Maar ben dan ook vegetariër.. :+

mirjamvdkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:41

Oe daar zitten wel een paar lekkere stukken vlees aan zeg:P

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:50

Ik zou het nooit kunnen.
omdat ik geen vlees eet, maar ook omdat je toch een band hebt opgebouwd met zo'n beest?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:50

Ik had geen band met de koeien opgebouwd, omdat ik wist dat we ze zouden slachten. Daar stel je je op in.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:22

ik bedoel, als je zoals in haar situatie maar één koe hebt. Je ziet dat beest toch elke dag als je 'm voer geeft enzo.
En waarom zou je je eigen koe laten slachten? dat doe je toch ook niet zomaar bij je gezonde paard?

Ik heb al moeite met een dode vis uit het aquarium halen. :o
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 16-11-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:25

Zet hem voor een wagen, dat kan heb ik gezien op internet.
Konijn, parkiet, goudvis of stier, vermaak jezelf en heb plezier :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:26

Nope, als ik een dier houd is ie bij mij tot ie natuurlijke dood sterft of geen kwaliteit van leven meer heeft.

Een kat, hond, paard, vis, koe, maakt niet uit...

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:29

Ik zou het ook niet kunnen, terwijl ik wel zo ben opgegroeid :o
Er ligt nu vlees van een stier van mijn zus in de vriezer, maar toch vind ik het moeilijk om dat op te eten. Heel idioot.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:32

ik snap de mensen niet hoor, altijd maar klagen dat het zo zielig is voor die beesten in de bio-industrie, dan heb je dus een eigen koe of varken of weet ik veel wat die lang zal ze leven heeft gehad een prachtig leven, veel ruimte.. en dan wil je dat nog niet opeten? .... euh.. ja ik raak ergens de draad kwijt nu?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:32

Ik zeg NEE! En heel hard ook. Ik zou het echt niet kunnen.
Wat voor beest ook, zodra hij bij ons is, is het een huisdier. Je gaat van het beest houden en nee, dan kan ik het echt niet op gaan of laten eten.

Jaren geleden had een vriendin van mij bij haar paard een geweldige koe staan en ik heb uren dat beest staan borstelen. Gezellig ding dat het was, echt waar! Toen het dier na een jaar of wat er opeens niet meer was en de hele diervries vollag met vlees, heb ik toch een traantje weg moeten pinken. :o

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:34

fenna1995 schreef:
ik bedoel, als je zoals in haar situatie maar één koe hebt. Je ziet dat beest toch elke dag als je 'm voer geeft enzo.
En waarom zou je je eigen koe laten slachten? dat doe je toch ook niet zomaar bij je gezonde paard?

Ik heb al moeite met een dode vis uit het aquarium halen. :o

Ik had maar 2 koeien, dat maakt de situatie niet veel anders.

Mijn koeien waren niet mijn "huisdieren" ook niet voor mijn gevoel. Mijn paard is iets heel anders dan de koeien die ik had. Ik heb er een heel ander gevloe bij. Ik gaf wel om mijn koeien, maar ze werden gewoon geslacht. Daar stelde ik me op in, ik hechte me er niet zo aan als aan mijn paarden.

Ik snap het niet helemaal...
Veel van jullie kopen wel vlees uit de supermarkt van Bio industrie koeien, varkens en kippen. Maar een koe opeten die een perfect leven heeft gehad is dan not done.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:36

Als ik een koetje koop en daarmee knuffel, speel, een band opbouw etc zou ik het niet kunnen, dan zie ik zo'n diertje als stukje van mijn familie.

Wél zou ik dit kunnen wanneer ik ze op een weiland een eiondje weg heb staan en ze eigenlijk alleen voer en verder geen band mee heb. De koe heeft dan een zeer goed leven gehad, daarna op een eerlijke manier laten slachten en het op eten zou ik wél kunnen. Dat zie ik niet als zieliger dan het vlees wat er bij de slager of de supermarkt ligt, die vind ik zieliger, die hebben vaak niet zo'n best leven gehad.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:40

Ik vind het idee geweldig, zo'n dier heeft een prima leven gehad en je weet precies wat erin is gegaan (of beter: wat er niet in is gegaan). Maar ik denk dat ik het niet zou kunnen, ik zou me er toch net iets teveel aan hechten!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:52

Maartje1990 schreef:
ik snap de mensen niet hoor, altijd maar klagen dat het zo zielig is voor die beesten in de bio-industrie, dan heb je dus een eigen koe of varken of weet ik veel wat die lang zal ze leven heeft gehad een prachtig leven, veel ruimte.. en dan wil je dat nog niet opeten? .... euh.. ja ik raak ergens de draad kwijt nu?

Ja, de band dat je hebt met een dier. En ja, dat kan je ook hebben met dieren die veelal worden opgegeten.

Ik eet liever geen dieren/wezens op waarvan ik heb hou, dankje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:59

BraveSpots schreef:
Maartje1990 schreef:

Ja, de band dat je hebt met een dier. En ja, dat kan je ook hebben met dieren die veelal worden opgegeten.

Ik eet liever geen dieren/wezens op waarvan ik heb hou, dankje.

en ik eet liever geen dieren op uit de bio-industrie ;) die dieren waarvan ik 'hou' weet ik tenminste nog van dat ze een goed leven hebben gehad. Alhoewel ik m'n eigen paarden dan weer niet door m'n keel zou kunnen krijgen. Maar m'n 2 schapen die ik heb weer wel en daar 'hou' ik ook van hoor ;)

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:02

Neen, ik zou het niet kunnen.
Overgens geen enkel dier dat ik levend gezien heb.
Ik eet heel graag kreeft. Nu hebben ze in de zaak waar ik werk een kreeftenbak met levende kreeften, klanten kunnen zelf een kreeft kiezen en die word dan klaargemaakt.
awel ik zou dus nooit kreeft eten daar ik kan het gewoon niet. Ik haal ze ook niet uit de bak.
En die lieve Billy goh is die al 5 ik herinner me hem nog als kalfje van de foto's toen geweldig dat hij echt bij jullie mag oud worden.

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:09

Wij hebben kalkoeneneieren gekocht en laten uitbroeden door onze kip met als doel dat ze met de kerst opgepeuzeld zouden worden....

Dit is gebeurd alleen 1: geen hap heb ik ervan gegeten en 2: noooit en nooooooooit meer dat ik zoiets doe!!!

Heel raar want ik heb altijd gezegd dat deze dieren wel een leuk leven hebben gehad en dat ze dan dood gaan ach..:Y)
Maar op dat moment dacht ik er anders over, ze waren ook hartstikke tam en heel gezellige beesten, ik mis ze nog het waren er 7....

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:13

Als hij echt zoveel geld zou kosten? Jahoor, mooi de vriezer vol :j

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:18

Maartje1990 schreef:
en ik eet liever geen dieren op uit de bio-industrie ;) die dieren waarvan ik 'hou' weet ik tenminste nog van dat ze een goed leven hebben gehad. Alhoewel ik m'n eigen paarden dan weer niet door m'n keel zou kunnen krijgen. Maar m'n 2 schapen die ik heb weer wel en daar 'hou' ik ook van hoor ;)

Ik ook niet, daarom eet ik ook zo minimaal mogenlijk vlees.
En toch vind ik het ééén niet gelijk aan het ander.

Een koe eten van een boerderij aan de andere kant van het stad waarvan je weet dat ie een goed leven heeft gehad, dat zou ik kunnen.
Maar mijn eigen koe uit de weide waar ik een leuke band mee heb slachten en opeten, dat lukt niet. En dat hoeft ook niet voor mij, er bestaan genoeg 'goed' vlees in de wereld zonder dat ik daarvoor Bella uit de achtertuin moet opeten ;) .

Rosaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:24

Ik zelf zou het niet kunnen. Ik bouw heel snel een band op met een beest, mocht ik deze os in de tuin hebben staan, zou ik geen afscheid van hem willen nemen. Ik heb momenteel wel een koe in de diepvries liggen die bij mijn opa en oma, nouja stief opa en oma, hoe heet zo iets.. in het weiland heeft gestaan. Hun slachten regelmatig een paar koeien en dat vlees word verdeelt over de kinderen. Op zich ideaal en ik eet het ook gewoon. Maar deze koeien heb ik zien staan, en niet jaren verzorgt. Daar zit voor mij toch wel een verschil. Voor de mensen die het wel kunnen, petje af. Jullie geven deze beesten een beter leven dan die in pakjes vlees uit de supermarkt belanden.

*edit, koeien staan in een wei, niet in de tuin :+

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:42

Dan heb ik ook nog een vraag voor alle mensen die ''lekker goedkoop'' vlees uit de supermarkt halen.
Waarom geen vlees bij de slager of boerderijwinkel weg?
Je weet nl niet wat je overkomt en je helpt ook nog eens mee aan een beter dierenwelzijn.

Veel vlees trouwens komt ook uit het buitenland, en is zogenaamd vers. Dat kan helemaal niet, want als dat uit argentinie komt dan zou het al bedorven hier in NL aan moeten komen.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:46

ik ben er in de tussentijd al aan gewend. Is hier in mijn omgeving vrij gewoon. Boeren die de koe kopen om die later te laten slachten... heb er vaak van mee gegeten, lekker hoor!