Tips gevraagd, Zindelijkheid, pup, 11 maanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BKS

Re: Tips gevraagd, Zindelijkheid, pup, 11 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:44

Nou, is in ieder geval duidelijk dat ik het helemaal verkeerd doe ( daarom zal de oudste ook wel 15 zijn en nog topfit). Ben wel heel benieuwd wat de symptomen zijn van deficientieziekten? Heb er werkelijk nog nooit van gehoord...... En als je dus hetzelfde merk brok en vlees gebruikt is dat ook funest?

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 11:14

Mijn honden krijgen op het moment 2 x per dag eten, maar vroeger ( de oudste is nu 9 en die andere die we hadden is 12 geworden, grote hond) hebben altijd 1 x per dag eten gehad..
Mijn hondje van 9 heeft heel vaak nog smorgens zoiets van.. laat maar, hoef niet. Maar die is kerngezond en zo fit voor een hond van 2 jaar.
Maar ik heb wel gehoord omdat het wel slecht is.. zeker bij grote honden.

Dus bij ons krijgen ze nu 2 x per dag :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:24

Misschien helpt het door sávond iets langer een rustige wandeling te maken dat ze iets meer tijd heeft om te plassen.
Sommige honden gunnen zichzelf de tijd niet omdat ze aan het spelen zijn of bv als ze thuis komen een koekje krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:22

In principe heeft een hond genoeg aan 1 x per dag zijn maaltijd.
Maar...bij de grote honden die gevoeliger zijn voor maagkantelingen wordt vaak het advies gegeven de portie te verdelen over twee keer.

Moi22 heeft gelijk. Er zijn in NL heel veel honden met uiteenlopende problemen door voerfouten.
Daarbij moet je denken aan: veel te dik (wie kent ze niet, de labradors die er uit zien als worstjes op pootjes) totaan huidproblemen, gebitsproblemen, spierproblemen etc..

Moi22 zegt dat dit veroorzaakt wordt door verkeerd eenzijdig voedsel.

Daarop wordt door iemand anders de vraag gesteld of het verkeerd is als je altijd dezelfde brokken geeft.
Dat is het niet...MITS het goede brokken zijn, die alle voedingsstoffe bevatten die een hond nodig heeft.

Niet alle merken zijn hiermee even goed. Er zijn merken waarop staat: bevat 5% vlees.. Dan ga je je toch wat afvragen of niet?

Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die de hond allerlei afwisseling geven in het voer, die ook teniet doet aan het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen. In de trant van: ik wil ook niet alle dagen hetzelfde eten, of de hond vindt het zo lekker.
Dan krijgen de honden van allerlei "mensenvoer", zoals koekjes, stukje taart, ijs, noem maar op. En soms zelfs chocolade!
En daar komen dan problemen van!

een ander uiterste zijn mensen die "barven". Dat wil zeggen dat ze hun hond vers vlees geven en het helemaal zelf samenstellen. In principe is dat hartstikke goed voor een hond, want eht staat het dichtst bij het natuurlijke dieet en eetpatroon van de hond. Maar...je moet dan zelf wel heel goed weten waar je mee bezig bent, anders doe je het nog fout. De meeste mensen die "barven" verdiepen zich gelukkig er wel goed in.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:16

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 18:47

Die van mij krijgen gewoon Pal brok en vlees :o zal wel een doodzonde zijn.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:44

Nimroy schreef:
ze krijgt smorgens, na haar ochtendmaaltijd haar eerste ontbijt zegmaar en om half 6 ong. haar diner.

Waarom voer jij haar drie keer per dag, is het niet beter om dit naar één of twee keer per dag terug te voeren?
En waarom smorgens twee maaltijden achter elkaar?

Bovendien ben ik wel benieuwd waarom je niet reageer op de opmerking van Dees_Daan;

dees_daan schreef:
als ze het op haar laatste rondje niet doet dan kan je proberen om er een commando aan vast te hangen.. belonen als ze haar behoefte doet en daar een woordje aan koppelen.. misschien dat ze het dan s'avonds nog wel doet en snachts niet meer..

moi22 schreef:
@ R.X. Toch wel raar dat ik bij mijn opleiding leer dat een hond maar 1 keer hoeft te eten (meer mag natuurlijk ook en gebeurt ook meestal) maar goed denk dat een voerleverancier er meer verstand van heeft dan de beste dierenartsen van het land :+ .

Heel bokt weet het beter en de meest gemaakte opmerking momenteel is dat een bokker veel meer van het eten van een hond afweet dan welke willekeurige DA dan ook, dat moet jij toch weten :D :D

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:21

dubbel post..
Laatst bijgewerkt door BBMarin op 05-11-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:21

Chiqa schreef:
Nimroy schreef:
ze krijgt smorgens, na haar ochtendmaaltijd haar eerste ontbijt zegmaar en om half 6 ong. haar diner.

Waarom voer jij haar drie keer per dag, is het niet beter om dit naar één of twee keer per dag terug te voeren?
En waarom smorgens twee maaltijden achter elkaar?

Bovendien ben ik wel benieuwd waarom je niet reageer op de opmerking van Dees_Daan;

dees_daan schreef:
als ze het op haar laatste rondje niet doet dan kan je proberen om er een commando aan vast te hangen.. belonen als ze haar behoefte doet en daar een woordje aan koppelen.. misschien dat ze het dan s'avonds nog wel doet en snachts niet meer..

Op punt 1: Ik zie nu pas dat die zin helemaal niet klopt :+
Ze krijgt sochtends na haar eerste ochtendwandeling (moet het zijn) haar ontbijt, en dan haar avondeten rond 5 u.

Op punt 2: Omdat het niet om het poepen gaat, maar voornamlijk om het plassen en ze plast áltijd op haar laatste rondje, soms ook wel 2 x. Maar vaak evegoed ook nog snachts.

Vanacht was ze toevallig droog!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:29

Ik had een volwassen hond die er 's nachts altijd een keer uit moest, hij hield het niet tot de volgende ochtend vol. Ik gaf hem altijd brokken en ben om een andere reden overgegaan op KVV (kant en klaar vers). Leuke bijwerking voor mij was dat hij het 's nachts op kon houden en ik er dus niet meer uit hoefde. Bij brokken ging hij veel meer drinken en moest dus ook meer plassen en dus moest ik er 's nachts uit. Ik weet niet of je brokken voert, anders is dit misschien een optie.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:35

Nou daar heb je nog eens een punt. Wij voeren inderdaad brokken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:44

Je kan het eens proberen. Ik merkte het al heel snel het positieve effect. En als ik een keer vergat om het KVV uit de vriezer te halen en hem dan maar brokken gaf, kon ik er geheid die nacht uit.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:10

Chiqa schreef:
moi22 schreef:
@ R.X. Toch wel raar dat ik bij mijn opleiding leer dat een hond maar 1 keer hoeft te eten (meer mag natuurlijk ook en gebeurt ook meestal) maar goed denk dat een voerleverancier er meer verstand van heeft dan de beste dierenartsen van het land :+ .

Heel bokt weet het beter en de meest gemaakte opmerking momenteel is dat een bokker veel meer van het eten van een hond afweet dan welke willekeurige DA dan ook, dat moet jij toch weten :D :D

Oepsie en nu ben ik er toch een keer ingetrapt :oo :oo :oo

polly2 schreef:
In principe heeft een hond genoeg aan 1 x per dag zijn maaltijd.
Maar...bij de grote honden die gevoeliger zijn voor maagkantelingen wordt vaak het advies gegeven de portie te verdelen over twee keer.

Moi22 heeft gelijk. Er zijn in NL heel veel honden met uiteenlopende problemen door voerfouten.
Daarbij moet je denken aan: veel te dik (wie kent ze niet, de labradors die er uit zien als worstjes op pootjes) totaan huidproblemen, gebitsproblemen, spierproblemen etc..

Moi22 zegt dat dit veroorzaakt wordt door verkeerd eenzijdig voedsel.

Daarop wordt door iemand anders de vraag gesteld of het verkeerd is als je altijd dezelfde brokken geeft.
Dat is het niet...MITS het goede brokken zijn, die alle voedingsstoffe bevatten die een hond nodig heeft.

Niet alle merken zijn hiermee even goed. Er zijn merken waarop staat: bevat 5% vlees.. Dan ga je je toch wat afvragen of niet?

Daarnaast zijn er ook genoeg mensen die de hond allerlei afwisseling geven in het voer, die ook teniet doet aan het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen. In de trant van: ik wil ook niet alle dagen hetzelfde eten, of de hond vindt het zo lekker.
Dan krijgen de honden van allerlei "mensenvoer", zoals koekjes, stukje taart, ijs, noem maar op. En soms zelfs chocolade!
En daar komen dan problemen van!

een ander uiterste zijn mensen die "barven". Dat wil zeggen dat ze hun hond vers vlees geven en het helemaal zelf samenstellen. In principe is dat hartstikke goed voor een hond, want eht staat het dichtst bij het natuurlijke dieet en eetpatroon van de hond. Maar...je moet dan zelf wel heel goed weten waar je mee bezig bent, anders doe je het nog fout. De meeste mensen die "barven" verdiepen zich gelukkig er wel goed in.

Heel stuk uitleg getypt staat het er al O:)

@bks: enkele symptomen van deficientieziekten zijn: rachitis bij vitamine d gebrek, buigende botten en misvormingen bij calcium gebrek maar ook een teveel aan calcium kan enorme schade veroorzaken. En helaas komen alledrie meer voor dan je zou denken (zijn ook samenhangend). Naast deze zijn er veel meer vitamines en mineralen e.d. die tot problemen kunnen leiden als ze te veel danwel te weinig gevoerd worden.

@winia4ever: onze hond kreeg dat ook toen ze bij de fokster vandaan kwam. Zij gaven en dat raadde onze dierenarts ons ook aan 1x per week brokken (ik dacht eigenlijk dat die ook van carnibest waren maar blijkbaar heb ik me vergist want kan het niet vinden op de site). Verder is het geen puur rauw vlees dat je voert hoor. Er is nog eea. aan toegevoegd.

En nu maar weer ontopic: is je hond nu al 2 nachten drooggebleven? Echt een meelezer dus :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:30

Nikka schreef:
Ik had een volwassen hond die er 's nachts altijd een keer uit moest, hij hield het niet tot de volgende ochtend vol. Ik gaf hem altijd brokken en ben om een andere reden overgegaan op KVV (kant en klaar vers). Leuke bijwerking voor mij was dat hij het 's nachts op kon houden en ik er dus niet meer uit hoefde. Bij brokken ging hij veel meer drinken en moest dus ook meer plassen en dus moest ik er 's nachts uit. Ik weet niet of je brokken voert, anders is dit misschien een optie.

Veel brokken zijn veel te zout, waaronder Peddigree.
Daardoor drinken ze heel veel, dat ze na de brokken wat drinken is natuurlijk normaal.

En mensen die dan maar het drinkenweg halen van de hond???
Omdat die anders meer moet plassen.
Je zou ze toch een pot zout leeg moet laten eten, en nee ze mogen dan niet drinken, die mensen dan.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 13:12

@ Moi22: Ze was nu 2 nachten achter elkaar droog, die nacht daarvoor 1 klein plasje en die nacht daarvoor ook droog.. ( Vat je het nog?? :+ )

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:54

Ja ik vat m nog lijkt dus de goede kant op te gaan +:)+ . Nu maar hopen dat het geen toeval is.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:47

Ik vroeg me ook direct af wat je je hond te eten geeft. Er zit ook een enorm verschil in soorten brokken namelijk. Als je je hond Frolic, Pedigree, Bonzo en andere 'supermarktmerken' geeft zou dat misschien ook het probleem kunnen zijn. Dat voer bestaat voor het grootste gedeelte uit granen en vocht waardoor de hond veel vaker plassen en poepen moet.. Wel een erg lastig probleem zeg! Naar mijn idee laat je hem genoeg uit..

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:52

euhm.. ja ze krijgt een beetje verschillende brokken.. beetje afwisseling.. we hadden nu een zak purina one maar die verkochten ze nu in een x niet meer (jammer,viel bij beide in de smaak ) Nu hebben we een zak Bonzo.
Heel afentoe krijgen ze vlees.

Nou.. ze heeft net haar laatste ( groot rondje ) gehad.. ze heeft een grote plas gedaan en gepoept.. probeerde haar nog een 2e x te laten plassen maar dat ging ze echt niet doen.. helaas. duimen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:57

Nimroy schreef:
we hadden nu een zak purina one maar die verkochten ze nu in een x niet meer (jammer,viel bij beide in de smaak ) Nu hebben we een zak Bonzo.

Niet gek dus dat dit arme dier zich helemaal leeg piest en poept...Met een knap premium brok kan je deze ellende al met driekwart reduceren, ik ging dr eigenlijk van uit dat je daar als eerste aan zou denken als je een hond heb met dergelijke problemen....

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 00:59

en wat bedoel je hier precies mee..?? Het gaat echt om het plassen hoor..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:09

In die soorten brokken zoals Bonzo zit vooral enorm veel vocht en graan. In bijvoorbeeld Eukanuba zit voornamelijk echt vlees. Het Bonzo voer gaat er voor in en achter weer uit want er zitten weinig voedingsstoffen in. Daardoor poept en plast de hond meer. Een hond heeft ook veel meer gram nodig van bijvoorbeeld Bonzo dan van bijvoorbeeld Eukanuba. Ik hoop dat je me een beetje begrijpt want ik zie wel weer dat ik voor geen meter uit kan leggen. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:13

Jildau schreef:
In die soorten brokken zoals Bonzo zit vooral enorm veel vocht en graan.

Dat vocht is niet zo spannend, wel het zoutgehalte.
Daardoor zal hij veel meer drinken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 01:20

Chiqa schreef:
Jildau schreef:
In die soorten brokken zoals Bonzo zit vooral enorm veel vocht en graan.

Dat vocht is niet zo spannend, wel het zoutgehalte.
Daardoor zal hij veel meer drinken.

Ja maar ik bedoelde met dat vocht ook meer dat er weinig echte voedingsstoffen in dat voer zitten.

Je zult echt zien met een betere brok dat je hond beter in zijn vacht komt te zitten en veel mooiere ontlasting heeft en niet meer zo vaak zijn behoefte hoeft te doen. Maar als je daarin geïnteresseerd bent kan je beter eens langs een goede dierenspeciaalzaak gaan want ik ben een ramp met uitleggen. ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:20

Het is voor de hond veel beter om niet alsmaar te wisselen an soort voer, het is geen mens.
Wanneer je een keer zou moeten overstappen, vanwegen een goede rede, moet je dat geleidelijk aan doen, dus mengen en steeds meer van het nieuwe soort. En inderdaad het zout gehalte is bij veel soorten brokken te hoog (mooi plaatje op de verpakking maar goed voer ho maar). Wij voeren dus Farmfood brokken s'óchtens en s'avonds vlees, rijst en groenten.
Dus zonder rotzooi en word helemaal opgenomen. Dus weinig voeren, supergezond, geen stinkende honden, mooi ontlasting (dus geen gele of rode poep, wat ik aak tegenkom op straat maar zwart og donkerbruin en hard), mooie vacht, geen gedoe met soorten voer van kleine of grote honden, jong of oud (is alleaal onzin) enz. Ik kwam een keer een hond tegen die moest overgeven (had al een poos geleden gegeten) en de hele brokken kwamen de heel uit, allemaal rotzooi en véél brokken. Zijn ook handige brokken voor als ze minder goed kunnen kauwen door slechte tanden.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 13:23

Nou ze heeft wel goede ontlasting(of mooie zoals jullie dat noemen :D ) en ze zit goed in haar vacht.. daar is verder eigenlijk niets mis mee.

Ze was vanacht weer droog :)