Kip gehad voor verjaardag, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:14

Je kunt er best (ongeveer even jonge) kipjes bijzetten. Het best is om dit te doen in het donker, wanneer ze slapen. Dan een goedje eroverheen sprayen, zodat ze hetzelfde ruiken (kippenkenners schijnen azijn te gebruiken, het werkte in mijn geval ook met EmporioArmani ;) ). Dan ruikt de andere -nieuwe- kip niet vreemd tov de ander en accepteren ze elkaar gemakkelijker.

Marliee

Re: Kip gehad voor verjaardag, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 10:08

Dankjewel voor alle reacties! Helaas weet ik nieteens hoe oud de kip is, dus waarschijnlijk word het een enkeltje kinderboerderij :)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:19

waarom is het voor je zo belangrijk om te weten hou oud de kip is?

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:41

Leuk zo'n vriendin die onverwacht met levende have aan komt zetten :\
Het is inderdaad een barnevelder en dan nog wel een dubbelgezoomde. Zo heet deze kleurslag. Heb ik jaren gehad, hele leuke kippen. Aan de foto's te zien is het een haantje, vanwege de al fors ontwikkelde kam en het vrij hoog op de poten staan. Heb je misschien meer foto's (en groter formaat)? En weet je vriendin niet hoe oud het dier is en dergelijke?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:48

Het verschil op de 2 foto's van de vorige bladzijde zie je ook aan de nekveren. Bij de haan zijn ze anders van vorm (wat puntiger en glanzender) dan bij de hennetjes.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:58

Ik vind de lelletjes aan de onderkant altijd een goede indicatie, bij jonge hennetjes zijn die altijd heel klein, bij deze vind ik ze vrij groot (maar ik heb geen ervaring met dit ras)
Enkeltje kinderboerderij vind ik vrij grof.. dan kun je hem beter slachten (zeg ik als vegetarier :o )
Je kan hem natuurlijk ook lekker terug geven aan de vriendin die hem gegeven heeft.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:30

Kinderboerderij is toch niet zo heel slecht? En ik heb ook al aan een vriendin gevraagd of de kip bij haar op de boerderij kan staan.

@annastasia: Als ik er kippen bij wil zetten moeten dit wel leeftijdsgenootjes zijn, en ook wil ik weten hoe oud hij is zodat ik misschien beter kan zien of het een haan of hen is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:34

Judith_M schreef:
Trouwens, wij hebben ook wel eens een hen gehad die later een haan werd, errug vreemd. Ze legde eerst altijd gewoon eieren, later begon haar kam te groeien, stopte ze met leggen en begon ze ook te kukelen? Een jaartje later was ze dood.. *Gaat direct kijken op google of dit meer voorkomt*

hoe oud was jij toen dat gebeurde? hebben je ouders niet misschien de dode kip per abuis omgeruild voor een haan?
ik heb dat wel gedaan met de goudvis van mijn dochter

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:38

Het maakt op zich niet zoveel uit hoe oud de kippen zijn om ze bij elkaar te zetten.
Een hen heeft legbotjes, die kun je aan de buik voelen, is wel even oefenen.
Maar ik verwacht ook dat dit een haan is.
Waar heeft je vriendin dit beestje vandaan, wellicht dat zij je een antwoord kan geven over hoe en wat.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:38

Alleen ik zou ze idd echt niet bij de kinderberderij brengen :n Ik zou ze gewoon ergens p een berderij laten sharrelen waar die het goed heeft met vriendjes idd.
Maar breng hem aub niet naar de kinderboerderij
Er zijn vast wel goeie.Maar ook heel veel slechte!

Veel sucses met je kipje ;)

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:39

knollentuin schreef:
Judith_M schreef:
Trouwens, wij hebben ook wel eens een hen gehad die later een haan werd, errug vreemd. Ze legde eerst altijd gewoon eieren, later begon haar kam te groeien, stopte ze met leggen en begon ze ook te kukelen? Een jaartje later was ze dood.. *Gaat direct kijken op google of dit meer voorkomt*

Het kan wel, maar komt zeer weinig voor.
Ik heb stage gelopen op een proefbedrijf en daar was het 1x voorgekomen dat een hen een haan werd, ze hadden er erg raar van staan kijken.
Naderhand het dier ook opengemaakt etc.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:41

MLEENESS schreef:
Maar stel dat het een haan wordt, kan ik er dan nu nog een hen bij zetten? Niet dat ik over een paar weken 80 kuikentjes rond heb lopen hierzo :')

ze hebben ook de poezenpil, misschien is er ook wel een pil voor kippen :D

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:45

Als jij gewoon de eieren raapt zal je nooit kuikentjes krijgen ;)
Ik zou het trouwens doen als ik jou was, als je ruimte hebt voor een ren (en misschien dat ze zo nu en dan los door de tuin kunnen scharrelen). Kippen zijn heel gezellig :)) Deze barnevelders leggen ook nog eens van die mooie donkerbruine eieren! Mocht de eventuele haan later alsnog problemen gaan opleveren kun je dan altijd nog kijken of je hem weg wil doen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:54

de kleur van de eieren is donkerder als de kip voor het eerst aan de leg is.
Hoe langer een kip aan de leg is, hoe lichter de eieren van kleur worden.
De ''verf'' raakt op den duur op ;-)

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:59

Maar ze blijven altijd donkerder dan de 'gewone' supermarkteieren ;) Het is een heel andere tint.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:59

@ Pretletter Ik heb gelukkig een grote tuin, waar makkelijk een ren in kan. Ben alleen nog op zoek naar een ren die niet al te veel kost. Het enige waar ik nu bang voor ben is hoe ik andere kippen bij hem/haar ga zetten en het kraaien als het een haantje is.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:01

Kippetje zit nu naast me te eten ziet er toch wel heel erg lief uit.. al zn eten zat in een bakje tis nu een grote bende :') Vind het

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:42

Marktplaats!!
Daar vindt je vaak wel rennen voor neit al te veel geld.
Mocht je het toch nog iets te klein vinden dan kun je zelf met een paar balkjes en gaas aan de gang gaan om de ren iets groter te maken.

Marliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 14:43

Denk je dat ik van een konijnenhok ook iets kan maken? ik zie n.l veel meer konijnenhokken dan kippenhokken!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:50

vast wel.
Zolang ze maar een binnenhok hebben met zitstok en de beschikking hebben over een legnest.
Als het konijnenhok geen ren bevat kun je de ren zelf simpel bijmaken.
Een konijnenhok met ren kun je ook zo aanpassen door er een stok ed in te maken.

edit: ik vind dit een geweldig hok http://link.marktplaats.nl/270637697
kun je ook nog vogels in houden ;-)
Laatst bijgewerkt door annastasia op 02-11-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:50

ja als je er een ren bijmaakt moet dat wel lukken denk ik... en gaas is niet zo duur

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 14:53

een tuinhuisje is ook aan te passen als kippenhok. de buurman heeft een gazen tussenwand in z'n garage gemaakt. Zodat ze binnen in de garage hun hok hebben.
Een luikje erin zodat ze naar buiten kunnen. En buiten kunnen ze rondscharrelen.
Eventueel afzetten met gaas. kippen kunnen hoog fladderen!

wat vindt je van het 1ste hok? http://link.marktplaats.nl/292665405 :~ :~

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:56

MLEENESS schreef:
Dankjewel voor alle reacties! Helaas weet ik niet eens hoe oud de kip is, dus waarschijnlijk word het een enkeltje kinderboerderij :)

weet dat ze op de kinderboerderij geslacht worden, of verkocht worden aan handelaar die deze weer de kop om draait.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 16:59

wat een leuk kippetje!!
maar wat een idioot die dat aan jou geeft... überhaupt iedereen die iemand een huisdier kado doet vind ik idioot (tenzij je er zelf nadrukkelijk om gevraagd hebt natuurlijk!)
zou er wel idd een paar kippetjes bij doen, 1 kip is geen kip daa rworden ze erg ongelukkig van
er bestaat trouwens een enorm groot kippenforum waar je ook je vragen/antwoorden op terecht kunt
succes ermee! heb je al een naam voor haar?? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:07

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt