De perfecte hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Re: De perfecte hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:04

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:12

Als je niet wil dat honden verharen moet je een Shi Tzu nemen, die zijn zooo schattig :+

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:16

Jeannine schreef:
Jij wilt voornamelijk een hond voor de mooi en dat is niet altijd even handig lijkt mij.
Ik zou meer naar karakter kijken als ik jou was, dat is uiteindelijk toch wel echt belangrijker. Wat heb je aan een knappe hond, waar je het niet goed mee kunt vinden.

DIe kruising Labradorx Windhond lijkt me echt geweldig.
Ik ben dol op Galgo's. Zelf heb ik een kruising engelse setter x epagnol breton, in mijn profiel staan foto's.
Het zijn hele vriendelijke en lieve honden.

succes

ik ben het niet helemaal eens dat de TS alleen een hond voor het mooi wil.
Ik vind de duitse herder 1 van de mooiste honden die er zijn en nou wil het toevallig dat dat karakter 100% bij mij past. Ik vind een Saarloos en een Tchechoslovaakse wolfshond een van de mooiste honden die er zijn en mijn dierenarts zei dat ze vonden dat die honden perfect bij mijn persoonlijkheid passen.
Dus passen die honden bij me omdat ik ze mooi vind? Ik denk dat het ene met het andere gaat. Een hond die je niet mooi vind heb je gewoon minder snel een binding mee dan een hond die je wel mooi vind.
Ik denk ik mijn geval vind ik die honden mooi omdat ik in hun uiterlijk hun karakter herken. Dus het ene is niet onlosmakend van het ander.
Ik ben wel van meningdat je nooit een hond PUUR op zijn uiterlijk moet nemen. Daar zijn genoeg mensen mee de boot in gegaan ( Dalmatiers dmv 101 dalmatiers, bernersene dmv beethoven, border collies dmv lassie en duitse herders dmv com. Rex) en dan krijgen die rassen heel erg oneerlijk een slechte naam omdat veel mensen zo een hond nemen die totaal niet bij ze past. Dan zijn de ineens gevaarlijk, zenuwachtig, dominant of wat dan ook. Nee die honden zijn dat niet, mensen maken ze zo doordat die dieren in een verkeerde situatie terecht komen.
Dus bezind eer ge begint!

En als je nou een hond neemt die wel verhaard, dan kan je dat natuurlijk oplossen door het dier elke dag even buiten te poetsen en zo de meeste haren weg te poetsen, of een flink potje opzetten voor trimsalon bezoekjes om de zoveel tijd, maar die zullen niet zo effectief zijn als een goede poetsbeurt elke dag!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:22

Ga eens op een hondenshow kijken , je ziet er rassen waar je het bestaan niet van af wist. Misschien zie je daar je droomhond.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:26

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe een gemiddelde dag eruit ziet voor jou met een hond erbij? Want 3 keer per dag uitlaten is niet veel, en dat is toch zeker wel een belangrijk punt om bij stil te staan.

Hou er ook rekening mee dat de indeling van je leven gaat veranderen als je op jezelf gaat wonen. Dat is een punt waar ik tegenaan ben gelopen toen mijn relatie is verbroken. Gelukkig is dat nu goed opgelost en worden ze elke dag tussen de middag uitgelaten, ookal werk ik 40 uur.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 11:34

Je kunt de toekomst niet voorspellen natuurlijk maar voorlopig zit ik samen met mijn moeder in één huis. Alleen een hond is wat ik nog mis. Ik neem zeker geen hond omdat ik em alleen mooi vind want dan had ik nu met een herder pup naast me gezeten! Het karakter gaat voor, ALLEEN uiterlijk vind ik wel belangrijk. Hoe kun je iets kopen wat je niet trekt? Als ik voor een paard ga kijken koop ik em ook niet alleen maar omdat ie zo braaf is er komt veel meer bij kijken als dat! Ik vind dat we goed op weg zijn met het vinden van een leuke passende hond. Ik heb op dit moment geen school alleen een bijbaantje van een paar uurtjes in de week voor de rest heb ik alle tijd. Ik wil ook graag puppy cursussen gaan doen, niet alleen de standaard maar speuren en dat soort cursussen lijken me ook geweldig om te doen! Hoe je de hond gaat opvoeden zegt al zoveel dat heb ik nu meerdere keren meegemaakt. Ik ben de nadelen een beetje op een rijtje aan het zetten van de labrador, ik ben aan het rond zoeken op internet maar heb toch nog wel wat vragen. Ik vind een hond die lang op de benen is erg mooi, zou het schelen met dit als ik een rui of een teefje neem? Wat raden jullie aan? En hebben jullie nog tips waar ik op moet letten voor als ik evt wil gaan kijken bij een nest?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 11:55

Mijn tip: Veel fokkers en cursussen (hondenscholen) bellen met deze vragen. Die kunnen je veel vertellen.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:01

Ik heb een tibetaanse terrier.
Het is een leuk, vrolijk hondje en actief tijdens het uitlaten.
Ze verhaart ook niet, ze laat alleen af en toe klitjes haar achter als je het haar heel lang laat groeien.
We hebben haar nu kort laten trimmen en dan laat ze niks achter.
Je ziet nooit losse haren, voordeel is dat je nooit een plek met haar op de bank/stoel ziet.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:01

Dit is trouwens 1 van onze labradors:

Afbeelding

Komt bij deze kennel weg: http://www.chielewout.nl/
(niet direct hoor, wij hebben hem van een meisje gekregen, die had hem daar gekocht.)

Ik vind dit een prachtige hond, hij is heel groot en stoer.
Maar er zijn genoeg labradors die ik niet echt mooi vind. Er zit toch nog best veel verschil in type.

Zelf ben ik qua uiterlijk ook weg van Rhodesian Ridgeback's, maar ik weet niet hoe die qua karakter zijn.

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:14

wauw die is idd heel stoer! Ik vind ze ook niet allemaal even mooi. Ik ga maar eens met fokkers bellen kijken wat hun zeggen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:33

@ Pansie... wow, wat een prachtbeest zeg! Rhodesian Ridgeback's hebben best wel wat gezondheidsproblemen en hebben erg veel opvoeding nodig omdat het werkhonden zijn.

@TS, als je al zoveel honden hebt opgevoed, dan kan je voor jezelf wel al zeggen waar jou problemen liggen. Probeer dan bij de volgende hond ervoor te zorgen dat hij op dat vlak niet dominant is.
Een reu kan erg dominant worden, hebben ook de neiging om eerder weg te lopen. Teven hebben dus loopsheid en wisseling van humeur. Ik denk dat je het wat kan vergelijken met een hengst en een merrie. Als je een reu neemt en je laat m castreren dan moet je zorgen dat hij zeker genoeg beweging krijgt omdat reus de neiging hebben om dik te worden.

Heb je al eens op de karaktereigenschappen die je zoekt gegoogled?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:35

Donja schreef:
linda_arnold schreef:
En tjah verharen.....................dat doet iedere hond. Wij hebben nu een beagle en die verhaart echt vele malen harder dan onze kooiker x kees met half lang haar.

Ik fok Spaanse waterhonden en deze verharen dus niet !!!
Dit zijn middelgrote honden, erg leergierig en geschikt voor alle vormen van hondensport.

Kijk maar eens op mijn website:
http://www.spaanse-waterhond.nl

Ow die zijn stoer!!! Ga het onthouden, ben ook fan van de schapendoes, die zijn zo vrolijk!

Heb zelf een kruising bennersenner x rotweiler een echte goedzak maar totaal niet actief, 1 x een balletje gooien en dan vindt hij het genoeg, net zoals fietsen dat vindt hij ook niks. Wat dat betreft zou ik in mijn huidige leven een andere hond kiezen ( Stitch gaat absoluut niet meer weg!) als ik nu een hond zou kopen/nemen.
Wellicht weer een hond uit het asiel omdat ik nu geen tijd heb om een hond zindelijk te maken (moet toch gewoon naar mijn werk) maar wel tijd heb om hem weer veel liefde en aandacht te geven en opnieuw een kans te bieden.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:39

Heb je al eens gekeken naar de Hollandse herder?
Die is er in korthaar, langhaar en krulletjesuitvoering.
Het ras is nooit ontdekt door de grote menigte en
is daardoor een sterk en gezond ras.
We hebben zelf een korthaar (onze tweede al)
en het is een hond met een gouden randje. :j

Hier staan wat foto's en meer info;
http://www.hollandseherder.nl/index.php?paginaID=418

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:44

veel honden met een ''pluk vacht'' verharen niet.
ze verliezen op zijn minst wat plukjes als ze weer geplukt moeten worden.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:51

Ik ben het wel eens met veel van mijn voorgangers: ga niet voor de mechelaar. Daar is drie keer per dag gewoon uitlaten en wat laten rennen niet voldoende voor. En het is al zeker geen hond die je moet nemen als je voor de eerste keer een hond echt gaat opvoeden. Mechelaars zijn prachtige honden, voor een ervaren hondenman/vrouw die er mee in de hondsport/wedstrijden mee gaat... Dus verder gaat dan 'enkele cursusjes', maar er standaard, heel zijn leven lang, minstens 2/3 keren mee naar trainingen kan gaan.

Labrador past qua karakter véél beter. Kijk misschien ook eens richting de Nova scotia Duck tolling retriever. Is ook een retriever, toont qua karakter vrij veel gelijkenissen met de labrador, maar is net dat ietsje speelser en heeft veel minder de neiging om op oudere leeftijd 'tamzak' te worden. Aan de andere kant... ik zie bij ons op de hondenschool ook wel heel wat labradors erg goed werken, zelfs tot in de hoogste klassen van gehoorzaamheid in de top meedraaien (geloof dat er eentje zelfs derde of vierde was op het belgisch kampioenschap). Wilt toch wel zeggen dat ze ook in een labrador heel wat inzit...

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:51

Kanzi schreef:
Heb je al eens gekeken naar de Hollandse herder?
Die is er in korthaar, langhaar en krulletjesuitvoering.
Het ras is nooit ontdekt door de grote menigte en
is daardoor een sterk en gezond ras.
We hebben zelf een korthaar (onze tweede al)
en het is een hond met een gouden randje. :j

Hier staan wat foto's en meer info;
http://www.hollandseherder.nl/index.php?paginaID=418

Toevallig hebben mijn opa en oma een hollandse gehad, het geweldigste beest dat ik ooit heb gezien!!!!
King heete hij. Hij was een keer ontsnapt met uitlaten en heeft toen een overvaller in zijn kuit gegrepen die door de politie achterna werd gezeten, de politie heeft mijn opa later bedankt dat zal ik echt nooit vergeten.
Ik zag net een kruising labrador x hollandse herder die mijn intresse ook heeft gewekt. Iemand hier ervaringen mee?
Ik heb zelf 11 jaar een rui gehad zonder hem te castereren en altijd stabiel in zijn karakter nooit probelemen mee gehad.
Een grote hond is weer wat nieuws maargoed daarom ook zoveel voorbereiding om het niet half te doen toch!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:51

superrizzo schreef:

mijn ruwharige jackje moet ook geplukt worden, maar wordt ondertussen een dagje ouder waardoor haar velletje wat losser zit. Plukken doet haar pijn en doe ik dan ook niet, met als gevolg dat mijn jackje het hele jaar rond haar verliest. zo simpel als 'honden die geplukt moeten worden verharen niet' vind ik het dus niet :)

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 12:55

De Nova scotia Duck tolling retriever vind ik ook wel wat hebben alleen de vacht is weer wat langer dan de labrador.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:56

wij hebben zelf een labrador! geloof me echt niet saai hoor! is ondertussen alweer 8 jaar en nog zo speels als een puppy! ook totaal niet sloom en luistert heel goed! Je moet wel regelmatig stofzuigen, maar (vind ik) niet extreem veel.

Onze labrador is opzich wel rustig wanneer je dat wilt. bijv. 's avonds als je tv kijkt ligt ze gewoon in de mand of bij je in de kamer als je dat wilt. En als je met haar wilt spelen is ook geen probleem. Hele leuke hond!

Ik raad je dan wel ECHT aan om als je voor een labrador gaat die bij de labradorvereniging te kopen. Dan weet je gewoon bijna zeker dat je een gezonde hond hebt. Anders heb je gewoon grote kans dat je allemaal 'enge' ziektes hebt. Hier hangt wel een prijskaartje aan, onze hond kosten geloof ik 1000 euro, maar is het helemaal waard! Wij hebben trouwens een zwarte, besef je wel dat voor een bruine een wachtlijst is omdat dit een zeer geliefde kleur is onder de labradors.

Herder ben ik zelf echt totaal niet van. Bij de buren hebben ze een mechelse wat een vreselijk rotbeest! Een vriendin van me heeft een duitseherder, en die verhaart echt vreselijk onze labrador stelt weinig voor in vergelijking met wat er van dat beest afkwam!

Labrador raad ik je dus echt aan uit jouw lijstje, zelf ben ik helemaal gek van beagles, niet te groot, niet te klein, verharen amper. Een vriendin van me heeft er eentje super leuk beestje!

Persoonlijk begrijp ik wel een beetje dat je ook voor uiterlijk kiest hoor. Tja, iedereen heeft daarin gewoon een verschillende smaak. Heel begrijpelijk. Al zijn het nog zo'n leuke hondjes een poedel zou ik dus gewoon nooit willen.

Maargoed, heel veel succes verder!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:56

LecyTinker schreef:
Rhodesian Ridgeback's hebben best wel wat gezondheidsproblemen en hebben erg veel opvoeding nodig omdat het werkhonden zijn.

Ik vind RR zelf ook prachtbeesten, maar zou er niet voor durven gaan. Gezondheidsproblemen heb ik nog maar weinig weten voorbij komen, maar het karakter is niet van de minste. Het zijn niet 'zomaar' werkhonden, het zijn Afrikaanse leeuwenhonden, die gebruikt worden om de kuddes te beschermen tegen leeuwen. Het zijn dus honden die het oorspronkelijk moesten opnemen tegen leeuwen, kan je al weten wat voor een karakter daar moet inzitten. Enorm harde honden, heel zelfstandig, helemaal niet 'baasgericht' (zoals bv een border in extremis wél heeft, 'baas baas wat mag ik nu doen?', heeft een RR dat helemaal niet zo). Prachtige honden, maar zéker niet als je zelf nog nooit een hond hebt opgevoed (en dat zie ik niet in de betekenis van 'leren zitten en liggen', 'leren dat hij niet in de zetel mag'. Ik zie 'opvoeden' als 'trainen/africhten')

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:03

Jade schreef:
superrizzo schreef:

mijn ruwharige jackje moet ook geplukt worden, maar wordt ondertussen een dagje ouder waardoor haar velletje wat losser zit. Plukken doet haar pijn en doe ik dan ook niet, met als gevolg dat mijn jackje het hele jaar rond haar verliest. zo simpel als 'honden die geplukt moeten worden verharen niet' vind ik het dus niet :)

Jouw jackie is dus aardig een uitzondering.

dan zal ik het op zijn bokt's zeggen :+ de meeste honden met een plukvacht haren niet :+

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:05

Ja dat klinkt idd wel wat ik zoek. Ik ga eens kijken bij labradorsverenigingen misschien kan ik daar een keertje gaan kijken.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:08

bij de RR fokken ze sterk op de ridge en dat schijnt weer heel erg veel gezondheidsproblemen op te leveren. Zag er toevallig een tijdje geleden een hele docu over.

Voor de eerste keer een hond opvoeden. Overschat jezelf aub niet. Je kan beter een hond hebben waarvan je zegt dat hij super makkelijk op te voeden was en je hem of haar extra veel hebt kunnen leren dan dat je een hond neemt waar je moeite mee hebt en je weinig plezier aan beleefd dan.
Laatst bijgewerkt door LecyTinker op 02-11-09 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 13:09

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:15

wat die novia scotia duck tolling retriever (wat een naam! :P ) zijn vrienden van m'n ouders die zo'n hond hebben. Leuk lief en mooi beestje, en volgens mij valt het met verharen ook reuze mee. Maar het fijne weet ik er niet van. Maar wel raad ik je sowieso aan om dan bij een goede fokker te gaan kijken (bij elk ras) gewoon om ziektes uit te sluiten