cavia's op voeren aan de dieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MowoahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 00:17

Mariska_28 schreef:
Ik heb ook wel cavia`s gevoerd, best mooi voer hoor...

Cavia's zijn inderdaad best mooi. :D

Jammer dat ik geen cavia's meer wil, anders had ik er wel 2 willen overnemen. Als je ze niet allemaal kwijt kunt kan je op de plaatselijke basisschool (he-he leuk voor de ouders :D ) en in de supermarkt briefjes ophangen, al willen veel bokkers je helpen zie ik! :)

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:04

Joyckuh schreef:
Aims schreef:
Het gaat erom dat de school studenten leert hoe je voor dieren moet zorgen en hoe je er mee omgaat
en vervolgens willen ze zelf de cavia's voeren aan slangen omdat ze er niks meer mee kunnen doen?
Dát vind ik echt niet kunnen. :n

Een voederdier verzorgen is net zo belangrijk als het verzorgen van een huisdier ;) een gezond voederdier zorgt voor een gezond reptiel. Daarbij, een slang moet toch ook verzorgd worden en van eten worden voorzien?

Élk dier moet goed verzorgt worden, maakt niet uit waarvoor het gebruikt wordt.
Maar deze cavia's zijn (als ik het goed begrepen heb) op de school gekomen om meer over de cavia zélf te leren,
niet als voerder dier.
En als de school opeens niks meer kan met de cavia's (wat ik al érg raar vind...) ze ze gewoon maar voeren aan slangen.
Natuurlijk moeten slangen ook eten, daar is niks mis mee, maar de reden waarom de cavia's gevoerd worden vind ik gewoon niet kunnen.
Zo'n school moet leerlingen leren hoe je juist voor dieren moet zorgen, en nou leren ze eigenlijk dat als je niks meer kan met je cavia's, of andere (knaag)dieren, je ze gewoon maar kan voeren aan slangen/reptielen.
Een simpele oplossing dus.

Als je aan dieren begint moet je van te voren weten waaraan je begint, en als je er niks meer mee kan/niks meer aan vind, moet je de consequenties accepteren en niet de eerste de beste 'oplossing' kiezen, wat in dit geval voeren aan slangen is.

Anoniem

Re: cavia's op voeren aan de dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 15:48

daar heb je een heel goed punt aims :j

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:04

Aims schreef:
Maar deze cavia's zijn (als ik het goed begrepen heb) op de school gekomen om meer over de cavia zélf te leren,
niet als voerder dier.
En als de school opeens niks meer kan met de cavia's (wat ik al érg raar vind...) ze ze gewoon maar voeren aan slangen.
Natuurlijk moeten slangen ook eten, daar is niks mis mee, maar de reden waarom de cavia's gevoerd worden vind ik gewoon niet kunnen.
Zo'n school moet leerlingen leren hoe je juist voor dieren moet zorgen, en nou leren ze eigenlijk dat als je niks meer kan met je cavia's, of andere (knaag)dieren, je ze gewoon maar kan voeren aan slangen/reptielen.

Als je aan dieren begint moet je van te voren weten waaraan je begint, en als je er niks meer mee kan/niks meer aan vind, moet je de consequenties accepteren en niet de eerste de beste 'oplossing' kiezen, wat in dit geval voeren aan slangen is.

I still don't get the problem...
Ik heb zelf jaren guppy's gehad. Hardstikke leuk. Toen vond ik er niks meer aan. Ooit als eens gekeken hoeveel mensen op MP hun guppy aanbieden? Daar zet ik die van mij niet bij. Ik heb ze wel bij mijn slijkspringers gezet die hier een week goed van hebben kunnen eten. Ow, maar wacht. Dat is anders, ik heb het nu zeker over vissen?
Ik ken genoeg mensen die voor hun plezier muizen en ratten houden en hier heel goed voor zijn en er goed voor zorgen. maar als ze niet tijdig een goed ander adres vinden voor de nakweek dieren, gaan deze naar een ander dier als lunch. Waarom ook niet? Die dieren moeten ook eten!
Ik zie het niet als studenten leren dat ze zo op een makkelijke dier van hun dier af kunnen komen. Ooit wel eens jouw eigen dier aan een slang gevoerd? Lijkt me toch niet gemakkelijk... Of kom, we brengen deze cavia's naar een dierenopvang, omdat er daar nog 50 andere op een goed tehuis zitten te wachten. Of we verkopen ze voor 5 euro op MP waarna ze als verjaardagscadeautje aan een 10 jarig kind worden gegeven die er na een week de lol al niet meer van in ziet. Goed leven hebben ze zo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:07

KylaLover schreef:
zonnebloem18 schreef:
Tja slangen moeten toch eten en voor de cavia's die je meeneemt komen toch wel nieuwe dieren in plaats om te voeren.

Er komen geen nieuwe voor in de plaats. T is zo dat ze er gewoon van af moeten, dus voeren ze de cavia's maar aan de slangen en andere beesten die ze hebben.
Dit vind ik niet kunnen en heb gezegd dat ik ze wel meeneem. Normaal gesproken voeren ze alleen muizen en ratten die ze zelf ook voor het voer fokken.

De cavia's hebben ze ook niet mee gefokt. Door de variatie in leeftijd zijn de meesten er ook neit meer geschikt voor en ze moeten nu gewoon van de 20 tot 25 cavia's die ze hebben zitten af.

Dus cavia's voeren is wel zielig en muizen/ratten niet? Nogal dubbel...

mies_dummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 18:18

Een kennis van ons fokt cavia's als slangen voer! alleen de mooie gaan naar een dierenzaak, particulieren en MIJ! :D ! ook al zitten er tegenwoordig zulke mooie tussen dat ze ze verkopen. alleen de zieken/zwakke gaan nu nog naar de slangen. en dekmannetjes als ze "nieuw" bloed nodig hebben. maar ik ben er geen voor stander voor om cavia's te voeren! maar bijna iedere slang kan een cavia op als ze een cavia op hebben hoeven ze minstens 4 weken niet meer te eten!

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:00

Joyckuh schreef:
Aims schreef:
niet als voerder dier.

I still don't get the problem...
Ik heb zelf jaren guppy's gehad. Hardstikke leuk. Toen vond ik er niks meer aan. Ooit als eens gekeken hoeveel mensen op MP hun guppy aanbieden? Daar zet ik die van mij niet bij. Ik heb ze wel bij mijn slijkspringers gezet die hier een week goed van hebben kunnen eten. Ow, maar wacht. Dat is anders, ik heb het nu zeker over vissen?
Ik ken genoeg mensen die voor hun plezier muizen en ratten houden en hier heel goed voor zijn en er goed voor zorgen. maar als ze niet tijdig een goed ander adres vinden voor de nakweek dieren, gaan deze naar een ander dier als lunch. Waarom ook niet? Die dieren moeten ook eten!
Ik zie het niet als studenten leren dat ze zo op een makkelijke dier van hun dier af kunnen komen. Ooit wel eens jouw eigen dier aan een slang gevoerd? Lijkt me toch niet gemakkelijk... Of kom, we brengen deze cavia's naar een dierenopvang, omdat er daar nog 50 andere op een goed tehuis zitten te wachten. Of we verkopen ze voor 5 euro op MP waarna ze als verjaardagscadeautje aan een 10 jarig kind worden gegeven die er na een week de lol al niet meer van in ziet. Goed leven hebben ze zo :)

Een goed huisje voor de cavia's kan je zo vinden (al meer dan 3 bokkers in dit topic), dus daar ga ik niet op in.

Over de vissen denk ik precies het zelfde, ik heb ook jaren een aquarium gehad met guppys en andere vissen, en door een nieuwe studie had ik er minder tijd voor.
Ik heb er gelukkig een goed huisje voor kunnen vinden, anders had ik ze allemaal gehouden omdat ik ze zelf heb aangeschaft en wist waar ik aan begonnen was.
Maar in ons geval is het anders, wij moeten leerlingen niet leren hoe je met dieren om moet gaan.
En als jij je eigen dieren kan voeren aan een ander dier, prima! Maar ik zal dat niet als een oplossing zien.
Overigens zie ik vissen niet als 'maar' vissen ;)

En ook heb ik ratten, die ik met veel plezier houd en waar ik goed voor zorg, maar als ik er ooit geen zin meer in heb (wat ik niet zie gebeuren) zal ik ze absoluut niet als slangenvoer verkopen omdat ik er aan begonnen ben en dan zal ik het ook goed afmaken.
Als iemand op de juiste manier ratten houd als slangenvoer vind ik dat prima, slangen moet inderdaad ook eten.
Maar deze dieren worden dan gefokt als slangenvoer, deze cavia's zijn dat niet en zullen gebruikt worden als slangenvoer omdat ze er van af willen.
Daar zit een groot verschil tussen, vind ik.

Wat ik nu al voor de derde keer zeg is, dat ik het, als school, absoluut niet goed kan keuren dat zij aan deze leerlingen eigenlijk vertellen; ''Aan een dier zitten geen consequenties, ben je je huisdier beau, voer het aan een slang. Kies voor een simpele oplossing.''

Blijkbaar verschillen wij in mening, wat natuurlijk gewoon mag :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 20:31

Aims schreef:

Maar dit is helaas wel zoals het gaat in de dierenhouderij... Daar wordt voor oude, minder functionele of zieke dieren ook niet altijd gezorgd hoor! Mijn doel als docent dierhouderij is niet alleen om zo goed mogelijk te zorgen voor de dieren met de leerlingen. Mijn doel is ook leerlingen laten bedenken of het wat voor hen is om te werken in de dierhouderij.

Ik ben met mijn school een beroepsvoorbereidende partij en niet een kinderboerderij!

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 21:02

Ik denk dat iedereen hier zijn eigen mening over heeft. Sommige zullen het normaal vinden en andere minder normaal.

Maar... als ze de slangen nou af zouden maken omdat ze er op uitgekeken waren, is dit dan wel goed?

Ik heb zelf iets met caafs, dus als ik er een kan 'redden'doe ik dit graag. Wil niet zeggen dat het voor de ratten of muizen minder zielig is..maar ik heb niets met die diertjes

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:00

Aims: Uiteraard, ieder zijn mening!

miisshOrse: Kijk, van het doden van een slang zie ik het nut niet in als deze nog gezond is. De dood van de slang heeft dan geen nut. Van de cavia wel, die dient als voer.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:46

TS, hoe is het afgelopen met de cavia's?
Ben wel erg benieuwd :)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 16:51

Ik vind het sneu om ze te voeren aan andere dieren, ben zelf ook een grote dierenvriend en ik vind dat ze nog best een leuk leventje kunnen krijgen.

Als je ze niet allemaal kwijt kunt kan je wel de cavia opvang inschakelen, je kan het gewoon op internet vinden voor een opvang bij jou in de buurt.
Mocht je ze niet allemaal kwijt kunnen wil ik er ook wel een paar tijdelijk opvangen/herplaatsen of een enkele keer mee fokken.
Ik heb namelijk al wat beestjes zitten en ben een kleine fokker.

Alleen wil ik alleen nog zeugjes want ik heb al teveel beren, maar ik kan wel 4 zeugjes kwijt, dat is wel maximaal dan zit ik echt vol.

Als je wat meer weet kan je me het beste eventjes pben....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:58

Ik heb het topic even doorgelezen en ook ik zie het probleem er niet van.

Als de cavia nu een bedreigd diersoort was, dan had ik het anders gevonden. Maar in dit geval had ik de cavia gewoon bij de slangen neergezet.

Overigens het komt vaak zat voor overtollige kippen, duiven of andere knagers in de vriezer bij reptielenhuizen belanden. Je zou bijna van een overschot van deze dieren kunnen spreken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:02

idd TS ik ben ook erg benieuwd?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 00:28

Tuurlijk het is sneu... maar ook slangen moeten eten...

je moet er niet naar gaan kijken hoe zó'n cavia/rat/muis of wat dan ook wordt gewurgd en naar binnen wordt gewerkt.. ook ik vind dat heel naar om te zien..

Maar die slangen moeten ook eten.. en die eten nou eenmaal andere dieren en bij voorkeur levend..

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:46

Dat doen ze bij de dierenwinkel ook.
dieren die ze niet kwijt krijgen gaan gewoon naar de dierentuin }>
als voer dan wel hè

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 15:31

update!!!

Vanmiddag ga ik een aantal cavia's ophalen op school. Mag er eindelijk een aantal meenemen. Foto's maak ik meteen vanmiddag en zal ik hier plaatsen. Ook komen deze op mijn site te staan http://caviahomevivi.webs.com/

Op andere fora waar ik lid van ben zijn ook geinteresseerden. Wie het eerst komt gaat voor natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:30

ben erg benieuwd

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:21

Ik heb er nu 10 bij mijn vriend zitten, zowel beren als zeugjes. Zo eerst eten en dan alles checken, gezondheid, gewicht enz... Ook maak ik dan meteen foto's. Worden geen geweldige foto's vanwege het licht en beperkte ruimte (dus bij mn vriend in de armen waarschijnlijk)

Heb naar mijn idee twee hoogzwangere driekleur borstels zitten, deze laat ik eerst bij mij bevallen en zogen voordat zij weg gaan. Zij zijn gedekt door een borstel, een teddy of een gladhaar (deze beren zaten ze bij...)
Ook is er een bij met schimmel, deze ga ik ook eerst behandelen voordat deze weg gaat, is volgens mij een lunkayara achtige.

De andere zeugjes kunnen ook zwanger zijn, beren en zeugjes zaten gewoon bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:12

ik heb op een ander forum gelezen dat je er 5 euro voor vraagt, klinkt banketstaaf maar dan haak ik af :)
Wilde best wat caafjes opvangen maar niet als ik ze moet *kopen*. Als ik een caaf koop is het een skinny en geen harige :)
Wilde best voor 2 zeugjes zorgen hoor tot dat ze aan ouderdom overlijden maar kopen doe ik niet aan :)

Sorry

succes nog ;)

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 00:06

Cinnepin schreef:
ik heb op een ander forum gelezen dat je er 5 euro voor vraagt, klinkt banketstaaf maar dan haak ik af :)
Wilde best wat caafjes opvangen maar niet als ik ze moet *kopen*. Als ik een caaf koop is het een skinny en geen harige :)
Wilde best voor 2 zeugjes zorgen hoor tot dat ze aan ouderdom overlijden maar kopen doe ik niet aan :)

Sorry

succes nog ;)

Vind ik jammer. Die 5 euro is alleen een tegemoetkoming in de kosten, aangezien ook deze cavia's eten en op bodembedekking zitten.

Maar goed... alle cavia's staan op mijn site: http://caviahomevivi.webs.com/

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:15

Mwah, ik ging er eigenlijk vanuit dat je ze liever levend kwijt wilde dan dood. En dan ben ik het eens met Cinnepin; als jouw goede daad je bv E20 kost, maar jij daar een stuk of 25 (babycaafjes meegerekend) mee kunt redden?
Ik neem aan dat je de meeste niet zo heel lang in huis hebt -zodra je iemand hebt gaan ze dan weg toch- dus veel kosten heb je er niet aan.
Dan had je er beter eerst nieuwe eigenaren voor kunnen vinden en alleen bemiddelen, zodat je sowieso geen kosten zou hebben.

Naar de Hornbach, een grote zak zaagsel kopen a E8 waar je onwijs lang mee kunt doen (of bij de dierenwinkel een grote zak houtkorrels a E7, doe je ook heel lang mee!), een grootverpakkingszak hooi (of bij de paarden weghalen?) en voer scheppen bij de Hornbach.

Als je er mee blijft zitten, kosten ze je sowieso geld immers?

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-09 00:28

Je kan wel alleen commentaar geven, maar dit is puur wat zij mij kosten. Ik behandel ze tegen schimmel en schurft (= dierenartskosten en medicatie die geld kost), maar ze eten ook.

Ik heb dit topic niet gestart om commentaar te krijgen. Heb dit topic alleen gestart om mensen te vinden die interesse hebben in een lief opvang caviaatje, varierend in leeftijd van 6 weken tot 1.5 jaar!!!

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:35

hebben ze schurft dan? Kun je makkelijk zelf leren prikken. (dat is mijn tip en die scheelt veel geld op de lange termijn) Moet je alleen een potje ivomec lospeuteren bij de da. Je kunt t trouwens ook oraal toedienen.

heb je site bekeken. Leuke zilveragouti zit ertussen! Wat is er mis met haar?

Waarom zijn de meeste cavia's zo angstig geworden?
Laatst bijgewerkt door rakni op 18-11-09 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 00:35

Ik begrijp dat het wat geld kost maar idd veel zal het niet zijn :)
Jij wilde ze redden en dan heb je er iets voor betaald maar kan je wel leuke huisjes vinden. Ik Had ze in jouw plaats gratis weggegeven aan mensen die ervoor willen zorgen.
Zoals hier boven werd gezegt had je ook gewoon kunnen bemiddelen ipv de caafjes te verkopen, dan komt het imo al meer over als handel dan echt serieus te willen dat ze goed terecht komen :)
Anders had ik wel interesse gehad in een zilveragouti zeugje ( of allebij ) vind ze wel erg mooi, maar zoals ik al zei, ik koop geen harige caafjes meer, alleen skinny's, opvangen had ik nog wel willen doen :)

Maar toch succes verder :) al denk ik dat er nu minder animo voor is nu je er geld voor wilt hebben