yrsa_karlijn schreef:FromNorway schreef:Allereerst nooit aandacht geven als een hond bang is! Dan denkt ie simpel gezegd dat het 'goed' gedrag is wat ie vertoond, omdat het wordt beloond met aandacht.
Behalve het hele scala aan pillen, kun je ook gaan voor vuurwerktraining. Via sites van o.a. Martin Gaus kun je kijken of dat ook aangeboden wordt in een hondenschool bij jou in de buurt... Anders kun je de cd bestellen via internet en daarmee oefenen, bijvoorbeeld steeds harder zetten.
Verder, en dat klinkt heel raar, in een goed geïsoleerde ruimte zonder grote ramen zetten, bijvoorbeeld de badkamer met de radio hard aan. Niet om de 5 minuten gaan kijken, vallen de meesten vanzelf in slaap.
Wanneer het echt extreem is zou ik is vragen of een gedragstherapeut er naar kan kijken.
Nou een hond die bang is steun ik wel. Het is geen koekje wat ze pikt. Belonen of een hond steunen om de avond door te komen vind ik ook een verschil. Mijn hond is ook al minder bang dan het aller eerste jaar dat ik haar had. Ik negeer de knallen en zorg dat ik rustig ben met oud en nieuw. Ze mag bij me komen liggen en ik laat haar niet alleen. Mijn katten reageren er pas op als ook werkelijk de hel om 12 uur losbreekt, maar die gaan gewoon onder bed zitten en de volgende dag zijn die weer chill en cool. Mijn hond heeft er meestal nog wel een week last van. Ze is wat schrikkeriger de eerste tijd.
Tot op zekere hoogte mag ik hopen..
des te meer jij "steun"geeft, des te meer je voor je hond bevestigd dat het ook daadwerkelijk eng is... met andere woorden stimuleer je het zo alleen maar..

(alleen dus met vuurwerk en wanneer hij ziek is) Dan ga ik m'n beestje dus niet weg sturen terwijl hij echt doodsbang is. Ik heb vorig jaar met oud en nieuw zo'n half uur op de w.c. gezeten met hem op schoot
volgend jaar geef ik haar weer advocaat!