Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:44

yrsa_karlijn schreef:
FromNorway schreef:
Allereerst nooit aandacht geven als een hond bang is! Dan denkt ie simpel gezegd dat het 'goed' gedrag is wat ie vertoond, omdat het wordt beloond met aandacht.

Behalve het hele scala aan pillen, kun je ook gaan voor vuurwerktraining. Via sites van o.a. Martin Gaus kun je kijken of dat ook aangeboden wordt in een hondenschool bij jou in de buurt... Anders kun je de cd bestellen via internet en daarmee oefenen, bijvoorbeeld steeds harder zetten.

Verder, en dat klinkt heel raar, in een goed geïsoleerde ruimte zonder grote ramen zetten, bijvoorbeeld de badkamer met de radio hard aan. Niet om de 5 minuten gaan kijken, vallen de meesten vanzelf in slaap.

Wanneer het echt extreem is zou ik is vragen of een gedragstherapeut er naar kan kijken.

Nou een hond die bang is steun ik wel. Het is geen koekje wat ze pikt. Belonen of een hond steunen om de avond door te komen vind ik ook een verschil. Mijn hond is ook al minder bang dan het aller eerste jaar dat ik haar had. Ik negeer de knallen en zorg dat ik rustig ben met oud en nieuw. Ze mag bij me komen liggen en ik laat haar niet alleen. Mijn katten reageren er pas op als ook werkelijk de hel om 12 uur losbreekt, maar die gaan gewoon onder bed zitten en de volgende dag zijn die weer chill en cool. Mijn hond heeft er meestal nog wel een week last van. Ze is wat schrikkeriger de eerste tijd.

Tot op zekere hoogte mag ik hopen..

des te meer jij "steun"geeft, des te meer je voor je hond bevestigd dat het ook daadwerkelijk eng is... met andere woorden stimuleer je het zo alleen maar..

Chantal173

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:07

Ik geloof dat het al meerdere malen genoemd is, maar ik raad je ook de D.A.P. band aan of de verdamper. Ik persoonlijk vind de band fijner omdat de hond deze om heeft en directer aan de Feromonen wordt blootgesteld. Wel is het zo dat als de band nat is (regen tijdens wandeling) werkt deze niet. Als je je hond gaat wassen is het raadzaam de band af te doen. Het kan zijn dat de band buiten niet afdoende werkt, is zo'n geval is de spray een uitkomst, dan kan je de hond even gericht een dosis Feromonen geven.

D.A.P. maakt de honden inderdaad rustiger, de hond kalmeert sneller en gaat gewoon weer verder met de dagelijkse gang van zaken.
Daarnaast is het raadzaam om te trainen, er is een speciale CD met allerlei geluiden erop (vuurwerk, onweer enz.). Soms is de CD alleen niet afdoende en reageren honden alleen op de combinatie geluid/ flits. Pak gerust een camera met flitser erbij. Uiteraard moet de hond niet zien dat jij met een camera in de weer bent.

Sarisv

Re: Welk middel bij vuurwerkangst bij hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 20:15

Ik geef mijn hond ook zo min mogelijk aandacht.. ja zo min mogelijk als, labrador springt op schoot als benauwdheid tijdens oud en nieuw vooral...
Maar zal de band van Beaphar ook werken zoals eerder genoemd, daar wordt ook gebruikt gemaakt van Feronomen...

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:28

Don_Zhivago schreef:
yrsa_karlijn schreef:
Nou een hond die bang is steun ik wel. Het is geen koekje wat ze pikt. Belonen of een hond steunen om de avond door te komen vind ik ook een verschil. Mijn hond is ook al minder bang dan het aller eerste jaar dat ik haar had. Ik negeer de knallen en zorg dat ik rustig ben met oud en nieuw. Ze mag bij me komen liggen en ik laat haar niet alleen. Mijn katten reageren er pas op als ook werkelijk de hel om 12 uur losbreekt, maar die gaan gewoon onder bed zitten en de volgende dag zijn die weer chill en cool. Mijn hond heeft er meestal nog wel een week last van. Ze is wat schrikkeriger de eerste tijd.

Tot op zekere hoogte mag ik hopen..

des te meer jij "steun"geeft, des te meer je voor je hond bevestigd dat het ook daadwerkelijk eng is... met andere woorden stimuleer je het zo alleen maar..

Inderdaad. En een koekje pikken, of angstig gedrag vertonen, als het maar aandacht oplevert is het voor de meeste honden precies hetzelfde!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:56

Onze vorige hond kreeg ook vaak een beetje advocaat, werkte net wat beter dan rescue druppels :o

Huidige hond was vorig jaar niet echt onder de indruk. Buren zijn volwassen, en verder steekt hier niemand wat af (middle of nowhere) en carbidschieten klinkt hetzelfde als de jagers die door het land lopen.. dus dat is al wat 'training'.

Gelukkig vieren wij oudjaarsavond thuis met veel vrienden, met veel gelach en plezier. Afleiding en lol is volgens mij echt 1 van de beste manieren om je hond ervan te overtuigen dat er niks aan de hand is.. tenminste, als je hond de link van knallen=doodgaan nog niet gelegd heeft.

Troosten en 'steunen' is wel het minst handige wat je kunt doen :n

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:52

Nou ja mijn ouders hebben dat probleem ook wel een beetje.
De hond kruipt het liefst helemaal weg en komt misschien na 24 uur nog eens voorzichtig kijken of de kust al weer veilig is. Het is echt enorm zielig, maar goed je doet er niks aan.
Als ik bij mijn ouders ben kruipt ze het liefst bij ons op schoot. Mijn ouders hebben de DA gebeld en daarbij vermeldt dat ze nog wat Metacam hebben liggen. De DA heeft aangegeven dat ze dat best mag geven, het is eigenlijk een pijnstiller maar ze worden er ook rustiger en minder attent voor hun omgeving van. Dus dat proberen ze en ze laten de hond gewoon met rust en die mag dan voor 1 keer de tuin in om te plassen e.d. Wandelen enzo wil ze dan namelijk ook helemaal niet meer, eten wil ze niet, koekjes niet kortom alles waarvoor ze in beweging moet komen wil ze niet.
Het zelfde trouwens met onweer :j

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:46

Ik heb de DAP band en de verdamper uitgeprobeerd bij mijn hond, echter totaal geen effect. Ook een CD met vuurwerk geluiden waar je hond aan kan wennen, geen effect (waarschijnlijk te digitaal want mijn hond reageerde zelfs niet op het hardste volume). Het enige wat bij mijn hond werkt zijn toch de medische middelen zoals vetranquil. Dan ligt ze vrij rustig in haar mand en komt niet angstig over, ze slaapt veel, lekker met haar ogen dicht, en is zelfs zowat onder narcose. Nou moet ik erbij zeggen dat mijn hond niet bang is maar juist dominant naar vuurwerk, ze wil het pakken, blaft er naar omdat ze boos is. ze zou zo op straat naar een neer gegooide strijker lopen en deze wel even in stukjes willen bijten.
Ik ben bij een gedragstherapeute geweest een aantal jaar geleden, maar niks heeft geholpen. Voor de rest een hond die uitstekend luistert, maar met vuurwerk een 1e klas draak }>
Inmiddels is ze al 15, dus dan maar een pil er in, en de dagen ervoor en erna moet ze aangelijnd worden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:48

ik heb sinds een paar maanden een jonge boxer uit het asiel die ook erg bang is voor harde knallen dus ik houd dit topic even in de gaten en ga dit morgen eens op mijn gemak doorlezen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:49

SAKKIA schreef:
Nou ja mijn ouders hebben dat probleem ook wel een beetje.
De hond kruipt het liefst helemaal weg en komt misschien na 24 uur nog eens voorzichtig kijken of de kust al weer veilig is. Het is echt enorm zielig, maar goed je doet er niks aan.
Als ik bij mijn ouders ben kruipt ze het liefst bij ons op schoot. Mijn ouders hebben de DA gebeld en daarbij vermeldt dat ze nog wat Metacam hebben liggen. De DA heeft aangegeven dat ze dat best mag geven, het is eigenlijk een pijnstiller maar ze worden er ook rustiger en minder attent voor hun omgeving van. Dus dat proberen ze en ze laten de hond gewoon met rust en die mag dan voor 1 keer de tuin in om te plassen e.d. Wandelen enzo wil ze dan namelijk ook helemaal niet meer, eten wil ze niet, koekjes niet kortom alles waarvoor ze in beweging moet komen wil ze niet.
Het zelfde trouwens met onweer :j

Metacam gaat niet werken hoor denk ik...
de adrenaline van je hond is te hoog door de angst en de stress.. en dat inimini beetje waar ze rustig van worden met metacam werkt daar echt niet tegen...

daar breek ze doorheen ;)

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:14

hier ook een hond met angst voor vuurwerk, maar hij is bang voor onweer, voor ballonnen( die knappen)
We negeren hem altijd, en laten hem ze gang gaan.

Kan niet altijd maar iets geven...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:49

Ik heb de Beaphar halsband er maar weer gauw afgehaald.
Het rook naar goedkope zeep. En ik werd er zelf misselijk van... :r

Hij ligt nog wel op de kast in de woonkamer.
Nou hadden we gisteren een vuurwerkshow 500 meter verderop. En wie lag er in haar mandje te snurken?? :oo

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:17

Dus die band helpt wel van Beaphar?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 01:09

Ik heb ook een ex asiel hond en enorme stress kip, kruising beagle van nu 9 jaar (heb hem nu 4 jaar). Van alles geprobeerd, beste resultaat: combi vuurwerk kit vanaf 1 dec rust compositum, de 15e de druppels erbij en de bach spray voor nood. Dit wordt het 2e jaar dat hij in pension gaat van de 28e tot de 2e , uit de buurt van de knallen, moeilijk, maar is ondanks zijn asiel verleden beter bevallen dan thuis houden. Susses met de beestjes allemaal!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:45

Onze Taro is dus echt als de dood voor vuurwerk (in huis erger dan buiten!?!?!)
Kazuo vindt het ook erg eng, maar die kruipt ergens achter of onder en die zie je voorlopig niet meer. Die laten we dus ook zijn gang gaan.
Bij Taro dacht ik vorig jaar dat hij het zou begeven.... Zijn ogen kwamen bijna uit z'n koppie, zijn tong hing haast op de grond en zijn hartje ging zo tekeer dat ik er echt bang van werd!! Ik vind wel dat, uiteraard per hond verschillend!, m'n hond troost bij mij mag zoeken!! Uiteraard ga ik niet tegen hem zitten ahhen en ooohhhhen, maar hij kruipt helemaal in me en dat doet hij absoluut niet uit 'aandacht' zoeken! Het is absoluut geen schoothondje en op alle andere momenten wil hij juist niet bij je zitten :D (alleen dus met vuurwerk en wanneer hij ziek is) Dan ga ik m'n beestje dus niet weg sturen terwijl hij echt doodsbang is. Ik heb vorig jaar met oud en nieuw zo'n half uur op de w.c. gezeten met hem op schoot :o Toen moest hij er echt vanaf want ik had geen gevoel meer in mijn benen :D Is inderdaad een vrij geisoleerde ruimte zonder raam, maar alleen wilde hij daar absoluut niet blijven....

Een c.d./vuurwerk op t.v. heeft totaal geen nut!! Ze geven er echt 0,0 om!
Het zijn absoluut geen zeikerds die overal van schrikken.

We zijn nu al weken terug gestart met een soort van Bach druppels en ik duim dat het werkt!!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 10:36

Iris82 schreef:
Ik heb de Beaphar halsband er maar weer gauw afgehaald.
Het rook naar goedkope zeep. En ik werd er zelf misselijk van... :r

Hij ligt nog wel op de kast in de woonkamer.
Nou hadden we gisteren een vuurwerkshow 500 meter verderop. En wie lag er in haar mandje te snurken?? :oo

Hier gister omgedaan en ik vind het juist wel een lekker luchtje! :+
Beter dan die doordringende hondenlucht die er soms hangt! Nu kun je me gerust hart je hond knuffelen en je neus in zijn vacht steken :o

Maar zo te horen heeft jouw hond het allemaal niet zo nodig, laten we hopen dat het zo blijft! (:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:03

Hihihi, het allemaal niet zo nodig. Nou zeg dat maar tegen haar. ;) We hadden gisteravond weer een vuurwerkshow en die heeft ze ook goed doorstaan. Alleen is dat wel 500 meter verderop. Maar het feest mag nog beginnen he, want dat van gisteren hoor je alleen op de achtergrond, maar zodra er overal vuurwerk door de hele straat geknald wordt en overal waar we wandelen, is ze echt niet te houden. Binnen plassen en poepen, knagen aan stoelen enz enz.

Onze hond is een BC en die ruik je niet zo. ;) Dus ik vind die band nog steeds behoorlijk stinken.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 13:01

Ik heb sinds gister ook de beaphar halsband om gedaan, naja vind geen lekker luchtje maar goed als het helpt :+ dan heb ik het er wel voor over :P

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 14:22

Ben ik dan nou de enige die hem lekker vind ruiken???
Vind wel het kleurtje minder, had het geen minder opvallendere kleur kunnen hebben???

(wie weet of die DAP banden ook zo'n geur hebben? En zijn die ook zo lichtgevend van kleur???)

Lena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:17

Advocaat geven wij haar.
Tip hebben we van mn tante, die gaf het haar hollandse herder, en die was dan echt de hele avond onder zeil. Vorig jaar heeft dit ook super uitgepakt.
Tevens is ze niet heel bang, wel waaks, heel alert, maar wel heel braaf en rustig :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:22

Ik ga die van mij dit jaar zylkene geven, even uitproberen :). Iemand hier al ervaring mee?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 21:59

linchen schreef:
Advocaat geven wij haar.
Tip hebben we van mn tante, die gaf het haar hollandse herder, en die was dan echt de hele avond onder zeil. Vorig jaar heeft dit ook super uitgepakt.
Tevens is ze niet heel bang, wel waaks, heel alert, maar wel heel braaf en rustig :)

Kijk das dan weer zo'n lekker oud hollands foefje zonder alle poespas eromheen. Daar hou ik wel van ;)
Net als azijn tegen de muggen, groene zeep op de vlekken en krijt tegen mieren.

Sarisv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:38

Jenny21 schreef:
Ben ik dan nou de enige die hem lekker vind ruiken???
Vind wel het kleurtje minder, had het geen minder opvallendere kleur kunnen hebben???

(wie weet of die DAP banden ook zo'n geur hebben? En zijn die ook zo lichtgevend van kleur???)

Naja erg vies is hij ook weer niet, ik ruik het nu al zelfs niet meer, tenzij als hij naast me zit dan wel eerste dag rook ik het
echter ook in huis...
En idd kleur is wel iets minder, lijkt wel glow in de dark, naja valt me zwarte lab tenminste goed op in donker haha

ikke129

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:51

nou die advocaat heeft geholpen hoor +:)+ iets eerder gegeven dan de bedoeling was, om half 11 want ze waren toch wel al vroeg aan het knallen hier. Ze heeft lekker in dr mandje geslapen en later naast me op de bank. dat in tegenstelling tot 's midaags: arme hond schrok en kroop onder mn bed := volgend jaar geef ik haar weer advocaat!

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 11:14

Mijn hond deed het dit jaar weer veel beter dan de voorgaande jaren. Elk jaar gaat het beter! Ben zeer blij! Ze ging zelfs in de hal met de deur open naar buiten kijken. Blijven kwispelen en ze liep zelfs een stukje naar buiten. Dus ben zeer trots! Geen moeite met uitlaten helemaal niks!

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 11:30

Hier was het 1 grote ellende! Al dagen van te voren!
Met ´geweld´mee naar buiten slepen om maar te hopen dat ze haar behoeftes doet... Ze heeft net voor het eerst weer wat gedaan in 24 uur!!! Zo sneu...