suleilitha schreef:google maar eens op halal, strot doorsnijden zonder eerst te schieten. Er staan genoeg filmpjes op internet van koeien die als dwazen ronddollen door slachthuizen nadat de keel is doorgesneden en de stembanden zijn uitgerukt.
Halal betekent niets meer dan doodmaken door een keelsnede en die snede is nooit meteen lethaal. Het betekent niks meer dan een langzame dood. Zelfs als de luchtpijp finaal wordt doorgesneden kan een dier, en ook een mens, nog wel een half uur leven voordat de dood intreedt door bloedverlies. Het enige verschil is dat de ademhaling niet meer door mond en neus gaat maar door de opening die is ontstaan door de gedeeltelijke onthoofding.
Eerst en vooral ben ik totaal geen voorstander van ritueel slachten. maar dat ze als dwazen ronddollen door het slachthuis, vraag ik mij wel af in welk land. Normaal gezien worden koeien hier die ritueel geslacht worden in een box gedreven, normaal gezien kantelt deze tot het dier ondersteboven hangt (waardoor hij idd al gedeeltelijk ligt te stikken door het gewicht en er dus ook wel weerstand is), op dat moment wordt idd de keel overgesneden (maar ook hier weer voorwaarden, is vaak een kundig persoon, gebeurt in 1 haal,...), Uiteraard zijn ze niet onmiddelijk 'weg' als bij het gewone slachten met de schietpen, maar echt weglopen zullen ze hier toch niet kunnen. Maar het blijft wel afschuwelijk. Voor mijn part mogen ze het gerust afschaffen. Heb het een keer gezien, en hoef het iig nooit meer te zien.