Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleHorses

Re: Ik mag een konijntje! Maar.. Welk hok ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:17

Sorry., ben er nu mee bezig x_marr
maar mannetjes konijnen zijn meen ik na 7 maanden vruchtbaar
vrouwtjes na 3/4 maanden ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:21

Nee rammetjes ook vanaf 3 maanden.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:22

Leuk dat je konijnen wilt, ze zijn echt ontzettend leuk! :)
De optie die Manou geeft lijkt mij ook het beste, een jonge ram halen en die laten castreren en dan een jong voedstertje erbij. Een ram kan gecastreerd worden als de ballen ingedaald zijn en dit verschilt per konijn, ik geloof dat grotere konijnen later vruchtbaar dan kleinere. 7 maanden klopt trouwens echt niet, de meeste zijn al vruchtbaar bij 3 á 4 maanden inderdaad. Vrouwtjes zijn pas later vruchtbaar dan mannetjes.
Als je volwassen konijnen zou nemen, denk ik dat je ze ook nog goed kunt 'opvoeden', volwassen konijnen die een nieuw huis krijgen moeten ook nog helemaal wennen aan de nieuwe omgeving dus dan zijn ze helemaal uit hun ritme.
Maar ik snap het goed als je een kleintje wilt hoor! Het meerendeel van mijn konijnen heb ik opgevangen toen ze al volwassen waren en zo'n klein jong ding lijkt me soms toch wel weer erg leuk. :)

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:23

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:24

Konijn en haas zijn geen knaagdieren maar horen tot de orde van de Lagomorpha (achter de snijtanden bevinden zich een paar extra kleine tandjes ) .

vrouwelijk konijn heet voedster
mannelijk konijn ram of rammelaar

gemiddeld worden konijnen 7 jaar oud ( maximaal 15 jaar)
vruchtbaar voedster vanaf 3 mnd
vruchtbaar rammetje vanaf 6 mnd

dit stond op het internet op een dierenklinkiek site.
bijna goed :P

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:25

Diane_ schreef:
Leuk dat je konijnen wilt, ze zijn echt ontzettend leuk! :)
De optie die Manou geeft lijkt mij ook het beste, een jonge ram halen en die laten castreren en dan een jong voedstertje erbij. Een ram kan gecastreerd worden als de ballen ingedaald zijn en dit verschilt per konijn, ik geloof dat grotere konijnen later vruchtbaar dan kleinere. 7 maanden klopt trouwens echt niet, de meeste zijn al vruchtbaar bij 3 á 4 maanden inderdaad. Vrouwtjes zijn pas later vruchtbaar dan mannetjes.Als je volwassen konijnen zou nemen, denk ik dat je ze ook nog goed kunt 'opvoeden', volwassen konijnen die een nieuw huis krijgen moeten ook nog helemaal wennen aan de nieuwe omgeving dus dan zijn ze helemaal uit hun ritme.
Maar ik snap het goed als je een kleintje wilt hoor! Het meerendeel van mijn konijnen heb ik opgevangen toen ze al volwassen waren en zo'n klein jong ding lijkt me soms toch wel weer erg leuk. :)

ik zou toch zeker weten dat het andersom was. ;)

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:53

NicoleHorses schreef:
Konijn en haas zijn geen knaagdieren maar horen tot de orde van de Lagomorpha (achter de snijtanden bevinden zich een paar extra kleine tandjes ) .

Helaas zijn er nog steeds dierenartsen met weinig verstand van konijnen, dit is er duidelijk een van.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 16:58

NicoleHorses schreef:

Zo welke dierenkliniek is dat? _O-
Het is toch echt vanaf 3 maand.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:13

Ik heb hier genoeg ervaring mee. o.a. door andere mensen die er echt wel verstand van hebben.
een beetje normaal reageren krijg je niks van x_marr. ik heb een aantal jaren fok ervaring en ken een hoop goede fokkers. als mannetjes echt na 3 maanden vruchtbaar zijn was mijn konijntje toen die tijd wel 10 x zwanger geweest.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:17

Lezen is ook een vak.
Het is vanaf 3 maanden, VANAF.

Dus je wil zeggen dat een konijnenopvang geen verstand van konijnen heeft? _O-

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:20

Inderdaad, lezen is ook een vak ;)
Vanaf 3 maanden, dus ook na 3 maanden.
Dat zeg ik niet.. wat ik hier zeg is uit mijn ervaring. en die van mensen die ik ken. ;)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:22

Nee jij zegt dat het zo is.
Dat 2e zinnetje van je heb je nog niet eerder gezegd, je beweerde namelijk 3 maanden later.... 3 maanden die toch erg gevaarijk zijn, kan een hoop onnodige nestjes schelen.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:25

ik weet niet of je al een konijn hebt? maar waarom zou je naar een dierenwinkel gaan?
Je kan ook naar het asiel, daar zijn ook vaak al koppeltjes gemaakt.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:26

Ik vind het super dat je er zo goed over nadenkt en dat je niet zomaar ergens aan begint!
Ik heb een paar jaar geleden een dwergkonijntje gevonden, waarschijnlijk ergens ontsnapt/losgelaten. Eerst heeft hij in een kooi van een meter gezeten, en toen liep hij heel veel los. Nu kan dat niet meer (dan eet de kat hem op...) en heb ik er nog net zo'n kooi bovenop gemaakt. Hij kan dan met een trappetjes op en neer.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:28

ik snap hem niet meer?
ik zeg vanaf 6 maanden mannetje vruchtbaar. (zei eerst 9, maar dat was een foutje :) )
jij zegt vanaf 3 maanden hoor. VANAF lezen is ook een vak.
ik zeg dus idd lezen is ook een vak, met dat 2e zinnetje ging ik in op wat jij zei, vanaf 3 maanden is ook na 3 maanden dus. daar bedoel ik niet mee dat ik het er mee eens ben. ik heb vaak zat mannetjes vrouwtjes tot 5/6 maand bij elkaar gehouden. iets vroeger voor het geval dat er wat vroegere vogels tussen zitten. maar nooit 'onnodig' een nest gehad hierdoor.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:32

Chiqa schreef:
berendje ik hoop toch echt dat je geen 4 konijnen in zo'n klein hokje heb zitten en ook nog eens binnen?

Dat dacht ik ook, toen ik dit zag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:34

NicoleHorses schreef:

Precies een binnenkonijn zal krap aan 7 jaar worden, een buitenkonijn kan met gemak 15 jaar worden.

TS ik vind het goed dat je het kritisch bekijkt, dat geeft iig het gevoel dat je het serieus bekijken wil en
het geen bevlieging is.
Succes met je speurtocht.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 17:51

Zou je dat kunnen onderbouwen Chiqa?

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:30

Ik ben ernstig bij fokkers / opvanghuizen aan het zoeken voor koppels .. Maakt me niet meer uit van welke leeftijd nu.
Heb al meerdere mensen hiervoor gemaild dus wacht in spanning af..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:42

Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 11-10-09 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:44

Super! :D
Verder zijn er bij opvangen ook vaak konijnen die nog niet gekoppeld zijn maar die waarschijnlijk best een partner kunnen vinden die in dezelfde opvang zit :j

Trouwens, sommige mensen hebben ook een buitenhok als binnenhok(kan je dan mooi een leuk kleurtje aan de buitenkant geven zodat het bij je interieur past) of een kast omgebouwd tot een hok, dat kan natuurlijk ook nog :)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:47

x_Marr schreef:
Laurabyoux schreef:
Ik had ook een konijn, is 13 jaar oud geworden, ingeslapen door een tumor, beesie had anders nog ouder kunnen worden, was verder kerngezond. en JA mijn konijn heeft altijd binnen gezeten, op zomerdagen zat ze wel eens buiten, verder huppelde ze de hele dag door de gang en 's avonds in der hok (niet super groot hoor.) we hebben haar ingeslapen voordat ze pijn ging krijgen. Sabinee__ ga lekker naar de dierenwinkel en vraag het daar gewoon, op bokt zijn de meningen zo verschillend en als je een te klein hokje heb ben je meteen niet goed voor je konijn en gaan ze eerder dood, doe lekker je eigen ding, volgens mij kan je ze een super tehuisje bieden!

Je weet wat een doel van een winkel is he? Winst maken. Grote konijnen worden als ze nog maar 6 weken zijn verocht als dwerg.. veel te jong bij de moeder weg en danook nog veel groter worden dan het baasje dacht...
En je weet dat overal waar TE voor staat niet goed is? ;)
Konijnen hebben niet van die grote achterpoten gekregen om in kleine hokjes wat je nog vaak ziet gepropt te worden.
En ik vind 1.20 x 60 te klein voor 2 konijnen, ookal zjn het dwergjes. Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel ze los kunnen, hoeven ze per dag bijvoorbeeld maar een paar uur erin dan zou het wel kunnen.

Karuna: Knabbeltje doet niet aan herplaatsing, staat tenminste op de site.

Zolang zij ze lekker naar buiten doet is er toch niks aan de hand, niet iedereen heeft de ruimte voor zo een groot hok. Ik weet heus wel dat overal waar TE voor staat niet goed is ;) Maar niet elke dierenwinkel doet dat, scheer niet iedereen over 1 kam, dat is wel heel makkelijk. Volgens mij weet de TS echt wel waar ze aan begint en vraagt ze welk hok ze het beste kunt nemen, niet of ze wel goed voor der konijnen kan zorgen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:49

TS. konijnen zijn gereserveerd las ik..
door jou ? :D

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-09 19:53

Nee dat zag ik eigenlijk te laat .
Maar ik heb in de email ook gevraagd of er eventueel andere koppels mogelijk zijn en of ze me hiermee kunnen helpen ..
Heb ook de 2de een email gestuurd, en nog 1 . Dus ben ernstig bezig ..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:03

Moderatoropmerking:
Kan de discussie op een iets vriendelijkere toon gevoerd worden over wanneer welk geslacht van konijnen vruchtbaar is of niet?
Verschil van mening hebben is prima, maar hou het gewoon even netjes en graag ook iets meer on-topic over de vraag van TS.