Hond houdt niet van hondenbrok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:18

Isabonny, super hoe je bull is opgeknapt!!
Ik heb zo'n zelfde ervaring met mijn Duitse Doggen reu.

Mede voor vers vlees is hij weer mooi/gezond en heeft geen jeuk meer.
Ik voer tegenwoordig alleen nog maar vlees, smuldier kompleet.

Mijn advies, brok de deur uit en schaf eens kompleet vers vlees aan.
Wedden dan ze eet en veeeeeeeeeeeeeeeeel minder poept!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:22

Ts, je zou ook kunnen proberen je Farmfood brokjes te mengen met farmfood fresh. In dat geval is je toevoeging in ieder geval ook compleet én verantwoord. http://www.farmfood.nl

Isabonny, geweldig hoe jouw bulletje is opgeknapt!

Overigens is www.voernatuurlijk.nl een wat vriendelijker forum. Hier staan ook in de bibliotheek stickies die je alle verwijzingen naar de onderwerpen geeft. Niets zoeken, gewoon klikken en lezen dus.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:22

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, kan me zo al wel voorstellen wat er allemaal geschreven is *D Ik zou wel graag willen verwijzen naar de thesis die ik onlangs tegenkwam, met eindelijk een gefundeerd onderzoek naar rauwe voeding vs. commerciele voeding voor honden (en katten).

[BB] Thesis: Rauwe voeding vs Commerciele voeding voor carnivoren

TS, als je hond geen brokjes lust, heb jij een heel verstandige hond ;) Probeer het eens, met name KVV (zoals Carnibest, Duck of Rodi) is een geweldige vervanger van de gemakkelijke brokjes! Je hoeft echt niet zelf in de weer met konijnenkoppen en kippennekken om je hond iets lekkers én verantwoords voor te schotelen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:35

opisop_shop ,er zijn zat goedkopere KVV als carnibest,bv AHV kost 1 euro per pond,is 2 euro per kilo.

rodi kost ook zoiets,2 euro per kilo

bibi is ook goedkoper als carnibest,en er zijn ook bedrijven die als je groot inkoopt fikse korting geven.

manonxxlove,ach schei toch uit,je dier hoort gewoon met smaak te eten,niet te eten omdat ie anders verhongerd,zou mijn manier niet zijn van dieren houden :n

en wat is het nu voor moeite dan om iets te zoeken wat ze wel lekker vinden??

snap dat niet hoor....

(enne ik heb nu 27 jaar honden,waarvan de afgelopen 12 jaar een gemiddelde van 6 a 7 honden als roedel in huis, denk ik niet dat ik mijn honden vermenselijk,alleen kijk ik wel of mijn dieren happy zijn en zeker goed eten,vind dat heel belangrijk! )

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-09 10:36

Interessant Chubby..
Ik vind het fijn dat daar iets beschreven staat door een persoon die het echt onderzocht heeft en aanwijsbare, objectieve resultaten heeft.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet alles heb gelezen, omdat ik van sommige stukken niets begrijp. Maar ik heb wel de tabellen goed bekeken en de uitkomst van het onderzoek.

Ik heb besloten om toch eens wat te gaan proberen van de verse voeding, maar dan wel een compleet pakket. Zodat ik echt zeker weet dat ze wel alles binnen krijgt.

Hoe kan ik volgens jullie het beste overstappen?

Ik ben het er overigens mee eens dat het belangrijk is dat een hond met smaak eet, en niet eet omdat het anders uithongerd. Ik vind het nu vaak vervelend om te zien dat mijn hond echt met lange tanden eet. Dat is ook de reden dat ik dit topic heb geopend.

kimmie261

Re: Hond houdt niet van hondenbrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:41

super nina,ik zou bv rodi halen en dat wat mengen met de brokjes,zodat je hond langzaam kan wennen aan vers vlees.

en dan zo overstappen.

ik stap meestal meteen over,alle honden die hier komen krijgen meteen vers vlees,maar kan wel zijn dat een hond diarree daarvan krijgt.

als ze vers vlees gewend zijn kan je ook overstappen naar andere kvv soorten :)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:43

Je bulletje is nog jong, en als deze verder helemaal gezond is, zou je zo kunnen overstappen. Wil je op safe gaan dan kan je de brokken mengen met het vlees. Op die manier kom je dan ook van je ingekochte brokken af.

De persoon (dierenarts) die deze thesis heeft geschreven is trouwens wel een lid van barfplaats hoor := Op het forum bekend als Fido.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:50

kimmie261 schreef:
manonxxlove,ach schei toch uit,je dier hoort gewoon met smaak te eten,niet te eten omdat ie anders verhongerd,zou mijn manier niet zijn van dieren houden :n

Zo heb ik het nou eenmaal geleerd ;) kan het niet zo vertellen zoals de leraar het ons vertelde... maar zoals hij het ons geleerd heeft klinkt volkomen logische... en dat heeft er niks mee te maken of je van dieren houdt of niet.. ik krijg toch ook niet elke dag snoep omdat ik geen groenten en vlees lust.. er zijn gewoon grenzen...

Als ik niet van dieren zou houden had ik niet voor deze opleiding gekozen..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:51

Fido is zijn vrouw Edith ;)

En uiteraard wordt een dergelijk onderzoek uitgevoerd door iemand die daar interesse in heeft. Iemand die niet gelooft in de pré's van vleesvoeding, zal een dergelijk onderzoek niet uitvoeren danwel publiceren. Evengoed dat brokfabrikanten alleen onderzoeksresultaten publiceren die in hun straatje passen.

Wil ik wel de kanttekening maken dat Erwin en Edith óók commerciele (brok)voeding verkopen. Zij zijn dus wel overtuigd van de natuurlijke voeding, doch niet geheel geindoctrineerd :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:13

manonxxlove ,je kan het wel zo leren,maar je kan ook zelf nadenken,en tuurlijk,je hond zal vast gaan eten als ie rammelt van de honger...maar is dat de manier om je dier te voeren??

dan maar honger lijden??

:n

uit jezelf kan je toch ook bedenken dat andere voeding je hond wel lekker laat eten.
en was jij het niet die net nog zei dat honden vermenselijkt worden? en nu ga je zelf een hond vergelijken met een mens die snoepjes eet ipv vlees en groente??

en je moet zorgen dat je hond goede en voldoende voedingstoffen binnen krijgt,en dat doe je naar mijn inziens niet door een dier te laten verhongeren,en hem dan te laten eten,net dat ie in leven blijft...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:17

Heb je een site van dat AHV, ik ben er niet mee bekend?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:46

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:57

FF Fresh is idd ook goed spul maar wel erug duur
Smuldier is pcies hetzelfde en kost minder dan de helft!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:24

Met je eens Lady1969, ik gaf dat ook meer als tip indien TS op brokjes wou blijven, maar deze wel smakelijker voor haar hond zou willen hebben ;)

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:01

kimmie261 schreef:
manonxxlove ,je kan het wel zo leren,maar je kan ook zelf nadenken,en tuurlijk,je hond zal vast gaan eten als ie rammelt van de honger...maar is dat de manier om je dier te voeren??

dan maar honger lijden??

:n

uit jezelf kan je toch ook bedenken dat andere voeding je hond wel lekker laat eten.
en was jij het niet die net nog zei dat honden vermenselijkt worden? en nu ga je zelf een hond vergelijken met een mens die snoepjes eet ipv vlees en groente??

en je moet zorgen dat je hond goede en voldoende voedingstoffen binnen krijgt,en dat doe je naar mijn inziens niet door een dier te laten verhongeren,en hem dan te laten eten,net dat ie in leven blijft...

Nee ik was niet die ene die zei dat honden vermenselijkt worden dacht ik ;)
Tuurlijk... mag hij wel eten wat hij lekker vind.. onze kat houdt niet van whiskas, maar wil alleen maar Felix OF Prins hebben.. nou dan krijgt hij dat toch ;) maar ik bedoel meer in de zin van mensen die ze bijv. alleen maar met de pot mee laten eten omdat hun hondje geen brokken zou lusten... Na mijn idee lust elke hond wel een bepaald soort brokken.... heb nog noooooit gehoord dat er een hond is die alle soorten/merken brokken weigert. En tja in brokken zitten wel alle voedingsstoffen die het dier nodig heeft.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:20

manonxxlove schreef:
Een hond kun je niet vergelijken met een mens....... dat vergeten sommige mensen
Honden denken nou eenmaal niet als mensen....

en:

Als ik een hond had die weigerde om brokken te eten, nou jammer dan! dan maar paar dagen niet eten.. een hond kan gerust een dag zonder eten.... het is bij mij: Brok of niks... moet je eens opletten hoe snel de hond zal gaan eten (uitzonderingen daargelaten)

Misschien vinden sommigen mij te nuchter.. maarja doe opleiding dierenverzorging.... en heb nou eenmaal geleerd dat het niet zielig is

;)

je schreef weldegelijk dat een hond maar moet buigen of barsten..

als je had gezegd dat je evt andere brokjes zou kunnen proberen oke..nee er staat toch echt jammer dan als ie niet wil eten!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:22

Honden hebben beduidend minder smaakpapillen als de mens, waardoor je dus niet kan zeggen dat de hond de brok niet 'lekker' vind aangezien hij deze vrijwel niet proeft. De rede waarom de meeste honden gek zijn op vlees is omdat dit een sterkere geur heeft.
Onze honden krijgen Cavom. Is een wat natuurlijkere brok waardoor en minder kunstmatige voedingsstoffen in zitten. Hier doen ze het prima op.

manonxxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 17:29

kimmie261 schreef:
manonxxlove schreef:
Een hond kun je niet vergelijken met een mens....... dat vergeten sommige mensen
Honden denken nou eenmaal niet als mensen....

en:

Als ik een hond had die weigerde om brokken te eten, nou jammer dan! dan maar paar dagen niet eten.. een hond kan gerust een dag zonder eten.... het is bij mij: Brok of niks... moet je eens opletten hoe snel de hond zal gaan eten (uitzonderingen daargelaten)

Misschien vinden sommigen mij te nuchter.. maarja doe opleiding dierenverzorging.... en heb nou eenmaal geleerd dat het niet zielig is

;)

je schreef weldegelijk dat een hond maar moet buigen of barsten..

als je had gezegd dat je evt andere brokjes zou kunnen proberen oke..nee er staat toch echt jammer dan als ie niet wil eten!

Klopt.. betreft brokken ;)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 18:08

Mijn hond eet ook rauw ( barf).
Eerst at hij ook altijd zijn brokken met lange tanden op, nu hij vers krijgt staat hij te springen wanneer hij zijn eten krijgt :D

Misschien kun je carnibest proberen ? ( dat is kvv, kant en klaar versvoeding dus )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 20:38

Nikki__ schreef:
Honden hebben beduidend minder smaakpapillen als de mens, waardoor je dus niet kan zeggen dat de hond de brok niet 'lekker' vind aangezien hij deze vrijwel niet proeft. De rede waarom de meeste honden gek zijn op vlees is omdat dit een sterkere geur heeft.

Je eerste stukje klopt, je tweede stukje niet. Brokken bevatten zoveer geur- en smaakstoffen zódat honden het lekker vinden en soortement verslaafd raken, of verdorven. De overgang naar vers vlees zónder geur- en smaakstoffen kan daarom best lastig zijn. Vooral katten, die nóg minder smaakpapillen hebben, geven problemen bij de overstap.

Echter de sensatie, het instinct wat carnivoren nog altijd hebben, maakt dat ze uiteindelijk dolgraag vlees krijgen. Mits ze eenmaal 'afgekickt' zijn van de geur- en smaakstoffen in brokvoeding.

Voor de volledigheid: mensen hebben bij benadering 9000 smaakpapillen, honden 1700 en katten slechts 500..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:01

Nikka schreef:
Voeding behoort niet echt tot het studiepakket van dierenartsen. Waar ze wel mee geconfronteerd zijn is de vaak gesponsorde voeding van de grote merken.

Ook zo'n droevige overtuiging die je veel hoort om zo maar zielen te winnen, er wordt namelijk helemaal geen een DA gespondered, of zie je ze met RC A/D op hun auto rijden?
Nee zonder dollen, op voernatuurlijk.nl stuitte ik toen al op zo'n diep trieste mail die een DA rondgestuurd zou hebben, dat ze bij de verkoop van een zakje gezondheidsvoeding punten zouden krijgen om naar een pretpark te gaan, gaat dat niet iets te ver? Zal een DA dat echt naar een Barfer sturen _O-
Dit is overigens geen persoonlijke opmerking naar jou toe hoor, gewoon een opmerking in zijn algemeen waar ik steeds weer tegenaanloop. Ik sta overigens nog steeds open voor een forum waar je op een eerlijke manier geinfomeerd wordt over vers vlees, zonder dat ik de termen 'chemisch afval of brokkenpiloot' tegenkom, laat staan dat ik mijn brokken af moet voeren bij de gemeente omdat ze schadelijk zijn voor het milieu, suggestie's over een eerlijk forum is van harte welkom!

Oprtalj schreef:
En dat topic over darf vind jij een voorbeeld van de plank misslaan? Worden er mensen in uitgelachen en bedreigd? Met de grond gelijk gemaakt?

Kan ik hieruit concluderen dat jij de reactie's van die barfers vriendelijk vond?
Overigens is er een persoon bedreigd aan huis, ken dit persoon persoonlijk.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:13

Chiqa schreef:
Ook zo'n droevige overtuiging die je veel hoort om zo maar zielen te winnen, er wordt namelijk helemaal geen een DA gespondered, of zie je ze met RC A/D op hun auto rijden?

Ik kan je vertellen uit éérste hand dat er wél degelijk gesponsord wordt, zowel vanuit de voedingsindustrie als vanuit de farmaceuten..

Plus daarbij dat een dierenarts 30% marge maakt op de brokjes en blikjes vlees die hij verkoopt in de praktijk, versus niks verdienen als mensen bij de slachter hun hondenvoeding gaan halen..

De spaarzame college's over voedingsleer tijdens de opleiding van dierenartsen zijn niet diepgaand genoeg om iets 'revolutionairs' als versvoeding te behandelen. En de bijscholingscursussen, als een dierenarts ze al wilt volgen, worden gesponsord of behandelen gesponsord onderzoek van de voedingsindustrie cq de farmacie.

Versvoeding kan niet met een boel marketing op de markt worden gebracht. Er is namelijk nog nauwelijks een partij die er dusdanig aan verdiend dat daar budget voor is. De brokkenindustrie maakt echter voldoende marges en winsten om de halve Nederlandse bevolking te indoctrineren. Gelukkig worden mensen en diereigenaren steeds kritischer op de eetgewoonten van henzelf en van hun huisdieren. En ja, versvoerders zijn over het algemeen dusdanig geraakt door wat ze zélf hebben uitgevonden bij hun eigen lievelingen, dat ze die kennis graag delen. Soms gaat men daarin wat ver, daar ben ik me bewust van, maar vergeet niet dat de brokkenindustrie nog veel verder gaat...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:15

Chubby schreef:
Nikki__ schreef:

Je eerste stukje klopt, je tweede stukje niet. Brokken bevatten zoveer geur- en smaakstoffen zódat honden het lekker vinden en soortement verslaafd raken, of verdorven. De overgang naar vers vlees zónder geur- en smaakstoffen kan daarom best lastig zijn. Vooral katten, die nóg minder smaakpapillen hebben, geven problemen bij de overstap.

Echter de sensatie, het instinct wat carnivoren nog altijd hebben, maakt dat ze uiteindelijk dolgraag vlees krijgen. Mits ze eenmaal 'afgekickt' zijn van de geur- en smaakstoffen in brokvoeding.

Voor de volledigheid: mensen hebben bij benadering 9000 smaakpapillen, honden 1700 en katten slechts 500..

Ze kunnen nog zoveel smaakstoffen toevoegen, de hond proeft het niet. Het gaat vooral om de geur waar het dier op reageert.
Vers heeft een sterkere geur dan brok waar weinig aan toegevoegd is (zoals cavom ed). Dit kunnen 'verwende' honden als probleem ervaren en vervolgens het voedsel niet meer eten.
En sorry hoor, maar een dier dat verdoofd door brok heb ik werkelijk nog nooit gezien. Je kan het ook overdrijven.
De hond van TS eet de brok niet. Verslaafd is het beestje dus ook niet.
En instinct heeft er vrij weinig mee te maken, aangezien de huishond het stuk vlees echt niet zal herkennen als een schaap oid wat het instinct op zal wekken. De geur wel, maar ook daarvan de smaak waarschijnlijk inet.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:20

even reactie op een antwoord van iemand: een kat is heel iets anders dan een hond! een hond heeft een maag die op kan rekken en flink gevuld kan worden, zo kunnen ze veel in 1 keer eten, katten kunnen dit niet die eten telkens kleine beetjes en komen dus voor hun eten terug, het weghalen van het eten van de kat vind ik dus echt niet kunnen (en dat de andere katten het wel een keer wegschrokken dat is dus minder normaal dan het laten staan!)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 21:21

Nikki__ schreef:
En sorry hoor, maar een dier dat verdoofd door brok heb ik werkelijk nog nooit gezien. Je kan het ook overdrijven.
De hond van TS eet de brok niet. Verslaafd is het beestje dus ook niet.

Neem het niet te letterlijk ;) Heb je wel eens die Golden Power (energy drank) van de Aldi gedronken? En daarna een blikje echte Red Bull? Het eerste is véél heftiger qua smaak dan de tweede, waardoor de tweede bijná smaakt als water.. Dat bedoel ik.. Als een hond of kat eenmaal gewend is aan veel geur- en smaakstoffen, dan smaakt iets zónder geur- en smaakstoffen dus nergens naar..

Nikki__ schreef:
En instinct heeft er vrij weinig mee te maken, aangezien de huishond het stuk vlees echt niet zal herkennen als een schaap oid wat het instinct op zal wekken. De geur wel, maar ook daarvan de smaak waarschijnlijk inet.

Vlees voeren (en dan met name het echte BARFen of NRVen) gaat verder dan alleen een gezonde maaltijd voorzetten. Een hond is met een goede eendenrug een stuk langer bezig dan met een handje brokken. Het instinct van het dier maakt dat de carnivoor liever werkt voor zijn eten dan een bakje leeg te eten in anderhalve minuut. Het gaat dus óók om de mentale gezondheid van een dier wat je bevordert door vers vlees te voeren..