SPOED! Babymuisje gevonden, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Re: SPOED! Babymuisje gevonden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:34

Ik ken er genoeg.. Maar goed, gebeurt is gebeurt :) Ieder zijn eigen mening denk ik :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:37

ja maar gebeurd is gebeurd, ik vind dat dit niet meer gebeuren kan. daarom...

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 19:40

Dus jou zou het beestje iedere 2 uur voeren e.d? Daar heb jij tijd voor?
Beestje zou zijn omgekomen van de honger dus zou dan veel meer lijden dan dat hij nu heeft gedaan. Ze hebben nog geprobeerd hem naar een opvang te brengen maar deze wilden hem niet.. ze hebben naar mijn idee hun best gedaan en meer dan dat kun je niet doen :)

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:43

ja ik zou dat doen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:54

bij deze notitie voor iedereen : als je moederloze muisjes vind IsabelvS wil ze graaaag hebben (ben benieuwd of haar ouders er net zo over denken ;) )

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:56

En of ze de juiste spullen heeft... En de juiste kennis...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:23

ben net terug uit Valencia (geweldige stad...) en ik verbaas mij echt over de reacties van Isabel.

Lees jij wel?
Mijn broertje heeft de dierenambulance gebeld. Die wilde niets doen.

Toen heeft hij stichting Knabbel en Babbel gebeld, die wilden ook niets doen!
Terwijl dit juist het opvangadres in A'dam is voor gewonde en zieke knaagdieren! Mijn broer was helemaal verbaasd en kon het niet begrijpen dat ze niet wilden helpen.

de volgende ochtend gingen we naar Valencia. Wat had hij volgens jou moeten doen dan?

PS: ik zal dit topic als sticky laten plaatsen voor alle andere bokkers die een babymuisje vinden, kunnen ze ze allemaal fijn bij jou brengen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:27

hmmm.... ik ben het wel eens met IsabelvS dat dit in het algemeen - dus niet per se met het muisje van jouw broer - niet hoeft te gebeuren. In dit geval van je broer begrijp ik het, ik vind het alleen zo zonde dat ze dan maar gelijk dood moeten. Om dan nog helemaal te zeggen stop hem maar in de vriezer op weg naar een lange, lijdzame dood.
Iedereen hier is nu ook aan het speculeren, want niemand weet zeker of het muisje het had overleeft of niet, dat kun je nooit met zekerheid zeggen. En wat als iemand het wel de moeite waard vind om zo'n diertje op te voeden? Ik vind dat alleen maar prachtig, dan hoeven jullie niet gelijk allemaal zo af te kraken. Als iemand zo positief is en zo erin gelooft dat zo'n diertje het kan overleven, laat diegene dan in die waan ook al denken jullie anders. Want wie zijn jullie om te zeggen dat het onmogelijk is? Want dat noem ik kortzichtig.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:33

Ik zeg zeker niet dat het onmogelijk is hoor, want ik heb zelf 2 nesten succesvol grootgebracht. Ik denk alleen dat veel mensen onderschatten hoeveel moeite het kost om zo'n diertje warm te houden. En of mensen de goede spullen in huis hebben? Hebben mensen een warmtelamp? Zo niet dan moeten ze absoluut niet vergeten om elk uur minstens een nieuwe kruik aan te leggen, maar het diertje mag ook niet te warm. Om te voeren moet je wattenpluisjes rollen en ze daaraan laten sabbelen. Het kan ook met een spuitje en een ventielslangetje, maar het gaatje mag niet te groot, je mag ze niet teveel geven, je mag niet duwen op het spuitje. Verder moet zo'n diertje iedere 2 uur gevoerd worden, ook snachts. En om te beginnen moeten ze zelfs ieder uur gevoerd worden om te zorgen dat ze weer bij komen met de achterstand die ze mogelijk hebben opgelopen. Dan heb ik het nog niet over het vrijlaten, ben je sterk genoeg om een diertje dat jij groot hebt gebracht met veel moeite en pijn weer los te laten?

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ik verbaas me alleen over de mensen die roepen dat zij het wel willen proberen. Het is geen kwestie van proberen, het is een kwestie van doen en kunnen of laten. Als je gaan proberen kan je hem net zo goed meteen dood maken. De broer van de ts heeft geprobeerd wat hij kon, en heeft toen in het belang van de muis gehandeld. Je kan erin geloven wat je wilt, maar als je niet weet wat je moet doen schiet je er niets mee op, al bedoel je het nog zo goed.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:36

Daar heb je wel gelijk in, dat veel mensen het onderschatten. Maar dat zoveel mensen gelijk zo negatief zijn en gelijk zeggen van dood dat beest maar en geeneens in eerste instantie een opvang opperen, dat zit mij enorm dwars. Zelfs nog iemand die reageert: geef hem maar aan mij, dan voer ik het muisje aan mijn slangen. Voor zover ik weet koop je die muizen gewoon op bij een dierenwinkel of weet ik veel waar, maar dat ga je toch niet in een topic over dieren neerzetten, waar iedereen - dacht ik teminste - het beste voorheeft met wat voor dier dan ook?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

sunny_l0ve schreef:
Daar heb je wel gelijk in, dat veel mensen het onderschatten. Maar dat zoveel mensen gelijk zo negatief zijn en gelijk zeggen van dood dat beest maar en geeneens in eerste instantie een opvang opperen, dat zit mij enorm dwars. Zelfs nog iemand die reageert: geef hem maar aan mij, dan voer ik het muisje aan mijn slangen. Voor zover ik weet koop je die muizen gewoon op bij een dierenwinkel of weet ik veel waar, maar dat ga je toch niet in een topic over dieren neerzetten, waar iedereen - dacht ik teminste - het beste voorheeft met wat voor dier dan ook?

mee eens!

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:53

gelukkig teminste nog iemand... en de grootste herrieschoppers zeggen nu helemaal niks meer.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:58

even een toelichting op mijn reactie:

mijn broer wordt nogal bekritiseerd door Isabel, terwijl hij alles wilde doen wat in zijn macht lag.

Maar broer is ook niet heel erg 'in to the dieren wat betreft kennis en kunde" en heeft mij woensdag laat dus pas gebeld met het verhaal.

Hij had beter meteen kunnen bellen of navragen toen hij het muisje vond. Hij heeft toen wel meteen de dierenambulance gebeld en die heeft hem toen dus gezegd dat hij hem maar moest voeren met brood...zodoende (je verwacht dat iemand van de ambu wel goed advies geeft...).

Ik heb toen gezegd dat ik een topic op Bokt zou openen om om advies te vragen, gezien de vele dierenliefhebbers en kenners hier.

Helaas kwam een reactie van iemand uit Veenendaal die beestje wilde komen halen(sorry ben je naam even kwijt ;-)) pas toen broer echt geen andere mogelijkheid meer zag dan beestje te doden.

Mijn broer heeft gedaan wat hij kon en daarna voor de meest 'diervriendelijke' methode gekozen die voorhanden was om beestje een snelle dood te geven.

Het is achteraf erg aardig en lief dat mensen zeggen "had hem maar hier gebracht" maar toen dit allemaal speelde waren jullie niet aanwezig in dit topic.

Mijn broer had het allerliefste het muisje aan een zorgzame surrogaatmoeder overgedragen, maar de tijd drong en beestje had het zwaar, ademde enorm zwaar, at veel te weinig en had af en toe nog maar de ogen open.

Ik vind dat hij naar vermogen correct heeft gehandeld

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:22

Ja oké, ik begrijp je wel TS.
Alleen sommige reacties hier vind ik echt om te kotsen.

sunny love ben het met je eens!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:29

sunny_l0ve@ Je kan best DB en alles bellen, maar ze zullen zelden/nooit het diertje komen halen ;)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 09:44

Nee, maar beter geprobeerd te hebben dan dat je helemaal niet belt en het beestje gelijk afmaakt.

@ TS: Ik vind ook echt heel goed dat jouw broer toch nog zijn best heeft gedaan voor het beestje, en het is jammer dat het zo is afgelopen, maar er was op dat moment ook geen alternatief.
Bij mij zaten al die reacties in het begin gewoon heel erg dwars, dan denk je met dierenliefhebbers te maken hebben die allemaal zeggen dat het beestje maar dood moet gaan, geeneens advies over wat het beestje het beste kan eten.
Maar echt mijn complimenten voor je broer, ik vind dat hij goed heeft gehandeld en wat goed dat een man zo zorgzaam kan zijn, zelfs voor een klein muisje! Doet me echt goed om dat te horen, er zijn toch nog goede mensen op de wereld! ;)

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 10:47

ik heb alleen maar respect voor de broer van de TS hij heeft gedaan wat het beste was voor het diertje :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 14:02

Heb net even navraag gedaan bij collega van knaagdieren opvang in Utrecht en zij vangt ook geen wilde muizen op.

We hadden een opvang voor inheemse dieren moeten bellen of beestje naar een dienstdoende DA (avond/nachtdienst) moeten brengen zodat beestje daar ingeslapen kon worden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:12

Ach ja, gebeurd is gebeurd, maar goed gehandeld!