Hond wegdoen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Hond wegdoen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:11

Bovendien, wie weet hoe lang het diertje nog te leven heeft. Moet ie de laatste 3 maanden dan in een asiel doorbrengen? :(:)
Je oma breng je ook niet naar het asiel toch, als ze wat dement wordt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:13

nou....die zet je toch in een verzorgingstehuis?

Kaja

Dat zou wel makkelijk zijn geweest hè Daffodil...

Zo dement als een baksteen.. :D

En chapeau voor jou, het hoort zo maar lang niet iedereen erkent dat...!!

Lieszje

BrittKitt schreef:
Bovendien, wie weet hoe lang het diertje nog te leven heeft. Moet ie de laatste 3 maanden dan in een asiel doorbrengen? :(:)
Je oma breng je ook niet naar het asiel toch, als ze wat dement wordt?

Nee die breng je naar een verzorgings tehuis :+

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:15

geerke schreef:

Geen ervaring met verzorgingstehuizen, maar als die vergelijking op gaat met een asiel hoop ik daar nooit terecht te komen...

En volgens mij gaat die vergelijking ook niet op, de keuze is reuze in een verzorgingstehuis.. :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:16

Ja maar dat is wel net ff wat anders dan een asiel :Y)
Zeker als je al een dier hebt wat daar vandaan komt, die willen meestal niet zo graag meer terug :=

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:16

Zo heb ik jaaaaren geleden Kobus uit het asiel gehaald, een hele grote dikke kat die voor me kwam zitten, naar me opkeek en MAUW zei....waarop de medewerkster van het asiel zei, hé hij heeft jou uitgekozen! Kobus bleek 15 te zijn en gedumpt want hij kon niet met de andere kat samen....dieptriest! Om een heel lang verhaal heel kort te maken, Kobus is bij mij komen wonen mét mijn andere kat, sliepen samen, gingen samen op pad, heeft 3 verhuizingen meegemaakt en is op zijn 23e!!! ingeslapen. Iedereen verklaarde me destijds voor gek dat ik aan zo'n oude kat begon want die zou toch snel dood gaan......

Ik hoef geen complimentjes hoor, vind het namelijk te normaal voor woorden dat je er zo mee omgaat, zo ben ik ook opgevoed! En ook daar schort het aan bij een hoop mensen. Als je een kind al laat zien dat je hup een dier in huis neemt en hup dat dier ook weer wegdoet, wat geef je je kind dan mee???

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:17

Ik vind dat je je dieren weg kan doen mits je er een goed huisje voor kan vinden.

Een aantal jaar geleden keek ik op marktplaats naar honden, omdat ik dat leuk vond. Postcode intikken en dan kun je kijken wat voor honden er worden aangeboden bij jou in de buurt. Goed, toen kwam ik een advertentie tegen waar ik medeleiden mee kreeg en ik heb hem aan mijn moeder laten zien. Moeder heeft opgebelt en gevraagt of we de hond mochten bezichtigen. Dat hebben we de dag erna gelijk gedaan. Vrouw haar kinderen zaten in een pleeggezin en ze had alleen de hond nog maar daar werd duidelijk niet voor gezorgt. Nagels helemaal krom, vacht zo vies en vervilt. Zonder verder na te hebben gedacht hebben we de hond gratis mee kunnen nemen en hebben haar opgeknapt. Omdat ik niet bij mijn moeder woonde is de hond mee gegaan naar pa, die vond dat goed. Wij hadden al een andere hond en dat klikte goed.

Echter bleek dat de hond veel weg liep en we moesten dus goed alles dichthouden. Soms vergeet je dat wel eens en na een tijdje geen erg in gehad en toen begon het. Hond kreeg het voor elkaar om bijna elke dag wel weg te lopen. Ik moest haar dan achterna, ookal moest ik eigenlijk naar mijn werk. Op een gegeven moment bleef ze naar een bepaald huis rennen, die vrouw zat in een rolstoel en bracht haar ook elke keer weer terug. Ze had zelf twee gelijke honden als onze wegloper. Op een gegeven moment waren wij het zat, en zij natuurlijk ook. De laatste keer dat ze de hond kwam brengen heeft ze gevraagt of ze haar mocht houden. De hond klikte goed met haar andere twee en bleef er maar heen gaan, ze vond het daar duidelijk prettiger dan bij ons.

Ik heb het niet moeilijk gevonden ik had geen band met deze hond. Ik aaide haar, gaf haar eten, wandelde met haar maar verder was het eigenlijk alleen in huis genomen omdat ze er zo vreselijk bij zat bij haar vorige eigenaren. Hondje moest wel een operatie ondergaan wat 1000 euro zou kosten, ik wilde dit zelf betalen had al een betalingsregeling, maar het vrouwtje in de rolstoel heeft de operatie zelf betaald. Als dank dat ze de hond mocht hebben. Ze lopen/rijden nu nog vaak langs ons huis om te zwaaien en hond heeft het prima naar haar zin.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:23

Cynisch of niet... maar aangezien je zelf al aangeeft geen band te hebben en er geen verdriet om te hebben, heeft de hond dat kennelijk ook zo gevoeld...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:28

Kaja schreef:
geerke schreef:

Geen ervaring met verzorgingstehuizen, maar als die vergelijking op gaat met een asiel hoop ik daar nooit terecht te komen...

En volgens mij gaat die vergelijking ook niet op, de keuze is reuze in een verzorgingstehuis.. :+

Grappig, kinderen met honden vergelijken mag wel. Maar een asiel vergelijken met een verzorginstehuis mag niet? Ik zie geen verschillen hoor :)

Wij hadden ook een kat die doof was (handig met vuurwerk :j, kon ze uit het raam mee kijken zonder te schrikken) en ook nog eens staart had. Tel daarbij op dat ze 19 was, het leek wel alsof ze parkenson had en haar pootjes waren zo stram als het maar zijn kan. Ze brulde het hele huis bij elkaar (want ze kon ons immers niet horen) en kreeg een vip-behandeling. Doen we allemaal voor onze poezels. Kat uit frankrijk meegenomen, no problemo, loopt nu gezond bij een vriendin rond te stampen. Elk dier is hier welkom, maar als een dier het ergens anders beter heeft, wie ben ik dan om het tegen te houden? Zo hebben wij ook een konijn overgenomen van een vriendin (Gijsje :D), omdat hij bij ons net wat meer aandacht kon krijgen. Verschrikkelijk? Schandalig? Welnee, denken in het welzijn van het dier ;)

En daarbij vind ik het niet netjes Kaja om te zeggen dat dit topic het resultaat is van mensen die hun ouwe trouwe hond wegdoen, omdat de mensen nieuwe leuke hondjes wilde hebben. Dat is namelijk wat jullie volgens mij maar aannemen, maar dat staat nergens. Er was een NOODZAAK speciale honden aan te schaffen voor het werk en dat is imo iets heel anders.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:28

Wij hebben vroeger onze halve kennel moeten wegdoen omdat mijn vader overleed. Niet leuk maar wel beter voor de dieren.
Ik denk maar zo bij mij hebben ze het goed maar bij een ander misschien wel geweldig. Als het niet nodig is blijft alles maar als het niet anders kan is het voor de dieren geen ramp om een nieuw mandje te krijgen.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:29

Dat denk ik ook Kaja, we gaven haar een warm thuis, met eten en een kroel. Maar omdat wij er niet op voorbereid waren en haar daar gewoon niet wilde laten zitten hebben we haar meegenomen. Ze is opgeknapt en het koste ons veel geld, tandjes moesten bijvoorbeeld allemaal gedaan worden en ze moest om de drie weken alweer naar de kapper.. we hebben haar gegeven wat we konden. Maar zij voelde dat dit vrouwtje een band met haar kreeg, en die kreeg ik niet. Mede omdat ze zo vaak weg liep, amivedi moest ik elke week wel een keer bellen, daarbij blafte ze heel de boel bij elkaar.. Kan het hondje niets aan doen het krijgt ineens zoveel ruimte ter beschikking..maar het maakte de boel voor mij wel benauwend en moeilijker. Ben zeer blij dat zij nu woont waar ze graag wilde zijn.

Edit: Ik zou overigens nooit een ouder dier weg doen omdat ik een nieuw jonger dier wil hebben. Eens houd het op en is je huishouden vol. Ik heb bijvoorbeeld drie weken geleden ongeveer, twee kittens gekocht. We hebben hier in huis nog een kat en een vogel, maar als de honden nog bij mijn vader hadden gewoond hadden we de kittens niet genomen. Dan word het te vol, en ik moet zeggen die jonge beestjes zijn elk een wondertje om naar te kijken en om hun babyvachtje te kunnen aaien..maar als ik bij mijn moeder komt en mijn vertrouwde ouwe hond zit daar..krijg ik precies hetzelfde warme gevoel van binnen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:32

Dieren heb je naar mijn idee voor het leven...

Honden daar moet je goed over nadenken voordat je ze neemt.
Ik en mijn vriend willen dolgraag een hond, maar we werken op dit moment te veel dus zijn we nog steeds hond-loos. We nemen ook pas een hond als we kinderen krijgen. Ik heb te vaak meegemaakt dat honden jaloers worden als ze jaren alle aandacht gekregen hebben en vals of gemeen worden tegen het kind omdat die dan alle aandacht krijgt...
Het geeft geen garanties, dat weet ik. Maar ik heb er naar mijn idee dan wel alles aan gedaan om problemen te voorkomen...

Als het dan even goed niet goed zou gaan (wat ik me niet kan voorstellen als je ze vanaf pup neemt, maar alles is mogelijk) dan is het jammer, maar dan gaat de veiligheid van m'n kind voor de hond en zoek ik een goed tehuis voor de hond.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:32

Citaat:
zo'n kat hoort op een boerderij en anders niet..

Nou dat werkt ook niet altijd....
Wij wonen op een grote boerderij met ruim land en bos er omheen. Een van de hier residerende katten is een zwerfstertje - na al die jaren dat ze hier woont is ze nog steeds schuw, maar desondanks hebben we haar in ons gezin opgenomen. Aaien kan niet, je hoeft maar een pas in haar richting te doen en ze schiet er als een pijl vandoor.
Nu heeft dit dametje een tijdje geleden een ongeluk gehad en heeft een flinke tik tegen d'r koppie gehad van een hier zelden passerende auto. Onderkaak scheef, tand afgebroken.. we hebben haar door de DA laten oplappen en weer mee naar huis genomen. Echter... sinds die tijd is ze niet meer zindelijk - een kattenbak mijdt ze en de eerste weken na haar herstel was ze niet naar buiten te branden. Dat werd dus plassen in huis.
Nu hebben we gelukkig bijna overal in huis plavuizen maar een paar plekken ( de kleedkamer, de slaapkamers en mijn kantoor) daar ligt toch echt vaste vloerbedekking...

Het is inmiddels ( we zijn nu een half jaartje verder) wel wat beter en de meeste tijd vertrekt ze wel naar buiten om schielijk haar behoefte in de rijbak te doen. Maar oh boy, ze heeft met haar plasserij toch al voor heel wat discussie gezorgd.. tot en met de uitroep van mijn man die vond dat we haar maar ergens op de Veluwe moesten uitzetten. Nah ja.. het beestje is er en blijft er en we houden haar maar goed in de gaten. Maar eh.. een niet-zindelijke kat richting boerderij sturen? Best, maar dan niet naar de onze! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:34

zap; ik zeg ook niet dat dat in dit geval zo is geweest, maar het komt gewoon écht heel erg vaak voor, zie het overal en dat vind ik persoonlijk wel heel erg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 14:39

in principe neem ik dieren en die blijven voor het leven bij mij...

in de afgelopen jaren heb ik zo'n 10 honden gehad waarvan er nu nog 5 bij mij zijn,3 overleden en 2 heb ik zelf weer herplaatst.

en van de 10 zijn er 7 herplaatser,en 3 ooit als puppie bij ons gekomen.

dus ja,ik ben niet heilig,heb zelf ook voor 2 honden een nieuw huis gezocht,en dat waren al opvangers,maar alle 2 hebben ze een beter huis gevonden als dat ze bij mij hadden.

ik kan me dus heel goed voorstellen dat er redenen zijn om voor een dier een beter huis te zoeken...

wat echt de vreselijkste reden is "op vakantie gaan" ,mensen die voor de vakantie even hun dier dumpen,en daarna weer vrolijk aan een pup beginnen,die mensen snap ik echt écht niet...

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:26

Als een hond of een kat het ergens anders beter zou hebben betekend dat vrijwel altijd dat je hem tekort doet......... :x
Als je zou willen is dat in veel gevallen op te lossen, maar dan moet je het wel echt willen....... ;)

Uitzonderingen lijken mij grote financiele problemen, gezondheid van de baas en als de veiligheid van jezelf, je omgeving of van het dier in gevaar komt.

Meer redenen weet ik zo niet te bedenken.

Mensen hebben vaak het beste met hun dier voor totdat blijkt dat het geld en moeite kost :r
Je kunt niet in de toekomst kijken, maar bepaalde zaken zijn wel te voorspellen :)*

Bij ons is de lol er ook heus wel eens af geweest :+:

Onze hond heeft de eerste anderhalf jaar gesloopt voor meer dan 10.000 euro........ ~~}>
Van rolmaten tot aan autosleutels, je kon nog geen 10 sec de andere kant opkijken :Y)
Ik werk aan huis en ze gaat vrijwel overal mee naar toe omdat ze niet goed alleen kan zijn en niet luisterd naar andere mensen.

Vaak is het toch zo dat "waar een wil is, een weg is"

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:32

zap schreef:
Grappig, kinderen met honden vergelijken mag wel. Maar een asiel vergelijken met een verzorginstehuis mag niet? Ik zie geen verschillen hoor :)

En daarbij vind ik het niet netjes Kaja om te zeggen dat dit topic het resultaat is van mensen die hun ouwe trouwe hond wegdoen, omdat de mensen nieuwe leuke hondjes wilde hebben. Dat is namelijk wat jullie volgens mij maar aannemen, maar dat staat nergens. Er was een NOODZAAK speciale honden aan te schaffen voor het werk en dat is imo iets heel anders.

Waar zie jij dan dat de vergelijking met een verzorgingstehuis niet mag??
In mijn ogen gaat de vergelijking niet op, dat is heel wat anders...

Citaat:
En daarbij vind ik het niet netjes Kaja om te zeggen dat dit topic het resultaat is van mensen die hun ouwe trouwe hond wegdoen

Niet netjes maar wel een feit.... Overigens behoor je je vervolgzin wel even aan te passen, want je legt me woorden in de mond die niet zo letterlijk uit mijn mond zijn gekomen, maar zo zijn geformuleerd door jou... Niet zo netjes, vind je wel ;)
Over aannemen gesproken...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:34

Mijn honden zijn hier in principe voor het leven. Ik kan me wel voorstellen dat er in sommige gevallen redenen zouden kunnen zijn om een dier weg te doen, maar ik geloof niet dat me dit ooit zal overkomen. Ik zal alles maar dan ook werkelijk alles doen om hun het leven te geven wat ze nodig hebben. Ook heb ik begrip voor het standpunt van Geerke. Ik heb hier een hond die voor zijn 2 jaar al 3 x in het asiel gezeten heeft en waarvan ik dus de 4e eigenaar ben. Een moeilijke hond die heel erg veeleisend is, regelmatig in huis plast, verlatingsangst heeft en bijzonder sterk aan me hangt. Als ik een avond weg ben en hij thuis is met zijn 3 vriendjes en mijn man, zit hij de hele avond zacht piepend voor de deur. Ik kan me geen trouwere vriend wensen, maar als ik kom te overlijden hoop ik dat ze hem in laten slapen. De andere 3 zijn stabiel genoeg, maar hij zal er aan onderdoor gaan.

Ik zie ook de diverse herplaatssites voor de vacantie weer vol komen te staan, want iedereen is acuut allergisch of ze kunnen de hond onvoldoende aandacht geven. Typische gevalletjes van bezint eer ge begint.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:36

Ik heb nog nooit een dier weggedaan (op een paar goudvissen na dan) en zal dat ook alleen maar doen als er een zeer dringende reden voor is. Als het echt niet anders kan en dan zou ik er een heel goed tehuis voor zoeken.
Er lopen hier onderhand wel 10 katten rond die door mensen uit de auto zijn gezet, ik erger me daar kapot aan. Elk jaar zo rond de vakantie dan worden ze weer massaal gedumpt :( Snap niet dat mensen zo met hun dieren omgaan. Het lijken net wegwerpartikelen tegenwoordig.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:40

Ik vind ook als je ergens voor kiest moet je er altijd voor zorgen! Mits jou gezondheid het toelaat want als jij erg ziek bent of iets lijkt het me beter om hem een goed plekje te geven!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:42

Maar ik vind toch dat er nog wel een verschil zit tussen je hond aan een boom binden ergens (bij wijze van spreken) of de weloverwogen beslissing nemen om een beter plekje voor 'm te vinden.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:49

Nikka schreef:
want iedereen is acuut allergisch

Dat vind ik ook zo'n aparte reden... Alhoewel ik moet zeggen dat ik het anders vind als het je kinderen betreft, maar aan de andere kant kunnen kinderen er vaak ook weer overheen groeien.

Mijn vader is uit het niets zo na een jaar of 3/4 allergisch geworden voor de hond, tranende ogen, niesaanvallen e.d. Het is bij katten veel erger (en die hebben ze niet), bij de hond alleen als hij er mee gaat spelen of aaien.

Toen de dokter met de uitslag kwam dat hij allergisch was voor honden, adviseerd hij m'n vader om de hond weg te doen. Waar mijn op antwoorde 'ik doe eerder m'n vrouw de deur uit dan de hond' :D
Hij heeft pillen voor zijn allergie die hij regelmatig neemt en dan kan hij er goed mee leven, maar het hondje is een gezinslid en die zou hij nooit weg kunnen doen :n

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:50

diessel schreef:
Als een hond of een kat het ergens anders beter zou hebben betekend dat vrijwel altijd dat je hem tekort doet......... :x

is dat zo?

in mijn geval kregen beide honden die ik weggedaan heb,niet meer of minder als alle andere honden....

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:58

Om zo'n weg doe verhaal is van de andere kant te horen reageer ik nu!
Bij mij is het omgekeerd gegaan...

Nu 2 jaar terug heb ik gereageerd op een advertentie op marktplaats, mensen zochten een oppas voor hun hond in de periode dat ze op vakantie waren.
Hier heb ik op gereageerd en de hond kwam voor 3 weken logeren.
Aansluitend had ik 3 weken vakantie en aangezien ik helemaal gek was van de hond heb ik gevraagd of hij in mijn vakantie ook nog mocht blijven en dat mocht!
Had wel in hun vakantie laten doorschemeren, min of meer als grap, dat als ze hem kwijt wilde hij dan wel bij mij mocht wonen.
Zij heeft hier serieus over nagedacht, haar man had de knoop al doorgehakt, maar zij kon het niet over haar hart verkrijgen dat ze haar hond niet meer kwam ophalen...
in de 3 weken extra heeft ze me op een gegeven moment gebeld helemaal over haar toeren, dat de hond wel mocht blijven omdat het voor HEM beter was en het egoïstisch zou zijn om hem wel terug te nemen.
Daar woonde hij in het centrum van Den Haag en liep geregeld van huis weg en kreeg sinds de komst van 2 kindertjes veel minder aandacht dan toen hij nog alleen was.

Hier woont hij vrij en mag overal mee naar toe.
Mee met de paardjes op buitenrit, mee boodschappen doen, mee naar het werk (werkte toen nog in de paarden), mee naar het bejaardentehuis..je kunt het zo gek niet bedenken of meneer gaat mee!
Ook had ik destijds plannen om een eigen hondenuitlaatservice te beginnen dus een walhalla voor een hond..
De uitlaatservice is mede door zijn komst in sneltreinvaart opgezet, dus wandelt hij er op los.

Ze zou het vreselijk vinden als ze hem terug had genomen en dat hij dan binnen de kortste keren onder een auto of tram zou komen te liggen...

Al met al, begrijp ik het meisje en haar ouders uit het topic waar dit door tot stand is gekomen heel goed, voor een dier kan het ergens anders veel fijner kunnen zijn dan bij jou...

Zelf heb ik een merrie die echt nooit meer weg gaat, heb haar nu 13 jaar!
Maar heb een ruin gehad die het maar 3 maanden bij mij uit heeft gehouden.
We hadden qua rijden niet de klik die ik wil hebben met een paard en ook vond hij het werk wat hij voorgeschoteld kreeg niet enorm leuk.
Kreeg toen een aanbod van mijn (destijds) werkgever en dat heet hem tot politiepaard gemaakt.

Ook heb ik een veulentje gefokt met de bedoeling hem te houden, omdat ik simpelweg niet makkelijk dieren weg kan doen.
Toen hij 1,5 was hem toch te koop aangeboden, omdat ik graag een paardje voor de springsport wilde en het met hem nog zeker 2,5 jaar zou gaan duren eer ik wedstrijden kon gaan springen/crossen.
Toevallig heeft de juiste persoon gereageerd op hem, had heel veel reacties, maar deze gaf me meteen een goed gevoel.

Ik zou heel graag een veulentje willen van mijn nieuwe paardje, maar dan doe ik dat pas als ik de mogelijkheid heb om het veulen zelf te houden, want zo'n eigenaar als wat het andere veulen heeft getroffen vind je geen tweede keer...