Kattenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:04

veerledec schreef:
Het heet echt lokstof, merk weet ik zo niet. Maar nergens iets van ingrediënten of zo. Zelf vinden we het niet echt lekker ruiken, dus krabpaal staat nu aan de andere kant van de kamer.

Kattenkruid waarschijnlijk.
Wij hebben het in de tuin staan en alle buurkatten inclusief die van mij, liggen er in te rollen :+

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 19:10

Amanda schreef:
Varkensvlees kan hartstikke gevaarlijk zijn voor katten: http://www.overdieren.nl/Pages/Nederlan ... jeszky.htm
Niet voeren dus. Rund, kip, konijn, kalkoen is allemaal prima. Maar geen varken.

Kijk....dat wist ik dan weer niet :)*

Ik zal overgaan op andere diersoorten vanaf nu....tnx!

GuusHinnik

Re: Kattenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:40

Mijn katten heb ik sinds kort over gezet op Royal Canin.
Maar ze waren gewend ook vlees te eten.
Kan ik de brokjes van royal canin combineren met bijvoorbeeld vers vlees van carnibest. bijvoorbeeld drie keer in de week als aanvulling, of is dat geen goed combi?

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:54

Je kan natuurlijk wel afwisselen, maar waarom zou je op brokken gaan zitten als je katten het vlees goed eten? Het vlees is zoveel beter dan brok.

Paintlinger, varkensvlees is slecht, en varkenslever nog slechter. Beter is runderlever of kippenlever.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 23:59

Dus het is beter ze compleet op vlees te zetten, en geen brokken meer te voeren?

Eerst de 10 kg zak maar eens opvoeren,

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 07:30

:j véél beter! Carnibest is perfect kompleet voer, en om helemaal goed voor het gebit te zorgen kun je af en toe een lekker stuk vlees geven. Een lapje van het een of ander. Maar nooit varkensvlees! Eendagskuikens bijvoorbeeld worden door de meeste katten heel lekker gevonden en daar moeten ze echt op kauwen. Geen brokken betekend ook geen tandplak, dus geen tandsteen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 08:48

Laika schreef:
Paintlinger, varkensvlees is slecht, en varkenslever nog slechter. Beter is runderlever of kippenlever.

De poelier verkoopt vaak ook konijnenlever of biologische kippenlever, is nog beter en smakelijker. Ik ben niet zo'n fan van de afvalfilters vanuit de bio-industrie en mijn katten ook niet.

Eendagskuikens zijn geen volledige maaltijd! Als dat het enige is wat je je katten voert, kun je wachten op gezondheidsproblemen.

Je kunt vlees en brokken prima door elkaar geven, maar pas dan op met botjes. PH waarde van het maagzuur is voor de vertering verschillend.

Dat even ter aanvulling, alhoewel TS niet heeft gevraagd om details betreffende vers vlees voeding.

WillemYntJee schreef:
@AngelofLove, kijk je dan op de NLse ebay? K zie daar namelijk wel een paar palen van duitse aanbieders staan, die op zich er wel goed uit zien maar toch nog redelijk aan de prijs zijn (alhoewel voor zo'n groot ding valt t ook wel weer mee).

Iemand hier nog een reactie op? Ben ook wel benieuwd!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:02

Mijn katten krijgen ook Royal Canin ;)
Exigent.

Ik heb twee grote krabpalen in mn huis staan, en boven ook nog één :D
Maar ik heb dan ook acht katten.
Ze verslinden de krabpalen.
Ik heb alle drie de klimbomen gekocht op ebay ( kratzbaum intypen )
Voor zo'n € 73 ,- incl. verzenden had ik één thuisbezorgd.
En binnen twee weken vanuit Duitsland.

Neem je één kitten?
Misschien wil/kan je erover nadenken om er twee te nemen?
Ze hebben zoveel aan elkaar ;)

Ik wens je alvast superveel plezier met je kleintje.
Heb je al een foto??

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 09:08

Ja het wordt er voorlopig 1tje, vriendlief wil er nog geen 2 maar misschien dat ie nog overstag gaat als we daar zijn. Anders hebben we nog een buurkitten die ook wel in is voor een spelletje :)
Nog geen foto, we gaan m pas na de vakantie ophalen :P
Heb je toevallig een foto van je krabpaal Kainda? Dan weet k een beetje waar k naar moet zoeken :)

Helemaal op vers vlees zetten gaat hier niet lukken, daar heb k gewoon de ruimte niet voor. Maar af en toe een stukje is wel lekker denk k :)

Trouwens mijn buuf geeft haar kitten 's ochtends zijn hele portie voer voor die dag en dan kan ie zelf bepalen wanneer ie t op eet. Is dat goed of kan je beter 5/6 keer een klein beetje geven?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 09:12

Gewoon 2x per dag eten geven is zat. Je kunt een kat ook prima leren dat het eten wordt weggehaald. De hele dag toegang tot voedsel is gewoon onnatuurlijk en dus niet nodig...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:05

Wij voeren onze katten Carocat (staat onbeperkt) en 's avonds krijgen ze met z'n 8en een blik gedeeld (allemaal een paar hapjes, puur voor het lekkere).

Krabpalen zijn wel nodig, zeker met die kleintjes.
Ik koop ze altijd via Ebay, scheelt je een hoop centen!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:53

Chubby: Ik combineer de eéndagskuikens altijd met ander vlees :j

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:06

Ik heb Iams gevoerd en nu voer ik Royal Caninn Fit 32. Dat is voor levendige katten.

Mijn katten doen het er erg goed op!

Nadeel van supermarkt merken is, dat er veel in zit wat een kat niet hoeft te hebben. O.a. Groente, zetmeel, kleurstoffen enz.

RC heeft voornamelijk vlees. Een kat heeft al dat overige niet nodig omdat het verteringsgestel van de kat daar simpelweg niet op gemaakt is.
Dus zal de kat ook meer uitpoepen. Het lichaam kan het immers toch niet gebruiken.

Van RC heeft een kat minder nodig dan van supermarkt voeder. Van supermarkt voeder moet je meer voeren zo dat de kat aan zijn dagelijkse benodigheden komt dan van RC of ander A merk voeder.

Uiteindelijk merk je het ook aan de kattenbak. :+) Plus dat de nieren en blaas makkelijker gezond blijft. Er zit immers minder zout in a merk voeder. En ook fijn is dat A merk voer vaak kan helpen tegen het ontwikkelen van haarballen in de maag.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:19

Mijn ene poes weigert ander vlees te eten, dus voornamelijk eendagskuikens. Omdat mijn andere poes nagenoeg geen vlees wil eten heb ik nog steeds een bak met brokjes staan.
Volgens holistisch dierenarts Tannetje Koning, promotor van vleesvoeding voor honden en katten én schrijfster van diverse boeken over dat onderwerp kunnen katten op alleen eendagskuikens heel goed heel oud worden.
Ik zou dolgraag een uitgebreider menu aan haar voorschotelen, maar ze eet het gewoon niet.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 19:26

saskiab schreef:
Ik heb Iams gevoerd en nu voer ik Royal Caninn Fit 32. Dat is voor levendige katten.

Mijn katten doen het er erg goed op!

Nadeel van supermarkt merken is, dat er veel in zit wat een kat niet hoeft te hebben. O.a. Groente, zetmeel, kleurstoffen enz.

RC heeft voornamelijk vlees. Een kat heeft al dat overige niet nodig omdat het verteringsgestel van de kat daar simpelweg niet op gemaakt is.
Dus zal de kat ook meer uitpoepen. Het lichaam kan het immers toch niet gebruiken.

voornamelijk is meer dan 50% neem ik aan? Of niet? Hoeveel vlees zit er precies in RC? Wanneer je overtuigd bent dat 'meer' vlees goed is waarom dan niet volledig vers voeren?

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:05

Paintlinger schreef:
Amanda schreef:
Varkensvlees kan hartstikke gevaarlijk zijn voor katten: http://www.overdieren.nl/Pages/Nederlan ... jeszky.htm
Niet voeren dus. Rund, kip, konijn, kalkoen is allemaal prima. Maar geen varken.

Kijk....dat wist ik dan weer niet :)*

Ik zal overgaan op andere diersoorten vanaf nu....tnx!

Angela, waar heb je op school gezeten ;)
Ik zal me alleen minder druk maken om de Aujeszky tegenwoordig, maar meer om de wormen.

Maar voeders die onder de premiumvoeders komen:
- Pro plan (eigenlijk tussen beide in)
- Prins
- Denkacat

Of versvlees voeding idd. Scheelt niet veel met gewone brok

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:19

Vosse schreef:

Qau prijs scheelt het niet veel, bedoel je he? In kwaliteit en vleesaandeel scheelt het natuurlijk heel veel.

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:19

Rosita schreef:
Vosse schreef:

Qau prijs scheelt het niet veel, bedoel je he? In kwaliteit en vleesaandeel scheelt het natuurlijk heel veel.

Idd, qua prijs bedoel ik ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:40

Brok versus vers is weer een héle andere discussie en is niet voor elke kat de oplossing :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-09 20:41

@Saskiab, hoeveel vlees zit er in RC dan!? Want dat staat niet op de verpakking en niet op de site. Ga morgen lekker spulletjes kopen :D ! Nog dingen die ik niet moet vergeten?

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:42

Quellian schreef:
Brok versus vers is weer een héle andere discussie en is niet voor elke kat de oplossing :)

Het is beide kattenvoer.
In dat laatste geef ik je gelijk, maar we gaven het ook als optie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:46

WillemYntJee schreef:
Nog dingen die ik niet moet vergeten?

Speeltjes! Nepmuisjes doen het hier goed en zo'n stokje met wat veren eraan ook absoluut (maar ze zijn net zo fel op de uitgerolde rolmaat of een kabeltje wat je rondslingert :D )

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:52

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als ik in herhaling val :).

TS, Royal Canin is qua onderhoud helemaal niet zo duur als wat men denkt hoor, enige is dat de aanschafprijs een stuk hoger ligt dan bij het supermarkt-voer.

Voorbeeldje: Ik heb een zwarte, te dikke kat. Toen ik net in mijn huisje zat, besloot ik dat hij op Light/Sterilised van Royal Canin ging... Hield me netjes aan het gram per dag wat op de verpakking stond en je zag nog net de kilo's er niet afvliegen :). Het hielp dus wel. Toen was ik een weekendje weg en in dat weekend was toevallig de zak voer op. Mijn moeder heeft toen bij de supermarkt wat lightvoer van whiskas meegenomen, 2 dozen van 2 kg (geloof ik?). Binnen 2 weken waren beide dozen op. Edit: En daarbij blééf hij krijsen omdat hij nog niet voldaan was! Om het dan nog maar niet te hebben over de kilootjes die er eindelijk afwaren :(:)

Dus een simpel rekensommetje: Met 2 kg RC van 19.95 doe ik net wat langer dan een maand, met 4 kg Whiskas nog géén 2 weken. Ik weet de prijs niet van de Whiskas, maar zoveel duurder is RC uiteindelijk ook weer niet...

En de speeltjes... Alles wat kraakt, beweegt en geluid maakt valt meestal goed in de smaak! Oh, en het liefst ook nog sloopbaar :).
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 21-07-09 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:54

Yv_ schreef:
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus excuses als ik in herhaling val :).

TS, Royal Canin is qua onderhoud helemaal niet zo duur als wat men denkt hoor, enige is dat de aanschafprijs een stuk hoger ligt dan bij het supermarkt-voer.

Voorbeeldje: Ik heb een zwarte, te dikke kat. Toen ik net in mijn huisje zat, besloot ik dat hij op Light/Sterilised van Royal Canin ging... Hield me netjes aan het gram per dag wat op de verpakking stond en je zag nog net de kilo's er niet afvliegen :). Het hielp dus wel. Toen was ik een weekendje weg en in dat weekend was toevallig de zak voer op. Mijn moeder heeft toen bij de supermarkt wat lightvoer van whiskas meegenomen, 2 dozen van 2 kg (geloof ik?). Binnen 2 weken waren beide dozen op.

Dus een simpel rekensommetje: Met 2 kg RC van 19.95 doe ik net wat langer dan een maand, met 4 kg Whiskas nog géén 2 weken. Ik weet de prijs niet van de Whiskas, maar zoveel duurder is RC uiteindelijk ook weer niet...

En de speeltjes... Alles wat kraakt, beweegt en geluid maakt valt meestal goed in de smaak! Oh, en het liefst ook nog sloopbaar :).

Idd, van de premiumvoeding kun je langer voeren dan van een supermarktvoer om het zo maar even te noemen.
Ook hebben ze veel minder ontlasting dus wordt er meer van het voer verbruikt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 20:59

In supermarktvoer zit vooral veel granen (en afval), daar kan een kat niets mee, dus dat poept ie ook weer uit :j

5 van de 8 katten hier lusten wel een eendagskuikentje (of schep Carnibest) naast hun brokken, de anderen blieven een lepel blikvoer. Gewoon even zien wat jouw kat lekker vindt :)