elady schreef:ik ben veel te nuchter om elke dag een 7gangen menu voor mijn huisdier te maken omdat dat in de boeken staat. Het is en blijft een dier en geen gezindslid in mijn ogen.
Ik geef ze zo veel verschillende soorten groenten om de voeding gebalanceerd te houden en het is ook makkelijk, veel makkelijker dan een grote berg van een soort. Ik kan zo inspelen op het aanbod. Als ik geluk heb en op de markt een zak met een paar bossen wortelloof mee krijg, krijgen ze daar meer van en toen de andijvie ineens vreselijk duur was kregen ze daar minder van. En als ik ze een keer uit logeren moet sturen bij het pension hoef ik me ook geen zorgen te maken over het groenvoer, ze zijn genoeg soorten gewend.
En ik geniet er ook van als ik ze lekker zie eten van hun schaal groenvoer. En kruiden zouden ze best meer van lusten, maar daarmee hebben ze pech, ik koop een bos per week op de markt en daar mogen ze het mee doen, anders zou het me op den duur veel te prijzig worden.
Ik vind gewoon dat je een dier gewoon een goede verzorging moet geven waarmee je de behoeften van een dier mee beantwoord, dus dat betekend voor mij dat mijn voeding krijgen van voldoende kwaliteit en de juiste samenstelling, voldoende ruimte, speeltjes en dat ze een maatje hebben. En als dank daarvoor zie ik ze spelen en binkies (vreugdesprongetjes) maken.
Als een konijn zijn bakje gemengd voer helemaal leeg eet blijft het nog steeds zo dat het voer bijna altijd meer eiwit, suikers en vet bevat dan ideaal is voor een konijn.