Kittens op bokt te koop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:51

Chiqa schreef:
Idd we leven niet meer in de jaren 80 maar in 2000 even één verschilletje met die tijd; de asielen zijn nog nooit zo vol geweest en het barst van de inteelt en andere erfelijke ziektes, je moet je schamen wil je hier nog met een lach van oot tot oor aan mee willen doen door een setje 'waardeloze' dieren (Kittens) op de wereld te zetten die geen enkele positieve bijdrage leveren aan de gezondheid van de kattenpopulatie en alleen maar tot nóg meer katten overschotten zorgt.

Tevens zadel je de nieuwe eigenaar ook nog eens op met andermans ellende, dat wil ej toch in deze tidj niet meer op je geweten hebben?

1ste: Ik ben 3 weken geleden met mijn opa naar het asiel geweest om een nieuwe kat uit te zoeken.
Toen werd duidelijk verteld dat ze nog nooit zo weinig katten hadden als de laatste paar jaar.
Ze hadden er 10 zitten (waarvan 3 besproken en 2 werden niet meer geplaatst) van de leeftijd van +/-1 jaar tot +/- 10 jaar.
Het kost trouwens ook 85 Euro, en dat is best wel veel geld (vind ik).

2de: Het is aan de nieuwe eigenaar of hij zo'n kitten wil, dus hij zit echt niet opgescheept met andermans ellende.
Heel veel raskatten hebben extra problemen en bijzonder onderhoud nodig.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:59

Brainless schreef:
1ste: Ik ben 3 weken geleden met mijn opa naar het asiel geweest om een nieuwe kat uit te zoeken.
Toen werd duidelijk verteld dat ze nog nooit zo weinig katten hadden als de laatste paar jaar.
Ze hadden er 10 zitten (waarvan 3 besproken en 2 werden niet meer geplaatst) van de leeftijd van +/-1 jaar tot +/- 10 jaar.

nou ik weet niet in welk asiel jij komt.....maar moet je voor de grap hier eens komen kijken in [***] en amsterdam...
wedden dat je het zielig vind en dat ze overvol zitten
tevens is die 85 euro een vergoeding....asiels moeten wel heel veel mondjes voeden namelijk....
en ja bij een broodfokker word ook gezegd dat het een vergoeding is,maar bij een asiel weet ik het tenminste zeker :j

Brainless schreef:
2de: Het is aan de nieuwe eigenaar of hij zo'n kitten wil, dus hij zit echt niet opgescheept met andermans ellende.
Heel veel raskatten hebben extra problemen en bijzonder onderhoud nodig.

hmmm.....en wat heeft een britse korthaar of abbesijn (mijn mams heeft zo een kat) meer onderhoud en problemen dan mijn boerderijkat? ik zie het verschil niet hoor :n

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:01

ThePast03 schreef:
Ben wel eens bij een dierengroothandel hier in de buurt geweest en die had twee grote kooien vol met kittens die daar gedumpt waren omdat de mensen ze aan de straatstenen niet meer kwijt konden. Een groot deel daarvan zal naar het buitenland verdwijnen voor o.a. kattenbont. En dat is dan maar een weekopbrengst.

Hier kan ik zo misselijk van worden, en ik snap dan al helemaal niet dat mensen toch nog nestjes krijgen.

Als er een hoop pretnestjes er niet zouden zijn, en al die mensen een kat nemen uit het asiel, dan zal dat zo'n hoop schelen!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:08

xxJacqyxx schreef:
Hier kan ik zo misselijk van worden, en ik snap dan al helemaal niet dat mensen toch nog nestjes krijgen.

Als er een hoop pretnestjes er niet zouden zijn, en al die mensen een kat nemen uit het asiel, dan zal dat zo'n hoop schelen!

of een kat van een overleden oma,zoals die van mij ;)
zal zelf zeker nooit de broodfokkers sponsoren.....geef mijn geld liever uit in een asiel,of neem er 1 gratis over van een particulier

xxJacqyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:12

Brainless schreef:

Wat is 85 euro? Voor die prijs is je kat geholpen, geent, ontwormd en helemaal nagekeken!

Sorry, maar ik vind het een normaal bedrag. Ja, je kan het natuurlijk niet vergelijken met al die gratis katten en kittens op marktplaats enzo, maar ik zou toch eerder dat bedrag neerleggen bij het asiel, dan een goedkopere kat ergens vandaan plukken!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:13

@Ikdoemaarwat,
Maar 85 E is wel een bedrag waarvan mensen toch snel denken, dan haal ik wel een kitten bij ons op de hoek.
De oudste 2 hadden ook speciaal (=duurder) voer nodig.

Dus die vielen al af omdat de kat voor op de boerderij was, en die niks anders (=muizen/afval ed) mochten eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:15

xxJacqyxx schreef:
Brainless schreef:

Wat is 85 euro? Voor die prijs is je kat geholpen, geent, ontwormd en helemaal nagekeken!

Sorry, maar ik vind het een normaal bedrag. Ja, je kan het natuurlijk niet vergelijken met al die gratis katten en kittens op marktplaats enzo, maar ik zou toch eerder dat bedrag neerleggen bij het asiel, dan een goedkopere kat ergens vandaan plukken!

De katten werden niet geholpen (er zaten er wel die al geholpen waren door de oude eigenaar), maar 2 poezen en 1 kater werden niet meer op hun kosten geholpen. Dit komt er dan nog boven op.
Mijn opa heeft daarom een kater genomen (castreren is goedkoper)en de kater is na de proefperiode (2 weken) gelijk geholpen.
Maar veel mensen doen dit waarschijnlijk niet en loopt er weer een kater in de buurt.

Myra87

Re: Kittens op bokt te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:18

Ik heb vorig jaar 80 euro voor een kat uit het asiel gehaald, een volwassen gecastreerde kater. Ik vind dat dus weinig. Chippen kost rond de 20 euro? Castreren? Enten? De kat was ziek toen hij in het asiel kwam, hij was helemaal kaal, dierenarts kosten etc. Nee had het er graag voor over.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:21

Wietsje92 schreef:
moeten dan alle poezen gesteriliseerd worden of wat? ik vind dat je je kittens gewoon aan kan bieden. Kijk ik weet dat ik ook ieder jaar een nest heb, of 2, maar ik zoek zelf mensen die er willen en ik heb altijd weer goede baasjes en huisjes voor mn kittens. Ik vind dat iedereen op zn eigen manier zn kittens mag aanbieden, en dat er zoveel katten in het asiel zitten, daar moeten die mensen zich mee bezig houden, die een kat willen, en het daarna toch niet meer willen en ze maar op straat dumpen dat is pas zielig! net als alle honden die aan bomen worden gebonden.

En alle mensen die jij vind voor al jouw kittens stel je voor 2 nestjes ong 5 kittens dus 10x5jaar praten we over 50 kittens denk je nou echt dat al die kittens nog bij hun 1e baasje zijn :n er zijn er heus wel 1-2-3-4 in asiel belandt.
Waarom een nestje fokken enkel omdat jij het leuk vind, zo stoppen we die populatie nooit of iig verminderen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:21

Ik krijg vaak de indruk dat ik als hobbyfokker (wel een verantwoordelijke qua testen, stambomen en dergelijke) mijn mond niet mag open doen als er weer eens het zoveelste nestje kittens geboren is. Kittens die vaak niet ontwormt worden en met als ze geluk hebben 8 weken bij mams worden weggehaald (terwijl 12 a 13 weken veel beter is en voor raskattenfokkers ook verplicht).

Zelfs als men eigenaren vindt voor alle kittens uit het zoveelste oeps nest , of het zoveelste "ik vind het zo leuk om kittens te hebben" nestje belanden die vaak later alsnog in het asiel. Mensen willen een kitten zonder nadenken halen ze er eentje bij iemand met een oeps nest. Bedenken daarna dat het toch niet zo handig is zo vlak voor hun vakantie en beetsje wordt weer gedumpt.
Of ze komen erachter dat die diertjes nog 2 keer ingeent moet worden en dumpen dan voor ze die kosten hebben. In de tussentijd denkt de persoon van het oepsnest dat alle kittens een goed huis hebben en doen hetzelfde het jaar erop weer.

En wat me echt irriteert zijn de opmerkingen dat een HTK gezonder zou zijn als een raskat. Waar haalt men die onzin vandaan. Al die HTK katers met nierproblemen dan en hoeveel htk poezen hebben wij vroeger wel niet gehad met hormonale of huid problemen. Een goed excuus om je verantwoordelijkheid niet te nemen noem ik dat.
Ik zou het fijn vinden als men dit soort nestjes niet meer mag aanbieden op bokt, maar waar trek je dan de grens. Ik denk dat verbieden niet haalbaar is.

Overigens zal een door mij gefokte kat nooit in het asiel belanden. De kittens worden 2x ingeeent en gechipped voor ze de deur uit gaan en wij staan altijd geregistreerd als 2e contact.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:23

Mensne moeten gewoon niet zo egoistisch nadenken.
Ik vind 85 euro helemaal niet veel, heb voor mn konijnen in de opvang ook 25 en 45 euro betaald, en dat dekt dan nog nieteens alle kosten die er gemaakt zijn in de opvang, castratie kost bij een gewone DA al meer.

Ik zie ECHT niet in hoe je op het idee kunt komen op een zogenaamd oeps nestje(want er zijn zoveel dingen om dat tegen te houden, dat oeps kan alleen gebeuren als je het laat gebeuren) te willen. Zijn mensen dan zo blind voor al die katten die in het asiel zitten? :n Of die al worden aangeboden?

Brainless: Die oudste 2 hebben daar toch ook niet voor gekozen? Als jij medicatie nodig hebt krijg je dat toch ook?
Die beestjes verdienen ook een goed huis, en ik hoop dat ze dat snel krijgen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:25

Zo leuk kittens ja zo leuk maar ik heb dus wel 3 wegwerp kittens had het fijn gevonden als die mensen gewoon of 1 hun kit was komen ophalen (gedumpt op straat terwijl ie doof was) of kit nummer 2 wegens allergie in het asiel hij was 3.5 maand oud en het was hoogzomer en hij doet niet anders als melktreden :(
kit 3 gewoon had geent honderdend euro's gekost asiel betaal geen flikker (volgens mij op rand van faillisiment) 7 weken gevochten voor haar leven en dat is nu dus een dramaqueen

Leuk kittens :( doordat een ander zonodig een nestje moest en ik een goed hart heb, zit ik dus met hun problemen
Laatst bijgewerkt door tita op 22-06-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:26

Brainless schreef:
@Ikdoemaarwat,
Maar 85 E is wel een bedrag waarvan mensen toch snel denken, dan haal ik wel een kitten bij ons op de hoek.
De oudste 2 hadden ook speciaal (=duurder) voer nodig.

Dus die vielen al af omdat de kat voor op de boerderij was, en die niks anders (=muizen/afval ed) mochten eten.

ja ik snap dat wel.....mijn kat (gratis gehaald van een boerderij....werd van mijn oma,oma overleden = nu van mij) was ook gratis en genomen om te voorkomen dat het dier in het asiel belande....
maar sommige zogenaamde fokkers vragen geld voor hun kittens en beweren alles te hebben gedaan (ontworming ,inenten enz) en geloof me de helft daarvan in gelogen
dan geef ik liever 85 euro uit een kat die kwa gezondheid binnenstebuiten is gekeerd,en waarvan ze eerlijk zeggen wat ie mankeert...
tevens betaal je voor een goed doel!,want als het asiel er niet bestond dan krijg je perikelen zoals griekenland! ooit wel eens gezien? je hart breekt met al die zielige straatkatten
wat dat betreft mogen we de asiels in nederland eens wat meer gaan waarderen! :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:29

Ik heb afgelopen zaterdag mijn kitten opgehaald. Het is een X ragdoll, dus ja, een ongelukje. Ik heb er 150 euro voor betaald.
Ondanks dat het een ongelukje is, vind ik het geen raar bedrag. Ik weet hoe de kittens zijn opgegroeid, ik weet dat ze zijn ontwormd en ontvlooid etc. Ik kreeg zelfs nog speeltjes, voer, ontworming en ontvlooiingsmiddelen mee.

Als ik sommigen in dit topic begrijp, is dit dus eigenlijk not done, omdat het een ongelukje is en er al zat kittens aangeboden worden voor niets en is de ex-eigenaresse van mijn kitten dus een broodfokker...
Ik zie dit zelf echt totaal niet zo, ik zou denk ik zelf ook een bedrag voor die kittens gevraagd hebben, als is het alleen maar om écht geinteresseerde mensen te laten reageren... Als iemand 'zoveel' (het ligt er maar net aan wat iemand veel vindt natuurlijk) geld voor een kitten overheeft, zit het denk ik qua verzorging ook echt wel goed. Ik had bijvoorbeeld ook uit de 1000-en gratis kittens kunnen kiezen die overal en nergens worden aangeboden?
En als je naar de asiels kijkt, is merendeel HTK, oftewel: gratis aangeboden kittens...

Wel ben ik het ermee eens dat er meer voorzorgsmaatregelen genomen moet worden door de eigenaren. Wil je dat je kat buiten komt, laat hem of haar dan helpen... Jammer genoeg denken niet alle mensen er zo over, of hebben het geld er niet voor..

Myra, ik heb net toevallig een afspraakje gemaakt bij de DA en de kosten even gevraagd. Ik zit in regio Den Haag. Chippen is 49.95 (Waarvan in de maand juni de mensen in DH 20 euro korting krijgen van de dierenbescherming). Eerste enting 53.-, tweede enting 47.25. Sterrilisatie heb ik niet gevraagd, dat doe ik met 6 maanden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:32

CrazyCat schreef:
Overigens zal een door mij gefokte kat nooit in het asiel belanden. De kittens worden 2x ingeeent en gechipped voor ze de deur uit gaan en wij staan altijd geregistreerd als 2e contact.

hoe controleer jij dit dan?....ga je elk jaar bij de mensen langs om te zien of ze de kat nog hebben?
als ik jou niks zou melden en mijn kat zou dumpen ,weet jij van niks en zit het dier toch in het asiel of erger...

of bel je elk jaar de databank op? krijg je misschien een melding ,dier is overleden.....wat ie misschien niet eens is?
sorry dat ik zo sceptisch ben hoor,maar de mens kan echt in en in slecht zijn en zal niet schromen tot ergere leugens over te gaan om zichzelf te beschermen

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:32

Ik ben toevallig heel blij met mijn huis tuin en keuken kat en ook met het nestje van haar.
Ik wil er geen uit het asiel, heb daar alleen maar narigheid mee gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:34

Ik gun het de asiels wel hoor, maar ik kan mij ook heel goed voorstellen dat de meeste mensen er 1 nemen die ze gratis (of voor entingskosten) in de buurt kunnen ophalen.

Ik heb 2 katten waarvan 1 is komen aanlopen (kat woonde officieel 150 meter verderop, maar ik mocht hem houden).
De andere is nu 13 jaar en is bij mijn ouders geboren.
Die hadden een gesteriliseerde poes uit het asiel, maar dit bleek niet te kloppen. (kon het asiel niks aan doen, was nl verteld door de oude eigenaren en daar vertrouwde ze op).
Mijn ouders mochten na 8 weken de kittens (3 stuks) evt. naar het asiel brengen, maar ik heb er toen 2 genomen en hun hebben er 1 gehouden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:35

Yv_ schreef:
Ik heb afgelopen zaterdag mijn kitten opgehaald. Het is een X ragdoll, dus ja, een ongelukje. Ik heb er 150 euro voor betaald.
Ondanks dat het een ongelukje is, vind ik het geen raar bedrag. Ik weet hoe de kittens zijn opgegroeid, ik weet dat ze zijn ontwormd en ontvlooid etc. Ik kreeg zelfs nog speeltjes, voer, ontworming en ontvlooiingsmiddelen mee.

Als ik sommigen in dit topic begrijp, is dit dus eigenlijk not done, omdat het een ongelukje is en er al zat kittens aangeboden worden voor niets en is de ex-eigenaresse van mijn kitten dus een broodfokker...
.

ik vind dat je voor dat bedrag behoorlijk genaait bent
en door toch dat bedrag neer te leggen houd je de broodfok dus in stand
want de broodfokker leert er niks van als er mensen zoals jij zijn die toch blijven kopen.....
en zo blijven we dus in de negatieve cirkel hangen...

en er zitten genoeg raskatten in het asiel hoor, niet alleen HTK's

Brainless

Re: Kittens op bokt te koop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:36

Yv_ daar hebben ze dus 100E aan overgehouden....

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:37

Ikdoemaarwat: Ik vind jou heel kortzichtig met je antwoorden, maargoed.
Je quote alleen maar stukjes tekst die in jouw voordeel zijn, de rest laat je achterwege...

Edit2: Over de beestenboel hoef je mij weinig te vertellen, ik heb bij elke dag van de dieren minimaal een paar maanden stage gelopen voor mijn school. Daarom weet ik dus ook dat er in een asiel misschien 1 op de 15 katten een raskat is.

Edit: Brainless. Dat weet ik, ik weet wat alles kost, maar als je mijn bericht goed leest, kun je lezen waarom...
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 22-06-09 11:39, in het totaal 2 keer bewerkt

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:37

Alikesflame schreef:
Ik ben toevallig heel blij met mijn huis tuin en keuken kat en ook met het nestje van haar.

En wat heb je met de kittens gedaan?
En wat voor narigheid bedoel je dan?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:39

Alikesflame schreef:

en jouw nestje.....houd je ze ook allemaal zelf? of geef je ze gratis weg?
en waarom heb je uberhaupt een nestje gefokt? waren er nog niet genoeg op de wereld dan? of was het puur eigen belang?

brainless: gratis is ok hoor.....dan kunnen mensen zelf zorg dragen voor entingen,sterilisatie ontworming chippen enz...(en geloof me dan ben je meer kwijt!) en weten ze tenminste 100% zeker dat het gedaan is :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:40

Yv_ schreef:
Ikdoemaarwat: Ik vind jou heel kortzichtig met je antwoorden, maargoed.
Je quote alleen maar stukjes tekst die in jouw voordeel zijn, de rest laat je achterwege...

Edit: Brainless. Dat weet ik, ik weet wat alles kost, maar als je mijn bericht goed leest, kun je lezen waarom...

ik quote stukjes die ik van belang vind.....en ik lees de rest zeker wel....maargoed,daar kan ik niks mee...en sommige stukjes heb ik ook niks op tegen dus waarom zou ik daar dan over discussieren :?
maargoed ik ben kortzichtig ...in welk opzicht dan? wat draag jij aan dan? en geef maar een goed tegenargument :Y)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:46

ikdoemaarwat schreef:
CrazyCat schreef:

hoe controleer jij dit dan?....ga je elk jaar bij de mensen langs om te zien of ze de kat nog hebben?
als ik jou niks zou melden en mijn kat zou dumpen ,weet jij van niks en zit het dier toch in het asiel of erger...

of bel je elk jaar de databank op? krijg je misschien een melding ,dier is overleden.....wat ie misschien niet eens is?
sorry dat ik zo sceptisch ben hoor,maar de mens kan echt in en in slecht zijn en zal niet schromen tot ergere leugens over te gaan om zichzelf te beschermen

Als een van mijn gefokte katten in het asiel komt lezen ze de chip uit. Als de eerste contactpersoon niet thuis geeft bellen ze de 2e en dat zijn wij. En dan is het diertje welkom om terug te komen en zoek ik weer een geschikt huisje.

En ja wij houden contact met kittenkopers. Elk jaar neem ik contact op om te horen hoe het gaat. Van vele krijg ik ook wel een aantal keer per jaar verslag en foto's doorgestuurd. Van alle mensen is er eentje die geen adreswijziging heeft gestuurd en die ik dus kwijt ben.
In dat geval kan het dier inderdaad herplaatst zijn, of overleden. Laatste verwacht ik niet, want dan komen mensen bij me terug vanwege de garantie.
Los daarvan kunnen mensen direct hun kat terug brengen als er iets is. Aangezien hier geen kosten aan verbonden zijn is dat interessanter dan kat naar het asiel brengen.
En ja dit is niet 100% waterdicht natuurlijk. Is allemaal overigens nog nooit voorgekomen, want we zijn zeer kritisch met het uitzoeken van toekomstige eigenaren. Dat kan ook met een wachtlijst.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:48

Volgens mij leg ik in mijn vorige bericht uit waarom ik je kortzichtig vind :? ?

Tegenargument? Waarom? Dit is toch geen reltopic? Als je zonodig wilt rellen, kun je dat met iemand anders doen, ik kan mijn tijd wel beter besteden...