2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:48

@ asjemenauw: Ik ben het idd met je eens wat betreft positief gedrag belonen en negatief gedrag negeren. maar ik vindt het appart dat je dan met het time-out idee komt, want dan negeer je het negatieve ook niet.. Bovendien denk ik niet dat een hond het time-out idee snapt dus dan zou ik toch nog eerder gaan voor het snuit dichthouden.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 14:51

Bedankt voor de waarschuwingen. ;)

Alleen, wat ik op internet vond en wat de dierenarts zei, is dat dit ras over het algemeen minder gevoelig is voor heupdysplasie.
Het is namelijk een belgische herder, type groenendaler. Verderop in de lijn zit er wat duitse herder doorheen.
Dat is aan hem te zien doordat hij een soort 'rottweiler-uiterlijk' heeft, qua kleuren dan.

Groenendalers zijn lichter en compacter dan Duitse herders. Ze zijn intelligent en zeer aan hun baas gehecht. Bij vreemden zijn ze gereserveerd en afwachtend. Ze zijn in huis rustig, mits je ze buiten genoeg beweging geeft.
(Dit heb ik op Wikipedia gevonden en klopt aardig met ons pupje).

Maar goed, ik houd er natuurlijk rekening mee, ik wil het niet in de hand werken dat ie straks wel last krijgt van zijn heupen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:54

Een hond is écht niet van suiker asjemenauw. Een pup moet duidelijkheid. Wanneer hij die niet krijgt gaat hij doorproberen.
Het zelfde als een kind. Straf jij een kind nou nooit? Ook niet als tie jou schopt of slaat?

Ts, ik denk dat je goed opweg bent :)

Edit: Het 2e stuk van asjemenauw sluit ik me wel bij aan :) Loop liever 10 keer 10 minuutjes, dan 2 keer 50 :)

Frances

Re: 2 maanden oude pup aggressief, hoe te straffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:59

Een kind kun je toch niet vergelijken met een hond rody01?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:00

Sommige dingen wel. Kinderen gaan ook door als er geen grenzen gesteld worden. Net als bij honden.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:02

Maar honden hebben een compleet andere gedachtengang en met honden kun je niet praten zoals met mensen/kinderen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:05

Honden kun je wel op een andere manier straffen. En hond moet weten waar hij aan toe is.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:08

Je hoeft een hond niet te straffen om hem te laten weten wat hij wel of niet goed doet.

En ik zeg niet dat je een hond niet kan straffen :P (omdat je zegt dat je een hond op een andere manier kan straffen)

Honden doen wat hun het meeste oplevert dus door het positieve te belonen zal die dat gedrag gaan vertonen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:09

Maar dan alsnog is hij niet te vergelijken met een kind.

@TS; ben goed bevriend met een groendendealer fokkerij, kan je dus een hoop vertellen over dat ras.

Ondanks dat volgens jouw DA weinig HD/ED voorkomt (ben ik het totaal niet mee eens, voorral in dat ras niet, maar oke) is het nog steeds niet verstandig om zoveel met de hond te doen als hij zo jong is.
Of het nou een Duiters, een belg of een zwarte herder is, alle herder zijn nou eenmaal gevoeliger voor HD/ED. Maar ook een JR kan je oververmoeien door hem zoveel te laten doen. Ook hij kan dan last krijg van..!

Het is gewoon een algemen regel. Met honden die nog zo jong zijn, speel je niet veel met ballen ivm met de gewrichten en heupen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:11

Het enige wat ik vergelijk is dat een verwende hond, en een verwend kind beide niet weten wanneer ze moeten stoppen.
Ze hebben nooit geleerd wat het uiterste is. Wij hebben onze honden altijd net als hun moeder deed gestraft. En het zijn allemaal gewéldige honden geworden!

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:14

Als je een verwende hond hebt en je negeert negatief gedrag en beloont positief gedrag leert hij vanzelf wat hij beter wle en niet kan doen ;) Daar heb je geen straf bij nodig.
En er zijn meerdere wegen die naar Rome lijden he, dat jou hond goed terecht is gekomen doormiddel van straffen wil niet zeggen dat je niet het gewenste resultaat kunt behalen doormiddel van positief belonen, negatief negeren. Voor jezelf en voor de hond leuker :)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:14

Ik kan me niets anders dan aansluiten bij de adviezen op BLZ 1 van HBVisser. Onze sharpei pup was precies hetzelfde, we hebben gehandeld zoals Hbvisser beschrijft, ook op aanraden van een hondentrainer. Murphy is nu 2 jaar en de liefste hond die je je kunt wensen. Nee is nee, bijten doet hij nog graag maar dat hebben we weten te beperken tot afentoe op vingers "sabbelen" als wij het toelaten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:15

Rody01 schreef:
Het enige wat ik vergelijk is dat een verwende hond, en een verwend kind beide niet weten wanneer ze moeten stoppen.
Ze hebben nooit geleerd wat het uiterste is. Wij hebben onze honden altijd net als hun moeder deed gestraft. En het zijn allemaal gewéldige honden geworden!

Wil jij me via PB (anders gaan we wel érg offtopic) vertellen hoe jij ze dan gestraft hebt, zoals hun moeder het zou doen?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:15

Straffen én belonen Frances :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:17

Je zal vast ook wel belonen, maar dat doet niks af aan het verhaal.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:19

Wat leuk, jullie hebben ook een stabij :)
Stuk voor stuk geweldige honden :D

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:23

haha zekerweten! :P

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:36

Ik denk dat de meeste van jullie het begrip, de bedoeling noch de toepassing van een time out kennen???

Wanneer een hond lekker bezig is met fout gedrag dan 'negeer' je dat.
Let op: negeer staat tussen twee van die komma dingetjes he :+

Stel je hond hangt in je broekspijpen. Dan pak je de hond op of je voert hem af naar zijn time out plaats (bench of wat dan ook)
De straf is dus dat de hond (opportunistisch gezelschapdier) van het spel en baas verwijderd word. Dit is voor de meeste honden STRAF!
Na een paar tellen mag de hond uit time out en zet je hem op een activiteit die beloond kan worden. En dan beloon je hem ook meteen als hij braaf bezig is.

Groot voordeel van de time out is dat de hond leert 'denken' en leert kiezen voor zijn eigenlijk enige keuze (hond is opportunist) en dus kiest voor de beloning! Ik ben dus geen voorstander van het vasthouden van de snuit methode ... welke een in hondentaal een agressief vertoon van dominantie is ... kan je met een pup van 8 weken nog makkelijk toepassen, maar puppies worden groot. En stel dat er nog iemand meeleest met een volwassen dominante hond en denkt ook deze snuit-methode uit te proberen ??? dat kan ongelukken geven ??

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:40

Ik heb nu 2 pagina's gelezen en mijn mond valt open over het gemak waarop mensen vinden dat een pup van 2 maanden blijkbaar even goed gecorrigeerd moet worden. Een pup van 2 maanden is een baby, hooguit peuter en die corrigeer je niet hardhandig. Binnen een roedel krijgen ze op die leeftijd ook nog geen harde correcties. Tot een maand of 4 a 5 mogen ze van alles en worden ze beschermd. Pas rond een maand of 4 worden de grenzen getrokken en wordt er gecorrigeerd.
Een pup van 2 maanden kent nog geen agressie. Wel hyper gedrag en als ik het zo lees kan het heel goed zijn dat het dat is. De pup heeft geen goede basis en verder mogen kinderen hem blijkbaar te pas en te onpas aanraken. Wanneer is er rust voor hem? Verder is het m.i. vooral aandacht dat ie vraagt en dat krijgt want negatieve aandacht (straf) is tenslotte ook aandacht.
Bouw rust in. Een eigen plekje waar hij ongestoord kan zijn en verder op vaste tijdstippen even rust opleggen.
Andere tips heb ik ook al gelezen: vervang dat wat niet mag worden gebeten (handen, voeten, etc) door iets waar ie wel in mag bijten (speeltje) of negeren. Er zijn ook nog reacties waar ik het wel mee eens ben ;)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:47

@asjemenauw, ik snap heus wel wat een time out is hoor..

Zoeizo is de bench een veilige plaats voor de hond en niet bedoeld voor straf. En bij een hond is timing heel belangrijk. Eer dat jij de hond in de bench hebt is het al te laat voor de hond om een connectie te leggen tussen het gedrag en de straf die jij daarbij geeft.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:48

Ik denk toch dat we er niet uit komen.

@TS, succes met je keuze en hopelijk maak je de goede :)

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:50

Nou het apparte is dat asjemenauw en ik het met mekaar eens zijn wat betreft goed gedrag belonen slecht gedrag negeren, alleen toch zijn we het weer niet eens :+

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:52

Frances schreef:
@asjemenauw, ik snap heus wel wat een time out is hoor..

Zoeizo is de bench een veilige plaats voor de hond en niet bedoeld voor straf. En bij een hond is timing heel belangrijk. Eer dat jij de hond in de bench hebt is het al te laat voor de hond om een connectie te leggen tussen het gedrag en de straf die jij daarbij geeft.

Als jij de bench aanleert als time out plaats en niet als veilige plek, dan zal hij dat ook niet zo zien hoor.
Negeren is voor de hond de hardste straf.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:55

Ja ok, dan zou het kunnen amar dan nog zit er teveel tijd tussen denk ik. En om de hond te negeren hoef je hem niet in een bench te stoppen?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:41

Wat betreft de discussie over HD..
Hd kun je ontwikkelen door 2 factoren, erfelijke factoren en milieu factoren. Als er in jou lijn geen HD zit is er idd een grotere kans dat jou pup met goede heupen geboren word. Echter zijn de milieufactoren net zo belangrijk, zo niet belangrijker.

Omdat alle botten nog van kraakbeen zijn en erg broos, zijn ze erg kwetsbaar.
Denk bijvoorbeeld aan uitglijden op een gladde vloer, wild spelen met puppen die groter zijn dan hemzelf, fietsen, traplopen, in en uit de auto springen, lange wandelingen, en balletjes gooien op het land.

Goed voor de spieropbouw is bijvoorbeeld zwemmen, dan kun je wel een balletje gooien, hij hoeft immers niet vol op de remmen, wat op het land wel het geval is.

Zelf houd ik 5 minuten per het aantal maanden dat de hond oud is aan.