Twee weesjes, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:30

Floran schreef:
En wegbrengen doen we niet, kan ook niet.

Hoezo kan dat niet? Of hoort dat bij het verhaal wat je niet 123 uit kan leggen? Wegbrengen kan IMO altijd, zeker als je daarmee de overlevingskansen vergroot

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:30

ja, ik ben er de eerste week ook elke 2 uur uit geweest om te voeren. Daarna na 3 uur en de derde week na 4 uur, nu slaap ik heerlijk door tussen 12 en 7 uur. :P

Als je zoiets in huis haalt, ga er dan ook voor..............maar goed, dat is mijn mening...... :o

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:32

Ik zou ook even de diernarts toch bellen voor een kittenoplosmelk.

Me moeder vangt kittens op en heeft momenteel een nestje van 4 weken oud ( waren 3 weken ).
Misschien kun je anders even met die stichting zwerfkatten bellen? zij kunnen je precies vertellen wat je moet doen, zij weten ook precies wat ze nodig hebben omdat hun hier heel veel ervaring in hebben.
Die van me moeders nestje waren aan de diarree en eentje had onstoken oogjes omdat die mensen die ze gevonden hadden ook gewone melk gevoerd hadden.

Bovendien moet inderdaad zo'n jonge kittens ook nachtvoeding hebben ( 9 x per dag voeding )
Pas boven de 400 gram hebben ze de nachtvoeding niet meer nodig en dan zijn ze +- 4 weken oud.

Sowiezo staat op de site heel veel informatie hoe en wat te voeren aan kittens. en hoeveel ze bij moeten komen etc etc.

http://www.zwerfkat.com/

Succes met ze!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:34

simone_1986 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat je niet de moeite neemt om ze s'nachts te voeden en om even naar een dierenarts te gaan voor kittenmelk. Ook al is het 2e pinksterdag er is altijd een dierenarts te bereiken.
Heb een beetje het gevoel dat je er te makkenlijk over denkt, fleskittens kosten heel veel tijd en geld hou daar rekening mee !

Ik denk dat TS zelf te jong is, en afhankelijk is van wat dr moeder wil :)
Dus verwijten maken heeft geen zin, tips geven natuurlijk wel.

Vind bovenstaande tips ook erg waardevol!

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:34

die site had ik idd al doorgenomen, maar bedankt!!

de moederpoes is gistermorgen doodgereden, deze was overigens wél geënt!

CM_

Re: Twee weesjes, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:36

Dat is in elk geval al positief!
Dan zijn de kittens minder vatbaar voor kattenziekte, maar niesziekte blijft wel op de loer liggen dan..

Ik zou als het mijn situatie was, echt ergens nu nog kittenmelk halen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:36

@ crossmonster; idd... moeder beslist hier;) heb het voorgelegd, maar er wordt pas morgen kittenmelk gehaald..

ik waardeer jullie tips ook heel erg! neem ze ook allemaal mee!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:38

maar dat snap ik dan niet.....
Ik neem aan dat je die beestjes in huis genomen hebt in overleg met je moeder. Dan kan ze toch snappen dat die beestjes speciale zorg nodig hebben?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:38

Kijk, dan moeten wij ons daarbij neerleggen.
Wat je wel kan doen is je moeder dit topic laten lezen.
Misschien dat ze op andere gedachten komt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:39

Dan heb je dit stukje vast gelezen. HEEL ERG BELANGRIJK.
ook heel belangrijk om te weten wat ze per dag aankomen. Aan het gewicht kun je trouwens zien hoe oud ze ongeveer zijn.

Voeding
- Wanneer de kitten nog erg jong is (onder de 3 weken), dan heeft ze KMR melk (vervangende moedermelk) nodig. Zijn de kittens ouder, dan wordt er overgegaan op andere melkvoeding. De melk dient warm gegeven te worden (lichaamstemperatuur, 38 graden). Gebruik het liefst afgekookt water of mineraalwater uit een fles. Iedere kitten is anders. Misschien wil uw kitten eerder vaste voeding, of meer voeding hebben. Wanneer blijkt dat de kitten veel ‘roept’ tussen de voedingen door, dan kan het goed mogelijk zijn dat hij te weinig voeding krijgt, het te koud of te warm heeft. Indien het veel roept ivm honger: Geef dan meer. Maar voorzichtigheid is geboden. De buikjes moeten na de voeding lekker rond zijn, niet uitpuilen of keihard aanvoelen.
- Melkpoeder bij het water doen niet andersom.
- Algemeen voedingsschema. Dit voedingsschema moet u zien als leidraad. Lees en volg altijd de bijsluiter op de melkpoederbus.

kitten
leeftijd gewicht voeding verhouding melk:water per etmaal (* 's nachts niet)
1 week ca. 110 gram ½ theelepel / 1 ½ theelepel 8 keer
2 weken 200 gram 1 theelepel / 2 theelepels 6 keer
3 weken 300 gram 1 ½ theelepel / 3 theelepels 6 keer
4 weken 400 gram 2 theelepels / 4 theelepels *4 keer melk, 1 keer vlees
5 weken 500 gram 2 ½ theelepel / 5 theelepels *3 keer melk, 2 keer vlees

- Kittens vanaf de leeftijd van 6 weken krijgen 4 keer per dag te eten. Op een leeftijd van 8 weken staan de kittens volledig op vaste voeding en water. N.B. zet altijd een bakje water neer.
- Je gebruikt ongeveer 8 cc melk per 25 gram lichaamsgewicht van een katje per dag. Dus stel: een kitten weegt rond de 200 gram, dan heeft het ongeveer 64 cc melk per dag nodig. Dit is een leidraad, geen eis.
- Als een kitten genoeg heeft gedronken, zie je dat vaak aan de belletjes om zijn bekje.
- Bij omschakeling naar vast voer altijd eerst gemalen whiskas proberen.
- Om kittens aan vast voedsel te laten wennen, gebruiken we ook soms "extra kracht" door de melk. In Nederland noemt men dit: nutrigel.
- Indien een kitten voor het eerst gaat drinken uit het flesje en hij heeft de bedoeling nog niet door, probeer het dan eens te masseren. Eerst de kop, dan een aai over zijn achterste, zoals de mammapoes normaal gesproken doet.
- Wanneer de kittens 4 weken oud zijn, schakel dan langzaam over op andere poedermelk zoals de melk van de Beaphar, Hill’s etc. Indien het maar voor moederloze kittens is. Hier is de verhouding water / melk anders dan KMR melk. Volg de gebruiksaanwijzing.
- Hanteer altijd een logboekje. Hierin schrijft je dagelijks wat de kittens gedronken hebben, per maaltijd, hoeveel ze wegen en of ze geplast en gepoept hebben.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:43

@ stef: moeder heeft ze zelfs zelf meegenomen. maar we zullen ons uiteindelijk bij haar beslissing neer moeten leggen.

@ crossmonster: dankje, je begrijpt het idd! topic heb ik laten lezen, maar beslissing blijft. ze heeft écht het allerbeste voor met deze beestjes, maar ze zijn niet van ons, zullen dit ook niet worden en om er dan nu al meteen zoveel geld voor uit te geven, gaat gewoon niet, tenzij het écht moet (ja, melk moet ook, i know, maar leg je er aub bij neer)

@ Twinducklin: ja heb het doorgelezen idd! hebben er veel vanaf gehaald! *hier staat trouwens ook dat ze snachts niet gevoed hoeven worden!*

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:44

Ja, 's nacht niet VANAF 4 weken. :(

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:46

Nou ja we hebben er in elk geval alles aan gedaan om duidelijk te maken hoe belangrijk kittenmelk is.

We moeten ons erbij neerleggen, de moeder van TS zit niet op bokt, en blijft bij haar beslissing.
Laten we ipv kiften met zijn allen gaan duimen dat de kittens het halen!

Nikki__

Floran schreef:
.

@ crossmonster: dankje, je begrijpt het idd! topic heb ik laten lezen, maar beslissing blijft. ze heeft écht het allerbeste voor met deze beestjes, maar ze zijn niet van ons, zullen dit ook niet worden en om er dan nu al meteen zoveel geld voor uit te geven, gaat gewoon niet, tenzij het écht moet (ja, melk moet ook, i know, maar leg je er aub bij neer)

Deze opmerking, ts, schiet bij mij écht het verkeerde keelgat in.
We doen een hoop om je informatie te geven en hier zet je , in feiten, even rustig neer dat het niet zo veel uit maakt als ze dood gaan? Omdat je het géld er niet aan uit wil geven?
Arrgh..!

Sylvia

Als jullie er niet teveel geld aan uit willen geven dan zou ik jullie echt aanraden om ze weg te brengen. Behalve de kittenmelk (die echt niet zo duur is!), zul je ze ook moeten laten enten ed en dat is een stuk duurder. Plus dat je er toch echt mee naar de dierenarts moet als ze ziek worden en zoals CM uitgelegd heeft is die kans best aanwezig als de voeding niet juist is... Het is heel lief dat je moeder zich over de kittens ontfermt heeft, maar het streelt mensen ook als ze een keuze maken die goed is voor een dier...

's nachts voeden hoeft niet meer vanaf een week of 4 én vanaf een bepaald gewicht... Tot 4 weken moeten ze wel degelijk 's nachts gevoerd worden en dat haal ik eigenlijk ook uit die tabel...

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:47

oké zie het nu ook! maar toch gek dat moederpoes er dan snachts ook al niet bij was!!

ze hebben dan trouwens vanacht 1 maaltijd gemist. gisteravond half 1 was namelijk de laatste en vanochtend om half 6 was de eerste weer.

ik zal kijken of ik er vannacht toch een keer (of 2) uit kan gaan;)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:48

Zoveel geld?

Meid bel alsjeblieft nu nog de dierenambulance of een asiel en breng ze daar heen.
Hier kan ik niet tegen.............. :r

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:49

Als je van 3 uur uit gaat zou het er inderdaad maar 1 zijn, maar gezien de leeftijd en de hele situatie zou ik ze eerder om de 2 uur al voeren. En dan hebben ze dus 2 voedingen gemist. Plus dat ze al een x-aantal voedingen krijgen waar geen voedingsstoffen in zitten...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:51

Mijn huidige nestje heb ik ook geflest , de moeder had na de keizersnede niet meteen melkproductie, zelfs met om de 2 uur voeden was het moeilijk om voldoende aan te komen, ik heb uiteraard snachts ook gewoon om de 2 uur gevoed, gelukkig kwam na 1,5 dag de melkproductie op gang en kon ik daarna om de 3 a 4 uur voeden.

In mijn geval is het wellicht anders, ik fok met katten, maar anderzijds, echt niet dat ik ze voed voor het geld dat ze uiteindelijk opleveren, integendeel, elk dier wat ik in leven kan houden , daarvoor ga ik door het vuur.

Heb zelfs regelmatig dat ik biggen tot leven weg door reanimatie :=

Daarom snap ik de opmerking ook zeker van Sylvia, dat je van te voren had moeten incalculeren dat je geld kwijt bent aan flessekittens.
Geld, en tijd, veel tijd.

LadyMadonna

op laten halen door dierenambulance of naar het asiel brengen kost je niks....

Babsiej

Floran schreef:
oké zie het nu ook! maar toch gek dat moederpoes er dan snachts ook al niet bij was!!

ze hebben dan trouwens vanacht 1 maaltijd gemist. gisteravond half 1 was namelijk de laatste en vanochtend om half 6 was de eerste weer.

ik zal kijken of ik er vannacht toch een keer (of 2) uit kan gaan;)

Waar woon je?

Anders breng je ze maar hier ik heb wel ervaring met fleskittens. Elke 2 uur voeren, ontlasting opwekken, enz..

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 16:52

@ Nikki_ : sorry het spijt me maar hier kan ik niets aan doen!
@ Sylvia : kittenmelk komt er wél heb ik al vaak genoeg gezegd, mochten ze ziek worden, gaan ze ook naar de DA, ook al meerdere malen herhaald.

verder hoeven ze op deze leeftijd ngo niet geent te worden (wat ik opmaak uit de sites) dus dit gebeurd ook pas op de leeftijd dat het wel moet!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:52

Enten kan idd pas op zijn vroegst met 6 weken.

Babsie +:)+ !!!!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:53

Die kleine kittens hebben NU kittenmelk nodig.

DAT is nu het allerbelangrijkste.........

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 16:54

En als je het echt zelf wil doen ...

Ik heb iig kittenmelk en flesje voor je in huis.