Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura22

Re: Kat blaasgruis, terug van DA, wie weet nu raad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 23:17

Hij heeft vandaag aardig wat op de bak gezeten het zijn wel steeds kleine plasjes maar er komt in ieder geval wat uit. Net had hij weer in zijn mandje geplast en het was wel rood. Verder reageert hij normaal vraagt aandacht eet en drinkt ook gewoon.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:23

waarschijnlijk heeft hij ook een mega urineweg ontsteking, vandaar dat bloed..

hou hem gewoon nog even in de gaten, en op de antibiotica en pijnstillers.. dan zal het wel goedkomen ;)
dat hij plast is wel heel goed ;)

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 23:27

Ja daar ben ik ook heel blij om maakte me op het moment ook niet uit waar hij het doet als hij het maar doet :=. Hij vind de metacam echt verschikkelijk hoef maar met het doosje aan te komen of hij probeert zich te verstoppen moeten we echt met zijn tweeen doen maar verder doet hij het naar omstandigheden goed.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:33

Heb je tabletjes? Ik had laatst vloeibare metacam voor de hond. Die at dat met een stukje brood gewoon op. Ik weet zeker dat mijn kat dat ook zou doen, maar niet alle katten zijn zo gek natuurlijk. Die van mij is ook dol op komkommer. 8)7

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 23:36

Nee heb vloeibare, hij is wel gek maar niet zo gek haha hij eet het er om heen op en waar maar een raar smaakje of geurtje aan hangt laat hij liggen en dan trekt hij ook nog zo'n bek van 'en jij denkt dat ik daar in trap' 8-)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:40

Haha, dat zouden de meeste katten doen denk ik. Voor mijn kat had ik toen wel tabletjes, maar die liet hij zich gelukkig ook heel gemakkelijk door de strot duwen. :+: Als ze niet willen is het echt lastig. Dan inderdaad maar met 2 personen. Het belangrijkste is dat hij weer beter wordt!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 23:42

De pilletjes lukt me wel alleen ga op de knieen zitten en hem tussen me benen en dan bekje open en slikken maar, met de metacam lukt me dat niet kan net het bekje open houden en erin spuiten ondertussen houd me vriend dan zijn voorpoten vast anders gaat hij krabben. ;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 23:44

Fijn dat het weer beter gaat! Dat bloed komt waarschijnlijk door een enorme blaasontsteking. Zorg dat hij voldoende vocht binnen krijgt. Hoe meer hoe beter. Heb je brokjes als dieetvoer? Die kun je eventueel ook nat maken met water krijgt hij nog wat extra vocht.

Dat vers vlees slecht is, is natuurlijk onzin. Een kat eet van nature alleen vlees dat de kattenbrok fabrikanten hun voer vol stoppen met granen is juist minder goed en raar. We geven de paarden toch ook geen brok met vlees?

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 23:47

Tja ieder zijn mening over vers vlees ik ben er niet kapot van en een ander dan weer wel ;)
Drinken doet hij echt veel s'morgens zet ik vers water neer voor hem en dan tegen de avond heeft hij het bijna op

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 00:09

laura22 schreef:
Tja ieder zijn mening over vers vlees ik ben er niet kapot van en een ander dan weer wel ;)

Ieder moet het ook voor zich weten en dan heb je ook nog variatie in vers compleet of het voeren van hele dieren. Maar om te zeggen dat het slecht is, dat is gewoon niet waar.

Ik kan je wel aanraden om een kat met blaasproblemen ook blikvoer te geven voor het vocht. Verder zijn er veel homeopatische middelen die een goede blaasfunctie ondersteunen.

Een penisamputatie is een laatse optie, beter is om tekijken hoe je het gruis kan voorkomen want dat moet toch ergens door veroorzaakt worden.

Knuffel voor je kat!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 09:16

als die kat voldoende drinkt in natvoer niet persee nodig.. hier zitten namelijk ook weer grote nadelen aan..

als hij echt bijna een bakje per dag drink, is dat al best veel

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:02

Ik doe het bakje ong voor 3 kwart vullen en dan aan het eind van de dag zit er nog een klein bodempje in. Blikvoer of dat andere voer wat in die zakjes zit hoef ik hem zowiezo niet te geven want daar kan hij op de een of andere manier niet tegen en spuugt hij na een half uur weer uit.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 11:20

Don_Zhivago schreef:
brokken zorgen voor tandplak??

die zorgen er juist voor dat het schuurt, dus dat er juist geen plak ontstaat..

In brokken zitten heel veel hulpstoffen die een kat normaal gesproken niet zou eten.
Juist die hulpstoffen zorgen voor problemen.
Trouwens blikvoer mag niet gelden als vleesvoeding. Is slechts een fractie vlees wat daar in zit en ook veel dingen die er niet in horen.
Uiteraard mag iedereen zelf weten wat hij voert.

Onderstaande is van andere sites gekopieerd.

Citaat:
orijen mag dan een kwalitatief goede brok zijn, het blijft een brok.
het is een hardnekkig misverstand dat katten hun tandjes schoon eten met een brok.
het tegendeel is het geval: de zetmeel uit de brok (aardappel bij orijen) hecht zich aan de tand en vormt er een laagje op.
mensen hebben een bepaald enzym in hun speeksel wat de zetmeel afbreekt, maar katten hebben dit niet.

zolang je brok blijft geven, zal je helaas tegen dit probleem aan blijven lopen vrees ik.

Citaat:
'De site http://www.barfplaats.nl bevat ongelofelijk veel informatie over het BARFEN voor je huisdier. BARF is het voeren van rauw vlees, botten en organen aan je hond, kat of fret, dus voer wat de dieren vroeger in het wild ook aten. Dit voer bevat geen conserveringsmiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen etc.. Daarnaast zorgt het voor schone tanden bij de dieren. In brokken zit namelijk heel veel zetmeel. Dieren missen het enzym in hun speeksel welke mensen wel hebben om zetmeel wat aan de tanden zit af te breken. Dat wil zeggen dat dit zetmeel blijft plakken en dus tandplak en tandbederf veroorzaakt. Door het voeren van rauwe botten met vlees worden de tanden mooi schoon. Holistisch dierenarts Tannetje Koning heeft ook een heel mooi boekje geschreven hierover: Voer voor Carnivoren. Ze geeft ook regelmatig lezingen over vers vlees voeding. Daarnaast bevat de site een forum waarop veel informatie over barfen staat en ook allerlei medisch zaken komen aanbod'

Ben blij te horen dat het beter gaat met hem Laura22.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:47

ja die citaten zeggen me helemaal niks..

maar als brokken echt zo slecht waren zouden ze niet verkocht worden..
mijn kat staat zn hele leven op goede brokken, en die heeft geen stukje tandplak/tandsteen.

dus ik denk dat het allemaal wel meevalt..

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:27

Don_Zhivago schreef:
ja die citaten zeggen me helemaal niks..

maar als brokken echt zo slecht waren zouden ze niet verkocht worden..
mijn kat staat zn hele leven op goede brokken, en die heeft geen stukje tandplak/tandsteen.

dus ik denk dat het allemaal wel meevalt..

Komt jouw kat buiten?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:40

nee..

ze komen alleen in de tuin als ik thuis ben.
maar ze komen niet buiten de tuin..

want??

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:55

Krijgen we nou wéér de discussie vers versus brok? :roll:

TS: goed het advies van de DA op blijven volgen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:57

Quellian schreef:
TS: goed het advies van de DA op blijven volgen!

Als ik dat had gedaan had ik nu geen kat meer...

Discussie vers tussen brok is wel interessant.Maar goed dat is een ander onderwerp.

Hoe gaat het vandaag met je kat? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:00

Mijn kat is er ook niet meer, heb zowel speciale brok als vers gevoerd, heeft beide niet geholpen. De discussie vers versus brok is wel interessant, maar niet in een topic van een meid die bezig is haar kat ergens doorheen te slepen :)

TS; ik ben ook erg benieuwd hoe het nu met je kat gaat :)

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:15

laura22 schreef:
Ik doe het bakje ong voor 3 kwart vullen en dan aan het eind van de dag zit er nog een klein bodempje in. Blikvoer of dat andere voer wat in die zakjes zit hoef ik hem zowiezo niet te geven want daar kan hij op de een of andere manier niet tegen en spuugt hij na een half uur weer uit.

Hey, mijn kater heeft ook blaasgruis.
De eerste keer dat hij gekatheteriseerd is was het niet goed daarna. Hij heeft eigelijk al die tijd nog niet goed kunnen plassen en de ontsteking was niet weg.
De 2e keer (paar maand later) was het weer enorm verstopt en is hij weer gekatheteriseerd maar het katheter hebben ze niet laten zitten, hij heeft pijnstillers en een kuur gekregen en zit op Royal Canin Urinary
En nu gaat het super met hem! Hij plast gewoon, helder. Ik voel elke dag nog of z'n blaas niet te groot is maar je voelt z'n blaas steeds amper, het gaat echt erg goed met hem! Hij zit ook weer veel beter in z'n vel.
Dus met een goede behandeling en daarna gewoon het dieet moet het goedkomen!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 20:47

Het gaat een stuk beter met hem hij plast redelijk veel zijn wel kleine beetjes maar het komt er in ieder geval uit zit ook bijna geen bloed meer bij. Het is nu alleen een beetje vervelend dat hij nog steeds in de gang moet zitten want hij plast overal behalve op de kattenbak 8-) dus als we overdag thuis zijn mag hij aan een lijntje aan de kachel zitten in de huiskamer niet de meest ideale oplossing maar dan zit hij in ieder geval niet de hele dag alleen. Hoop wel dat hij het snel weer normaal op de bak gaat. Met de pillen en de metacam geven werd een worstelpartij dus nou geef ik hem een heel klein beetje blikvoer en stop ik daar zijn medicijnen in en nu eet hij het rustig op, het is zo weinig dat hij het gewoon binnen houdt. Morgen moet ik weer wat urine naar de da brengen zit nog even af te vragen hoe ik dat ga doen heb wel wat van de da mee gekregen maar aangezien hij niet op de bak gaat moet ik wat anders verzinnen.

x_Sannee:Hoe voel je eigenlijk dat zijn blaas klein of leeg is? Ik ben daar zelf nog niet achter.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:38

laura22 schreef:
Morgen moet ik weer wat urine naar de da brengen zit nog even af te vragen hoe ik dat ga doen heb wel wat van de da mee gekregen maar aangezien hij niet op de bak gaat moet ik wat anders verzinnen.

Wat ik deed is zorgen dat de kat extra veel drinkt (een paar stukjes vis uit een blikje onder in een bakje water doen wonderen :o ) en dan de kat opsluiten in de douche. Daar had ik wel een kattenbak in staan met speciale korrels die geen vocht opnemen, dan kun je de urine er met een pipetje uit zuigen. Mocht hij het naast de bak doen dan lukt het vanaf de vloer ook wel. Succes en ik hoop op een goede uitslag!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:00

Het gaat dus steeds een stukje beter, das mooi om te horen.
Als je tonijn op water hebt kun je idd zo in water leggen.
Geen tonijn op olie nemen hoor, das te vet en niet goed voor ze.

Kijk wel heel regelmatig of hij geplast heeft want de urine mag niet te oud zijn.

Mocht je toevallig zien dat hij wil gaan plassen kun je er ook een oude lepel onderdrukken ;)

lodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:28

Dat vers vlees slecht is, is natuurlijk onzin. Een kat eet van nature alleen vlees dat de kattenbrok fabrikanten hun voer vol stoppen met granen is juist minder goed en raar. We geven de paarden toch ook geen brok met vlees?[/quote]

Jij bent duidelijk GEEN dierenarts en dus als je er niets van af weet, is het erg gevaarlijk dit soort uitspraken te doen !. GEEN ander dieet dan een blaasgruisdieet !. Jouw uitspraken kunnen leiden tot een dode kat, misschien dat je nu je eigen grenzen inziet ?.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 22:40

lodo schreef:
Dat vers vlees slecht is, is natuurlijk onzin. Een kat eet van nature alleen vlees dat de kattenbrok fabrikanten hun voer vol stoppen met granen is juist minder goed en raar. We geven de paarden toch ook geen brok met vlees?

Jij bent duidelijk GEEN dierenarts en dus als je er niets van af weet, is het erg gevaarlijk dit soort uitspraken te doen !. GEEN ander dieet dan een blaasgruisdieet !. Jouw uitspraken kunnen leiden tot een dode kat, misschien dat je nu je eigen grenzen inziet ?.[/quote]

Wie zegt dat ik er niets vanaf weet :)

Ik schrijf nergens dat TS geen dieetvoer moet geven maar vers vlees. Mijn opmerking is meer in het algemeen maar lezen is ook een vak.