Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:20

Anouk_Leroy schreef:
De reden dat ik biologisch eet (danwel fruit of vlees) is omdat ik dan tenminste weet dat die dieren voordat ze geslacht zijn een beetje een fatsoenlijk leven hebben gehad.. Een beetje, ja. Je hoeft mij niet te vertellen wat er met die diertjes gebeurd. Heb ooit stage gelopen in een slagerij met eigen slachthuis.. wordt je niet vrolijk van nee, maar aan de andere kant moet je ook even bedenken dat mensen al sinds het begin van de mensheid vlees eten.. En toen hadden ze ook geen pinnen of gas.. Ook zielig? of was dat gewoon overleven? (en ja, ze aten inderdaad ook fruit of granen etc. ik ken mijn geschiedenis ;) )

Ik snap niet dat mensen het eten van vlees nog steeds rechtvaardigen met 'mensen eten nu eenmaal vlees'. Want 1. Het is nu heel goed mogelijk om gezond te leven en daarnaast ook nog heerlijk te eten met een veganistisch dieet, en 2. Vlees eten is vrij recent voor mensen! We doen het nog maar sinds zo'n 1000 jaar! De 120.000 jaar daarvoor aten we alleen maar groenten, fruit, noten, zaden en af en toe vis. Dit schijnt trouwens ook het gezondste dieet te zijn, hebben recente onderzoeken uitgevonden. Ik zal niet beweren dat heel af en toe wat vlees ontzettend slecht voor je is, maar als je het elke dag eet word je er alleen maar dik van en het is heel slecht voor je darmen. Daarnaast zitten er tegenwoordig allemaal hormonen en andere oliebol in. Melk is nog erger; de samenstelling is volkomen op kalfjes afgestemd. Er zit zoveel eiwit in dat je er botontkalking van kunt krijgen... Mensen zijn zo gemaakt dat ze na moedermelk echt geen melk meer hoeven te drinken...

Diaz

Re: Videobeelden gasverdoving varkens vrijgegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:36

poeh.. die arme dingen snakken echt naar lucht! naar hoor..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:39

Ha Fitch! Eindelijk weer wat nuttige info met een zeer groot waarheidsgehalte! Leuk dat je er bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:49

Fitch schreef:
Anouk_Leroy schreef:
De reden dat ik biologisch eet (danwel fruit of vlees) is omdat ik dan tenminste weet dat die dieren voordat ze geslacht zijn een beetje een fatsoenlijk leven hebben gehad.. Een beetje, ja. Je hoeft mij niet te vertellen wat er met die diertjes gebeurd. Heb ooit stage gelopen in een slagerij met eigen slachthuis.. wordt je niet vrolijk van nee, maar aan de andere kant moet je ook even bedenken dat mensen al sinds het begin van de mensheid vlees eten.. En toen hadden ze ook geen pinnen of gas.. Ook zielig? of was dat gewoon overleven? (en ja, ze aten inderdaad ook fruit of granen etc. ik ken mijn geschiedenis ;) )

Ik snap niet dat mensen het eten van vlees nog steeds rechtvaardigen met 'mensen eten nu eenmaal vlees'. Want 1. Het is nu heel goed mogelijk om gezond te leven en daarnaast ook nog heerlijk te eten met een veganistisch dieet, en 2. Vlees eten is vrij recent voor mensen! We doen het nog maar sinds zo'n 1000 jaar! De 120.000 jaar daarvoor aten we alleen maar groenten, fruit, noten, zaden en af en toe vis. Dit schijnt trouwens ook het gezondste dieet te zijn, hebben recente onderzoeken uitgevonden. Ik zal niet beweren dat heel af en toe wat vlees ontzettend slecht voor je is, maar als je het elke dag eet word je er alleen maar dik van en het is heel slecht voor je darmen. Daarnaast zitten er tegenwoordig allemaal hormonen en andere oliebol in. Melk is nog erger; de samenstelling is volkomen op kalfjes afgestemd. Er zit zoveel eiwit in dat je er botontkalking van kunt krijgen... Mensen zijn zo gemaakt dat ze na moedermelk echt geen melk meer hoeven te drinken...

Met Fitch eens, hoewel ik geen vegetariër ben, ik eet een minimale hoeveelheid vlees, daarnaast vis, véél groente (ook rauwkost), noten, fruit...... en geen melk, mijn lichaam tolereert dat niet, ik word er misselijk van, krijg moeite met ademhalen (melk maakt je slijmvliezen taaier) en raak aan de diarree....... en dat is dan een hele dag.........
Ik eet dus best heel gezond, al mis ik volgens de voedingswijzer wel een hele schijf (die van de zuivel, dat terwijl ik wel kaas eet) en ik eet best veel...... mijn lichaam vraagt erom, en omdat ik op een gezond gewicht zit, lijkt het me een prima dieet :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:29

Anouk_Leroy : Het antwoord wordt denk ik al gegeven door Fitch.. En ik denk dat als ik al dierlijke eiwitten zou moeten eten omdat dat bij de 'natuur' van de mens zou horen, ik eerder aan een sprinkhaanburger of meelwormburger zou beginnen dan aan een rundvleesburger. Naast het leed is ook de omzetting van voer naar vlees erg laag bij warmbloedige dieren. Een koe heeft tien kilo voer nodig voor één kilo vlees. Voor een kilo kippenvlees is vier kilo voer nodig. Een kilo rupsen heeft daarentegen slechts drie kilo voeding nodig.

Ik hoop echt dat dat ook hier in Nederland aan zal slaan.. zoveel voordelen zo weinig nadelen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:37

Het gaat om bepaalde zuren die je nodig hebt, die in vlees zitten, de eiwitten kun je eigenlijk allemaal uit groenten (peulvruchten) en tahoe/tofu halen. Of uit vis. Een volwassene heeft overigens niet het soort eiwitten nodig dat in melk en vlees zit, hoogwaardige plantaardige eiwitten zijn ook prima.

Wat de melk betreft: calcium is voor een volwassen lichaam gemakkelijker op te nemen uit alweer peulvruchten, bepaalde soorten fruit (avocado en lychees) courgette gecombineerd met paddestoelen...... wees creatief met koken, en je hebt vrijwel geen dierlijke producten nodig. Overigens is het wijs om qua calorieën leegwaardig voedsel te eten: voedsel met veel vet, suiker en zout is zonder meer slecht, je lichaam kan het niet zo snel verwerkan als het binnenkomt, en slaat het op als vet.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:34

love_lady1 schreef:
ik heb het filmpje niet gezien, ik wil het ook niet, maar het doet mij denken aan hitler:S aan het vergassen van dieren.. dat is toch niet zo diervriendelijk als ze denken ...
Stroomschok of een pin in het schedel waarbij ze ''gelijk'' knockout zijn lijkt mij beter!

Lekkere vergelijking.. Weet je wel wat je zegt, er zijn een hele hoop mensen die in de vleessector werken en jij nu dus met Hitler over één kam scheert. Bovendien had het denk weinig uitgemaakt als Hitler met pinnen/stroom had gewerkt, dat gaat natuurlijk niet over de methode, maar dat is een heel andere discussie.

Ik moet zeggen dat de discussie sowieso nogal anders is dan een paar dagen geleden, jammer. Waarom is het in zulke discussies zo moeilijk om mensen in hun waarde te laten? Vlees eten (laat staan produceren) lijkt voor sommigen een taboe. Iedereen mag van mij vinden dat vleeseten niet nodig is, maar om nou net te doen of het belachelijk is dat iemand vlees eet... Het is nou eenmaal al erg lang een heel belangrijk onderdeel van onze cultuur, daar mag je iets aan willen veranderen, maar doe dan niet net of iedereen die vlees eet een barbaar is. Ik heb er ook moeite mee dat sommigen het filmpje niet eens willen bekijken, maar het wel veroordelen. Kritiek op de veehouderij is prima, maar weet dan waar je het over hebt. Ik riep ook heel lang dat ik tegen de 'bio-industrie' was. Inmiddels heb ik wat meer achter de schermen kunnen kijken en weet ik inderdaad dat er ruimte voor verbetering is. Ik zie echter ook dat niet één varkenshouder die ik ken (er zijn natuurlijk uitzonderingen) zijn dieren leed wil toebrengen en er lol in heeft om dieren te laten lijden. Net zoals dat ik zie dat de systemen op welzijn misschien geen tien scoren, maar dat het niet zo erg is als veel mensen denken. Ik zie vleesvarkens en dragende zeugen in groepen lopen en met elkaar spelen en soms ruzie maken, biggen samen helemaal uit hun dak gaan, net zoals veulens dat kunnen. Beelden van varkens die vastliggen in donkere benauwde schuren, kistkalveren e.d. zijn echt achterhaald, wat organisaties als Wakker Dier ook mogen zeggen. Dat wil niet zeggen dat je het systeem zoals het is niet mag afkeuren en kiezen voor biologisch of vegetarisch, maar zorg alsjeblieft dat je weet waar je het over hebt voordat je anderen wil overhalen om ook jouw levensstijl over te nemen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:56

Ik zit denk ik in een ander topic dan jij margje, want zo lees ik het hier niet... Ja een enkeling misschien, maar de algemene discussie hier is netjes vind ik!

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:21

Klopt hoor, de laatste berichten hadden alweer een heel andere toon, maar er zaten een paar berichtjes tussen waar ik even mijn hart over moest luchten. Het viel me op dat er sinds gisteren in een keer een heel ander soort berichten bij waren gekomen. De discussie is netjes voor het grootste gedeelte, het leek alleen heel even een andere kant op te gaan. In discussies over dit onderwerp lees je zo vaak erg kort door de bocht en erg kwetsende opmerkingen, zoals die ik quote. In dit topic zijn het er inderdaad maar heel weinig, dat vond ik steeds ook juist zo leuk.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:58

Margje schreef:
love_lady1 schreef:
ik heb het filmpje niet gezien, ik wil het ook niet, maar het doet mij denken aan hitler:S aan het vergassen van dieren.. dat is toch niet zo diervriendelijk als ze denken ...
Stroomschok of een pin in het schedel waarbij ze ''gelijk'' knockout zijn lijkt mij beter!

Lekkere vergelijking.. Weet je wel wat je zegt, er zijn een hele hoop mensen die in de vleessector werken en jij nu dus met Hitler over één kam scheert. Bovendien had het denk weinig uitgemaakt als Hitler met pinnen/stroom had gewerkt, dat gaat natuurlijk niet over de methode, maar dat is een heel andere discussie.

Ik moet zeggen dat de discussie sowieso nogal anders is dan een paar dagen geleden, jammer. Waarom is het in zulke discussies zo moeilijk om mensen in hun waarde te laten? Vlees eten (laat staan produceren) lijkt voor sommigen een taboe. Iedereen mag van mij vinden dat vleeseten niet nodig is, maar om nou net te doen of het belachelijk is dat iemand vlees eet... Het is nou eenmaal al erg lang een heel belangrijk onderdeel van onze cultuur, daar mag je iets aan willen veranderen, maar doe dan niet net of iedereen die vlees eet een barbaar is. Ik heb er ook moeite mee dat sommigen het filmpje niet eens willen bekijken, maar het wel veroordelen. Kritiek op de veehouderij is prima, maar weet dan waar je het over hebt. Ik riep ook heel lang dat ik tegen de 'bio-industrie' was. Inmiddels heb ik wat meer achter de schermen kunnen kijken en weet ik inderdaad dat er ruimte voor verbetering is. Ik zie echter ook dat niet één varkenshouder die ik ken (er zijn natuurlijk uitzonderingen) zijn dieren leed wil toebrengen en er lol in heeft om dieren te laten lijden. Net zoals dat ik zie dat de systemen op welzijn misschien geen tien scoren, maar dat het niet zo erg is als veel mensen denken. Ik zie vleesvarkens en dragende zeugen in groepen lopen en met elkaar spelen en soms ruzie maken, biggen samen helemaal uit hun dak gaan, net zoals veulens dat kunnen. Beelden van varkens die vastliggen in donkere benauwde schuren, kistkalveren e.d. zijn echt achterhaald, wat organisaties als Wakker Dier ook mogen zeggen. Dat wil niet zeggen dat je het systeem zoals het is niet mag afkeuren en kiezen voor biologisch of vegetarisch, maar zorg alsjeblieft dat je weet waar je het over hebt voordat je anderen wil overhalen om ook jouw levensstijl over te nemen.

sorry hoor,ik zeg alleen dat ik aan hitler denk als ik dat vergassen ziet/hoor.
en ik heb het niet over dat HITLER stroom schokken moet gebruiken( waar gaaat dit over?), maar in het slachthuis, dat ze dan eerder weg zijn dan met gas.
er werd toch om een mening gevraagd of niet?
ik ben zeker niet tegen vlees, ik eet geregeld vlees, ieder zijn keus toch,
maar ik ben er zeker wel tegen hoe ze de dieren soms houden...
daar mag zeker wel wat aan gedaan worden.

en tjah vroeger aten we ook vlees.. maar toen dooden we een dier en aten het op, die vrij leefde, nu fokken we ze op om te slachten..

dat is wel wat anders.

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 22:21

Fitch schreef:
Anouk_Leroy schreef:

ik ga hier verder nog maar 1 ding op zeggen: en die vissen dan? dat is niet zielig zeker??????? Een haak door die lip prikken doet geen pijn? Uit het water halen en een vis naar "adem" zien happen is niet zielig? Die kop er af snijden en ingewanden er uit halen is zeker wel diervriendelijk? kom op zeg...
Vlees maakt je niet dik. Als dat zo was, had ik eindelijk de operatie kunnen krijgen waar ik voor probeer aan te komen!
Als je ook goed had gelezen staat er dat ik weet dat de mensen vroeger zaden en noten etc. aten..

Maargoed, ik probeer helemaal niemand te beledigen of wat dan ook, ik geef mijn mening.
Mijn mening (nogmaals) was en is, dat mensen wel degelijk moeten weten wat er met het dier is gebeurd voordat het op het bord ligt. En niet dat vegetarisch verkeerd is. Absoluut niet,zelfs. Daar kies je zelf voor (of je bent er mee opgegroeid, dat kan ook) maar laat mij dan ook gewoon mijn stukje vlees eten. Want daar kies IK voor..

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 00:26

Ninx schreef:
Ha Fitch! Eindelijk weer wat nuttige info met een zeer groot waarheidsgehalte! Leuk dat je er bent!

Ninx!! :) Dank je! Ook leuk jou weer te 'zien'! Alles goed?

Anouk_Leroy schreef:
ik ga hier verder nog maar 1 ding op zeggen: en die vissen dan? dat is niet zielig zeker??????? Een haak door die lip prikken doet geen pijn? Uit het water halen en een vis naar "adem" zien happen is niet zielig? Die kop er af snijden en ingewanden er uit halen is zeker wel diervriendelijk? kom op zeg...
Vlees maakt je niet dik. Als dat zo was, had ik eindelijk de operatie kunnen krijgen waar ik voor probeer aan te komen!
Als je ook goed had gelezen staat er dat ik weet dat de mensen vroeger zaden en noten etc. aten..

Maargoed, ik probeer helemaal niemand te beledigen of wat dan ook, ik geef mijn mening.
Mijn mening (nogmaals) was en is, dat mensen wel degelijk moeten weten wat er met het dier is gebeurd voordat het op het bord ligt. En niet dat vegetarisch verkeerd is. Absoluut niet,zelfs. Daar kies je zelf voor (of je bent er mee opgegroeid, dat kan ook) maar laat mij dan ook gewoon mijn stukje vlees eten. Want daar kies IK voor..

Tsja, ik vind die vissen heel zielig. Daarom eet ik ook geen vis, of andere dieren. Maar daar gaat 't toch helemaal niet om in mijn reactie op jou? Jij zegt dat mensen al vanaf het begin vlees, zaden en noten aten, en daarmee rechtvaardig je het eten van vlees, maar ik zeg alleen maar dat wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet zo is, maar dat mensen nog maar heel kort vlees aan hun dieet toegevoegd hebben. Jouw argument gaat dus niet op. Of vis, vlees of wat dan ook zielig is is weer een hele andere discussie... En over het algemeen maakt vlees wel dik; het heeft simpelweg veel meer calorieën en vetten dan een vegetarisch dieet. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen, sommige mensen komen nergens van aan. Over het algemeen word je echter wel sneller dik als je vlees eet.

Het is duidelijk dat JIJ er voor kiest om vlees te eten. Maar dit is een forum, dus daar kunnen we over discussiëren. Dat is het hele idee van Bokt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:54

love_lady1 schreef:
sorry hoor,ik zeg alleen dat ik aan hitler denk als ik dat vergassen ziet/hoor.
en ik heb het niet over dat HITLER stroom schokken moet gebruiken( waar gaaat dit over?), maar in het slachthuis, dat ze dan eerder weg zijn dan met gas.
er werd toch om een mening gevraagd of niet?
ik ben zeker niet tegen vlees, ik eet geregeld vlees, ieder zijn keus toch,
maar ik ben er zeker wel tegen hoe ze de dieren soms houden...
daar mag zeker wel wat aan gedaan worden.

en tjah vroeger aten we ook vlees.. maar toen dooden we een dier en aten het op, die vrij leefde, nu fokken we ze op om te slachten..

dat is wel wat anders.

Joh, als jij met je geweertje wilt gaan jagen op de Veluwe, mijn zegen heb je, hoor.
Denk wel dat je de Partij voor de Dieren tegen je krijgt, en alle mogelijke dierenbeschermers, dat moet je dan maar voor lief nemen. Diervriendelijk is het zeker wel, het dier heeft een heel vrij leven. Ik ben wel benieuwd hoe jij denkt een zwijn te doden zonder gas of electriciteit.......

Kunnen de dieren op een andere manier gehouden worden? Zeker kan dat. Als jij dubbel zoveel wilt betalen voor je vleesje (en nog wel wat meer dingen, dierlijke ingrediënten zitten in verschrikkelijk veel dingen) dan kan er van alles. Als je nieuwbouw niet nodig vindt, bereid bent meer belasting te betalen (om de boeren te subsidiëren) en in een klein huisje wilt wonen, kan er nog veel meer, dan kunnen dieren op een vrijwel ideale manier gehouden worden, de boeren en de veehouderijen willen namelijk wel, daar zit het hele probleem niet. Bij de overheid zit het probleem ook niet, ook zij willen wel.

Het zit hem zoals altijd weer bij de consument. Als mensen groter willen wonen, moeten de boeren land afstaan, zo simpel is het, en minder land is minder weidegang. Iedereen vindt varkens altijd vreselijk zielig, maar de wereld is te klein als varkens op de wei komen, want..... dat stinkt..... en dus worden de varkens binnen gehouden. En zo lang als mensen een kilo varkensvlees voor 5 euro willen hebben, zolang worden varkens opgehokt, want de diervriendelijke manier van varkens houden is gewoon veel duurder.
Het mag niets kosten, we willen steeds grotere huizen, maar oh wat doet de veehouderij het toch slecht...... nou, sorry, maar daar klopt niets van.

Verder vind ik je vergelijking met Hitler ook nogal smakeloos.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 11:59

Waarom krijgen varkens niet gewoon een kogel? Toen ons Roosje afgemaakt moest worden, kwam onze veearts ook gewoon met een schietmasker. Ze was echt al helemaal weg voordat haar net werd opengesneden voor het leegbloeden. Het was echt niet leuk om te zien, maar ik weet wel dat Roos er niets van heeft meegekregen...

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:00

_/-\o_ _/-\o_ Yamcha!!

Vanitymay, de schedel van varkens is in verhouding tot hun hersenen niet handig om te schieten. Er is te veel schedel en de hersenen liggen geloof ik te ver naar achteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:02

Dank je wel, ook je bericht ben ik het totaal mee eens :)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:05

Go Yamcha! Je slaat de spijker op zijn kop.. En inderdaad, schieten werkt bij varkens niet goed, dus dat zou pas zielig zijn.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:09

Roosje was mijn varkentje Y;( Daar ging het prima, maar dat was wel een hangbuikje, dus wat kleiner dan het gemiddelde vleesvarken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:15

vanitymay schreef:
Roosje was mijn varkentje Y;( Daar ging het prima, maar dat was wel een hangbuikje, dus wat kleiner dan het gemiddelde vleesvarken..

Dan kan het wel, en het is er 1, dat scheelt een eind. Maar als je er veel moet slachten, moet het snel en trefzeker gebeuren, om de hoeveelheid stress te minimaliseren, en dan is een pistool een slecht idee, de kans dat je misschiet is veel groter dan bij een koe of een paard.

Heb je nu weer een varken, of niet? Ik hou van varkens, ze zijn heel vriendelijk en sociaal :+:

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:19

Citaat:
Heb je nu weer een varken, of niet? Ik hou van varkens, ze zijn heel vriendelijk en sociaal

Nee ik ben inmiddels verhuist naar een rijtjeshuis, hihi..Dus maar even geen varkentjes in de tuin. (en geen paard meer en geen minipaardjes ;( )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 12:20

Ach, wat jammer zeg, wat zul je ze missen.......

Da's echt naar :(:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:09

crossmonster schreef:
Zitake, ik kan met zekerheid zeggen dat ik meer ervaring heb met varkens dan wie dan ook hier op bokt.

En ookal zit ik niet meer in het varkenstransport, mijn haren gaan nog steeds overeind staan van mensen die zeggen bwah overbeladen, gillen etc etc.

Varkens gillen nu eenmaal, en hard ook.
En een wagen kan beter iets overbeladen zijn, dan dat de varkens tikkertje kunnen spelen, juist als er te weinig varkens in de hokken zitten, dan krijg je doden omdat ze en gaan rennen, en gaan vechten, en veel meer hinder ondervinden van de bochten en het remmen en optrekken.

Inderdaad, het transport word zó beoordeeld... Imo is het koeien en varkenstransport het beste geregeld. Ze staan wel dicht op elkaar, maar goed, door de wagen rollen is ook niet grappig. En ze hebben gewoon beschikking over water, iets waar het in de meeste paardenvrachtwagens nog wel aan schort :P

Het uitladen, daar ben ik zelf ook bij geweest. En ik moet zeggen, het ziet er niet vriendelijk uit, maar als je moet wachten voor alle varkens vanzelf de wagen hebben verlaten, dan ben je een halve dag verder :\ Die peddels zie ik liever ook niet, en die stroomtangen, daar heb ik m'n toenmalige vriend ook eens flink mee geprikt, vond hij ook niet fijn :P Maar goed, varkens zijn gewoon best lompe dieren en dan moet je ze ook maar wat lomper behandelen. Van alle transporten die ik gezien heb (en dat zijn er veel), waarbij duizenden varkens zijn vervoerd, zijn er maar liefst vijf afgekeurd voor de slacht omdat ze iets hadden opgelopen. Wat imo een best nette score is :)

Nu over het filmpje. Stikken is de meest afschuwelijke vorm van sterven en ik moet zeggen, deze filmpjes geven mij geen goed gevoel. Maar goed, slachting in het echte leven heb ik nog niet gezien, ik wil het wel graag eens meemaken, om een redelijk beeld te kunnen vormen.

@ Crossmonster: Zou jij wat meer kunnen vertellen over die berenlucht? Want ik heb een tijd terug een flinke discussie gehad met een vriend van mij, die beweert dat die berenlucht ALTIJD te ruiken/proeven is. Ik zei dat dit onzin was, omdat die geur ten tijde van de slacht nog lang niet ontwikkeld is, als deze zich ooit nog ontwikkeld. Daarbij worden beren veel vroeger geslacht dan zeugen.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:24

_San87_ schreef:
crossmonster schreef:
@ Crossmonster: Zou jij wat meer kunnen vertellen over die berenlucht? Want ik heb een tijd terug een flinke discussie gehad met een vriend van mij, die beweert dat die berenlucht ALTIJD te ruiken/proeven is. Ik zei dat dit onzin was, omdat die geur ten tijde van de slacht nog lang niet ontwikkeld is, als deze zich ooit nog ontwikkeld. Daarbij worden beren veel vroeger geslacht dan zeugen.

Ik bemoei me er maar even mee hoor.. Je moet niet vergeten dat er verschil is tussen vleesvarkens en de zeugen/beren die voor de vermeerdering worden gebruikt, de 'ouders' van de vleesvarkens zeg maar. Vleesvarkens worden op een leeftijd van 6 maand geslacht, of het nou borgen (gecastreerde beren) of zeugjes zijn. Op die leeftijd produceert maar een heel klein deel van de ongecastreerde beren al de geslachtshormonen die verantwoordelijk zijn voor de berengeur. Dat gaat om enkele procenten, of minder zelfs nog, dus zeker niet altijd. Bovendien zei ik eerder al dat het zelfs per persoon verschilt, er schijnen mensen te zijn die heel gevoelig voor berengeur zijn.
Als je het over volwassen beren en zeugen hebt, die ingezet zijn voor de vermeerdering, is het een ander verhaal. Die zijn wel zo oud dat het heel goed kan dat ze allemaal stinken, maar dat is sowieso niet het karbonaadje dat je in de winkel koopt. Wat er precies mee gebeurt weet ik niet, vleeswaren enz. gok ik? Trouwens, berengeur ruik je sowieso alleen bij het verhitten van het vlees, dus als er een keer een stinkende beer tussen zit kan die ook bijv. vleeswaren in. Dat betekent wel dat je moet weten welke beren stinken, daarvoor doen ze bij sommige slachterijen proeven waarbij iemand een stukje vlees schroeit, maar dat is natuurlijk erg arbeidsintensief en dus duur...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 14:31

Ik weet het verschil, mijn discussie partner blijkbaar niet ;)

Overigens was ik altijd in de veronderstelling dat beren eerder geslacht worden omdat die sneller groeien of zo. Foutje dan. Ik heb ooit eens gelezen dat de kans op berengeur 1% is.

Wat er met volwassen beren gebeurt, heeft Crossmonster volgensmij al verteld, die gaan de salami in omdat het vlees te stug is? Nu stinkt salami sowieso al een uur in de wind :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 21:47

_San87_ schreef:
Nu over het filmpje. Stikken is de meest afschuwelijke vorm van sterven en ik moet zeggen, deze filmpjes geven mij geen goed gevoel. Maar goed, slachting in het echte leven heb ik nog niet gezien, ik wil het wel graag eens meemaken, om een redelijk beeld te kunnen vormen.

Dat valt nogal mee hoe erg dat is...... ben ooit eens bijna verdronken, en schijn al buiten bewustzijn te zijn geweest toen ik het water uit werd gehaald. Verdrinken is ook gewoon stikken. Hoe dan ook, ik heb er geen nare herinneringen aan, ik raakte gewoon weg en het werd zwart. Dat is alles. Het was niet eng en deed ook geen pijn. De mensen die me uit het water haalden waren veel banger en meer in paniek dan ik zelf.