Welk recht heb ik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liezel1

Re: Welk recht heb ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:40

De verblijfplaats blijft dat een punt waarover jullie gaan vallen... Jullie hebben nl beiden net zoveel recht op die hond.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:41

Even voor de duidelijkheid
Jij hebt een conflict met die vriendin van de mede-eigenaar toch?
Maar heb je die mede-eigenaar al gesproken? Wat vind hij van dit alles?

Jij bent mede-eigenaar van deze hond en bent in het bezit van de stamboom, deze hond mag dan niet zonder jou accoord verkocht worden lijkt mij. Op wiens naam staat de chip?
Zou toch heel snel even uit gaan zoeken wat je rechten zijn en gewoon aangifte gaan doen, ookal kan de politie er vrij weinig mee gewoon wel een melding gaan doen van diefstal cq ontvoering van je hond.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:07

Als ze hem doorverkoopt dan is het inderdaad een ander verhaal denk ik.
Jij bent immers ook eigenaresse.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:54

Heb je al contact gezocht met de raad van beheer? Zij hebben wellicht vaker dergelijke zaken voor hande gehad en kunnen misschien wel een goede tip of oplossing aandragen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:56

Niet dat het van belang is voor de zaak, maar over welk ras gaat het eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:15

Jammer dat die mensen geen aangifte willen doen van huisvredebreuk, want het is nogal wat naar binnen stormen, riem pakken en hond meenemen.
Echt asociaal!! Maar mss heb je nog enige rechten als idd op papier staat dat je voor 50% medeeigenaar bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:37

Tiffany schreef:
Allereerst om een duidelijk beeld te scheppen. Mijn beide honden zijn nu bij een kennis ondergebracht omdat ik aan het verhuizen ben.

Nu heb ik dus een probleem. Mijn ene hond van 7 maanden heb ik gekregen van een kennis. Zij zou op zijn naam blijven staan omdat hij er over 2 jaar een nest uit wil fokken. Daarna zou ze volledig op mijn naam komen te staan. Wel ben ik mede-eigenaar en heb hier ook voor getekend! Nu heb ik een beetje onenigheid met zijn vriendin gekregen (dit ging niet eens over de hond!) En als een dolle dwaas heeft ze vanochtend dus mijn hond gejat en krijg haar niet terug...
Wat kan ik nou het beste doen? En welk recht heb ik?

Staat de hond gedeeltelijk op jouw naam, of alleen op naam van je kennis?
Als dat laatste het geval is, heb je echt gewoon pech.

Als het eerste het geval is, zou ik even naar een rechtswinkel gaan, die kunnen je wss beter advies geven :)

Hoe dan ook had je beter de hond vanaf het begin op jouw naam kunnen laten zetten, dan kun je later altijd nog toestemming geven om ermee te fokken :) maar da's achteraf, heb je nu niet veel aan.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:01

De hond staat op beide namen. Van haar en die kennis.
Rechtswinkel/rechtsbijstand kan idd goed helpen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:34

Een stamboom is geen eigendomsbewijs, dat is niets meer en niets minder dan een afstammingsbewijs van de hond.
Ik neem aan dat de stamboom in het bezit van de fokker is.
Degene die de stamboom in het bezit heeft kan die eenvoudig naar de RvB sturen en het op een andere naam laten zetten. En daar hebben ze jouw handtekening niet voor nodig.
Het is dus totaal niet van belang welke namen er op de stamboom staan.

Als je verder alleen een mondelinge afspraak hebt sta je niet sterk. Je hebt de hond gekregen, dus ook geen aankoopbewijs.
Voor zover ik uit de berichten kan halen heb je geen enkel bewijs dat de hond van jou is.

Ben nog steeds heel benieuwd waar de fokker en eigenaar in dit hele verhaal staat? Ik krijg namelijk het idee dat die er geen problemen mee heeft dat die vriendin de hond nu heeft?

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:08

Stamboom is idd een afstammingsbewijs, maar staat wel de naam van de eigenaar of eigenaren in vermeld. ZO ook in het dierenpaspoort, en de chip. Als een hond van eigenaar veranderd dient dit ook allemaal te worden veranderd.
In hoeverre dit een bewijs van eigendom is dat weet ik niet.
Vind het alleen beetje vreemd dat we niets over de mede-eigenaar horen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:12

Hawai schreef:
Stamboom is idd een afstammingsbewijs, maar staat wel de naam van de eigenaar of eigenaren in vermeld. ZO ook in het dierenpaspoort, en de chip. Als een hond van eigenaar veranderd dient dit ook allemaal te worden veranderd.

Klopt, maar degene de stamboom in het bezit heeft kan die gewoon naar de Raad van Beheer sturen en het op een andere naam overzetten, daar heb je echt geen handtekening voor nodig.

Hetzelfde geldt voor het paspoort en de chip.

Stamboom en paspoort zijn geen bewijs van eigendom.
Een aankoopbon, koopcontract e.d. kunnen daar wel voor dienen maar TS heeft de hond gekregen zegt ze dus die zal ze niet hebben.

In dit geval is het heel belangrijk wat de rol van de fokker (hoofdeigenaar) in dit verhaal is, als die erachter staat dat de vriendin de hond nu in het bezit heeft dan is het jammer voor TS maar kan ze er weinig aan doen lijkt me.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:40

Tiffany schreef:
Ben erg bang dat dit bij mijn ook zo gaat... maar moest jij niet tekenen om van het mede eigenaarschap af te komen dan?

Nope, niets getekend.
Denk dat ex het heeft gedaan zoals ThePast03 hierboven beschrijft, gewoon zelf alles laten veranderen.
En als er een handtekening nodig was zal hij denk ik namens mij een valse krabbel hebben gezet...

Weet je inmiddels al iets meer?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 23:35

Hoe staat het er inmiddels voor?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:33

Ik ben inmiddels ook wel benieuwd hoe het er nu voor staat.
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar om wat voor een hond gaat het eigenlijk..?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:39

Jemig zeg wat een gedoe.
Ik ben ook wel benieuwd hoe het inmiddels gaat, heb je er al iets over gehoord?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:36

Ook erg benieuwd of je je hond al terug hebt....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:03

Hawai schreef:

Is niet verplicht om de naamswijziging door te voeren!
Een stamboom is geen eigendomsbewijs!

Degene die de kosten draagt is eigenaar voor de wet.
Dus als jij rekeningen hebt van voer, nota's etc etc kun jij aantonen dat jij de eigenaar bent.
Ga naar je rechtsbijstandverzekering.
Maar ga eerst eens bij die mensen aan de deur!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:01

hoe gaat het nu?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:15

Ik ben benieuwd of je al met je kennis hebt gesproken? Ik heb niet alles gelezen maar ik zag op de eerste pagina dat je hem een sms had gestuurd met; dat hij de hond die dag terug moest brengen of je zou aangifte doen.
Dat lijkt me nu niet een ideale manier om het op te lossen, wss maak je het er alleen erger mee.

Beter zou het zijn om gewoon met hem af te spreken en irl eens rond de tafel te gaan zitten en om verduidelijking vragen. Tenslotte heb jij ruzie met zijn vriendin en niet met hem, lijkt me dus niet slim om dat vervelende sms'jes naar hem te gaan sturen.