kattengrit....wat een ellende

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: kattengrit....wat een ellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 03:28

Hier ook Biokat. Onwijs zuinig, geen vervelende luchtjes. Wel korreltjes rondom de kattenbak (hele huis valt mee, straal van een meter rondom de bak ongeveer). Mijn werkwijze: 's avonds voeren, ondertussen de bakken schoonmaken (lees: drollen/klonten scheppen) en rechttrekken, daarna even met stoffer en blik de korreltjes opvegen. Scheppen en vegen kost me nog geen 5 minuten per dag voor 2 bakken.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 07:29

:D Ik vind het grappig om te lezen dat veel mensen liever met schepjes in de weer in zijn dan dat ze de bak leeg gooien.
Ik vind dat geschep zelf onwijs onhandig. Ik mors altijd grit als ik aan het scheppen ben, die klontvormende kattenbakvulling is zo zwaar en ik heb dus ook bakken boven staan. Dan is het zo'n gesjouw. Nee doe mij maar elke dag de bak even leeg gooien met lichte vulling.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:45

ik heb Cat's Best en wil niks anders :n
Wel korreltjes, maar ik heb een uitloopmatje voor de bak liggen....
Ik heb ooit 1x CatSan (ofzo) gebruikt omdat ik geen zin had om speciaal naar de dierenwinkel te fietsen, maar ik heb na 1 dag m'n kattenbak leeggehaald wat een vieze stinkzooi!!!

HBVisser, gooi jij elke dag je grit weg? en dan weer nieuw erin?
Ik kan met mijn grit 2 weken doen als ik iedere dag de drollen en klontjes eruit haal.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 21:47

HBVisser schreef:
:D Ik vind het grappig om te lezen dat veel mensen liever met schepjes in de weer in zijn dan dat ze de bak leeg gooien.
Ik vind dat geschep zelf onwijs onhandig. Ik mors altijd grit als ik aan het scheppen ben, die klontvormende kattenbakvulling is zo zwaar en ik heb dus ook bakken boven staan. Dan is het zo'n gesjouw. Nee doe mij maar elke dag de bak even leeg gooien met lichte vulling.

Ik heb gewoon een grote vuilnisemmer en een rol plastic zakken bij de bakken liggen. Hier staan ze ook boven en ik zie mezelf absoluut niet dagelijks met die bakken op en neer sjouwen...

kr0elkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:53

wij hebben houtkorrels
zijn bij de meeste supermarkten verkrijgbaar
ideaal

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:10

Onze katten hebben ook biokat in de kattenbak. Is superabsorberend en heel zuinig in gebruik, maar ze nemen toch altijd wat korreltjes mee naar buiten als ze uit de bak komen. Ik heb de kattenbakken op zolder staan, weet niet of jij ook een kamer hebt die je weinig gebruikt of die wat meer uit het zicht is (bijv. bijkeuken, hobbykamer). Anders kun je het beste een bak voor onder de kattenbak kopen, je hebt in de dierenwinkel speciale bakken hiervoor waar het meeste grit in blijft liggen. Scheelt weer in de schoonmaak. Maar met huisdieren in huis ontkom je er ondanks alles toch niet aan om regelmatig een stofzuiger door je huis te halen.

Ik heb ook hout gebruikt, idd weinig rommel bij de bak zelf en in de rest van het huis maar is niet handig in gebruik, als erop geplast is vallen de korrels uit elkaar en kun je het bijna niet uit de bak geschept krijgen. Van alle merken kattenbakgrit die ik tot nog toe gebruikt heb vind ik de gele zakken van biokat de beste.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 18:39

Ik gooi ze dagelijks leeg. Maar ik gooi niet de hele bak propvol met grit. Gewoon een laagje onderin en devolgende dag leeg gooien en een vers laagje erin.
Ik vind het zo'n gedoe dat scheppen. Dan sta je weer gebukt te hannessen met schepjes en zakjes en grit dat alle kanten op gaat. Mijn bakken zijn niet zwaar om te sjouwen en ik ben echt zo klaar.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 22:46

Quellian schreef:
knuffeldier schreef:
ja doe ik ook. Is echt zo ontzettend handig. Ik doe altijd een container zak om de kattebak, net als bij een afvalbak. Daarboven op doe ik een laag kranten en daar de grindjes op. Het verversen van het grind is dan echt in een wip gedaan, je haal te de vuilniszak eruit, dicht knopen en klaar.

Dit klinkt wel heel handig :j

Maar gaan die katten daar niet aan lopen plukken? Het zal me niets verbazen dat de zak is versnipperd nog voor ik de kans krijg om de zak eruit te halen.

gaat to nu toe altijd goed. Zal mischien ook per kat verschillen. De laag kranten die je er op legt moet denk ik niet te dun zijn. Als ik de zak er uit haal doe ik er voor de zekerheid wel altijd even een normale vuilniszak omheen, mocht hij dan gaatjes hebben gemaakt dan valt het er niet uit.

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:59

hoi,

wij hebben kitty friend groen, mede omdat wij wel bij de sligro komen en het daar heel voordelig is, 32L voor € 5,-, daarbij hebben wij bijna alles wel geprobeerd en deze bevalt voor ons het beste. wat ook goed was maar wel duur en idiaal voor katten die niet naar buiten gaan, maar je meot wel keutels scheppen is zoiets als Vitakraft magic clean. dit kan je 4 weken laten zitten, alleen drollen scheppen, stinkt absoluut niet en knoeit ook niet extreem

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 23:17

Ik heb na heel veel uitproberen toch uitgekomen op catsan. De witte grote korrels trouwens. Ideaal spul! De plasjes lossen op, ze lopen de gritjes niet door het huis heen, geen witte voetjes, 1 x in de paar dagen de poepjes eruit.

1 nadeel: de bak moet echt 1 keer per week helemaal leeggegooid worden en opnieuw gevuld omdat de plasjes oplossen.

Supertevreden dus! :D :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:38

Ik gebruik altijd houtkorrels werd alleen gek van de bende die het door het hele huis gaf, tot ik de korrels van Bento Kronen probeerde. (25 kilo voor 7.95) was meer de prijs waar ik in eerste instantie voor viel, maar dat is echt geweldig spul!

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:17

Heb nu catsan erin zitten, maar bij mij wordt niet alle plas opgenomen hoor... Of mijn katten plassen veel....
Wel helpt het goed tegen geurtjes.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 22:53

Leggen jullie ook kranten in de kattenbak, of gewoon zonder? en zo ja zonder, is de bak wel makkelijk schoon te maken dan, ik gebruik altijd kranten, maar de ene keer laten ze het redelijk heel en de andere keer vind je overal kranten stukjes, ik plak de kranten wel vast, maar toch.

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:48

ik heb de grit van de discus. van het eigen merk. klonvormend en er is babypoeder aan toegevoegd zodat het lekker ruikt. een zak van 10 kilo ( of 15?? weet ik niet zeker meer) is 12 euro mar het is echt goed spul. het valt niet uit elkaar en het klontert echt heel goed. verder hoef je de kattebak eingelijk alleen 1 x per week bij te vullen en nooit helemaal te legen. dus het is goedkoop in gebruik. je gooit er in t begin een laag van zo'n 7 a 10 cm in en daar haal je dus alleen de klonters steeds uit en vult 1 keer per week een laagje bij. echt ideaal spul

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 00:00

Wij gebruiken ook Catsan.
Het ligt wel altijd voor de bak.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 08:32

Wij gebruiken C1000 eigen merk, de grote zakken.
Ben heel tevreden over het grit, maar de katten lopen het wel door het hele huis heen (en met 4 bakken ligt het dus overal). We willen binnenkort overstappen op houtkorrels, kijken of ze dat wel ín de bak houden.