Hondenvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 20:48

Mienky_23 schreef:
wij voeren onze 2 boxers krokante brokken( Beneful- met goedkeuring van de dierenarts)
ze doen het er erg goed op. 1x per week extra koolhydraten bijvoeren dmv gekookte macaroni(zonder kruiden etc). gaat perfect.

Toevoegingen Beneful:
Onder meer:
Allura rood (E129), Indigotine (E132), Tartrazine (E102), Oranjegeel S (E110), Chinolinegeel (E104),
Het lijkt wel een schilderspalet. Zou jouw dierenarts hier ook de toegevoegde waarde van kunnen vertellen?
En waarom dan ook nog macaroni??

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 23:17

Oh en nog even over die E-nummers, nee ik heb niet alle wijsheid in pacht, maar ik kan wel LEZEN.
En als ik dan dit soort dingen lees:
Citaat:
E310 Propylgallaat
Herkomst:
Gesynthetiseerd uit propanol en galzuur, verkegen uit plantaardige tannines (uit gallen).

Functie en eigenschappen
Gallaten worden toegepast als anti-oxidant in vetrijke producten, met name om ranzigheid tegen te gaan.

Producten:
Toepasbaar in veel producten, echter toepassingen worden sterk beperkt in levensmiddelen. Wel veel gebruikt in cosmetica.

Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
tot max. 1.4 mg/kg lichaamsgewicht.

Bijwerkingen :
Het wordt in de darm afgebroken tot propanol en galzuur. Galzuur kan eczeem, maagklachten en hyperactiviteit veroorzaken.

Dieetbeperkingen :
Gallaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariers en veganisten.

Dan vraag ik me af wat mijn hond daar in vredesnaam aan zou kunnen hebben, dus waarom zit dit in het voer?

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 01:24

Ik lees dit nu zo...en waar ik moeite mee heb is het veroordelen van de keuzes van een ander (gebeurt aan beide zijdes). Tuurlijk wil ik goed voer voor mijn hond, dat heeft mij er toe gezet om niet maar zomaar een een zak uit het schap te trekken maar echt te kijken / proberen en mijzelf te laten adviseren.

Onze hond krijgt brokken van henne petfood, dat wil ik ook zo houden omdat ik hier super tevreden over ben en meerdere honden ken die hier onwijs goed op reageren (ook al hebben ze voedselallergieën).

Wat ik mij wel afvraag, zou ik mijn hond nou af en toe (met enige regelmaat) wel een kippenvleugel rauw kunnen geven?

Wat betreft de ingrediënten de TS werd er gereageerd dat het niet past bij een carnivoor, maar bij mijn weten houdt het zijn van een carnivoor niet in dat het dieet van een hond alleen tot vlees beperkt moet worden?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:33

Laika schreef:
je sommetje is goed, maar je komma staat verkeerd. Hij zou dan idd 963 gram per week mogen hebben.
Ik koop het vlees bij een groothandel, maar je kan het natuurlijk ook bij de slager/slachthuis oid halen. Ik zou beginnen met een goede KVV, carnibest ofzo. Op http://www.carnibest.nl kun je verkooppunten vinden. Verder kan je beginnen met kippenvleugels en drumstickjes, dat is lekker zacht en goedkoop bij elke poelier te koop

Dat lijkt me zo weinig 963 gram per week.
Of moet ik daarnaast nog andere dingen voeren bv groeten of rijst?

Liezel@ heb je voor mij een site waar ik vlees kan bestellen en vervolgens thuis kan leten bezorgen.
Op carnibest staan wel adressen, maar aangezien ik meestal werk als ook de winkel open zijn, lukt dat meestal niet (lang leve het internet)
Lees nu net dat je klaar bent met bokken :(
Hoop dat je dit toch nog leest en misschien via pb wilt reageren.

Maar ik kan wel snappen dat je klaar bent met bokt, loop ook vaak tegen die tegen aan waar jij nu tegenaan loopt.
Laatst bijgewerkt door _Susan_ op 23-05-09 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Re: Hondenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 10:35

Je moet even googlen op Herby en Kiezenbrink bijvoorbeeld. Hou wel rekening met de te bestellen hoeveelheden, voor de meesten moet je wel een aardige vriezer hebben.
Als je op www.voernatuurlijk.nl kijkt en dan onder de Vleesvonst, geloof ik, dan vind je een hele lijst per provincie.

_Susan_

Re: Hondenvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:46

Ben nu op een site gekomen van versvoer.nl
Nu nog even uitzoeken of ik hier ook grote aantallen moet bestellen of dat het ook in kleine porsties kan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:53

Susan, waar woon je? Vaak moet je bepaalde hoeveelheden bestellen om het bezorgd te krijgen. Ik bestel het ook meestal met meerdere mensen tegelijk. http://www.gelukkigdier.nl is ook leverancier wij wij bestellen, evenals http://www.herby.nl

Vergeet het antwoord op je vraag.... ja het lijkt weinig, maar dat voer ik mijn jrt dus ook, zij is 1 kilo te zwaar, maar het wil er maar niet af. Blijkbaar krijgt ze dus ruim voldoende voedingsstoffen binnen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 10:59

Liezel1 schreef:
Ik ben inmiddels helemaal klaar met de manier waarop dit soort topics uitlopen. Het loopt elke keer weer op hetzelfde uit.... Xono en en Laika hebben mij netjes te woord gestaan, ook via PB en duidelijke uitleg gegeven over de werking van bepaalde stoffen en het nut ervan, waarvoor ik ze dankbaar ben.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben eruit wat brokken betreft.
Het is Biofood geperst geworden, zoals deze ook in de openingspost staat.

Tja, laat je er niet door van de wijs brengen zou ik zeggen. Zoveel mensen, zoveel meningen toch?

Fijn dat je tot een keuze bent gekomen iig. :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:14

Moderatoropmerking:
Meerdere reacties waarin op de man af nogal hard gediscusieerd wordt zijn verwijderd.
Een pittige discussie is prima, maar persoonlijk worden en naar elkaar met modder gooien hoeft niet openbaar in dit topic. Als je iemand persoonlijk iets te vertellen hebt, kan dat via pm, maar dat hoeft niet op deze manier in een tot nog toe informatief topic.
Graag on-topic en respectvol posten graag.

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 18:08

toch vreemd wat mensen in het voer van een carnivoor stoppen eigenlijk ;)

als je nadenkt wat ze vroeger in de natuur aten kom je ook uit op rauw vlees, ook wolven eten rauw vlees!
sommige mensen vragen aan mij of ze dan niet "gefokt" zijn om brokken eten en meestal moet ik dan wel een beetje lachen, niet omdat ik het grappig vind, maar ik dacht vroeger net zo, ik dacht dat het zo hoorde.
als je ze de hele uitleg geeft, over dat honden gemaakt zijn om vlees te eten, ze hebben een schaargebit en het hele spijsverteringsstelsel is gemaakt op het verteren van vlees etc, dan beginnen ze het ook te begrijpen, en willen dan zelfs ook rauw voeren!

Ook werd me een keer gevraagd of ze dan geen last van wormen kregen, maar als je ze brokken voert dan word het maagzuur van de hond/kat basisch en dan kunnen de wormen erdoor heen, terwijl als je rauw voert word het maagzuur zó zuur dat de wormen gewoon dood gaan in de maag, en zo heb je dus ook geen last van de wormen meer, ideaal toch ;)

ik zelf voer kant en klaar voer (haaksbarf en carnibest), ik heb geen tijd om iedere dag te kijken hoeveel van wat ze nodig hebben, al wil ik dit wel gaan doen later dan stel ik alles zelf samen en dan vries ik ze ook in die mate in. en dan heeft mijn hond/kat iedere dag een fijne verse maaltijd!