voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:13

Oprtalj schreef:
Nee, omdat mensen (net als honden) gras niet kunnen verteren. Gras is dus iets heel anders dan groenten.

Honden kunnen helemaal geen groente verteren mits het bewerkt is :)

TS ik zou proberen je hond op KVV te zetten, dat is toch stukken gezonder dan brokken

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:55

atilla schreef:
Oprtalj schreef:
Nee, omdat mensen (net als honden) gras niet kunnen verteren. Gras is dus iets heel anders dan groenten.

Honden kunnen helemaal geen groente verteren mits het bewerkt is :)

TS ik zou proberen je hond op KVV te zetten, dat is toch stukken gezonder dan brokken

Even o.t., maar sinds wanneer betekent 'mits' het tegenovergestelde van wat het vroeger betekende? Ik lees het steeds vaker, maar vind het erg verwarrend en moet zo'n zin echt 3 keer lezen om te begrijpen wat er bedoeld wordt.

Maar goed, ja dat klopt. Honden hebben het korte spijsverteringssysteem van een carnivoor en dat is niet zo geschikt voor het verteren van plantaardig voedsel. Als we de celwandjes van het voedsel niet kapot maken door koken of pureren, dan kan een hond er ook nauwelijks iets uit opnemen. Vandaar dat ik ook niet zo heel veel nut zie in het voeren van veel groenten aan honden. Ook niet als ze voorbewerkt zijn.
Een herbivoor heeft een lang spijsverteringskanaal en dat uitermate geschikt is voor het verteren van plantaardig voedsel. Ook de moeilijk verteerbare vezels zoals we die aantreffen in gras kunnen d.m.v. een lang darmkanaal of d.m.v. een systeem van herkauwen en meerdere magen worden verteerd.
Een omnivoor als de mens zit daar qua spijsverteringssysteem tussen in. Wij kunnen daarom wel het meer gemakkelijk verteerbare plantaardige voedsel eten, maar vezeliger gewassen zoals gras zijn voor ons te hoog gegrepen.

atilla

Re: voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:37

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:01

atilla schreef:
"mits"in mijn zin klopt toch gewoon? http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/555/

Nee, volgens mij bedoel je 'Honden kunnen helemaal geen groente verteren tenzij het bewerkt is.
Of 'Honden kunnen groente verteren mits het bewerkt is.'

Mits betekent (en dat staat ook in de link die je geeft) 'op voorwaarde dat'. Dus betekent jouw zin dat honden helemaal geen groente kunnen verteren op voorwaarde dat het bewerkt is. Dan kunnen ze het dus juist niet verteren als het bewerkt is. En dat bedoel je neem ik aan niet. ;)

atilla

Re: voeding Jack Russel - versvoer / brokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:49

oja inderdaad, ik moest het even 3x lezen maar dat geeft niet haha

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:55

atilla schreef:
oja inderdaad, ik moest het even 3x lezen maar dat geeft niet haha

Nou, daar heb ik dus ook last van. Mits wordt tegenwoordig zo vaak gebruikt als tenzij wordt bedoeld, dat ik elke zin met mits er in 3 x moet lezen om te zien wat er wordt bedoeld. Nog even en ik weet het zelf ook niet meer. :D