wie is er fout?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:20

Ik vraag me af of het zo zwart wit te stellen is wie er fout is. Ik ga er geen uitspraak over doen in elk geval.
Het valt me wel op dat dit soort situaties vaak problemen geven. Honden aan de lijn reageren heel anders dan honden die loslopen. Ik denk ook niet dat je kan zeggen dat de hond die in dit geval aan de lijn zat vals is. Als de hond los had gelopen was er misschien wel niks aan de hand geweest. Ik denk dat de hond zich bedreigd voelde en daarom uitviel. De hond heeft geen mogelijkheid om te vluchten aan de lijn.

Daarbij vind ik dat eigenaren die hun hond aan de lijn hebben vaak krampachtig reageren, wat overslaat op de hond. De hond wordt steeds panischer. Ik heb mijn hond eigenlijk altijd loslopen en heb er nooit problemen mee. Wel doe ik hem vast als er iemand aan komt die zijn hond ook aan de riem heeft, omdat je nooit weet hoe die reageert. Of ik vraag of ik mijn hond los kan laten lopen.
Nou begrijp ik dat het hier niet om een losloopgebied ging, dus had de loslopende hond sowieso aangelijnd moeten zijn.

Anoniem

Re: wie is er fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:20

idd het was geen losloop gebied! Het is daar echt VERBODEN je hond los te hebben lopen

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:22

rozahorse schreef:
Degen die de hond aan de lijn had.
Zeker als er geen honden los mogen lopen.

de gene die zijn hond losheeft is fout.! want dan voelt de andere hond het als een bedrijging want die kan inprenciepe geen kant op!

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:57

Juridisch gezien zal 't de hond zijn die aangelijnd is omdat die bijt, maar persoonlijk vind ik 't echt belachelijk. Wij hebben een boerboel en die KAN heel scherp zijn naar andere honden, maar ik heb haar onder controle. Ze loopt meestal los, maar als ik een andere hond zie aankomen, gaat ze aan de lijn, omdat ik geen 'gezeur' wil. Laatst kwam ik een keer iemand tegen die z'n hond los had lopen, dus ik vraag netjes of ie z'n hond aan de lijn wil doen omdat mijn hond NIET ALTIJD EVEN LIEF kan reageren. Hij weigerde dat dus, want zijn hond deed niks. Wat hij voor 't gemak vergat te vertellen is dat ie ook niet luisterde. Die hond rent dus zo op onze hond af, waarop onze hond TERECHT reageerde. Je zal maar door een vreemde hond besprongen worden. Op zo'n moment moet ik alle zeilen bijzetten om mijn hond in bedwang te houden en een echt conflict uit de weg te gaan........ben ik dan fout?
Dat zou betekenen dat mijn hond altijd met een muilkorf naar buiten moet, omdat andere mensen geen rekening willen houden. Dat vind ik krom.....'t kan de wet zijn......maar vreemd vind ik 't.
Gelukkig zijn er mensen genoeg in ons dorp, die kunnen beamen dat onze hond hardstikke lief is met de meeste honden (daar speelt ze ook gewoon mee), maar net als bij mensen heeft ook onze hond duidelijk haar voorkeur.