koekdressuur bij trainen hond ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:50

Ik hou het maar gewoon bij de "ouderwetse" manier. Belonen met stem en hand, corrigeren waar nodig.
De hedendaagse trainingen vind ik dus helemaal niks. Corrigeren is er niet meer bij, de hond moet afgeleid worden.... En belonen is er ook eigenlijk niet meer bij, de hond wordt gevoerd op dat moment.
Ik ben van mening dat teveel dieren tegenwoordig vermenselijkt worden. Het gaat de hond niet om "salaris" maar om respect. In de natuur binnen een roedel krijgen ze ook niet voor elke keer luisteren een snack. Wel verdienen ze dan respect door telkens een plaatsje hoger in de rangorde te komen, waardoor ze dus ook elke keer eerder bij de prooi mogen om te eten.
En met een clicker heb ik al nooit begrepen. In plaats van klik zeg ik gewoon "goed zo" of "braaf"
Ik vraag me werkelijk af de koekjestrainers in dit topic hun paard ook aan het lopen krijgen met een hengel een een wortel eraan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 08:57

Voorbeeld van een volgende hond met snoepjes:

Afbeelding

Ik zou er bloednerveus van worden.
Deze hond volgt niet omdat hij bij het baasje wilt blijven, maar omdat daar de snoepjes zijn. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:03

lekker kort door de bocht.. deze vrouw haalt ze zo te zien uit haar jaszak, sowieso al niet handig.. je weet niet wat voor hond/baas het is, hoe lang ze aan het trainen zijn, als je kijkt naar de foto's op de site waar ik getraind heb (martin gaus hondenschool heerenveen) dan zie je eigenlijk alleen maar honden die aandacht hebben voor de baas, ook honden die springen, maar die moeten gewoon nog leren dat dat niet mag.. onze hond kwam nooit in de buurt van het tasje, nooit :n omdat ze wist dat ze het pas na de click kreeg..

Laika

Re: koekdressuur bij trainen hond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 09:25

Het is dan ook een voorbeeld, maar zo kan ik er nog veel meer tonen hoor.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:26

Bij behendigheid krijgt Max na een parcours wel een frolicje, hij doet het er gewoon net even beter op.
In het parcours beloon ik hem met de stem als hij wat goed doet wat eerder stroef ging.

Max is nu eenmaal een verschrikkelijke snoephond, dat is hij altijd al, heb ik hem niet aangeleerd, maar ik maak er wel gebruik van op een goede manier. Hem maak je bijvoorbeeld niet blij met balletjes of wat voor speeltje dan ook.
Hij is helemaal gelukkig met een snoepje, dus ik beloon hem daarmee met behendigheid. De rest van de week luistert hij prima zonder snoepjes overigens.
En dat gaat iets verder dan alleen moeten zitten...

En ja, ook Max weet waar hij een grote kans heeft op snoepjes krijgen, dus bij die mensen gaat hij altijd even vragen. Dat ze daar intrappen kan ik weinig aan doen, hij weet precies met welke blik hij mensen kan laten smelten... Echt zo'n hond heb ik nog nooit mee gemaakt, hij is er nl. niet dwingend of vervelend bij. Hij is overigens mooi op gewicht, zijn conditie is goed, dus daar hoeven we het ook niet voor te laten.

En met grondwerk krijgt mijn paard ook wel eens een snoepje ja, verder, met rijden bv, werk ik vooral met het principe van 'druk weg' als iets goed gaat. Dat is voor het paard dan de beloning.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:31

ik zie het probleem van snoepjes niet. Honden zijn opportunisten, voor niets gaat de zon niet op. Een hond werkt voor zijn beloning, wat die beloning ook is: ze moet groot genoeg zijn dan de hond ervoor wil werken (ken weinig honden die letterlijk voor een 'aai' gaan werken, tenzij ze de rest van de dag nooit aangeraakt worden). Punt is ook dat je bij het aanleren van nieuwe dingen, je hond moet kunnen belonen bij het kleinste positieve puntje dat hij doet. Je kan niet van een hond gaan verwachten dat hij opeens perfect gaat volgen, als hij dit nooit geleerd heeft, en dan pas op het einde van een wandeling van 100 meter een aai krijgt. Belonen moet direct kunnen gebeuren. Snoepjes of clicken is hier ideaal voor.

Veel mensen hebben hier ook het idee 'de hond werkt alleen voor het snoepje, zonder snoepje doet hij niets meer'. Dat is ongelofelijke onzin. 'conditionering' noemt zoiets. Eens de hond weet dat er een positieve beloning aan het uitvoeren van een bepaald bevel vasthangt, dan zal hij daarvoor blijven werken. Het belonen met snoep wordt zo geleidelijk aan afgebouwd, totdat het snoep geen voorwaarde meer is. Als dat afgebouwd is, kan je ook overschakelen op andere manieren van belonen, vermits je niet meer constant moet kunnen belonen. Sommigen gebruiken een balletje, anderen zijn zo enthousiast met hun hond dat het beestje van contentement gewoon in hun armen spring.

Ik vraag me af hoe de 'anti snoep' mensen hun hond dan vb leren volgen, zodat hun hond 'hun baas willen blijven volgen'? Als je niet met beloningen wil werken (snoepje, maar evengoed een speeltje, want dan doet hij het voor het speeltje), dan val je ergens toch automatisch in de straffen?

Eventjes dan nog: niet elke hond is gebaat met snoepjes. Met onze border moeten we bv met speeltjes werken, omdat hij gewoon niet graag eet. Het punt is dat je moet zoeken naar een beloning waar je hond alles voor zou willen doen, en voor veel honden is dat een snoepje. Een 'aai' is gewoon minder motiverend...

Maargoed, ik blijf voorstander. Onze oudste hebben we alle nieuwe oefeningen geleerd met behulp van snoepjes, onze jongste ofwel met heeeeel lekkere snoepjes, ofwel met een speeltje. Alletwee hebben ze in de hoogste klasse gehoorzaamheid wedstrijden meegedaan en gewonnen... Alletwee luisteren ze perfect zonder snoepjes of speelgoedje

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:21

Je moet de hond belonen waarmee hij/zij graag beloond wil worden. Voor de ene hond zijn dat voertjes, voor de ander een speeltje enz. En inderdaad 'voor niets gaat de zon niet op'.
Mijn hond gaat helemaal voor de voertjes en ik train met hem ook met de clicker waarna hij na elke click een 'hap-slik-weg voertje' krijgt.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:00

@Laika; jij bent duidelijk nog van de oude hand en dus ook de oude traditie. Waarscheindelijk ook de oude wetenschap, tenminste, dat haal ik uit je teksten.
Als jouw hond volgt, kijkt hij dan voorruit oid?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:09

Laika schreef:
Ik hou het maar gewoon bij de "ouderwetse" manier. Belonen met stem en hand, corrigeren waar nodig.
De hedendaagse trainingen vind ik dus helemaal niks. Corrigeren is er niet meer bij, de hond moet afgeleid worden.... En belonen is er ook eigenlijk niet meer bij, de hond wordt gevoerd op dat moment.
Ik ben van mening dat teveel dieren tegenwoordig vermenselijkt worden. Het gaat de hond niet om "salaris" maar om respect. In de natuur binnen een roedel krijgen ze ook niet voor elke keer luisteren een snack. Wel verdienen ze dan respect door telkens een plaatsje hoger in de rangorde te komen, waardoor ze dus ook elke keer eerder bij de prooi mogen om te eten.
En met een clicker heb ik al nooit begrepen. In plaats van klik zeg ik gewoon "goed zo" of "braaf"
Ik vraag me werkelijk af de koekjestrainers in dit topic hun paard ook aan het lopen krijgen met een hengel een een wortel eraan.

Ik zat al een beetje te wachten op dit topic haha :+
Nee ik ben het helemaal met Laika eens! Mijn hond is ook "verkoekt" op zo'n "koekjestraining".. Heb er enorm veel spijt van gehad want ze was daardoor enorm aan het poedersuiker. Op het laatst deed ze niks meer als ze geen koekje kreeg. Nu is dat gelukkig anders. Mijn andere jonge hond daar in tegen krijgt zelden een koekje... alleen voor het aanlijnen...

Citaat:
@Laika; jij bent duidelijk nog van de oude hand en dus ook de oude traditie. Waarscheindelijk ook de oude wetenschap, tenminste, dat haal ik uit je teksten.
Als jouw hond volgt, kijkt hij dan voorruit oid?

Het was niet voor mij bedoeld maar wil er toch antwoord op geven. Beide honden van mij (mechelse herders) kijken mij allebei aan tijdens het volgen. Vaak zie je bij de koekjes training dat ze gefocusd zijn op de hand om dat daar wat lekkers uit komt.. nu als ze aandacht aan mij besteden krijgen ze braaf of een overenthousiaste ik te zien en daar hebben ze voldoende aan.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:17

Nou moet ik heel eerlijk bekennen dat mijn huidige hondjes niet volgen. Ze luisteren perfect, maar zijn niet getrained. Mijn vorige hond wel, en ja die liep met zijn kop aan mijn been, en keek voornamelijk vooruit, met een schuin oog gericht op het vrouwtje. Maar niet per definitie mijn handen.
En ja, ik ben duidelijk van de oude traditie, zowiezo qua opvoeden. Begrijp me goed, ik ben helemaal gek met mijn hondjes, ik zou mijn leven er voor geven indien noodzakelijk, maar het blijven honden, geen mensen dus.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:01

Citaat:
Mijn hond is ook "verkoekt" op zo'n "koekjestraining"..

Nee, jij hebt je hond zelf verkoekt ;) Dat is iets héél anders!

@ Laika; als mijn honden volgen, volgens ze perfect naast de been, met de kop op mij gericht. En ja, ik heb wél met beloning getraind.
Ik denk dat het ook aan de persoon zelf ligt, aan hoe die met de beloningen om gaat.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:38

Die van ons focust met volgen trouwens ook op de hand met volgen maar dat hebben we haar aangeleerd. De snoepjes zitten daar niet in het is een target principe. Maar dat doet ze op comando dus het is niet zo dat ze de hele wandeling tegen je hand aan loopt.

Het is ook onzin dat je hond het zonder koekje niet zou doen dan heb je het zelf verkeerd gedaan je hond hoort namelijk niet van te voren te weten of hij dan beloont word. Ik ken trouwens ook veel honden die met de ouderwetse methode zijn opgevoed die ongelofelijk vervelend zijn dat heeft niks met de methode te maken meer met de baas (en in sommige gevallen ook de combinatie baas/hond).

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:27

Laika schreef:

Blijkbaar snap je dan niet helemaal de functie van de clicker is. De clicker is er om precies op het juiste moment de click te geven zodat de hond weet dat hij/zij het juiste gedrag laat zien. Dit resulteert in dat je een hond veel sneller iets kunt leren. 'goedzo' en 'braaf' zijn al weer twee verschillende woorden en kunnen ook in verschillende tonen worden gegeven. De click is één kort geluid en altijd het zelfde. Dit is duidelijker voor de hond. Voordat ik met mijn hond met de clicker trainde duurde het aanleren van een nieuwe oefening langer dan met clicker.
Door de duidelijke click en het verdienden van het voertje wordt mijn hond enthousiast om voor mij de gevraagde oefening te tonen.

Ik krijg wel een beetje het idee dat je een beetje de spot met mensen wil drijven die hun hond trainen en belonen met voertjes, gezien de toon van je post. Ieder zijn eigen manier van belonen toch.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:46

Het is dus helemaal niet mijn bedoeling om de spot te drijven. Ik vertel alleen dat het mijn methodes dus niet zijn. De hond die ik toen had deed het perfect zonder al die hulpmiddelen. Als dat niet zo zou zijn geweest dan zou ik een andere manier zeker niet uit de weg zijn gegaan.
Het is al een lange tijd geleden, en toen werd er ook een rechte hals verlangd bij het volgen. Persoonlijk vind ik het ook niet mooi om een hond te zien lopen met een constante kromming.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 08:51

Je kan met 'goedzo' of 'braaf' precies hetzelfde als met de clicker....alleen vergt het iets meer oplettendheid en gevoel voor timing.
Een clicker is een handig hulpmiddel om de eigenaar eraan te herinneren......maar voor de hond maakt het niks uit.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:33

Nikki__ schreef:
Citaat:
Mijn hond is ook "verkoekt" op zo'n "koekjestraining"..

Nee, jij hebt je hond zelf verkoekt ;) Dat is iets héél anders!

@ Laika; als mijn honden volgen, volgens ze perfect naast de been, met de kop op mij gericht. En ja, ik heb wél met beloning getraind.
Ik denk dat het ook aan de persoon zelf ligt, aan hoe die met de beloningen om gaat.

Nee die is verkoekt op de training ;) ... Ik heb namelijk heel braaf naar hun instructies geluisterd... met een verpeste hond als resultaat :+
Nu ik gewoon weer train met beloning (braaf of een aai) en straffen bij ongewenst gedrag (slipketting :+ jaja kom maar op met de negatieve reacties) heb ik veel fijnere honden en weten ze ook waar ze aan toe zijn...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:35

Als jij de slipketting juist en eerlijk gebruikt krijg je van mijn geen negatieve reactie hoor :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:15

Van mij ook niet. Overigens ben ook iki geen fan van koekietrainingen.
Ik ben tegen belonen dmv voedsel. En tegen is ook alweer een groot woord ik geloof namelijk best dat het kan werken. Alleen het risico dat de hond je straks als een wandelende voerbak ziet, is wel aanwezig, en zeker bij mensen die het niet helemaal begrijpen...... (al vind ik dat die niet aan honden moeten beginnen) en die blíjven belonen, wanneer het geleerde allang bevestigd is.
Op den duur is dan de interesse en de scherpte en het respect van de hond weg. De baas komt niet met nieuwe dingen, is niet interessant meer, en je leert als hond gewoon "als ik even ga zitten, krijg ik een koekje" (en die hond krijgt op die manier zoveel koekjes als hij wil). Dat terwijl een hond steeds mentale en fysieke uitdagingen nodig heeft, je als baas steeds scherp en alert moet zijn om je hond scherp te houden op je, je steeds interessant moet blijven...... als je dat niet bent, krijg je suffe honden met bananen in de oren, want ze kennen alles al. Wat niet wil zeggen dat ze niet meer van je houden, dat staat daar los van, honden blijven de meest waardeloze bazen (helaas) heel trouw. De tragiek van de hond is dat.......
(het geeft mij zo'n grote verantwoordelijkheid ook, om góed voor die van mij te zijn, eerlijk en trouw, en net zo loyaal als hij zelf is)

Maar met "die domme koekietrainingen bedoel ik meer het soort cursussen, waarbij de hond als ie iets pakt wat hij niet mag, het geruild krijgt voor een koekje (imo ben je dan de hond aan het belonen voor iets wat hij in de eerste plaats niet mag) of honden die agressie tonen, afleiden met een koekje (imo verkeerd belonen). Het respect van de hond is dan heel snel weg, vrees ik.

Ik beloon liever met mijn stem, met een aai over de bol, een balletje......

Ik beloon ook niet meer (of met een kleine "goedzo") als het aangeleerde er eenmaal in zit, je blijft een paard tenslotte ook niet belonen dat hij voorwaarts gaat op het been, dat doe je alleen bij een groen paard. Gedrag dat "normaal" is, beloon ik niet. Maar als mijn hond opeens voor een andere hond opkomt, of iets doet, waarvan ik niet dacht dat hij dat kon...... dán trek ik al mijn theatertrucs open, dan ga ik uit mijn bol hoe goed mijn hond wel niet is......

Overigens is gehoorzaam zijn bij mij erg leuk, want netjes bij mij in de buurt blijven als je losloopt, en direct komen als je geroepen wordt, en vriendelijk en sociaal en meewerkend en al die dingen meer, resulteren ook in lange wandelingen, leuke spelletjes, trainen (vinden ze zó leuk, en volgend Bokt ben ik veel te streng, en gemeen, waarom de honden de training zo gaaf vinden is mij een raadsel) met de auto mee, naar het strand, en nog véél meer......

Dat is allemaal gewoon een consequentie van een hond (en na de zomer 2) hebben die goed luistert, en de hond snapt die link (Duitse Herders zijn erg slim) op de een of andere manier, hoewel het geen beloningen zijn op de momenten zelf, en hij het volgens de gangbare theorieën niet zou kunnen koppelen....... hij zal het ook linken aan mijn reacties, vermoedelijk, daar is hij erg scherp op.
Wat dat is, weet ik niet.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:13

Citaat:
Nee die is verkoekt op de training ;) ... Ik heb namelijk heel braaf naar hun instructies geluisterd... met een verpeste hond als resultaat :+

Jij zegt dat de hond niks meer deed zonder snoepje en zelfs sommige dingen niet eens meer at!
Dat is verwend. Én dat heb je wél zelf in de hand.

Valt me altijd op hoe makkelijk hondenscholen ed de schult krijgen als de hond niet zo reageert als dat de baas wil.
Een school helpt, maar de opvoeding doe je zelf ;).

@Yamcha; had al verwacht je hier een keer tegen te komen :D

Citaat:
waarbij de hond als ie iets pakt wat hij niet mag, het geruild krijgt voor een koekje (imo ben je dan de hond aan het belonen voor iets wat hij in de eerste plaats niet mag) of honden die agressie tonen, afleiden met een koekje (imo verkeerd belonen). Het respect van de hond is dan heel snel weg, vrees ik.

Hier wil ik toch nog even een opmerking op maken.
Als mijn hond iets pakt wat ze niet mag hebben (zoals een heerlijke rotte vis :+ ) Dan ruil ik met haar. Ik beloon haar niet voor het vangen van de vis, maar ik beloon haar wel voor het lossen. Snap je wat ik bedoel?
Ook met agressie ben ik het niet helemaal met je eens.
Als ik een hond zie waarvan ik wéét dat ze er niet mee op kan schieten lijd ik haar af. Dit kan zowel met de bal zijn, met het snoepje of met mijn stem. Sanne is dan zo op mij gerricht doordat ze weet dat er echt iets géweldigs komt, dat ze geen oog meer heeft voor de andere hond. Deze loopt vervolgens voorbij. Ik beloon haar daarna voor het perfecte opletten.

Zo kon zij geen agressief gedrag vertonen en kon ik haar niet straffen voor verkeerd gedrag.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:40

Nikki__ schreef:
Als ik een hond zie waarvan ik wéét dat ze er niet mee op kan schieten lijd ik haar af. Dit kan zowel met de bal zijn, met het snoepje of met mijn stem. Sanne is dan zo op mij gerricht doordat ze weet dat er echt iets géweldigs komt, dat ze geen oog meer heeft voor de andere hond. Deze loopt vervolgens voorbij. Ik beloon haar daarna voor het perfecte opletten.

Zo kon zij geen agressief gedrag vertonen en kon ik haar niet straffen voor verkeerd gedrag.

Helemaal met je eens dat dat zou kunnen werken, maar wat nou als je bijvoorbeeld met iemand in gesprek bent, en jij het "komende" probleem niet ziet aankomen. Dan is er geen afleiding voor jouw hond, en zal deze dus hoogst waarschijnlijk toch doen wat jij in eerste instantie niet wil.

Oh en ik ruil ook, als mijn hond iets heeft wat hij niet mag, moet hij het loslaten, op het commando "LOS" en krijgt daarvoor een aai over zijn koppie en is hartstikke braaf! Werkt perfect!

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, ik prefereer toch de kortste ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:51

Ben net weer terug van mijn 'niet-koekjestraining' :D
Ging lekker :j

Dingo ligt alweer voor pampus nu :z

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:00

Laika schreef:
Nikki__ schreef:

Helemaal met je eens dat dat zou kunnen werken, maar wat nou als je bijvoorbeeld met iemand in gesprek bent, en jij het "komende" probleem niet ziet aankomen. Dan is er geen afleiding voor jouw hond, en zal deze dus hoogst waarschijnlijk toch doen wat jij in eerste instantie niet wil.

Oh en ik ruil ook, als mijn hond iets heeft wat hij niet mag, moet hij het loslaten, op het commando "LOS" en krijgt daarvoor een aai over zijn koppie en is hartstikke braaf! Werkt perfect!

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, ik prefereer toch de kortste ;)

Dat was alleen in de aanleer fase he ;). Inmiddels lost ze perfect.
Als ik met iemand in gesprek ben, houd ik altijd rekening met haar gedrag. Het is niet uit te krijgen, dan maar voorkomen ;).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:01

Paintlinger schreef:
Ben net weer terug van mijn 'niet-koekjestraining' :D
Ging lekker :j

Dingo ligt alweer voor pampus nu :z

Gaat over behendigheid neem ik aan?
Hoe heb jij de raakvlakken intressant gemaakt, zonder beloning?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:03

Het is een combinatie van gehoorzaamheid en daarna een behendigheidsparcour...

Hij moet gewoon luisteren....en dus stoppen wanneer ik zeg dat hij moet stoppen en 'zachies lopen' als ik dat vraag......en daarna krijgt een aai of een "goedzoooooo" :D

Werkt perfect!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:08

Oke.
ik hoef bij die van mij niks te zeggen. Scheelt een hoop onrust op het veld. Madam vind het raakvlak namelijk geweldig, omdat daar zo nu en dan nog eens een snoepje op verschijnt. Dus toch elke keer even kijken of er een snoepje ligt.