Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laika schreef:Ik hou het maar gewoon bij de "ouderwetse" manier. Belonen met stem en hand, corrigeren waar nodig.
De hedendaagse trainingen vind ik dus helemaal niks. Corrigeren is er niet meer bij, de hond moet afgeleid worden.... En belonen is er ook eigenlijk niet meer bij, de hond wordt gevoerd op dat moment.
Ik ben van mening dat teveel dieren tegenwoordig vermenselijkt worden. Het gaat de hond niet om "salaris" maar om respect. In de natuur binnen een roedel krijgen ze ook niet voor elke keer luisteren een snack. Wel verdienen ze dan respect door telkens een plaatsje hoger in de rangorde te komen, waardoor ze dus ook elke keer eerder bij de prooi mogen om te eten.
En met een clicker heb ik al nooit begrepen. In plaats van klik zeg ik gewoon "goed zo" of "braaf"
Ik vraag me werkelijk af de koekjestrainers in dit topic hun paard ook aan het lopen krijgen met een hengel een een wortel eraan.
Citaat:@Laika; jij bent duidelijk nog van de oude hand en dus ook de oude traditie. Waarscheindelijk ook de oude wetenschap, tenminste, dat haal ik uit je teksten.
Als jouw hond volgt, kijkt hij dan voorruit oid?
Citaat:Mijn hond is ook "verkoekt" op zo'n "koekjestraining"..
Laika schreef:Ik hou het maar gewoon bij de "ouderwetse" manier. Belonen met stem en hand, corrigeren waar nodig.
De hedendaagse trainingen vind ik dus helemaal niks. Corrigeren is er niet meer bij, de hond moet afgeleid worden.... En belonen is er ook eigenlijk niet meer bij, de hond wordt gevoerd op dat moment.
Ik ben van mening dat teveel dieren tegenwoordig vermenselijkt worden. Het gaat de hond niet om "salaris" maar om respect. In de natuur binnen een roedel krijgen ze ook niet voor elke keer luisteren een snack. Wel verdienen ze dan respect door telkens een plaatsje hoger in de rangorde te komen, waardoor ze dus ook elke keer eerder bij de prooi mogen om te eten.
En met een clicker heb ik al nooit begrepen. In plaats van klik zeg ik gewoon "goed zo" of "braaf"
Ik vraag me werkelijk af de koekjestrainers in dit topic hun paard ook aan het lopen krijgen met een hengel een een wortel eraan.
Nikki__ schreef:Citaat:Mijn hond is ook "verkoekt" op zo'n "koekjestraining"..
Nee, jij hebt je hond zelf verkoektDat is iets héél anders!
@ Laika; als mijn honden volgen, volgens ze perfect naast de been, met de kop op mij gericht. En ja, ik heb wél met beloning getraind.
Ik denk dat het ook aan de persoon zelf ligt, aan hoe die met de beloningen om gaat.
Citaat:Nee die is verkoekt op de training... Ik heb namelijk heel braaf naar hun instructies geluisterd... met een verpeste hond als resultaat
Citaat:waarbij de hond als ie iets pakt wat hij niet mag, het geruild krijgt voor een koekje (imo ben je dan de hond aan het belonen voor iets wat hij in de eerste plaats niet mag) of honden die agressie tonen, afleiden met een koekje (imo verkeerd belonen). Het respect van de hond is dan heel snel weg, vrees ik.
Nikki__ schreef:Als ik een hond zie waarvan ik wéét dat ze er niet mee op kan schieten lijd ik haar af. Dit kan zowel met de bal zijn, met het snoepje of met mijn stem. Sanne is dan zo op mij gerricht doordat ze weet dat er echt iets géweldigs komt, dat ze geen oog meer heeft voor de andere hond. Deze loopt vervolgens voorbij. Ik beloon haar daarna voor het perfecte opletten.
Zo kon zij geen agressief gedrag vertonen en kon ik haar niet straffen voor verkeerd gedrag.
Laika schreef:Nikki__ schreef:Als ik een hond zie waarvan ik wéét dat ze er niet mee op kan schieten lijd ik haar af. Dit kan zowel met de bal zijn, met het snoepje of met mijn stem. Sanne is dan zo op mij gerricht doordat ze weet dat er echt iets géweldigs komt, dat ze geen oog meer heeft voor de andere hond. Deze loopt vervolgens voorbij. Ik beloon haar daarna voor het perfecte opletten.
Zo kon zij geen agressief gedrag vertonen en kon ik haar niet straffen voor verkeerd gedrag.
Helemaal met je eens dat dat zou kunnen werken, maar wat nou als je bijvoorbeeld met iemand in gesprek bent, en jij het "komende" probleem niet ziet aankomen. Dan is er geen afleiding voor jouw hond, en zal deze dus hoogst waarschijnlijk toch doen wat jij in eerste instantie niet wil.
Oh en ik ruil ook, als mijn hond iets heeft wat hij niet mag, moet hij het loslaten, op het commando "LOS" en krijgt daarvoor een aai over zijn koppie en is hartstikke braaf! Werkt perfect!
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, ik prefereer toch de kortste