Pup en Snachts.. Drama!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Re: Pup en Snachts.. Drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:38

je kunt trouwens ook hele leuke honden spellen kopen, kun je vast wel vinden op internet. Zitten makkelijke bij en hele moeilijke, maar echt een goede bezigheid voor een werkhond!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:48

Ik zal eens kijken voor die spellen, klinkt leuk.

We hebben wel een tuin, maar we willen onze honden niet buiten snachts.. Dus een kennel gaan we echt niet doen.. Ze is echt een binnenhond hoor ( ook al zijn ze dat van nature niet, dat gebeurt toch wel als ze altijd binnen zijn )

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 22:45

Nou vanavond had ik een spelletje bedacht (idee opgedaan op internet) Het "zoek en vind" Spelletje..
Ik had 6 ( begonnen met 4 ) plastic bekertjes en onder 2 daarvan een snoepje. Ik denk, dit snapt ze vast!

Ze pakte dus als eerste een bekertje in dr mond en toen dacht ze: "waauuww, dat is leuk speelgoed!!" De snoepjes liet ze liggen ( die heeft mn andere hond gauw opgegeten ) en heeft 6 bekertje helemaal van kant gemaakt, geweldig vond ze het! Helemaal door het dolle heen.. maar echt nadenken zat er niet in haha
Hier het resultaat:

AfbeeldingAfbeelding

Dit lag door het hele huis :Y)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:38

Nimroy schreef:
Ik zal eens kijken voor die spellen, klinkt leuk.

We hebben wel een tuin, maar we willen onze honden niet buiten snachts.. Dus een kennel gaan we echt niet doen.. Ze is echt een binnenhond hoor ( ook al zijn ze dat van nature niet, dat gebeurt toch wel als ze altijd binnen zijn )

En daar is je gedachtengang een beetje fout naar mijn mening. Ik bedoel dit echt niet onaardig of gemeen dus niet meteen op de kast springen :D .
Ze heeft bepaalde instincten meegekregen in haar genenpakket. Die instincten drijven haar tot bepaalde acties.
Voorbeeldje: Heel veel jachthonden hebben een jachtinstinct, ze luisteren over het algemeen prima maar als ze een spoor hebben zijn sommige niet meer voor rede vatbaar. Je kan dan op je kop gaan staan maar luisteren is er niet meer bij.
Ze moeten wel, er is iets van binnenuit dat ze zo voor het jagen motiveert. Deze honden functioneren meestal ook niet altijd even goed als huishond want de jacht wordt in een woonwijk niet echt gewaardeerd, dus hond komt alleen nog aan de lijn buiten.

Dit resulteert in gedragsproblemen zoals bijvoorbeeld slopen of janken.

Dat wil niet zeggen dat elke jachthond dit instinct zo sterk heeft, helemaal niet. En de meesten kunnen zich prima aanpassen.

Misschien heb jij net de pech dat je een Kangal met een heel sterk instinct hebt. Ze moet misschien wel waken en jullie beschermen omdat dat er nou eenmaal in zit. Nou ja, dat kan dus niet dus om haar frustratie te bevredigen gaat ze slopen?

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gewoon een moeilijke pup hebt. Weet je misschien iets over haar ouders? Uit de lijnen kan je al het een en ander opmaken. Als de ouders ook een behoorlijke werkdrift hebben dan zou ik m'n borst maar nat maken.

Er zijn speciale ballen bij de dierenwinkel te koop. Hiermee kan je aan voedselverrijking doen. Ze moet haar normale maaltijd (brokjes) dan uit de bal rollen (zitten gaten in). Verder had ik voor een opvang mechelse herder een kong. Hij had ook een enorme werkdrift en mocht zijn eten gedeeltelijk uit de kong halen die ik na een poosje ook nog voor hem verstopte.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:02

Kwa zindelijkheid zou ik zeggen een bench.
Mijn pup was met 6 maanden ook nogsteeds niet zindelijk snachts, tot ik een bench had gekocht. Dit ging super!
(later kon hij weer los van de bench slapen zonder problemen)

Kwa slopen, spullen geven die hij mag slopen en niet lijkt op spullen die hij niet mag slopen.
Zo zijn alle knuffels en piep-speelgoed voor mijn hond.
Ik had een super leuk pluche-hello-kitty-telefoon-tasje gekocht, en nog geen 5 min later vond ik hem in stukken in zijn bench..
Het was immers van pluche ;)
En ik nam het hem ook niet kwalijk, want hij mag van mij alles van pluche.
Zou hij iets van een schoen pakken ofzo, dan zou het wat anders zijn, maar die pakt hij niet, omdat hij genoeg heeft liggen voor hemzelf. (wissel ook eens af, en koop voldoende en regelmatig iets nieuws)

Succes!!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 00:08

Onze laatste pup hebben we aangeleerd in zijn bench te slapen 's nachts. Dat is ook echt haar plekje en ze vind het helemaal niet erg om daar in te gaan slapen.

De vorige honden (dit is onze 4e) hebben nooit in een bench geslapen. De eerste pup werd een tijdje in een grote doos gehouden voor de nacht, toen dit niet meer kon werd ze aan een lange riem gelegd in een ruimte waar ze niet veel kon vernielen (de keuken geloof ik). Ja, dat is gevaarlijk want ze kúnnen zichzelf ophangen, maar ze was toen niet tiny meer hoor. Het is maar een suggestie.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:55

Heb je een bijkeuken? Misschien kun je haar dan 's nachts in de bijkeuken doen, heeft ze toch een aparte kamer, maar kan niet veel vernielen ( tenzij je er veel in hebt staan ).

In mijn profiel staat ook een stukje over hondenspeeltjes ;)

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 08:49

@HBVisser: Ze sloopt (afentoe) dingen, doordat ze aan het wisselen is. Gister was mn moeder aan het spelen met de flos en toen had ze een tantje eruit. Vanacht bijv. heeft ze niets gesloopt.
Of ze nou binnen of buiten zit.. waken kan ze altijd. En buiten in een kennel kan ze ook niet werken.. want dan zit ze opgesloten. Onze honden zijn gewoon altijd binnen en spelen buiten/wandelen buiten, kunnen naar buiten als ze willen, maar of je het nou begrijpt of niet.. Ze willen naar binnen.. als te lang buiten is staat ze tegen de deur aan te springen. Ik begrijp je gedachten-gang.

Ik weet wat over haar ouders ja.. haar vader was erg dominant ( dat heeft ze wel beetje overgenomen ) en haar moeder was net zoals haar ook "vraatzuchtig" Verder hebben die ouders niet hele goede opvoeding van de eigenaar gehad ( Naar mijn idee ) en die zaten de hele dag allebei apart in een hok buiten, en als ze thuis was in de tuin. Verder weet ik niet.

Maar dat maakt allemaal niet uit.. ik denk dat ik dit topic gewoon te snel geplaatst heb toen het vrij "erg" was op dat moment.. het valt nu wel mee.

Zit te wachten op mn oproep voor de puppycursus want denk dat ze dat ook wel heel leuk gaat vinden en dat het haar en mij gewoon goed doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 10:46

Cursus is zeker goed, ook voor de band met je hond :j

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:35

Bench lijkt me ook een goede oplossing en er misschein s'nacht nog een keertje uitgaan.

Onze hond van bijna 3 slaapt nog steeds in een bench s'nachts, die wil niks anders meer.

HB Visser: Onze hond is ook zo'n jager met een heel heftig instinct. Toch is hij echt niet ongelukkig ondanks dat hij dus huishond is en aan een riem word uitgelaten. Hij sloopt niks en is verder een voorbeeldige hond. Dus ook honden met een heftig instinct hoeven echt heen probleem honden te worden, ligt denk ik voornamelijk hoe je zelf met de hond omgaat.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 12:46

LADPR schreef:
HB Visser: Onze hond is ook zo'n jager met een heel heftig instinct. Toch is hij echt niet ongelukkig ondanks dat hij dus huishond is en aan een riem word uitgelaten. Hij sloopt niks en is verder een voorbeeldige hond. Dus ook honden met een heftig instinct hoeven echt heen probleem honden te worden, ligt denk ik voornamelijk hoe je zelf met de hond omgaat.

Dat probeer ik ook te vertellen.. bedankt _/-\o_ :Y)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:20

Als ik jou was zou ik met een pup van 5,5 maand en zeker een dergelijke hond meteen gehoorzaamheid gaan doen. Puppy is veel te simpel voor ze en dan gaan ze zich vervelen. Zet haar maar lekker aan het denkwerk.

Kent ze al commando's? De vele verschillende commando's die onze pup kent (kom hier, kom voor, naast, blijf, zit, af, vast, los, volg, staan, wacht en nog een paard :P) zorgen juist voor de geestelijke bezigheid. Goed laten nadenken door verschillende commando's aan te leren en onderscheid aanleren.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:27

Natuurlijk ligt dit s'nachts anders maar onze pup tilde we altijd op als ze wat deden, dan schrikken ze en stoppen ze en dan deden we ze in de tuin.
Uiteindelijk de tuin ook afgeleerd maar zo snappen ze iid geval dat het buiten moeten doen :j

Deze pup vond het alleen allemaal zo makkelijk dat hij zonder waarschuwing zijn behoefte liet gaan... uiteindelijk bleef dit zo!!
Totdat we hem een keertje flink op zijn sodemieter hebben gegeven ( boos toegepraat en hem met een flinke zet naar buiten in de tuin hebben gezet).
Sinds dien was het klaar, en waarschuwde hij als het plasje er aan kwam.

Ook ik denk dat voor jou de bench voor nu de beste oplossing is, een hond bevuilt zijn nest liever niet en zo leert hij vanzelf zijn behoefte tijdens de laatste uitlaatrit te doen ;)

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:28

En als je pup met 4 maanden al ruim 30 kilo weegt doom? :')

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:35

XoNo schreef:
En als je pup met 4 maanden al ruim 30 kilo weegt doom? :')

Geef je hem een flinke duw :D zodat hij schrikt haha

wij hebben 2 koningspoedels... allebei eigenlijk vrij snel zindelijk, zonder bench!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:38

Doom n.a.v. je post heb ik twee vragen

Wat als de pup zijn 'nest' wel bevuilt?
En
Je hond op zijn sodemieter geven, wat als hij dan zijn behoefte nog meer binnen gaat doen?

Dit is absoluut niet verkeerd bedoeld hoor ;) Begrijp me niet verkeerd.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:48

Poedels zijn veel slimmer :D
En wij hebben onze pup gewoon heel vaak naar buiten gelaten en als hij dan toevallig plast, belonen! En als hij binnenplast, zo snel mogelijk naar buiten werken, zonder te straffen.
Als hij het nu binnen doet, krijgt hij wel op zijn donder. Hij is inmiddels 2 maanden volledig zindelijk en weet inmiddels dondersgoed dat het niet binnen mag.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:09

Marchador schreef:
Doom n.a.v. je post heb ik twee vragen

Wat als de pup zijn 'nest' wel bevuilt?
En
Je hond op zijn sodemieter geven, wat als hij dan zijn behoefte nog meer binnen gaat doen?

Dit is absoluut niet verkeerd bedoeld hoor ;) Begrijp me niet verkeerd.

1: dan zou het waarschijnlijk echt hoge nood zijn geweest, misschien zou na 8 uur geen water meer geven een optie kunnen zijn en de maaltijden naar 2 keer verstrekken.

2: Kijk, je heb het natuurlijk eerst op de goede manier gedaan, de pup weet na een aantal maanden dondersgoed wat wel en niet mag.. zolang de pup niet leert aan te geven dat hij iets moet ( piepen, janken etc) mag je hem best een keer op zijn donder geven... en dan is het aan de eigenaar te zien hoe de hond daarop reageert ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:16

Onze hond heeft ok heel lang nog ongelukjes gehad in huis, bij zijn vorige eigenaar kreeg hij daarvoor dus ook op zn donder. Gevolg hij bleef ongelukjes houden en was daarna bang en kroop in zijn bench weg.

Nee zonder strafen kan je ze ook prima zindelijk krijgen, zelfs honden die moeilijk zindelijk worden.

Straffen doet meer kwaad dan goed.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:28

LADPR schreef:
Onze hond heeft ok heel lang nog ongelukjes gehad in huis, bij zijn vorige eigenaar kreeg hij daarvoor dus ook op zn donder. Gevolg hij bleef ongelukjes houden en was daarna bang en kroop in zijn bench weg.

Nee zonder strafen kan je ze ook prima zindelijk krijgen, zelfs honden die moeilijk zindelijk worden.

Straffen doet meer kwaad dan goed.

Tja wat is straffen??? je kan dit natuurlijk heel breed bekijken..

de hond een flinke trap geven zodat hij de hele buurt bij elkaar jankt!!!

Of hem op het moment van doen flink boos toespreken, tikkie op ze koppie en een swieber naar buiten geven vind ik nogal een groot verschil ;)
Jij heb vast ook wel eens op je donder gehad van je moeder het hoort soms gewoon even bij de opvoeding ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:33

Dat tikkie op zn koppie boos toespreken en naar buiten wieberen heeft van onze hond dus een hele bange hond gemaakt. Daar is echt niet altijd een rot schop voor nodig.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 17:49

LADPR schreef:
Dat tikkie op zn koppie boos toespreken en naar buiten wieberen heeft van onze hond dus een hele bange hond gemaakt. Daar is echt niet altijd een rot schop voor nodig.

Ik ben bang dat er dan toch ook nog andere dingen mee hebben gespeelt...
Een normale/gezonde hond/pup moet af toe gewoon op een normale manier op zijn sodemieter kunnen krijgen, zoals dat bij elk dier/mens zo is.
Ik denk dat dit ook deels van de algehele opvoeding af hangt ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:10

Misschien wel maar dan nog is mijn ogen boos toespreken ruim voldoende en een tikke op de kop zwaar overbodig.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 18:13

LADPR schreef:
Misschien wel maar dan nog is mijn ogen boos toespreken ruim voldoende en een tikke op de kop zwaar overbodig.

Je bent idd als eigenaar de gene die dat zelf over je hond kan bepalen :j