Hond laten inslapen of niet ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:03

Slieke schreef:
Wij hebben een Jack Russel reutje van ruim 17 jaar oud (Youp) en een kruising Malthezer-Boomer-teefje van ruim 16 jaar oud (Daisy). Youp is doof, aan één oog blind en regelmatig dement en Daisy ziet en hoort ook niet al te best meer en begint ook licht dementerend te raken. Ze hebben goede en minder goede dagen, maar eten nog ontzettend goed, trekken af en toe nog een (heel klein) sprintje en zodra we de stallen uitmesten struinen ze lekker door het stro en eten nog verse paardenmest. En als ze weten dat ze een snoepje krijgen, zijn ze allebei van de partij!
's Nachts moet we soms wel twee/drie keer ons bed uit omdat ze naar buiten moeten en als we te laat zijn, moeten we plasjes/poepjes opruimen. Maar dat hebben we er met liefde en plezier voor over!
Ik heb onlangs met mijn dierenarts nog overleg gehad over hun leeftijden en kwaaltjes. Zijn mening was echter dat zolang een hond nog zo goed eet, hij nog verder wil met zijn leven en je dus echt nog geen beslissing hoeft te nemen. We zijn daar blij mee en hopen nog lang 's nachts ons bed uit te moeten of eventuele plasjes op te moeten ruimen!!
Het is zelfs zo dat mijn vriend en ik (voorlopig) apart op vakantie gaan, zodat één van ons altijd thuis kan zijn voor de hondjes. Veel mensen zullen dat erg ver vinden gaan, maar wij hebben het graag voor ze over...

RESPECT!!!!!!!

Slieke

Re: Hond laten inslapen of niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:13

Dank!

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:43

Myrano schreef:
Laika schreef:
Ik zou om te beginnen toch eens even naar een andere da gaan en een bloedonderzoek laten doen. Misschien ook wel zijn urine? Eigenlijk is het het lastigst dat hij zovaak moet plassen snachts. Hier kan natuurlijk een medische reden voor zijn, en meestal gewoon goed te verhelpen.
Welk merk brok geef je hem?
Die tafelresten savonds is natuurlijk heel lief en lekker voor de hond, maar ons eten is vaak te zout voor de hond. En dan gaan ze natuurlijk meer drinken. En uiteraard meer plassen.
Waarom op die leeftijd nog naar andere da gaan voor onderzoeken ? Vind ik zinloos. We weten dat de hond oud en versleten is en zoals ik eerder al zei; ik wil zijn leven niet verkorten maar ook zeker niet verlengen.

Zinloos?? Jouw dierenarts wil een gezonde hond vanwege de ouderdom in laten slapen.....
Zijn leven niet verlengen? Nou dan is het antwoord toch simpel? Inslapen die hap!
Ik heb een york van 14 en ik zou nog wel 10 dierenartsen afgaan om haar MET kwaliteit van leven te kunnen behouden!
Myrano schreef:
De reden dat hij s nachts zo vaak moet plassen, of gewoon naar buiten wil is puur omdat ie versleten is en volgens mij ook aan het dementeren.

Met dementeren ga je niet in eerste instantie steeds plassen. Je bedoelt dat hij vergeten is dat hij net is geweest? Hoe kan het dan dat hij alweer plast? Omdat hij dat ook moet lijkt mij!
Myrano schreef:
Vannacht heb ik hem om 1u uitgelaten en hij ging onder de dennen zitten.
Hij wou niet mee naar binnen dus heb ik hem buiten gelaten tot half 6.

Nee, dat is lekker slim. Een hond met gewrichtsproblemen, blaasproblemen, en weet ik niet wat, de hele nacht in de kou laten liggen 8)7
Myrano schreef:
Wat betreft het eten, we geven hem pedigree brokjes maar we wisselen geregeld af met andere merken.

Tja ik zou zeggen probeer eens een hoogwaardige brok, farm food, carocroc. Maar je wilt ook al niet naar een andere dierenarts op die leeftijd, dus waarom dan nog aan zijn voeding sleutelen.
Ik snap niet zo goed waarom je dit topic gestart bent, volgens mij ben je er voor je zelf gewoon al lang uit. Hond is tot last, en het kost allemaal teveel moeite. In dat geval is inslapen helemaal nog niet zo'n gek idee :n

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:54

Pedigree is een van de slechere brokken waar veel te veel zout in zit.
Hier kan het veel plassen ook door komen en een oudere hond kan die hoeveelheid zout zeker niet meer aan, maar voor geeneen hond is het goed.
Ik zou idd eens overstappen naar farm food en ikzelf gebruik carcroc en ben hier heel tevreden over.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:58

jesito schreef:
Slieke schreef:
Wij hebben een Jack Russel reutje van ruim 17 jaar oud (Youp) en een kruising Malthezer-Boomer-teefje van ruim 16 jaar oud (Daisy). Youp is doof, aan één oog blind en regelmatig dement en Daisy ziet en hoort ook niet al te best meer en begint ook licht dementerend te raken. Ze hebben goede en minder goede dagen, maar eten nog ontzettend goed, trekken af en toe nog een (heel klein) sprintje en zodra we de stallen uitmesten struinen ze lekker door het stro en eten nog verse paardenmest. En als ze weten dat ze een snoepje krijgen, zijn ze allebei van de partij!
's Nachts moet we soms wel twee/drie keer ons bed uit omdat ze naar buiten moeten en als we te laat zijn, moeten we plasjes/poepjes opruimen. Maar dat hebben we er met liefde en plezier voor over!
Ik heb onlangs met mijn dierenarts nog overleg gehad over hun leeftijden en kwaaltjes. Zijn mening was echter dat zolang een hond nog zo goed eet, hij nog verder wil met zijn leven en je dus echt nog geen beslissing hoeft te nemen. We zijn daar blij mee en hopen nog lang 's nachts ons bed uit te moeten of eventuele plasjes op te moeten ruimen!!
Het is zelfs zo dat mijn vriend en ik (voorlopig) apart op vakantie gaan, zodat één van ons altijd thuis kan zijn voor de hondjes. Veel mensen zullen dat erg ver vinden gaan, maar wij hebben het graag voor ze over...

RESPECT!!!!!!!

100% mee eens!

Voor de meeste mensen is opstaan voor een pup geen enkel probleem, maar opstaan voor een oudere hond blijkbaar wel. Ik begrijp het niet hoor :n
Ik heb een york van 14 en moet ook regelmatig een vuiltje opruimen. Verder heeft ze harttabletjes, en pijnstillers voor de artrose. Ze is een paar weken aan het dokteren geweest, maar het gaat nu weer helemaal geweldig. Ik hoop dat ze minstens zo oud wordt als Youp! Ik zal er in ieder geval alle mogelijke aan doen :j

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:20

Ik hoop echt voor je Laika, dat jouw hondje minstens zo oud wordt als die van mij. Wij genieten nog iedere dag van ze en zijn maar wat blij dat ze zo oud hebben mogen worden. Wat ikzelf erg jammer vind, is dat Youp vroeger uren bij je op de bank kon liggen, maar tegenwoordig wordt hij na een minuutje erg onrustig en wil hij weer gewoon op zijn eigen kussentje. Daisy houdt het gelukkig wel langer vol.
Verder is regelmaat ook heel erg belangrijk voor hen allebei. Op tijd eten, op tijd hun snoepje en niet te veel drukte in huis. Voorheen gingen ze ook altijd mee op vakantie, op visite bij vrienden en kennissen en hebben we echt uren over de hei gewandeld. Dat is er helaas allemaal niet meer bij. Gewoon lekker rustig thuis, dan voelen ze zich het prettigst. Gelukkig hebben we nogal wat ruimte rondom huis, dus kunnen ze van tijd tot tijd toch een rondje maken als ze daar behoefte in hebben.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:28

Slieke schreef:
Verder is regelmaat ook heel erg belangrijk voor hen allebei. Op tijd eten, op tijd hun snoepje en niet te veel drukte in huis.

Ik zie dit bij mijn twee oudere katten ook, regelmaat en rust. De oudste gaat ook naar boven wanneer er visite komt en de andere van 12 wil liever naar buiten. Omdat zijn blaas weer opspeelt kan dit met het regenachtige weer van de afgelopen tijd moeilijk. Gisteren bloed af laten nemen om zijn bloedwaarden te bekijken m.n. zijn nieren omdat hij ook veel drinkt geeft me veel zorgen.

Daarom wil ik TS ook adviseren de hond met kou niet te lang naar buiten te doen.
Wat vind je van de adviezen tot nu toe, kun je daar iets mee?

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:31

Ik vindt de reacties hier soms wel erg cru,tuurlijk een oudere hond heeft meer aandacht nodig vaak meer als een pup.
Maar een baas kan zelf zien als zijn hond achteruit gaat en zich niet meer prettig voelt weet je genoeg en als ie blij en vrolijk is met mankementen dan is het niet zijn tijd...vanuit een pc niet te bekijken.
Zelf vindt ik dat wij mensen soms te egoistisch zijn tegenover een hond want soms kunnen wij niet aan afscheid denken en gaan we maar door terwijl voor de hond het allang niet meer haalbaar is,maar goed het blijft moeilijk te bepalen wanneer dat zo is.

Ts succes met je beslissing

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:40

Ik spring zo even in en heb niet alle reacties gelezen maar ik schrik er wel van dat er mensen zijn die reageren met de tekst alsof je er liever vanaf wilt.
Eind november is mijn hond plotseling overleden,bij het ophalen van haar bal verstijfde ze en viel ze dood neer.
Een geweldige dood voor haar en ik ben ook blij nooit de beslissing te hebben hoeven nemen om haar in te laten slapen,zo'n beslissing is echt niet makkelijk!

Veel succes met je beslissing!

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:43

brendalevita schreef:
Ik vindt de reacties hier soms wel erg cru,tuurlijk een oudere hond heeft meer aandacht nodig vaak meer als een pup.
Maar een baas kan zelf zien als zijn hond achteruit gaat en zich niet meer prettig voelt weet je genoeg en als ie blij en vrolijk is met mankementen dan is het niet zijn tijd...vanuit een pc niet te bekijken.
Zelf vindt ik dat wij mensen soms te egoistisch zijn tegenover een hond want soms kunnen wij niet aan afscheid denken en gaan we maar door terwijl voor de hond het allang niet meer haalbaar is,maar goed het blijft moeilijk te bepalen wanneer dat zo is.

Ik deed een beetje lang over mijn reactie en had deze dus nog niet gelezen maar ik ben het hier voledig mee eens en vooral die laatste zin dat wij mensen soms te egoistisch zijn!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:00

Wil graag nog even wat toevoegen aan mijn eerdere reactie:
Onze hond is 9, sinds vorig zomer weten we dat hij een bult inwendig in zijn borstkas heeft ter grote van een grote sinaasappel. De bult is niet te verwijderen omdat hij bij de luchtpijp, longen en hart in de buurt zit. De hond is een beetje benauwd als het warm weer is omdat zijn luchtpijp gedeeltelijk wordt dichtgedrukt door de bult, als hij vreemde sprongen maakt met spelen wil hij het wel eens uitgillen van de pijn omdat hij dan een vreemde draai maakt met zijn poten.
Toch is de hond verder erg goed in zijn doen, eet goed, gaat graag mee wandelen, is blij en vrolijk, speelt nog regelmatig.
Door dat alles is voor ons (gelukkig) nog niet de dag aangebroken om de beslissing voor hem te nemen om afscheid te moeten nemen. We weten gewoon dat als straks het lekkere voorjaarsweer er aan gaat komen dat hij het slecht gaat krijgen, dat hij erg benauwd gaat worden...
Daarom genieten we gewoon elke dag van hem zolang hij nog hier lekker rond kan lopen. Het waardige leven heeft hij nog wel in mijn ogen. Mocht hij continu pijn krijgen of niet meer willen eten of niet meer mee willen met wandelen dan nemen we de keuze dat het goed is geweest voor hem. En juist op dat moment ben ik blij dat hij niet door hoeft te leven dat hij niet meer hoeft te lijden. Dan kan ik hem rust geven wat hij echt verdient!
Gelukkig steunt onze dierenarts ons in het besluit, hij geeft aan niets meer voor onze hond te kunnen doen, dat het afwachten is. Hij zegt ook niet te kunnen zeggen dat het nu al goed is geweest omdat wij de hond zelf het beste kennen en voor hem is het elke keer weer een moment opname..

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:07

Opstaan voor een pup is geen probleem? Waarom staan jullie midden in de nacht op voor een pup als ik vragen mag?

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:09

Meggiemeg, het is best moeilijk het moment te bepalen, waarop het genoeg is geweest. Toch krijg je op een gegeven moment een "seintje". Mijn andere Jack Russell kreeg op zijn dertiende een levertumor, waar hij toch nog een aantal maanden goed mee heeft kunnen leven. Tot het op een avond helemaal omsloeg en voor ons het punt was bereikt dat het genoeg was geweest. Ontzettend moeilijk, maar ik heb achteraf niet het gevoel dat we te lang gewacht hebben.
In ieder geval veel sterkte ermee en geniet nog van elke dag die je met je hond hebt!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:40

Meggiemeg, mijn vlinderhondje had een lekkende hartklep, vocht achter de longen en de luchtpijp was op 2 plaatsen vernauwd, maar met medicijnen deed ze het best aardig, maar de DA heeft me wel gezegt dat ik er rekening mee moest houden dat de hond het zo benauwd zou kunnen krijgen dat ze zou stikken.
Vanaf dat moment had ik geen rust meer in mijn lijf, als ik thuis kwam was het eerste wat ik deed: kijken of ze nog leeft, het beheerste heel mijn leven.
Ook al deed ze het verder nog goed, toch heb ik toen de beslissing genomen om haar in te laten slapen, ik zou het mezelf namelijk nooit vergeven hebben als ze gestikt zou zijn terwijl ik haar een pijnloos en liefdevol afscheid had kunnen geven.

En iedereen roept hier maar: ik zou een andere DA zoeken, maar ik denk juist dat deze DA gewoon realistisch is.
Hoeveel DA's heb je niet die maar blijven rekken met medicijnen en operaties ( en ondertussen hun zakken vullen) terwijl het toch een uitzichtloze zaak is.
Ik vind ook niet mensen kunnen bepalen of de TS haar hond beu is omdat hij ouderdomsklachten heeft, waarschijnlijk is ze hartstikke gek met hem, 15 jaar lief en leed is namelijk niet niks.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 17:02

@ Darwin, onze hond heeft in het begin wel de nodige medicijnen gehad, echter op de medicijnen deed hij het slechter dan zonder. De keuze afbouwen en stoppen was dan ook snel gemaakt.
Voor ons is dit wel de grens tussen levenswaardig en niet, slechter wil ik onze hond dan ook niet zien. Zal tegen mijn man dan wel heel erg aan moeten praten om de beslissing te kunnen uitvoeren. Ben van mening dat je je dier niet onnodig mag laten lijden omdat jij er nog geen afscheid van wilt nemen..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:55

brendalevita schreef:

Wanneer ben je dan te egoistisch, als je hem te laat uit zijn lijden verlost of te vroeg.
Zoals ts het beschrijft zie ik alleen nadelen voor haar en leeft de hond zijn leven maar dan als oud wordende hond.
Zoals zij het beschrijft denk ik dat de tijd er nog niet is en tuurlijk is het helemaal niet goed te zeggen over de pc, maar dat ts-er ook begrijpen als ze zo'n toppic start.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:20

Das idd niet te bezien vanuit hier,en ik ga er ook geen mening over geven ts kan idd op zulke reacties rekenen maar ik vindt niet dat er mag worden gezegt dat ze te makkelijk is,namelijk als ze er makkelijk over had gedacht was de hond allang ingeslapen en had ze haar vraag niet gesteldt.
Ze kan meer met goede alternatieven of extra tips dan een hoop negatieve uitlatingen hebben,en tjah zei kent de hond en wij niet als je niet de goede keus maakt of te snel /onterrecht dan moet zei daar mee leren leven wij niet en ik geloof dat als ze die keus maakt die weloverwogen is.

Edit,helaas ben ikzelf egoistisch geweest vandaar dat ik hierop reageer,ik dacht ook altijd het kan nog wel,totdat iemand mij onwijs wakker schudde en ik daarna eindelijk de tekens van mijn hond zag,maar hij was net 9 en extra uit bed gaan geen punt urine opruimen geen punt een verwarde hond gerusstellen geen punt...nee maar voor hem wel heb ik ingezien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:34

Ik heb geen reactie geplaats dat ze graag van hem af wil, maar ik heb er eerlijk is eerlijk wel bedenkingen bij en heb dan ook geschreven waarom.
Wel geef ik je gelijk dat als erg gemakkelijk was ze hier geen vraag zou hebben gesteld.
Uiteindelijk moet ze de beslissing ook zelf maken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:44

Less schreef:
Myrano schreef:
Op dit ogenblik is hij buiten, weet niet waar hij uithangt.

?Je weet niet waar je hond nu is?
Hebben jullie een boerderij met veel land?

Ja we hebben een hele grote tuin met daar achter nog de paardenstallen en weide. Kon van achter de pc dus niet dadelijk zien waar hij uithing, maar alles is veilig afgemaakt dus hij kan niet weglopen of op straat komen. ;)

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 20:50

Slieke schreef:
Nou... daar heb ik veel bewondering voor :j
Zolang onze hond nog goed eet, drinkt, geen pijn heeft wil ik hem het leven eigenlijk ook niet ontnemen.
Maar om 's nachts iedere keer weer uit ons bed te moeten opstaan gaat me soms toch wel echt te ver.
Voor een keertje vind ik absoluut niet erg, zelfs voor ik slapen ga laat ik hem nog uit.
Maar als je vroeg uit je bed moet om te gaan werken vind ik dit niet zo evident.

Mistiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:01

Hoi TS,
Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus misschien is het al genoemd, maar wat je zegt lijkt mij op een te hard werkende bijnier ( veel plassen, veel eten, en sterke lichaams geur ).
De dierenarts komt met een urine onderzoek al een heel eind voor deze diagnose, zonder dat het vervelend is voor je hond.

Of je hond nog een leefbaar leven heeft kan denk ik niemand vanachter zijn computer voor jou bepalen. Misschien kun je daar beter met je dierenarts over praten. Evt eerst alleen opbellen voor overleg, voor minder stress voor je hond.

Sterkte ermee!

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:11

@ Laika;
Met dementeren bedoel ik eigenlijk dat hij af en toe het verschil tussen dag en nacht niet meer weet??
Natuurlijk gaat hij alleen plassen als hij moet plassen en niet omdat ie dement zou zijn.
Hij vertoond in ieder geval raar gedrag. Ofwel heeft hij een klein hersenbloeding gekregen.
Hij heeft ook een beetje een scheve mond en loopt soms ook scheef.
Ik vraag me af wat jij zou doen als je je hond 's nachts uitlaat, daar zo'n 5 min staat te wachten, het lekker begint te regenen en jij staat daar in je slaapkleed :\
Dan doe je alle moeite om die hond binnen te krijgen, zit ie je leuk aan te kijken en draait zich om nadat ik met gebarentekens duidelijk heb gemaakt dat ie naar binnen moet.
Nou..leuk maar dan ga ik écht niet zitten wachten tot mijnheer zin heeft om te komen.
We hebben in een stalletje nog een mand staan waar hij ook kan gaan liggen.
Ik ben dit topic gestart om jullie raad en meningen hierover te vragen, eventuele tips te krijgen.
Als ik op voorhand of nou onderhand al wist wat ik hiermee moet, had ik dit ook wel gezegd.
Heb eerder ook nog gezegd dat we gaan overleggen en wss met hond richting da.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 21:13

Mistiquee schreef:
Hoi TS,
Ik heb niet heel het topic doorgelezen, dus misschien is het al genoemd, maar wat je zegt lijkt mij op een te hard werkende bijnier ( veel plassen, veel eten, en sterke lichaams geur ).
De dierenarts komt met een urine onderzoek al een heel eind voor deze diagnose, zonder dat het vervelend is voor je hond.

Of je hond nog een leefbaar leven heeft kan denk ik niemand vanachter zijn computer voor jou bepalen. Misschien kun je daar beter met je dierenarts over praten. Evt eerst alleen opbellen voor overleg, voor minder stress voor je hond.

Sterkte ermee!
Bedankt voor je tip, hier kan ik wel wat mee!
Wat bedoel je met een te hard werkende bijnier ? Hoe komt zoiets ? :o

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:24

Myrano, de reden dat ik op deze manier reageer komt omdat alle tips en oorzaken die aangegeven worden door jou weggewimpeld worden. Natuurlijk is het een oude hond en op een keer is de koek op. Maar persoonlijk zou ik niet rusten als ik een hond zou laten inslapen zonder alles geprobeerd te hebben.
Een bloed en urinetest is echt zo ingrijpend niet. Wie weet wat daar uitkomt. Als het diabetes of wat dan ook is waar nog medicatie voor bestaat, dan kan jij waarschijnlijk gewoon weer blijven slapen.
Ik begrijp heel goed dat het een enorme druk geeft als je geen normale nachtrust hebt. Maar zie dan achter de oorzaak te komen zodat er iets aan te doen is. In laten slapen kan altijd nog indien er echt niets aan te doen valt.

Pedigree brokjes, zoals al is aangegeven, als ook bijvoorbeeld Bonzo etc, (eigenlijk alle brok bij de supermarkt) bevat veelal teveel zout, daar gaat hij uiteraard meer op drinken, met gevolg, meer op plassen.

Wat die DA betreft, zo heb ik er hier ook één in het dorp. Die zegt bijvoorbaat al: Tja oude hond (schouderophalend) alsof die geen medische zorg waard is. Ik ben er 2 jaar geleden voor het laatst geweest. Toen was mijn york dus "pas" 12.
Het maakt volgens mij helemaal niets uit welke leeftijd de hond heeft om naar een andere DA te stappen.

Mistiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:07

Misschien zegt de ziekte van Cushing je wel iets ? Dat komt door een te hard werkende bijnier(schors). Je kunt er veel over lezen op http://www.dierenziekenhuis.nl.