Aanschaf konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:47

benangelique schreef:
eigenlijk zijn hier alle tips al gegeven. je kan ook op de site van http://www.opvangkonijnenberg.nl kijken voor informatie.
Ik zou sowieso de raad geven om je nieuwe nijnen uit een opvang te halen en niet uit een winkel. Die laatste zijn vaak erg jong en niet goed gesexed, waardoor jij dadelijk met vechtende konijnen zit of een nest jongen.
Als je ouders er niet 100% achter staan, zou ik het niet doen. De verzorging van een konijn is arbeidsintersiever en kostbaarder dan gedacht. Bij mij gaat er met 2 konijnen (buiten) doorheen in een week
- 4 euro kattenbakkorrels
- 4 euro hooi
- 4 euro brok
- 4 euro groente

daar komen eventuele entkosten (2x per jaar, 20 euro per konijn) nog bij en natuurlijk dierenartskosten.

Hier ben ik het helemaal mee eens! :Y)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 16:36

Romyjuh_Xx schreef:
Heey, ik heb het konijn van iemand overgenomen dat is hezelfde als uit een opvang. Ze konden hem toch ook naar een asiel hebben gebracht.
Hij staat alleen hij gaat 2x per dag naar buiten (weekend meer) hij heeft ook wat om zich te amuseren.
Tenslote het is een niet gecastreerde ram, ik wil hem niet castreren
Hij heeft een kleine kooi vind ik maar hij krijgt 1 van ongveer 1.20-1.30 een dubbele.

leuk zeg, nog een konijn in een isoleercel! :Z hoe zou je het zelf vinden om de hele dag in je eentje!! in een relatief klein hokje te zitten? Als je kijkt naar de natuurlijke leefomgeving van een konijn zul je zien dat dat vele malen groter is dan 1.30 1.20m.
Als je een konijn dan in een klein hokje propt, zet er dan at least nóg een bij!
Mijn konijnen lopen los, en wanneer ik een nieuw konijntje in de schuur in een hokje heb zitten(dit is dus tijdelijk) dan komen de loslopende konijnen tegen zijn kooi aan de buitenkant zitten. Zóveel houden ze dus van gezelligheid!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:58

Ik wil even vermelden dat ik wel intressse heb in jullie info. Ik heb veel gesurft, veel mensen gesproken waar ook volwassenen konijnen moeten niet persee met 2. tuurlijk is dat fijn maar veel dieren zijn graag samen.
over het oppakken: jah ik pak hem wel eens maar hij mag ook zelf uit zijn kooi lopen. het oppakken is als ik de kooi zuivermaak. Hij gaat dan even in de vervoerstas. Ik krijg ook een soort van ren voor op gras die in de wei word gezet (wel bij de paarden weg)

De nieuwe kooi. ik wilde eerste een kooi van 1.20-1.30 maar ik heb plaats voor 2.00.
Ik wil graag 1 van deze 2 maar ik denk dat het beste is van de onderste graag jullie mening
134 x 83 x 111 cm
Afbeelding

186 x 93 x 146 cm
Afbeelding

Nog even wat ik wil zeggen
Mijn conclusies;
-2 konijnen
-grote kooi
-konijn naar buiten

Ik zou graag over deze onderwerpen minder willen horen en meer over jullie ervaringen en de eventuele verzorging
Hopelijk komt dit niet verkeerd over
Laatst bijgewerkt door Romyjuh_Xx op 22-03-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Re: Aanschaf konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:01

Eet hij nu al zijn voer op?? (ik zag je andere topic)

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:02

Jessix schreef:

Beetje. ik denk gewoon dat hij kieskeurig is
Zijn bakje is bijna leeg.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:03

Romyjuh_Xx schreef:
Jessix schreef:

Beetje. ik denk gewoon dat hij kieskeurig is
Zijn bakje is bijna leeg.

Welke kooi raad jij mij aan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:04

En hooi?? Dat is echt het aller belangrijkste..

Ik lees net trouwens dat je konijn 1 jaar is. Dat is echt een prima leestijd om hem nog wel te laten castreren en er een vrouwtje bij te zetten. Hij kan wel 10 of 12 jaar oud worden.. Je wilt hem toch niet zoveel jaar eenzame opsluiting geven?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:06

Ik zou het onderste hok nemen,meer speelruimte en lekker hoog.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:07

Ik vind beide kooien wel mooi en geschikt. Ik zou alleen even kijken na welke kooi de minst steile plank heeft om het huisje in te komen. Als je konijntje oud wordt kan hij daar wat moeite mee krijgen..

En je kan er misschien voor kiezen dat er één of meerdere zijdes van het buitenverblijf zijn gesloten, dus hout ipv gaas, dit ivm tocht/wind/regen.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:08

Jessix schreef:

Ik lees net trouwens dat je konijn 1 jaar is. Dat is echt een prima leestijd om hem nog wel te laten castreren en er een vrouwtje bij te zetten. Hij kan wel 10 of 12 jaar oud worden.. Je wilt hem toch niet zoveel jaar eenzame opsluiting geven?

Ik hoor in mijn omgeving dat konijnen alleen zetten geen kwaad kan bij jullie hoor ik steeds het tegenovergestelde

Iemand ervaring met spiegel in kooi?

Hooi weet ik niet of ie dat eet. ik heb hem sinds donderdag en zijn kooi was gevuld met hooi omdat stro op was. nu heb ik hem ververst en er stro ingedaan dus ik kan pas morgen zien of hij hooi eet

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:08

Dat onderste hok heb ik ook, en dan zet ik als ik thuis ben nog een extra buitenren eraan zodat ze nog meer ruimte hebben, en wil misschien nog een deel van dat hok bijkopen, die kun je los bestellen, dus dat vond ik ook wel wat :D
Het kan van mij uit voor de konijnen niet groot genoeg zijn.

Dus ze komen bij mij meestal 2 keer per dag in nog meer ruimte.
En dan wordt die extra ren waarschijnlijk nog besteld.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:10

Jessix schreef:
Ik vind beide kooien wel mooi en geschikt. Ik zou alleen even kijken na welke kooi de minst steile plank heeft om het huisje in te komen. Als je konijntje oud wordt kan hij daar wat moeite mee krijgen..

En je kan er misschien voor kiezen dat er één of meerdere zijdes van het buitenverblijf zijn gesloten, dus hout ipv gaas, dit ivm tocht/wind/regen.

De plank kan altijd aangepast worden en voor toch, wind, regen en sneeuw word er een hoes bijgekocht
Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Romyjuh_Xx op 22-03-09 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:11

Ik zou voor de 2e kooi gaan, veel groter. Hoe groter hoe beter voor konijnen. Hou er wel rekening mee dat ze minder tam kunnen worden als je ze alleen oppakt voor het schoonmaken.
Veel mensen houden alleen een konijn. Zoals je overal kan lezen zijn konijnen groepsdieren net als bv een paard.
Het is zielig om een paard alleen te houden, net als dat het zielig is om een konijn alleen te houden.
Veel mensen (ik zeg niet dat jij dat ook daarom doet) houden konijnen alleen uit gemakzucht.
Jij zou het ook niet fijn vinden om je hele leven alleen te blijven met alleen een konijn zonder soortgenoten (mensen).
Daarom zeg ik zo stellig dat een konijn niet alleen gehouden moet worden.

Je hebt bij bunnybunch ook afdekhoezen tegen wind en kou voor beide kooien.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:12

Konijnen leven van nature in groepen. Net zoals paarden kudde dieren zijn. Hoe zou jij het vinden als je je hele leven in een afgesloten ruimte moet leven zonder ooit een ander mens te zien?? Zeggen dat het niet nodig is, is je kop in het zand steken.

Overleefd jouw konijntje het alleen? Ja zeker weten. De vraag is of hij een leuk leven heeft. Jij als eigenaar kan daar voor zorgen.

En geloof me, ik heb al 30 jaar konijnen.. Het is genieten als je ziet hoe lief twee konijnen samen zijn!!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:13

Romyjuh_Xx schreef:
Jessix schreef:

Ik hoor in mijn omgeving dat konijnen alleen zetten geen kwaad kan bij jullie hoor ik steeds het tegenovergestelde

Hooi weet ik niet of ie dat eet. ik heb hem sinds donderdag en zijn kooi was gevuld met hooi omdat stro op was. nu heb ik hem ververst en er stro ingedaan dus ik kan pas morgen zien of hij hooi eet

Ik weet niet wat je wilt bereiken met een spiegel, maar dat is geen oplossing omdat ie alleen zit, Ze moeten samen kunnen rennen en spelen en noe m maar op.
Neem aan dat ie wel hooi eet, volgens mij doen alle konijnen dat wel.
Ik heb er geen stro in zitten.
Alleen zaagsel, en heb een fleecemandje waar ze heerlijk in slapen :D

Een konijn dat alleen zit, kan zoch gaan vervelen en eenzaam voelen uiteraard, worden chagarijnig en kunnen minder aardog gaan doen.
Als ik jou was had ik echt het mannetje laten helpen(hij mag zich toch niet gedragen als een vent :o en er fijn een vrouwtje bijzetten, in de kosten gaat het hem ook echt niet in zitten om 2 konijnen te huisvesten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:14

Romyjuh_Xx schreef:
Jessix schreef:

De plank kan altijd aangepast worden en voor toch, wind, regen en sneeuw word er een hoes bijgekocht
Afbeelding

Afbeelding

Oh hartstikke mooi dan! Allebei prima hokken!! Welke vind je zelf het mooiste/beste?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:15

Dinopino schreef:
Jammer dat je toch een konijn hebt. Vanaf je beginposts te lezen was je alleen geinterresseerd in de stank. Adviezen over minimale ruimte en gezelschap vindt je niet interresant, maar wel dat JIJ er mee kunt spelen en springen. Bedenk echter wel je speelgoedkonijn zit 24 uur zonder vriendje in een hokje. En of die nu 24 uur binnen of buiten in een hokje zit dat blijft veel. Hoeveel van die uren haal jij hem eruit?????? En hoe doe je dat. Pak je hem op of mag hij er zelf uitlopen? Geloof me velen hebben dat vroeger gedaan zoals jij het nu doet en zouden dat nu nooit meer doen. Leer van anderen.

Tja en straks is de nieuwigheid er ook nog af, laten we maar hopen van niet.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:16

hyawatta schreef:
Dat onderste hok heb ik ook, en dan zet ik als ik thuis ben nog een extra buitenren eraan zodat ze nog meer ruimte hebben, en wil misschien nog een deel van dat hok bijkopen, die kun je los bestellen, dus dat vond ik ook wel wat :D
Het kan van mij uit voor de konijnen niet groot genoeg zijn.

Dus ze komen bij mij meestal 2 keer per dag in nog meer ruimte.
En dan wordt die extra ren waarschijnlijk nog besteld.

extra ren? heeft u een link of foto?

C_arola
de konijn word wel veel geaaid ;)
ik weet niet of ik een konijn bijkoop. ik wil vooral eerst dan m'n ventje zelf gesteld is

kopen:
-tuigje (heb 1 geleend en dit heeft hij graag aan. laat het makkelijk toe om het aan te doen)
-borstels en kammen
-metalen voerbal voor hooi
-grotere kooi

Jessix mooi allebij maar zit te twijfelen. heeft de konijn meer loopruimte nodig of evenveel slaap als loop?

Mindim
Zie jij mij daar zo van aan? ik ben 14 j. en weet best of ik er voor wil gaan of niet
ik heb vanaf mijn 8ste aan paarden. de nieuwigheid is er toch ook niet vanaf

hyawatta
bobke speelt veel met zijn wc rolletjes.
ik stop er ook wel eens gras in

Jullie bekijken mij nogal negatief
Laatst bijgewerkt door Romyjuh_Xx op 22-03-09 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:18

1 borstel is genoeg hoor.
Meer loopruimte dan slaapruimte, zolang de slaapruimte maar lijkt op een hol zoals een nachthok.
Settelen met 2 konijnen tegelijk gaat beter omdat er dan nog geen geur zit in de hok van een konijn.

Het enige negatieve dat wij vinden is dat een groepsdier alleen word gehouden. Dat zou je ook zielig vinden van een paard!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:21

C_arola schreef:
1 borstel is genoeg hoor.
Meer loopruimte dan slaapruimte, zolang de slaapruimte maar lijkt op een hol zoals een nachthok.
Settelen met 2 konijnen tegelijk gaat beter omdat er dan nog geen geur zit in de hok van een konijn.

Het enige negatieve dat wij vinden is dat een groepsdier alleen word gehouden. Dat zou je ook zielig vinden van een paard!

de borstel wil ik er 2 of 3 omdat ik een angora heb
-klittenborsel
-kam
-gewone borstel

Of zie ik dat mis?

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:24

Jessix schreef:
Konijnen leven van nature in groepen. Net zoals paarden kudde dieren zijn. Hoe zou jij het vinden als je je hele leven in een afgesloten ruimte moet leven zonder ooit een ander mens te zien?? Zeggen dat het niet nodig is, is je kop in het zand steken.

Overleefd jouw konijntje het alleen? Ja zeker weten. De vraag is of hij een leuk leven heeft. Jij als eigenaar kan daar voor zorgen.

En geloof me, ik heb al 30 jaar konijnen.. Het is genieten als je ziet hoe lief twee konijnen samen zijn!!

Zo lief dus ;), en als ik er 1 uitpak wil de andere ook, ze willen niet meer zonder elkaar.
En ik zou er maar 2 nemen maar heb toch gekozen voor 5 konijntjes :D

Afbeelding

Afbeelding

Hier kies ik er nog 2 vanuit :D :D
Afbeelding

En deze komt er ook nog bij :o
Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:25

In principe hebben ze een kleiner slaapverblijf. Maar een groot nachthok of slaapverblijf is ook wel weer fijn als je bijvoorbeeld een strenge winter hebt. Dan is het voor een konijn wel heel fijn om hoog te zitten (vorst aan de grond).

Je kunt altijd nog van die hekjes kopen waarmee je een verplaatsbare ren kunt maken. Die heb ik zelf ook voor mijn konijnen. Zelf kunnen zij niet naar buiten, maar ik zet ze wel dagelijks in een grote ren (3x4m.) waar ze ook een huisje hebben. Zomers zitten ze daar bijna de hele dag en in de winter minimaal een paar uur.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:27

Romyjuh_Xx schreef:

Een konijnenrelatie bestaat vooral uit tegen elkaar aanliggen, elkaar likken en wassen en samen eten. Daar in kan een spiegel weinig vervangen.

Ik weet ook dat veel mensen andere dingen zeggen, maar het is eigenlijk net als met paarden, daar zijn ook mensen die beweren dat je een paard best alleen kunt houden of dat de hele dag op stal niet erg is.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:27

hyawatta schreef:
Jessix schreef:

Zo lief dus ;), en als ik er 1 uitpak wil de andere ook, ze willen niet meer zonder elkaar.
En ik zou er maar 2 nemen maar heb toch gekozen voor 5 konijntjes :D

Afbeelding

Afbeelding

Hier kies ik er nog 2 vanuit :D :D
Afbeelding

En deze komt er ook nog bij :o
Afbeelding

Heel lief *D
zoals ik al vermelde moet bobke even wennen ik wil nog geen konijn misschien dat ik overweeg om in de grote vakantie 1'tje erbij te nemen

Maar zit nog altijd te denken over de kooi

Ik heb geen gras aan huis wel in de wei maar de kooi komt thuis en een aparte ren in de wei

Onder de kooi komt een dikke plank of planken zodat het niet koud is op de grond en in de onderste ren een soort plastic achtige mat zodat ze niet uitglijden
in de winter mogen ze niet op het gras. kijgen wel gras geplukt maar in de zomer mag hij naar de wei in z'n ren
Laatst bijgewerkt door Romyjuh_Xx op 22-03-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:28

Nou dan zal ik mijn Franse Hangoren ook ff spammen!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je nu nog niet overtuigd bent.. ;)