Puppy is echt te vervelend.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:01

siskeh schreef:
@superwoman:ahh je verglijkt jezelf ook al met een paard zo te horen!

Beter dan andersom :=

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:25

siskeh schreef:
het valt mij op dat hier al meer mensen zijn die hun hond met zichzelf/een ander mens vergelijken....

(en dan doel ik op bench=als slaapkamer)
is dat niet een beetje raar?
een time- out voor dat je hond even tot rust kan komen is heel wat anders als straf natuurlijk...
maar hoe kan je een kind wat straf krijgt vergelijken met een hond die straf krijgt....
een kind kan al vrij gauw beseffen dat ze wat fout hebben gedaan en dat ze daarvoor straf krijgen...
een hond kan dat helemaal niet, je kunt hem immers niet uitleggen dat hij straf krijgt omdat hij iets niet mocht, en dat hij als hij over 5 minuten zich gedraagt en sorry zegt, het weer goed is.

Een hond begrijpt echt wel wanneer die iets stouts doet, om maar een voorbeeld te noemen, al komt het in mijn huis niet voor,
en er ligt eten op tafel en pakt dat ongemerkt als ik even de kamer uit zou lopen en ik zie dat als ik terug kom dat het bord leeg is en naar mijn hond zou kijken, ze gelijk al weet wat ze fout heeft gedaan.

In mijn geval zou mijn hond zichzelf naar zijn plaats sturen, omdat ie het al weet :D

En ik zei net ook al dat ik mijn hond niet straf, een blik is voldoende, het is zoals jij dat noemt een time-out.
Ik hoef mijn hond namelijk niet met alle geweld te straffen, mijn hond weet exact wat mag en wat niet ;)
Daarom moet je een hond ook "leren" wat goed is en wat fout :)* Goede gedrag belonen, fout gedrag negeren of naar in mijn geval haar plaats sturen. Daarnaast werkt het perfect dus hoe kan jij hardmaken dat het niet goed is?
Blijkbaar kan mijn hond (en andere honden die ik ken, zelfde manier van opvoeding) er prima mee overweg.

Je laatste zin raakt kant nog wal als dat voor mij bedoelt is :D
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je na de time-out je hond weer bij je kan roepen, ofwel..ik zeg altijd "vrij".
wil ze blijven liggen mag dat ook en anders kan ze er vanaf...daar is ze "vrij" in.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:30

@ klomp: volgens mij is het geen reactie op jouw, tenminste, jij vergelijkte je hond toch niet met een kind wat straf krijgt?
ik bedoel dat mensen er vanuitgaan dat ze de hond op dezelfde manier kunnen straffen als een kind.

en over dat honden beseffen dat ze iets fout hebben gedaan verschillen de meningen ook nog wel, zelf denk ik dat mijn hond niet reageerd op iets wat ze eerder fout heeft gedaan, maar eerder op hoe ik kijk of reageer( hond heeft zo iets van ohh dan zal ik wel iets fout hebben gedaan, waardoor hij ook naar zn plek gaat)

edit: oww jij was wel degene die zn hond met een kind vergelijkte :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:33

klomp schreef:
Een hond begrijpt echt wel wanneer die iets stouts doet, om maar een voorbeeld te noemen, al komt het in mijn huis niet voor,
en er ligt eten op tafel en pakt dat ongemerkt als ik even de kamer uit zou lopen en ik zie dat als ik terug kom dat het bord leeg is en naar mijn hond zou kijken, ze gelijk al weet wat ze fout heeft gedaan.

Grote denkfout van velen, net zoals dat als je thuis komt en er ligt een plas op de grond dat het lijkt alsof je hond het weet.

Reden:
je komt binnen,
ZIET je lege bord,
kijkt dus aanzienlijk anders naar je hond dan je zou doen als je bord nog vol was.
Dus hond voelt nattigheid door de niet al te enthousiaste blik van zijn baas en gaat maar vast wegkruipen of stoppen met zijn begroeting.
Dus lijkt de hond schuldig, echter hij reageert op de signalen die de baas afgeeft bij het zicht van het lege bord.

(lege bord kan je vervangen, door de plas water in de kamer. Ze hebben dit wel eens getest door gewoon water op de grond in
de kamer te gooien (wat de hond uiteraard niet gedaan had) en dan kroop ie net zo diep door het stof.

Bij mij thuis jat de kat het eten.
Voor de hond kan ik mijn bord op de grond zetten, maar als ik nijdig naar de kat kijk, is de hond ook al verdwenen.
(ziet er stoer uit, maar zeer gevoelig typje!, trekt zich meer aan van mijn reactie dan de kat, die nog een poging doet
om de boterham mee te slepen naar de andere kant van de kamer. )

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:42

siskeh schreef:
@ klomp: volgens mij is het geen reactie op jouw, tenminste, jij vergelijkte je hond toch niet met een kind wat straf krijgt?
ik bedoel dat mensen er vanuitgaan dat ze de hond op dezelfde manier kunnen straffen als een kind.

en over dat honden beseffen dat ze iets fout hebben gedaan verschillen de meningen ook nog wel, zelf denk ik dat mijn hond niet reageerd op iets wat ze eerder fout heeft gedaan, maar eerder op hoe ik kijk of reageer( hond heeft zo iets van ohh dan zal ik wel iets fout hebben gedaan, waardoor hij ook naar zn plek gaat)

edit: oww jij was wel degene die zn hond met een kind vergelijkte :o

Was ik wel idd! :D

En dan moet ik jullie toch teleurstellen, toen ze nog erg klein was en kattendrolletjes pikte uit de kattenbak,
die overigens bovenaan de trap stond, en ik kwam uit mijn werk, dan stond ze al met de staart tussen de benen terwijl ik nog niet eens kan weten dat ze dat had gedaan, ik begroette haar in eerste instantie dan ook eerst, maar snapte dan niet waarom haar staart tussen de benen zat en haar hoofdje laag hield. Tot ze naar de trap omhoog keek en ik ging kijken, waar ik dan een "onderweg laten vallen" drolletje vond op een traptrede. :D Ze wist dus al dat dat niet mocht, dat gaf ze immers zelf al aan.

@sjolvir; zie mijn reactie hierboven.
Ik moest wel lachen om je laatste stukje tekst, zo gaat dat bij ons ook! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:45

Sjolvir schreef:
Grote denkfout van velen, net zoals dat als je thuis komt en er ligt een plas op de grond dat het lijkt alsof je hond het weet.

Reden:
je komt binnen,
ZIET je lege bord,
kijkt dus aanzienlijk anders naar je hond dan je zou doen als je bord nog vol was.
Dus hond voelt nattigheid door de niet al te enthousiaste blik van zijn baas en gaat maar vast wegkruipen of stoppen met zijn begroeting.
Dus lijkt de hond schuldig, echter hij reageert op de signalen die de baas afgeeft bij het zicht van het lege bord.

Dat dacht ik eerst ook.
Maar mijn ervaring laatst was dat mijn pup al schuldig keek, voordat ik in de gaten kreeg dat er wat lag.
Natuurlijk zijn honden niet blij als ze in hun omgeving hun behoefte hebben gedaan, maar ik reageerde in eerste instantie vrolijk :D
Ook heeft hij nooit straf gehad voor z'n 'ongelukkjes'!

Zo ook mijn vorige hond die wat had 'gestolen' (suikerklontjes uit de stal), wat ik nog niet had gemist en toch zich schuldig voor deed.

Ik geef mijn hondje het voordeel van de twijfel en reageer niet op een manier dat hij weet dat hij wat fout heeft gedaan...
Maar of ze/sommige het echt niet weten, weet ik niet 100% zeker :o

klomp

Re: Puppy is echt te vervelend.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:48

ik heb mijn honden ook nooit gestraft als pup zijnde als er een ongelukje binnen gebeurde, wel zette ik ze alsnog buiten neer. En als ik op heterdaad betrapte dat ze wilden plassen dan tilde ik ze snel op en hoppa weer naar buiten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:52

ik heb mn hond ook nooit gestraft voor ongelukjes, er zijn maar heel erg weinig dieren die express binnen gaan plassen, zeker als het pups zijn.

maar dat is ook niet iets dat ze echt verkeerd doen, maar ze moeten, en ze kunnen het (nog) niet goed aangeven.
en als je maar wel je hond de hele inprijst als hij buiten zn plasje doet...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:56

tuurlijk moet je ze heel goed belonen, al kijken mensen wel naar je of je idioot bent :D als ik een pup beloon.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:21

Wat ik mij na het lezen van het topic afvraag. Hebben jullie als gezin afspraken gemaakt over dde opvoeding van de hond? Als ieder lid de pup anders straft/beloont geeft dit ook onduidelijkheid. En als de pup bv bij de 1 wel op de bank mag en bij de ander niet wordt het dusdanig verwarrend dat dit ook kan leiden tot ongecontroleerd gedrag.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:28

siskeh schreef:
@SecterLin: zo gezellig!
maar is het in sommige opzichten ook geen voordeel dat je 2 pups hebt?
misschien dat ze elkaar uitputten?

Nouw dat weet ik zo net nog niet :+

Ze zijn extra druk en ondeugend en je moet er 2 tegelijk in de gaten houden, ook klieren ze elkaar telkens haha maar het is wel heel gezellig maar heel veel werk, gelukkig zijn ze beide nu zo goed als zindelijk dus dat scheelt enorm wel zijn ze enorm aan elkaar gehecht.. ik zal zo eens een foto van ze plaatsen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:30

Lien2 schreef:
Wat ik mij na het lezen van het topic afvraag. Hebben jullie als gezin afspraken gemaakt over dde opvoeding van de hond? Als ieder lid de pup anders straft/beloont geeft dit ook onduidelijkheid. En als de pup bv bij de 1 wel op de bank mag en bij de ander niet wordt het dusdanig verwarrend dat dit ook kan leiden tot ongecontroleerd gedrag.

Nou wij straffen beide omdat ze anders naar 1 persoon erg toetrekken waar ze geen straf van krijgen maar goed ze mogen hier wel op de bank liggen enz dus echt veel straf krijgen ze niet (behalve als ze je broodje van tafel jatten) haha dit hebben ze dus alleens gedaan goed opletten met die 2 :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:30

klomp schreef:
tuurlijk moet je ze heel goed belonen, al kijken mensen wel naar je of je idioot bent :D als ik een pup beloon.

haha doe jij dat ook zo lekker overdreven? ikke wel haha

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:32

Sjolvir schreef:
klomp schreef:

Reden:
je komt binnen,
ZIET je lege bord,

(lege bord kan je vervangen, door de plas water in de kamer. Ze hebben dit wel eens getest door gewoon water op de grond in
de kamer te gooien (wat de hond uiteraard niet gedaan had) en dan kroop ie net zo diep door het stof.

Bij mij thuis jat de kat het eten.
Voor de hond kan ik mijn bord op de grond zetten, maar als ik nijdig naar de kat kijk, is de hond ook al verdwenen.
(ziet er stoer uit, maar zeer gevoelig typje!, trekt zich meer aan van mijn reactie dan de kat, die nog een poging doet
om de boterham mee te slepen naar de andere kant van de kamer. )

Nou als mijn hond per ongeluk in de gang plast kun je het aan zijn blik wel zien hoe hij weer de kamer in komt hoor ;)
laatst viel me het op 1 was ff naar de gang gegaan en kwam heen stilletjes weer terug en keek me es aan en ging heel voorzichtig en netjes weer op de bank liggen weer keek die me een beetje schuldig aan haha tot ik hem ging aaien en toen was die weer blij (en toen ik naar de gang liep kwam ik dr dus achter wrom die eerst zo stilletjes deed haha stond er met mn sokken in de nattigheid)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:33

klomp schreef:
ik heb mijn honden ook nooit gestraft als pup zijnde als er een ongelukje binnen gebeurde, wel zette ik ze alsnog buiten neer. En als ik op heterdaad betrapte dat ze wilden plassen dan tilde ik ze snel op en hoppa weer naar buiten.

ik straf ze dr niet voor maar spreek ze dr wel op aan en ze weten nu al heel goed dat dat soort dingen buiten horen
ze kijken me aan als ze wat moeten doen gaan ze heel braaf voor je zitten of ze staan half in de gang kijkend naar de buitendeur en mij :P

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:50

Lien2 schreef:

Net als dat je als ouders afspraken maakt over de opvoeding van je kind, doe ik dat ook bij mijn beesten.
Je moet samen wel op 1 lijn zitten, wat van de één niet mag, mag bij de ander dan ook niet, anders creeër je onduidelijkheid.
Mijn vriend is wat inconcequenter dus die moest ik ook flink bijscholen :D

SecretLIN schreef:
haha doe jij dat ook zo lekker overdreven? ikke wel haha

Echt wel, ze moeten weten dat wat ze doen, goed is, hoe gekker de baas doet, hoe makkelijker :P

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:35

Ik heb zo'n beetje het hele topic doorgelezen. Ik ga mee met de tips die Superwoman en Damber al hebben gegeven.

Even wat punten op een rijtje:
- Ga op een goede puppencursus! Niet alleen voor je pup maar vooral voor jou. Je leert zo vreselijk veel van een goede puppencursus.

- Wees consequent. Wat je toelaat mag altijd en wat je niet toelaat mag nooit! Niet de ene keer wel iets toelaten en de andere keer niet. Nee is nee en ja is ja.

- Goed gedrag wordt (uitbundig) beloond en ongewenst gedrag wordt bestraft met een 'nee of foei’(het is maar net wat je je hond hebt aangeleerd)

- Luistert je hond echt niet naar een strenge 'Nee' dan kun je eventueel je 'Nee' extra bevestigen door met een flesje met steentjes één keer te schudden of gebruikt je maken van training disks. Hier raad ik wel voor aan om eerst te werken met iemand die hier ervaring mee heeft zodat je weet hoe je hier mee om moet gaat.

- De bench of mand is geen strafplek, maar een fijne plek. Stuur de hond dus niet voor straf naar zijn mand of in zijn bench.

-Dat een hond van de straat vreet wil niet zeggen dat hij honger heeft. Veel honden eten van alles op wat ze tegen komen op straat terwijl ze net hun eten hebben gehad. Als ze veel honden een hele zak vol voer voorzet zullen ze echt niet stoppen wanneer ze genoeg hebben gehad, ze zullen zich letterlijk dood eten.

- Speel veel met je pup. Niet alleen voor de lol en het kwijtraken van energie maar ook voor het bepalen van de rangorde. Laat een pup dan ook nooit een trekspelletje winnen en bepaal zelf wanneer het spel begint.

Ik zag dat er iemand ook aanraadde om met de clicker te werken.
Ik werk zelf ook met de clicker en het is heel effectief en mijn hond vindt het heel leuk om met de clicker te werken. Om met de clicker te werken raad ik aan om daarin een cursus te volgen en niet op eigen houtje er mee te gaan experimenteren.

En is zag nog ergens een tip om snoepjes overal te verstoppen om je hond bezig te houden. NIET DOEN! Hierdoor krijg je alleen maar vreselijke snuffelaars, omdat ze op eigen houtje de snoepjes vinden zonder daar een commando voor te hebben gehad. Met wandelen is dit erg irritant en als je later nog een andere cursus wilt volgen met je hond vormt dit een probleem.

Of terwijl: zoek gewoon een goede hondenschool waarbij je altijd terecht kunt.
(vooral wanneer je pup lekker begint te pubberen en je aan het uitproberen is, is het erg fijn om op een ervaren persoon terug te vallen)

Wees gerust: Opvoeden kost tijd en geduld! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:40

klomp schreef:
Net als dat je als ouders afspraken maakt over de opvoeding van je kind, doe ik dat ook bij mijn beesten.
Je moet samen wel op 1 lijn zitten, wat van de één niet mag, mag bij de ander dan ook niet, anders creeër je onduidelijkheid.
Mijn vriend is wat inconcequenter dus die moest ik ook flink bijscholen :D

haha, dat had ik ook!
Nu wou hij ook graag mee naar puppyles, maar moest hij op die avond naar school.
Ik moest hem dus verslag geven

De familie en vrienden zijn ook ingelicht en 'opgevoed' zover kan :D . Komen kijken mag, maar eerst de pup negeren. Springen zéker niet aanmoedigen en soms met een duw/knietje naar de grond terug zetten zonder daar verder op in te gaan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:49

Hond is in principe zindelijk, dus baalt zo wie zo als hij in huis wat moet doen.
Aangezien het meestal MOET is, dus ongelukje.
Hij probeert zijn reuzenest ook schoon te houden en het niet te bevuilen.
(vandaar dat veel honden dan ook voordat ze een foutje maken ernstig hun best doen om de aandacht van hun baasje te trekken, door te gaan piepen, voor de deur te gaan zitten, de riem te brengen, om je heen te gaan klieren, met speeltjes aankomen etc. Omdat ie nou eenmaal niet kan zeggen, he! baas! ik moet naar de w.c.

Wat wij mensen nog wel eens denken, ach hij is 2 uur geleden uitgeweest. Maar stel dat ie daarna even zijn waterbak heeft leeggeslurpt? Dan kan hij best heeeeel nodig moeten en het niet meer op kunnen houden.

De grote van een plas zegt dus ook nog wel eens wat.
Ligt er zo ongeveer een emmer in je huis, tja, dan moest ie eeeeecchhhhtttt heel nodig.
In andere gevallen als je hond normaal zindelijk is, lever eens een plasje in bij de dierenarts.
En de ene hond is nou eenmaal langer in staat om zijn behoeftes binnen te houden dan de andere.

Tja, en puppy's, dat zijn nou eenmaal puppy's.
Handenbindertjes van de bovenste plank, maar ooohhh zo leuk.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:53

@Superwoman: Allemaal heel herkenbaar!! :D :D
Wij filmden de lesdagen/ cursus, dan kon hij het zien en horen.
Verder, hij heeft toch wat minder ervaring in alles, spijker ik hem bij.

Bezoek MOET mijn hond negeren, krijg vaak reacties als; das toch zielig, en ah ze is zo lief...hopeloos is dat :(

Ik wil dat iedereen dus negeert en eerst lekker gaat zitten en dan de hond bij zich roepen. De meeste hanteren mijn huisregels nu en zien zelf ook dat de hond dan niet meer opspringt e.d.

De rest van de familie werkt hetzelfde qua opvoeding dus dat was heel makkelijk voor ons, dat merk je ook direct aan de hond.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:55

@Sjolvir: als ik zie dat een pup aanstalten maakt om te moeten plassen, omdat hij/zij het niet meer kan ophouden (vaak ben je al te laat :D ) dan til ik ze direct op en zet ze buiten en beloon ze erna enorm. Pups die aan het plassen zijn die je optilt, stoppen automatisch met plassen

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 14:59

Sjolvir schreef:
Hond is in principe zindelijk, dus baalt zo wie zo als hij in huis wat moet doen.

Heeft ook te maken met de eerste opvoeding hoor!
Mijn pup kwam uit de stal.
Een nest pupy's in een stal, waarvan de stal regelmatig werd uitgemest.
Daarbij was onze pup al 11 weken, maar het zindelijk maken viel gelukkig wel mee omdat we haar vaak uit lieten. Vergeleken een vriendin der puppy, duurde het best lang voordat onze pup aandacht begon te trekken als ze naar buiten moest.

Helaas voor ons nog steeds gebroken nachten.
Liefst ga ik om 10 uur naar bed of half 11 en meestal moet ze dan niet 'poepen' , rond half 1 wel.
Daarna om 8 uur eruit ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:08

klomp schreef:
WildWings schreef:
De bench als strafplek gebruiken.. uhuh, niet de bedoeling hoor! Zet ze dan desnoods op de gang of ergens anders waar ze geen aandacht hebben bijv, maar de bench moet het veilige nest worden.. geen strafhok!

mijn slaapkamer was ook niet een strafhok, maar als ik stout was, moest ik toch echt naar mijn kamer ;)

En gelukkig was jij als kind een puppy??? :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:13

Sjolvir schreef:
Tja, en puppy's, dat zijn nou eenmaal puppy's.
Handenbindertjes van de bovenste plank, maar ooohhh zo leuk.

Vandaar ook deze regel, puppy's zijn nou eenmaal een berg werk.
Je blijft rennen! eten, naar buiten, spelen, naar buiten, wakker, naar buiten, gewoon tijdje om? naar buiten.
Maar ja, ze zijn ook wel erg leuk :D al bereiken ze soms best je irritatie grens, als ze bijvoorbeeld
je goeie schoenen opkauwen (terwijl je weet dat het je eigen schuld is omdat je ze niet had opgeruimd)
of net terwijl je eten staat te koken, was je even vergeten dat de pup wakker was geworden! snert! ongelukje!

(weet weer waarom ik mijn laatste hond, bewust geen pup heb genomen, had ook zijn nadelen, maar ook z'n voordelen :D )

ILoveeyouu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:36

Waauw allemaal erg bedankt voor de info!