Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:24

sayenti schreef:
wij hebben thuis een sint-bernard
hij was 8 weken toen we hem kregen en wettelijk eigenlijk van mijn zus maar zij kan er niets met aanvangen .
ik heb nogal een vrij strenge stem dus hij heeft bang van mij terwijl ik hem nog nooit wat heb gedaan , hij komt niet in mijn buurd als ik hem niet roep ofzo .
mijn zus heeft een jaar puppycursus gedaan maar hoelanger hij daarbleef hoe agressiever hij werd dus heeft hij thuis verder opvoeding gehad , als mijn zus zeg 'zit' ga hij aan haar been staan en tegen haar opspringen en als ik er 1x heen kijk of het zeg dan heeft hij geen 2sec nodig om tegoei te zitten :D

Geschikt :+

Pashon

Re: Hoe corrigeer je een brutale puberende rottweiler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:29

hahaha femmefetale

mijn ouders hebben ook een rottweiler en ik advieseer je echt met harde hand op te voeden. wij hebben destijds veels te veel door de vingers gezien waardoor hij zo vals is geworden als maar kan. hij is mij al meerdere malen naar de strot gevlogen waarbij die vast bleef houden, heb hem (hoe zielig het misschien ook is) door het hele huis heen geschopt. hij heeft enkel gezag voor mij, mijn ouders en zus neemt ie een loopje mee als hij links zegt en je gaat rechts heb je hem in je been hangen. als hij voor de deur ligt kan je maar beter omlopen als je zonder kleerscheuren binnen wil komen. als er visite komt moet ie in zijn eigen kamer waar die dus niet bij het bezoek kan komen.
een bezoekje aan de DA moeten we hem muilkorven en voor een simpele check up word ie al plat gespoten omdat je anders je leven niet zeker bent.

echt zulke honden moet je met harde hand opvoeden, nouja niet bij elk voorvalletje bont en blauw schoppen maar heel consequent en strak houden. doe je dit niet dan loopt het de spui gaten uit.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-09 17:51

Pashon, ik kende ook een rottweiler vroeger zoals jij het omschrijft.

Maar mijn rottweiler is wel van een ander kaliber. Idd wat hier omschreven wordt, type labrador.

We hebben net lekker een wandeling van 2,5 uur gemaakt door het Twiske. Ze heeft een half uur gezwommen, daar is ze dol op! Zoals ik al zei; labrador-wannabe ;)

Zijn even wezen kijken bij de hondenopvang. Hoe het eruit ziet enzo. Zag er oké uit. Dus maandag even bellen voor wat informatie.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 19:16

die van ons is wannabe schoothond haha :P,maar niet alle rotweilers zijn gemeen,je hebt er genoeg waar je geen werk aan hebt om ze optevoeden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:19

Lia_ schreef:
Ik ben hondengeleider bij de politie en train KNPV honden en ben met mijn werkhonden ALTIJD consequent.
Elk ongewenst gedrag straf ik gewoon direct en hard af, waar en wanneer dan ook.
Honden worden onzeker als iets dan wel en dan niet mag en een dominant exemplaar zal het altijd proberen te gebruiken om een plaatsje op te schuiven in de rangorde.
Grommen en bijten naar mijzelf accepteer ik onder geen enkele omstandigheid, het is gewoon een teken van dominantie.
Doe je zelf en je hond een lol en wees een BAAS en probeer niet te veel een "maatje" te zijn.
Dat betekent niet dat je niet mag spelen of zo maar wel op JOUW voorwaarden en volgens JOUW regels.
Wees zacht waar het kan maar streng waar het moet en leer je hond te "lezen" zodat je ongewenst gedrag voor kan zijn.

Helemaal mee eens. Ik heb een dobermann en hem grotendeels getraind. Ik hoef maar te kijken en hij weet dat het menens is. Ik moet wel zeggen, de laatste tijd ben ik niet zo veel thuis meer (enkel nog de weekends, vnl nog een dag) en ik merk wel dat ik langzaam een plaatsje naar beneden aan het zakken ben. Maar dan nog, consequent zijn is het enige wat ik kan zeggen. die van mij is 6 en durft nog uit te proberen. Hij is een volhouder 1ste klas als het erop aan komt dat hij zn eigen ding wil doen, helaas ik ook :) :P grommen en bijten moeten ze bij mij niet afkomen. Grommen is afstraffen (meestal door middel van negeren, hij wordt naar een plaats gestuurd waar hij afgezonderd wordt, deur dicht en zo paar minuten laten). bijten is goed voor minimum een dag negeren op elk vlak. Vind hij helemaal niet fijn en zal hij dus ook niet proberen. hij kent zn afzonderplekje zo goed dat ik nog maar de naam hoef te zeggen en hij gaat er direct heen. :D veel te slimme hond eigelijk :). maar het werkt wel goed. Hij heeft nogal hyper momenten, waarbij hij ook begint rennen, dan kan hij ook eens speels happen (al komt hij niet dicht met zn tanden), maar op mn teken is hij dan binnen de second ook stil. Hand plat richting grond en hup hij ligt doorstil :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:32

kimmie261 schreef:
lia,ben het dus niet helemaal met je eens,niet iedere hond is gebaat met keihard optreden,en niet iedere rottweiler is meteen een dominante rotzak,ook daar zitten gewoon heel lieve zachtaardige (naar labrador neigende) exemplaren tussen,deze honden zou je echt compleet kruiperig maken door ze zo onder druk te zetten.

de ene hond kan een hoge druk beter aan als de ander..

Daarom zeg ik ook: Wees zacht waar het kan maar streng waar het moet.
Streng wil niet zeggen dat je hem gelijk met een eind hout naar de grond moet slaan....
Geef gewoon je grenzen streng en duidelijk aan, corrigeer het foute gedrag maar beloon ook het goede en wees boven alles consequent.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:47

ik heb ook een uitdagertje hier en daarbij werkt negeren het beste... al wat je doet om te straffen wil ze toch tegenin gaan en ik heb simpelweg geen zin in spelletjes. dus bij uitdagend gedrag keer ik gewoon mn rug toe en geef pas weer aandacht als ze rustig is. dingen als op haar plaats blijven (vind ze heel moeilijk... zij op haar kussen op de grond terwijl wij in de zetel zitten) herhaal ik een paar keer, maar als ze echt gaat uitdagen, gaat ze gewoon de bench in voor 10 min en dan nog eens proberen...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:20

kimmie261 schreef:
lia,ben het dus niet helemaal met je eens,niet iedere hond is gebaat met keihard optreden,en niet iedere rottweiler is meteen een dominante rotzak,ook daar zitten gewoon heel lieve zachtaardige (naar labrador neigende) exemplaren tussen,deze honden zou je echt compleet kruiperig maken door ze zo onder druk te zetten.

Labrador-neigingen? :')
Dan moet je voor de gein eens bij mij op de vereniging komen kijken. De grootste terroristen zijn juist die honden omdat mensen er bij voorbaat al vanuit gaan dat ze lief, rustig en kneedbaar zijn.. Nou, in tegendeel.

Ik ben ook meer van de harde hand. Mensen hangen veel te snel de menselijke emoties aan de gedachten/gedragingen van een hond. En dat is dus niet goed. Een hond heeft een leider nodig, en een hond verstaat jou 'taal' eigenlijk niet. Verdiep je je in de taal die honden 'spreken' is die ook zeer duidelijk en consequent, en daar schort het nog wel eens aan bij de baas..! Een hond wilt een baas, geen maatje want die vind hij wel bij mijn hondenvrienden. En als jij echt een baas bent, heeft jou hond een berg respect voor jou waardoor hij (door de duidelijk lijn die je als baas hebt!) alles voor je zal doen!

Nuage: Goed dat je op zoek bent naar nieuwe mogelijkheden met je hond! :)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:32

Petulan schreef:
Ik ben ook meer van de harde hand. Mensen hangen veel te snel de menselijke emoties aan de gedachten/gedragingen van een hond. En dat is dus niet goed. Een hond heeft een leider nodig, en een hond verstaat jou 'taal' eigenlijk niet. Verdiep je je in de taal die honden 'spreken' is die ook zeer duidelijk en consequent, en daar schort het nog wel eens aan bij de baas..! Een hond wilt een baas, geen maatje want die vind hij wel bij mijn hondenvrienden. En als jij echt een baas bent, heeft jou hond een berg respect voor jou waardoor hij (door de duidelijk lijn die je als baas hebt!) alles voor je zal doen!

Nuage: Goed dat je op zoek bent naar nieuwe mogelijkheden met je hond! :)

hier sluit ik mij bij aan.
wij hebben het met de rottweiler van m'n moeder ook. het is dusver de spui gaten uitgelopen dat hij nu de baas in huis is, zegt hij nee gebeurd het niet. wil hij dit gebeurd het ook. als we bij mijn moeder in huis onze stem verheffen dan is het einde al zoek, kan meneer niet over.
als er op tv een film is en er komt geweld in voor gaat ie gigantisch tegen de tv tekeer kijkt natuurlijk wel afentoe om of er al iemand in de benen komt om hem met wat lekkers weer naar buiten te bonjouren.
heel simpel bij m'n moeder heeft de hond de broek aan.
daarom ben ik met iedere hond heel makkelijk geworden simpel mijn wil is wet. buiten het feit dat mijn eigen hond een verwend beest is heeft ook hij al meerdere malen met "de blik" kennis gemaakt, hij weet dan dat hij fout zit en druip ie af naar zijn mand en hij heeft nog nooit een tik of iets gehad. Stem verheffing is hij al heel gevoelig voor dit is natuurlijk wel hond verschillend.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:41

petulan,ik schrijf naar labrador NEIGENDE ,dat wil zeggen,gewoon lieve goedaardige rottweilers....geen dominante honden,juist omdat de rottweiler zo'n gezinshond geworden is,zijn er vele bloedlijnen die echt zachtaardige karakters bij de rottweiler gefokt hebben,als je zo'n hond hebt is het totaal niet nodig om zo'n beest met harde hand op te voeden,daar krijg je meer een bange onzekere hond van...

consequent zijn moet je bij iedere hond,van welk ras ook.

lia,oke daar heb je wel gelijk in,zacht waar het zacht kan,en streng als het nodig is... :j

ik ben echt geen watje hoor met mijn honden,kan ook niet als je 7 grote honden hebt rondlopen en regelmatig nieuwe honden aan de roedel worden toegevoegd.

alleen is het niet zo dat ik hier de hele dag als een kenau mijn honden in gareel hoeft te houden,meestal voldoet 1x heel boos een naam zeggen meer als genoeg.

en petulan,ik heb op voldoende verenigingen gekeken,en als ik zie hoe daar les wordt gegeven,dan zakt echt mijn broek ervanaf,maar goed..dat is een hele andere discussie.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:11

Lia_ schreef:
kimmie261 schreef:

de ene hond kan een hoge druk beter aan als de ander..

Daarom zeg ik ook: Wees zacht waar het kan maar streng waar het moet.
Streng wil niet zeggen dat je hem gelijk met een eind hout naar de grond moet slaan....
Geef gewoon je grenzen streng en duidelijk aan, corrigeer het foute gedrag maar beloon ook het goede en wees boven alles consequent.

Totaal mee eens :)

Daar krijg je elke hond goed mee opgevoed :)

Kimmie, ik denk ook niet dat jij een watje bent met je honden, dat kan ook helemaal niet als je er 7 hebt. De ene hond is zachter dan de ander, maar de supersofte aanpak van sommigen (heb zelfs eens gehoord dat iemand een hond die probeerde te happen, probeerde af te leiden met een koekje :') dan ben je imo aardig de weg kwijt :') werkt imo gewoon NIET.

Ongewenst gedrag negeren kan, ligt er wel aan bij welke hond. Ik geloof er niet zo erg in, leg liever de hond uit wat niet mag en hoe het wel moet.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 10:07

Hou er ook rekening mee dat wanneer je speelt met je hond, zoals met een bal of touw. Dat JIJ diegene bent die wint, de hond mag inprincipe nooit van je winnen. JIJ beslist wanneer het genoeg is en de hond niet.

Mijn kruising rottweiller heeft toen hij puber was mij ook een keer uitgeprobeerd nou reken er maar op dat wanneer er een hond op je af komt om je te bijten dat je er niet van af komt met een harde NEE! of foei. die van mij heb ik wel even terecht gezet. En heb nu een schat van een hond aan hem.

Ik wens je heel veel succes met je puber en zoals velen hier al zeggen wees consequent.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:32

mijn nekharen gaan overeind staan als ik lees hoe sommige honden hier opgevoed worden...
Een hond die zijn grenzen uitprobeerd hoeft helemaal niet meteen een trap te hebben...
Ook rotweilers zijn gewoon honden en kunnen ook opgroeien zonder een trap te krijgen...

Mijn amerikaanse stafford heeft nog nooit een schop gehad en het agressieve gedrag wat ze aangeleerd had bij haar vorige eigenaar hebben we ook gewoon afgeleerd door consequent te zijn... en met je stem werken. Het is dus absoluut niet nodig je hond te schoppen en slaan sterker nog dan kan het door slaan naar de andere kant je hond kan er alleen nog maar agressiever van worden. Of juist erg onzeker worden niet iedere hond kan een dergelijke druk aan...

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 17:15

Jolanda_ schreef:
mijn nekharen gaan overeind staan als ik lees hoe sommige honden hier opgevoed worden...
Een hond die zijn grenzen uitprobeerd hoeft helemaal niet meteen een trap te hebben...
Ook rotweilers zijn gewoon honden en kunnen ook opgroeien zonder een trap te krijgen...

Mijn amerikaanse stafford heeft nog nooit een schop gehad en het agressieve gedrag wat ze aangeleerd had bij haar vorige eigenaar hebben we ook gewoon afgeleerd door consequent te zijn... en met je stem werken. Het is dus absoluut niet nodig je hond te schoppen en slaan sterker nog dan kan het door slaan naar de andere kant je hond kan er alleen nog maar agressiever van worden. Of juist erg onzeker worden niet iedere hond kan een dergelijke druk aan...

Precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 18:53

Jolanda_ en Hilly: hoe gaan jullie het oplossen als je een Duitse Herder krijgt die altijd zijn zin heeft gehad, desnoods met grommen, snauwen en bijten?

De hond MOET nu echt bij de DA op de tafel, maar heeft daar geen zin in en vliegt grommend op je af, met de haren rechtop, en een nogal boze uitdrukking op zijn gezicht?

Wat ga jij dan doen? Negeren is bij deze hond geen goed idee.....

Hoe los je dat op?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:02

Yamcha schreef:
Jolanda_ en Hilly: hoe gaan jullie het oplossen als je een Duitse Herder krijgt die altijd zijn zin heeft gehad, desnoods met grommen, snauwen en bijten?

De hond MOET nu echt bij de DA op de tafel, maar heeft daar geen zin in en vliegt grommend op je af, met de haren rechtop, en een nogal boze uitdrukking op zijn gezicht?

Hoe los je dat op?

tsja geweld ben ik niet voor en elke hond is anders, wie zegt dat het werkt bij deze hond om hem een schop te verkopen.ik zou gewoon hulp zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:07

Daar heb je op dat moment geen tijd voor..... het is echt nu of nooit. Wat ga je doen, je moet nú actie ondernemen, negeren gaat wss in een verbrijzelde arm resulteren.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:11

Yamcha schreef:
Daar heb je op dat moment geen tijd voor..... het is echt nu of nooit. Wat ga je doen, je moet nú actie ondernemen, negeren gaat wss in een verbrijzelde arm resulteren.
Hem flink aanpakken dan, ik bedoel ja ik ben niet voor geweld maar er is een grens en die licht heel ver bij mij maar ze moeten er niet over heen gaan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:14

Maar is dit geweld? Of zelfverdediging?
Ik denk dat je hier wel even onderscheidt in kan maken in zulke gevallen. Je zult iets in de hond moeten omzetten (mentaal) waardoor de lijn tussen jullie weer even op scherp gezet wordt..

En wat is flink aanpakken? Een keer heel hard en heel boos foei zeggen, wanneer een hond overgaat op zijn oerinstincten (aanvallen)? Kan, maar ik gebruik dan ook mijn oerinstinct :Y) en dat is zo'n geval zelfverdediging en ja, ik stel mijzelf boven een dier in zo'n geval.

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:16

zelfverdediging bedoel ik dan ook,ik denk niet dat foei dan nog helpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:34

hilly200 schreef:
Yamcha schreef:
Hem flink aanpakken dan, ik bedoel ja ik ben niet voor geweld maar er is een grens en die licht heel ver bij mij maar ze moeten er niet over heen gaan.

Heb ik dus ook gedaan toen, ik heb hem ondersteboven geschopt en nog een knal verkocht.....

Foei hielp idd niet :')

Overigens was hij daarna flink geschrokken, en wat angstig. Toen hij luisterde, hebben we hem flink beloond en geknuft.
Ik heb daarna nooit meer zoiets nodig gehad, de hond is nooit bang voor me geweest, hij vertrouwt me blind.

Deze hond had geleerd dat je door agressie álles van een mens gedaan kon krijgen. Toen steeds duidelijker werd wie de baas was en wat de regels waren, werd hij heel meewerkend en fijn.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 19:37

onze puberende bull kan er ook wat van dat speelse gedrag bijten en springen en ect
ze houd dan ook niet op ermee en blijft doorgaan
ook in je schoenen bijten

ik ben ook geen voorstander van slaan of schoppen
maar soms als ze me bijt of uitdaagt of niet luistert pak ik haar bij haar halsband en bijt haar in haar oor
dan laat ik los en negeer haar verder totdat ze is opgehouden en dan beloon ik haar

bij mij komt ze al niet zo vaak meer om te spelen (vooral bijten)
nu gaat ze dus naar me vriend die er geen korte metten mee maakt en dus over zich heen laat lopen

ik corigeer de hond dan en dan is het goed maar eigenlijk moet me vriend zelf dat doen want zo komt er geen einde aan

ze is daarbij wel lief in de omgang en echt een sull
op zich luistert ze ook prima tot ze net wat te blij en speels word en dus dominant

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:04

Yamcha schreef:

Hoe los je dat op?

muilband op en desnoods sedatie

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:07

Sedatie? Dat vind ik een stuk 'zieliger' dan de hond een keer een knal verkopen. Seditatie is alleen een hulpmiddel voor op dat moment, maar dat zal werkelijk NIETS aan het gedrag van de hond veranderen. Misschien kweekt je hond nog wel meer argwaan voor je bij spannende situaties..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 20:12

Petulan schreef:
Sedatie? Dat vind ik een stuk 'zieliger' dan de hond een keer een knal verkopen. Seditatie is alleen een hulpmiddel voor op dat moment, maar dat zal werkelijk NIETS aan het gedrag van de hond veranderen. Misschien kweekt je hond nog wel meer argwaan voor je bij spannende situaties..

Sedatie echt als het niet anders kan. Is al voorgevallen. Was geen land mee te bezeilen, hele consultatie ondergepoept, vloog alle kanten op. Wat wil jij dan doen, er nog een uur proberen bij te komen en bijgevolg het dier nog nerveuzer, nog banger te maken. Even kort houden, sedatie en dier is een stuk rustiger, geloof me is ook een stuk gezonder. In sommige gevallen kan het niet anders, maar dan spreek ik ook van serieuze gevallen, waar een hond al zodanig slechte ervaringen heeft dat het eigelijk niet veel slechter kan. Liever dat ze er niet veel van beseffen dan dat ze alles moeten 'meemaken' wat ze toch al niet fijn vinden.