Ik vind ook dat de eerste aanpak moet zijn om het in eigen land aan te pakken, voor zover mogelijk uiteraard. Zoals ik al eerder zei, honden uit Spanje halen ben ik helemaal niet tegen, maar kijk eerst in Nederlandse asiels.
Maargoed, dat is gewoon mijn mening en kennelijk zijn anderen een andere mening toebedeeld, prima hoor

Benita: hartstikke fijn dat je zo'n gave hond hebt, ik weet niet óf je die dankbaarheid in je post als argument aanvoert, maar geloof me, ook de afgedankte honden in Nederlandse asiels zijn heel dankbaar. Ik heb een herplaatser, ze heeft niet in het asiel gezeten, maar komt rechtstreeks bij de vorige eigenaar vandaan en bij haar lees ik ook elke dag de dankbaarheid af in haar ogen. Dus als je die dankbaarheid zo mooi vind, dan weer zeg ik: daarvoor hoef je niet naar Spanje
Wat betreft die kinderen uit buitenland, dat vind ik precies hetzelfde. Nederlandse weeshuizen zitten ook overvol, ik weet niet hoe het met de procedures zit om een Nederlands kind te adopteren, maar wederom, kijk eerst in eigen land.Dejavu: onderscheid vind ik een groot woord, dat denk ik niet, maar kennelijk zijn er hier wel veel mensen die die onderscheid maken en daarbij honden uit Spanje hoger plaatsen dan de Nederlandse hond. Als iedereen besluit een hond uit Spanje te nemen, dan blijven alle honden hier in het asiel en omdat je alleen maar meer honden hier naartoe haalt, wordt dat aantal wellicht alleen maar groter ook.
Iedereen heeft het over vermeerderen en lukraak nesten fokken, maar allemaal honden naar Nederland halen, terwijl we hier nog genoeg hulpbehoevende honden hebben... valt in my opinion onder hetzelfde geval.
Nogmaals, als je een specifieke hond tegenkomt bij een ACE oid, waar je helemaal verliefd op bent, ga ervoor!
Ik zag laatst iemand die een Duitse dog pup uit Hongarije heeft gekocht, omdat ze de ouders al jaren enorm gaaf vind en daar graag een pup van wilde, begrijp ik helemaal, ook al zijn hier in Nederland ook genoeg pups te koop
Uiteindelijk maak je zelf toch de keuze welk dier je wilt.

. Ook is hij dominanter dan ik had verwacht van een blinde hond, maar aan de andere kant maakt dat ook dat hij zich goed kan redden. Voor ons gaat 'ie door het vuur, hij heeft een enorm sterk herder-instinct.