Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Rytir schreef:Ik heb mijn konijn ook vrijgelaten, heeft nog 4 jaar 'gewoond' bij het fietscross terrein vlakbij huis!![]()
Nou was mijn konijn ook zo'n brombeer, behalve als ie los in de tuin liep, dan kwam ie zelfs bij je liggen. Op een gegeven moment ontsnapte hij steeds uit zijn hok (door eksters) en hoewel we flink wat gaas hadden geplant wist hij regelmatig uit de tuin te ontsnappen. Na zo'n ontsnapping was ik soms wel twee dagen bezig om hem weer te vangen. Op een gegeven moment heb ik hem gewoon niet meer gevangen, hij was zoveel blijer als hij vrij was. Heb nog wel maanden voer, water en een beschut plekje in de tuin gehad voor als ie het zwaar zou krijgen. Al snel hoorde ik verhalen dat hij op 500 meter verderop was gaan 'wonen' en kerngezond was. Hij is dus nog vier jaar na vrijlating (toen washij 5) gespot, daarna niet meer.
Yinari schreef:Binckydenice schreef:belachelijk, het konijn gelukkiger? Ik snap dit soort mensen niet hoor....
Dan snap je behalve van dit soort mensen, ook werkelijk niets van konijnen
Yinari schreef:Heb nog wel maanden voer, water en een beschut plekje in de tuin gehad voor als ie het zwaar zou krijgen
Dat noem ik geen dumpen, maar de vrijheid teruggeven. Diertje heeft netjes eten tot zijn beschikking gehad en veruit de meeste huiskonijnen kunnen dan echt wel overleven. 'Dumpen'
in een natuurgebied is wel wat anders, maar daar had Rytir het niet over.
Daar komt bij dat veel (niet alle) konijnen diep en diep ongelukkig zijn in hun kooi. Ten eerste zijn de kooien die als 'konijnenkooi' worden verkocht veel te klein. Mensen nemen een lief wolletje en pleuren vervolgens elke dag een hand voer in het hok. Daarbij (en daardoor) vertonen ze vaak agressief gedrag, wat vrijwel direct verdwijnt wanneer ze meer de ruimte krijgen.
Als ik voor een konijn moet kiezen, kies ik voor misschien niet stokoud worden, maar wel léven en niet voor heel oud worden op een halve vierkante meter.