Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: Hebben jullie wel eens een konijn losgelaten in het wild?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 00:32

met dat laatste ben ik het zeker eens!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:44

Hangt heel erg van het konijn af. Ons vorige konijn zou binnen een dag dood zijn, opgegeten. Ons huidige konijn probeert op alle mogelijke manieren te ontsnappen. Heeft al een kat laten vluchten, is razend snel en zorgt voor zichzelf. Zit trouwens wel weer in zijn hok totdat we de ren ontsnapproof hebben gemaakt. Hij heeft door het gaas gegeten, heeft 5 minuten in de ren gezeten, alle mogelijke ontsnapplekken bekeken en begon daarna te graven. Had hij er nog 5 minuten gezeten hadden we hem weer moeten vangen. Vangen is dus hem rustig een beetje opjagen, zijn hok afzetten zodat hij er echt nergens anders mee langskan (maar dus niet te hard drijven want dan springt hij, tot ruim een meter hoog) en na een halve dag heb je hem dan weer en doe je snel het deurtje dicht. Die red het wel. Zelfs de haan past voor hem op, terwijl die nu zorgt dat we geen katten meer hebben.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 13:59

Ik heb mijn konijn ook vrijgelaten, heeft nog 4 jaar 'gewoond' bij het fietscross terrein vlakbij huis! :D

Nou was mijn konijn ook zo'n brombeer, behalve als ie los in de tuin liep, dan kwam ie zelfs bij je liggen. Op een gegeven moment ontsnapte hij steeds uit zijn hok (door eksters) en hoewel we flink wat gaas hadden geplant wist hij regelmatig uit de tuin te ontsnappen. Na zo'n ontsnapping was ik soms wel twee dagen bezig om hem weer te vangen. Op een gegeven moment heb ik hem gewoon niet meer gevangen, hij was zoveel blijer als hij vrij was. Heb nog wel maanden voer, water en een beschut plekje in de tuin gehad voor als ie het zwaar zou krijgen. Al snel hoorde ik verhalen dat hij op 500 meter verderop was gaan 'wonen' en kerngezond was. Hij is dus nog vier jaar na vrijlating (toen washij 5) gespot, daarna niet meer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:15

aangezien er al konijnen in het wild rondlopen en je dus de natuur niet hoeft te voorzien van konijnen is de simpelste oplossing, wanneer je nog geen konijn hebt, er gewoon geen aanschaffen. Want een konijn in een hokje is maar een saai beest. Echter een konijn in het wild is de hele dag bezig en is leuk om naar te kijken :D

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 14:55

Rytir schreef:
Ik heb mijn konijn ook vrijgelaten, heeft nog 4 jaar 'gewoond' bij het fietscross terrein vlakbij huis! :D

Nou was mijn konijn ook zo'n brombeer, behalve als ie los in de tuin liep, dan kwam ie zelfs bij je liggen. Op een gegeven moment ontsnapte hij steeds uit zijn hok (door eksters) en hoewel we flink wat gaas hadden geplant wist hij regelmatig uit de tuin te ontsnappen. Na zo'n ontsnapping was ik soms wel twee dagen bezig om hem weer te vangen. Op een gegeven moment heb ik hem gewoon niet meer gevangen, hij was zoveel blijer als hij vrij was. Heb nog wel maanden voer, water en een beschut plekje in de tuin gehad voor als ie het zwaar zou krijgen. Al snel hoorde ik verhalen dat hij op 500 meter verderop was gaan 'wonen' en kerngezond was. Hij is dus nog vier jaar na vrijlating (toen washij 5) gespot, daarna niet meer.

belachelijk, het konijn gelukkiger? Ik snap dit soort mensen niet hoor....

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 15:15

Ja, het konijn gelukkiger en blijer. Sommige konijnen blijven nou eenmaal wild. Die voelen zich ongelukkig als ze opgesloten zijn. Hij heeft dus minimaal 4 jaar een goed leven gehad.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:05

Bij ons in de buurt loopt er vanaf het vakantieseizoen afgelopen jaar een wit gevlekt konijn rond. Hij heeft sneeuw, regen en zon overleeft en heeft zelfs heuse wilde-konijnen-vriendjes waar ie regelmatig mee over het grasveld hobbelt. Ik geloof dat het dier het nu beter heeft dan toen hij bij de mensen zat die hem los hebben gelaten.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:45

Bij sneeuw regen en hagel noem maar op, zie ik juist mijn konijntjes lekker buitenzitten. Wanneer het zonnetje schijnt verstoppen ze zich meestal op een lekker schaduw plekje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 16:55

Wij hebben dit ook weleens gedaan, vroeger woonden we in een boerderij naast het bos en hadden wij konijnen in een grote ren. Mijn oom had een erg agressief konijn en vroeg ons of wij hem niet wilden, misschien werd hij vriendelijker als hij meer ruimte had en meer soortgenoten. Nou niet dus, je kon het hok niet meer in komen, beest was zo aggressief dat zelfs de hond voor hem op de loop ging.
Hij sprong tegen je op, trapte met zijn achterpoten en probeerde in je handen te bijten. Op een gegeven moment is hij ontsnapt toen hij ons aanviel toen we het hok in wilden, hij schoot naar buiten om meteen de hond aan te vallen (een herder) die er als een haas vandoor ging.

Logischerwijs hebben wij geen enkele moeite gedaan om hem te vangen, we hebben hem later geregeld zien zitten op ons grasveld in in het weiland tegenover het huis. Op een gegeven moment kwam er zelfs een jager bij ons aan de deur of wij wisten wat dat voor raar konijn was wat in het bos liep :=. (het was een hangoor en dat was in die tijd erg apart)

En later heeft iemand per ongeluk de deur van het hok open laten staan waardoor er een aantal konijnen zijn ontsnapt, die zijn vervolgens gaan wonen in de houtwal langs de bosrand, we zagen nog geregeld zwartwitte konijntjes lopen, zelfs jaren later nog en ook die kindjes/kleinkinderen waren nog vrij tam, kwamen tot op enkele meters bij je.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:02

Binckydenice schreef:

Dan snap je behalve van dit soort mensen, ook werkelijk niets van konijnen :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:18

2 van mijn konijnen hebben zichzelf inhet wild losgelaten. Van beide weet ik eigenlijk zeker dat ze daar ook gelukkiger zou zijn en die ben ik ook niet meer gaan zoeken. De eerste (dat was Niconijn) die wegliep was een sikkeneurig konijn dat mensen niet boeiend vond. Hij was altijd bezig met een uitweg zoeken en op een dag was hij weg. De ander (schwarzenegger) was er 1 uit een per ongeluk nestje (ik dacht 2 vrouwtjes te hebben....). Dit nestje is geboren in een hol onder de grond aangezien ze in een hele grote ren liepen. Alhoewel hij hanteerbaar was en best geaait wilde worden is hij denk ik nooit helemaal en tam konijn geweest. Hij is over het hek gesprongen en nooit meer terug gekomen. Het maffe is dus dat de meeste konijnen die het naar hun zin hebben helemaal geen behoefte hebben om weg te lopen. De ouders van Schwarzenegger sprongen namelijk ook vaak over het hek, maar kwamen altijd vanzelf een uurtje later weer terug gesprongen.
Al mijn andere konijnen liepen rustig zonder omheining in de tuin zonder ook maar 1 ontsnap poging te doen. Met mijn eerste konijn deed ik zelfs snelheidsmetingen om te zien binnen hoeveel seconden hij deze keer weer thuis zou zijn als ik hem een blokje verder neerzette (ja ja erg gemeen, wat was ik toch een rot kind).Ik heb de keuze van de weglopers maar gewoon gerespecteerd en hoop dat ze niet bij iemand anders in een hokje zijn beland.
Bij mijn oude stal liepen trouwens 2 zwarte dwergkonijnen die waarschijnlijk uitgezet waren. Deze hebben daar jaren gezeten en babies gemaakt ondanks dat er een echte konijnen killer tekkel op het terrein liep. Aanpassen aan het wild is dus niet altijd onmogenlijk. Bij mijn huidige nijntjes zie ik dat echter niet gebeuren, 1 daarvan probeerde namelijk koekjes uit de bek van een hond te stelen

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:22

Geen konijn maar twee muizen :')

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:35

Ik wil reageren op het feit dat jullie zeggen dat 'dierenwinkel konijnen' vaker aanvallen? Ik heb er ook een van de dierenwinkel en die is zóo lief! Je kunt haar op de kop leggen en heen en weer wiegen. Echt een schat. Wil wel eens dominant zijn in de kooi, maar daarbuiten is het een schatje.

Evanescence8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 19:13

xD Ons konijn had eens baby's gekregen. We hadden de hele familie losgelaten. En alle konijntjes bleven rond het huis. Dat was wel al een tijd geleden, en we zijn inmiddels verhuisd, maar als je naar dat huis gaat, zie je nog dikwijls konijnen rondhuppelen :+

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 09:32

Yinari schreef:
Binckydenice schreef:

Dan snap je behalve van dit soort mensen, ook werkelijk niets van konijnen :n

Je kunt een tam konijn niet zomaar in de natuur dumpen, er zullen er een hele hoop zijn die dat simpelweg niet overleven...Dus wat is er dan eerlijker voor het diertje zelf?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:09

Heb nog wel maanden voer, water en een beschut plekje in de tuin gehad voor als ie het zwaar zou krijgen

Dat noem ik geen dumpen, maar de vrijheid teruggeven. Diertje heeft netjes eten tot zijn beschikking gehad en veruit de meeste huiskonijnen kunnen dan echt wel overleven. 'Dumpen'
in een natuurgebied is wel wat anders, maar daar had Rytir het niet over.

Daar komt bij dat veel (niet alle) konijnen diep en diep ongelukkig zijn in hun kooi. Ten eerste zijn de kooien die als 'konijnenkooi' worden verkocht veel te klein. Mensen nemen een lief wolletje en pleuren vervolgens elke dag een hand voer in het hok. Daarbij (en daardoor) vertonen ze vaak agressief gedrag, wat vrijwel direct verdwijnt wanneer ze meer de ruimte krijgen.
Als ik voor een konijn moet kiezen, kies ik voor misschien niet stokoud worden, maar wel léven en niet voor heel oud worden op een halve vierkante meter.

silinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:14

Mijn konijnen zouden het niet overleven. Misschien zouden ze prima aan eten kunnen komen. Ze zijn gewend aan op gras te staan. Alleen heb ik ze niet geleerd dat ze een natuurlijke vijand hebben. Ik weet niet in hoeverre hun instinct ze waarschuwt voor een vos, maar voor onze hond zijn ze absoluut niet bang. Ze komen zelfs naar hem toe. Lijkt me niet erg handig dat konijnen dit in het wild ook gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:27

Yinari schreef:
Heb nog wel maanden voer, water en een beschut plekje in de tuin gehad voor als ie het zwaar zou krijgen

Dat noem ik geen dumpen, maar de vrijheid teruggeven. Diertje heeft netjes eten tot zijn beschikking gehad en veruit de meeste huiskonijnen kunnen dan echt wel overleven. 'Dumpen'
in een natuurgebied is wel wat anders, maar daar had Rytir het niet over.

Daar komt bij dat veel (niet alle) konijnen diep en diep ongelukkig zijn in hun kooi. Ten eerste zijn de kooien die als 'konijnenkooi' worden verkocht veel te klein. Mensen nemen een lief wolletje en pleuren vervolgens elke dag een hand voer in het hok. Daarbij (en daardoor) vertonen ze vaak agressief gedrag, wat vrijwel direct verdwijnt wanneer ze meer de ruimte krijgen.
Als ik voor een konijn moet kiezen, kies ik voor misschien niet stokoud worden, maar wel léven en niet voor heel oud worden op een halve vierkante meter.

Kijk niemand is verplicht een konijn te nemen,als je hem niet wilt in een kleien hokje dan bouw je zo als wei hebben een weitje of je neemt ze niet.
Normaliter gooi je je hond of paard toch ook niet los en zeg trek je plan maar.
Ik lees hier alleen maar reactie's van mensen die ooit onbezonnen aan zo'n dier begonnen zijn toen het nog zo'n schattig wolbaaltje was.
In plaats van ze los te laten bestaat er ook nog zoiets als een asiel en een knaagdierenopvang.Daar komen onze konijnen vandaan.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:31

Maar daar zit dus ons verschil van mening. Ik vind een konijn in een hokje dus echt, écht zielig. Een ruime buitenloop (minimaal 10m2) vind ik wel oké.

Het is wel waar dat wij onze konijnen altijd krijgen van mensen die er onbezonnen aan zijn begonnen (of 'voor de kinderen' :roll: ). Maar loslaten wil niet altijd zeggen dat je hem dumpt. Ik laat mensen liever hun konijn hier brengen zodat ze hier rondhuppelen dan dat ze ze naar een opvang brengen.

Opvang is natuurlijk altijd beter dan verwaarlozen o.i.d.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 15:44

Sorry hoor, maar ik kon mijn ogen niet geloven toen ik dit las. Op advies van een dierenarts?????
Je hebt dit konijn een enkeltje konijnenhemel gegeven.
Tamme konijnen kunnen het misschien wel overleven in het wild en zich ook wel voortplanten maar zijn vanwege hun afwijkende kleur een makkelijke prooi voor roofdieren. Ze zijn gewend om dagelijks hun voedsel te krijgen en moeten dit ineens zelf gaan zoeken. Weet zo'n dier instinctief wel wat hij moet eten? Normaal gesproken leren ze zoiets toch van de ouderdieren?
Dan wil ik het helemaal niet hebben over jagers waarvoor de wilde konijnen instinctief bang zijn. Een tam konijn heeft een tragere vluchtreactie, ik denk trouwens ook bij roofdieren.

Nou ja, zo'n fout maak je een keer en nooit weer.

Ik zou het in elk geval nooit doen. De DA kan me nog meer vertellen, hier trek toch mijn eigen plan in.

Kies dan voor een groep konijnen in een omheinde konijnenburgt. Ik heb zelf ook twee konijnen en die zitten niet in een klein hokje maar in een ruim verblijf van 4 bij 5 met een halve meter stro waarin ze zich kunnen verschuilen. Deze zomer wil ik er een lading zand in gooien zodat ze ook een hol kunnen graven.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 17:14

Ik heb hier 2 konijnen zitten die gedumpt zijn en vervolgens weer zijn gevangen.
Mijn (inmiddels overleden) 2 andere konijne, kwamen bijde uit het 'wild'. Hebben tot 4 keer toe bijna onder een auto gelegen omdat zo vrolijk verder huppelde.
Twee jaar geleden hebben we met man en macht een klein zwart konijntje proberen te vangen die bij ons aan de dijk was gedumpt. Wist zich door bosjes te wurmen waardoor dit niet lukte.
Nog geen twee weken later vond ik hem, aan vier stukken gescheurd.
Nee, dat konijntje moet écht een prachtleven gehad hebben...!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:13

Bij stal is een meertje en daar worden ook regelmatig konijnen losgelaten.

De zoon van mijn stalhouder (toen een jaar of 11) ging regelmatig met zijn vangnetje en de hond op pad om de konijnen te vangen.
vervolgens meste hij ze vet en ging toen met zijn vader mee naar de veemarkt. Terwijl pa koeien aan het verhandelen was verhandelde hij zijn konijnen en verdiende zo een leuk centje bij :D

Er kwamen ook regelmatig mensen hun impulsief aangekochte konijn brengen..tja.... :o
maar goed, konijntjes hadden het de laatste weken van hun leven wel erg goed.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 18:33

Om dan na een week of 2 te worden opgevreten door een vos, of plat te worden gereden door een auto?? Ik ben het wel met iedereen eens dat een konijn ( net als een paard of willekeurig welk dier) niet de hele dag moet worden opgesloten in een klein hokje! Mijn vlaamse reus ( en dat WAS een reus!!!) die ik ooit had gekregen en wel moest nemen omdat hij anders naar de slager zou gaan, liep elke dag in een van de boxen van de paarden. Ik kan je verzekeren dat het bij deze meneer geen pretje was om hem daar naar toe te brengen met zijn postuur van een kleine shet en een paar achterpoten van een olifant!!! Maar zo'n beest dan maar los laten omdat hij niet zo fijn in de omgang was...nee...geen goed idee.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 22:28

We vinden het toch ook niet goed als we massaal paarden gaan vrij laten waar daarna nooit meer naar omgekeken wordt?
Waarom in hemelsnaam maakt het voor een konijne geen f*ck uit.
Alsof het een stuk papier is wat je weg kan gooien als het niet meer bruikbaar is...
EN het wordt nog eens goedgekeurt door half bokt ook.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 01:59

Zo zie ik het niet Nikki, ik vind zelf een konijn in een klein hokje die ook nog eens alleen is en waaraan je merkt dat hij zich gewoon niet gelukkig voelt, omdat hij aavalt en dergelijke eigenlijk veel zieliger als een konijn die ergens in een polder rondhuppelt. Kijk er zijn konijnen bij wie je dat gewoon niet moet doen omdat die het nooit redden als ze vrij zijn. Maar ik kan me wel voorstellen dat sommige konijnen zich wel beter voelen in de vrije natuur. Tuurlijk zijn er risico's aan verbonden, maar dan vraag ik me af. Als een konijn kon kiezen, zou hij dan de rest van zijn leven in een hokje willen zitten, alleen. Of zou hij dan kiezen voor een paar weken in de natuur en dan misschien wel het risico lopen om gepakt te worden door een vos ofzo. Kijk het is wel hard natuurlijk en het zijn geen wegwerpartikelen, dat is een ding wat zeker is. Maar moeten we dan maar zo'n konijn waar de TS het over heeft opgesloten laten, ik weet het niet hoor.