Ik weet me geen raad meer met mijn hond.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:43

EmEm schreef:
Ik dacht dat we in deze tijd wel een beetje van slipketting, correctie, ik-ben-de-baas-methode, af waren. Maar helaas niet......
Ik wil een hond die respect toont omdat ik de zelfverzekerde, rustige roedelleider ben. Niet omdat hij denkt: sjit, krijg ik dadelijk weer op mijn flikker dus ik zal maar snel luisteren.
Voer is er niet om de hond om te kopen, maar om te belonen wanneer hij iets goed doet. Dan versterk je dat gedrag.

Dus ook het gedrag van het kunstje=koekje, en niet luisteren=blij baasje?
Ik ben ook de leider zoals jij het beschrijft. Maar mijn hond is niet bang dat hij op zijn kop krijgt, maar loopt trots naast mij van: Baasje zie je mij, ik let op jou en volg jou!

Citaat:
Dat vind ik leuker om te doen dan hem aan zijn nek te sjorren en de dominante baas uit te hangen. Daar heb ik geen hond voor. Ik hoef niks te bewijzen, ik ben gewoon de baas, ik ben consequent, maar ik hou er niet van om het beest daarvoor pijn te moeten doen.
Bovendien vindt ik dat een hond ook gewoon hond mag zijn. Ik hoef geen robot.

Ik ben ook de baas, ik ben ook consequent, en daarom heeft mijn hond respect voor mij. Een hond heeft een leider nodig, en dat moet het baasje zijn. En niet met voer, want dat ik juist wel omkopen. En dan inderdaad met een correctie ja: wanneer een commando niet binnen 2x wordt opgevolgd krijgt de hond 1 correctie. Dus niet de hele tijd gesjor aan de band, want ons doel is een ontspannen lijn zonder druk, en een hond die gewoon netjes aan de voet loopt.
Wat moet je doen als je een keer geen voer bij je hebt? Inderdaad, roepen tot je een ons weegt en je hond de denkbeeldige middelvinger naar je opsteekt. Dan maar een strakke appèltraining, jij als leider en een hond die weet dat alles koek en ei is als hij bij je komt. Daar heb je echt geen voer voor nodig.

Citaat:
Hou je aub verre van die schokband. Daar leer je een hond alleen maar ontwijkgedrag mee. Daar gaat hij echt niet beter van komen hoor. Ik kan me voorstellen als het gevaarlijk voor een hond wordt dat dat een aller, allerlaatste oplossing zou zijn en dan alleen nog in zeer kundige handen.

Ben ik met je eens, alleen (leren) gebruiken onder deskundig toezicht!

Citaat:
Een grote poedel is een zeer intelligente hond, die moet je echt bezig houden. Dus zoals al eerder gezegd is: ga met die hond op behendigheid of zoiets. Dan leert hij dat het leuk is om met de baas op pad te gaan, want die zorgt ervoor dat zijn leven leuk is. Bovendien leert hij op een spelenderwijze manier om commando's op te volgen. De hond is nog vrij jong, dus hij heeft gewoon veel energie die hij nu op een verkeerde manier gebruikt.

Wat moet je in godsnaam op een behendigheidscursus wanneer je de basis nog niet eens beheerst??? Dat is hetzelfde dat je met je jonge paard ineens in het 1.30 staat. Afwisseling is inderdaad belangrijk in je training, maar een goede, correcte basis is het begin!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 21:47

Een koningspoedel van anderhalf jaar. Het eerste wat in mij opkomt is, o dat zal een groot brok werklust, intiligentie en energie zijn.

Mijn middenslag poedels een maat kleiner dus, zijn niet te harde als ze niet iedere dag kunnen rennen. Dus mee naar het paard op buitenrit of minimaal een lange wandeling per dag. Op zich blijven ze in huis braaf, maar aan de riem wordt vooral de jongste dan een echte stuiterbal, mag hij mee naar de paarden en uitrazen in de wei, of mee het bos in dan is het goed. Toen hij anderhalf was heeft hij ook zo'n periode gehad waarin hij niet luisterde, heel simpel dan dus niet los, maar aan de lange lijn, en helaas dan gaat spelen een stuk moeilijker. Toen ben ik in een omheinde omgeving gaan oefenen met hier, zit, af, dood en naast, hoe snel het dier dat door had niet normaal gewoon en sinds die tijd kan hij ook weer los. Het probleem is dat het mega intelligente honden zijn (op de bordercollie na de slimste zelfs geloof ik) gaan ze zich vervelen en dus kunstjes uithalen, als ik snap het niet en dan alle oefeningen door elkaar uit proberen te voeren, geeft leuke effecten, maar niet het gewenste effect.

Mijn tip is heel simpel, biedt je hond de uitdaging die hij nodig heeft. Ga met hem aan het werk, want de poedel staat bij de meeste mensen bekend als een deftig gezelschaps hondje maar het zijn van oorsprong waterhonden echte werkhonden dus.

De Labradoodle is volgens mij vooral bedacht omdat de eigenschappen van de poedel gewenst zijn, maar de mensen geen poedel willen. Als je weet welke reacties je krijgt als je zegt dat je een poedel hebt, zou je er bijna van af zien.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:00

Citaat:
Dus ook het gedrag van het kunstje=koekje, en niet luisteren=blij baasje?
Ik ben ook de leider zoals jij het beschrijft. Maar mijn hond is niet bang dat hij op zijn kop krijgt, maar loopt trots naast mij van: Baasje zie je mij, ik let op jou en volg jou!

Ik ben ook de baas, ik ben ook consequent, en daarom heeft mijn hond respect voor mij. Een hond heeft een leider nodig, en dat moet het baasje zijn. En niet met voer, want dat ik juist wel omkopen. En dan inderdaad met een correctie ja: wanneer een commando niet binnen 2x wordt opgevolgd krijgt de hond 1 correctie. Dus niet de hele tijd gesjor aan de band, want ons doel is een ontspannen lijn zonder druk, en een hond die gewoon netjes aan de voet loopt.
Wat moet je doen als je een keer geen voer bij je hebt? Inderdaad, roepen tot je een ons weegt en je hond de denkbeeldige middelvinger naar je opsteekt. Dan maar een strakke appèltraining, jij als leider en een hond die weet dat alles koek en ei is als hij bij je komt. Daar heb je echt geen voer voor nodig.

Ik vind mijn baas ook een prima vent maar als ik niet betaalt word ga ik niet aan het werk hoor.
als ik vanaf mijn geboorte met een zweep word opgejaagd om mijn werk te doen vind ik dat normaal en zal ik mijn werk doen. Misschien vind ik mijn baas dan nog steeds een prima vent.

Maar ik doe het niet voor mijn plezier. Ik doe het omdat het loont om het wel te doen. of slecht met me gaat als ik het niet doe.
Als de hond het voor zijn lol zou doen zou je hem nooit hoeven straffen. En als ik dan moet kiezen dan beloon ik hem liever.

Je hebt nog al een vertekend beeld van clickertraining als je denkt dat je hond ineens niet meer luistert als je geen voer meer hebt.

Rosita

Re: Ik weet me geen raad meer met mijn hond.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:11

de meeste (grote) Poedels zijn te slim voor hun baasjes ;-)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:14

Rosita schreef:

De meeste honden zijn te slim voor hun baasjes, dat geld niet alleen voor poedels :P .

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:30

liedje89 schreef:
Je hebt nog al een vertekend beeld van clickertraining als je denkt dat je hond ineens niet meer luistert als je geen voer meer hebt.

Precies! Mensen denken altijd dat als je de hond met een clicker traint je dat ding voor eeuwig bij moet hebben. Hetzelfde met voer.
Maar het gaat juist om de positieve associatie die je de hond bijbrengt. Je koppelt er ook altijd een stemcommando aan. Het is een leermethode.

En ik kies persoonlijk voor een leermethode die uitgaat van positieve benadering. Dus iets goed doen is een beloning. En niet: een commando niet opvolgen is straf. Dat is gewoon een andere insteek. Hoewel ik niet beweer dat ik mijn hond nooit straf. Maar mijn basisbenadering van een hond iets leren is compleet anders.

Maar ik heb niet de illusie dat we die meningsverschillen over leermethodes hier kunnen oplossen :D

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:31

liedje89 schreef:
Rosita schreef:

De meeste honden zijn te slim voor hun baasjes, dat geld niet alleen voor poedels :P .

:D

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 22:35

Ben benieuwd welke keuzes je gaat maken.

Zelf hebben wij een hond van bijna een jaar ( een friese stabij),
zij is zeer leergierig en rap. Wij proberen haar veel afwisseling te geven in wandelgebied , en spelletjes.
Bij nieuwe dingen leren , of ( tijdelijke) terugval gaat ze weer consequent aan de lange lijn, momenteel is dat bij oversteken van drukkere wegen.Ruim voor het oversteken bij de drukke weg gaat ze aan de lange lijn(8 meter) , en geef commando s op afstand - wachten en zitten- dit doet ze goed , en dit kent ze.
Wij geven haar niet meer ruimte dan dat zij aankan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:01

KiWiKo schreef:
waarom zou je een hond niet kunnen/mogen corrigeren op afstand :) het is geen straf, het is een correctie......... en alles wat opgroeid heeft zo nu en dan een correctie nodig.

en een martelwerktuig wil ik het nou ook weer niet noemen zeg :) dat maken wij mensen ervan met de elektrische stoel in ons achterhoofd :) :) als dit een martelwerktuig zou moeten zijn dan is schrikdraad om je land heen het ook :) :) wat een onzin ;)

Ik snap je punt, alleen vertrouw ik het jou toe, maar een hele hoop andere mensen kunnen het zelf met een teletac nog verpesten :')

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 00:27

bij mij komt het over alsof de hond gewoon geen zin heeft om mee terug naar huis te gaan en daarom niet komt.
ik heb ooit op een stage geleerd om een hond met zo'n probleem eerst aan een lange lijn te roepen, wachten tot hij komt, en als hij dan uiteindelijk komt belonen en dan niet meteen mee naar huis te nemen maar weer loslaten(met die lange lijn dan he) zodat de hond niet iedere keer denkt als jij hem roept dat hij dan weer mee moet. dit heel vaak herhalen totdat hij echt perfect luisterd aan de lange lijn en dan zonder lijn verder werken.
ik hoop dat het lukt. succes!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:28

Citaat:
Ja tjee zeg wat verwacht je nou?
Sorry hoor maar het is een levend wezen met een eigen karakter en geen vouwpapiertje!!!!!

Mijn stiefmams heeft al 13 van dat soort honden, niet luisteren dan maar dumpen en zij draait er voor op en nou gut ze zijn allemaal evne lief en leuk, ze moet iedere morgen de poep en plas opruimen omdat die honden allemaal gefrustreerd zijn door vorige eigenaren maar me ma klaagt nooit Nooit, tjee zeg koop dan geen hond

Goedemorge, ik ben weer aanwezig.
Ik moet hier toch even opreageren mede omdat ik heel erg nijdig wordt om dit soort posten... echt een doelloze post!!
Mijn hond gaat nergens anders naar toe, blijft bij mij en is idd geen vouwpapiertje.
Maar woont wel bij mij in huis, en moet naar mij luisteren en als ik hem dan graag zijn vrijheid wil geven en los wil laten verziekt hij de hele boel om uiteindelijk niet meer te komen... vandaar dit topic voor tips om andere dingen te testen en niet om mij af te zeiken omdat ik straks mijn hond weg breng :Z

Citaat:
moeilijk hoor zon situatie....

maar de hond heeft nu al zo vaak gewonnen en is door de baas al zo slim gemaakt....eigenlijk best wel sneu......dat de hond nu op zn flikker krijgt omdat er iets mis is gegaan in opvoeding....deze hond is toevallig slimmer , dominanter en vindingrijker dan zn baas,,

dat ik denk dat een teletac missch wel goed is, alleen in de handen van iemand die weet wat hij doet... en met goede begeleiding...ik zou als ik TS zelf neit met zon ding beginnen te knoeien...

Hier wil ik nog even duidelijk over zijn, als Olivier komt krijgt hij ALTIJD een beloning en een flinke aai of knuffel!!
Hij heeft nog nooit een tik voor zijn kop gekregen als hij komt, sterker nog hij weet zelf dat hij fout zit want hij pakt heel voorzichtig zijn beloning aan en spuugt het uit... hij weet het dondersgoed!!!

Citaat:
bij mij komt het over alsof de hond gewoon geen zin heeft om mee terug naar huis te gaan en daarom niet komt.
ik heb ooit op een stage geleerd om een hond met zo'n probleem eerst aan een lange lijn te roepen, wachten tot hij komt, en als hij dan uiteindelijk komt belonen en dan niet meteen mee naar huis te nemen maar weer loslaten(met die lange lijn dan he) zodat de hond niet iedere keer denkt als jij hem roept dat hij dan weer mee moet. dit heel vaak herhalen totdat hij echt perfect luisterd aan de lange lijn en dan zonder lijn verder werken.
ik hoop dat het lukt. succes!

Het heeft denk ik ook te maken met het niet naar huis willen ja :j Als het aan hem ligt speelt hij de hele dag.
Alleen hij doet het dus ook gewoon tijdens de wandeling.. het niet willen komen, en dan wil ik dus echt niet aanlijnen.

Citaat:
Ben benieuwd welke keuzes je gaat maken.

Nou ik heb wel aardig wat dingen voorbij zien komen hier in dit topic.
Ik ga kijken voor de dinsdag of donderdag avond voor een training. Hij heeft zijn puppy en A diploma.
Ik wil toch weer met de B beginnen ( was daar mee gestopt omdat ik in de horeca, dus s;avonds ging werken) omdat daar vooral veel het los lopen wordt getraind.
Daarna wil ik de behendigheid gaan doen, maar ik ben het gewoon met meerdere bokkers eens dat hij toch eerst goed onder apel moet staan, voordat ik het voor de andere mensen in zo'n les het verziek.
Ook ga ik hem aan de lange lijn zetten en het toch op die manier proberen.
De weekende wil ik met hem gaan fietsen.. en doordeweeks maar even kijken of ik dat er *tussen* kan voegen.
Bedankt allemaal voor de tips en hulp!! +:)+

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 09:43

Citaat:
Hier wil ik nog even duidelijk over zijn, als Olivier komt krijgt hij ALTIJD een beloning en een flinke aai of knuffel!!
Hij heeft nog nooit een tik voor zijn kop gekregen als hij komt, sterker nog hij weet zelf dat hij fout zit want hij pakt heel voorzichtig zijn beloning aan en spuugt het uit... hij weet het dondersgoed!!!

hier heb ik mn vraagtekens bij,....dat is een hond een eigenschap geven die hij imo niet heeft...dat doen heel veel mensen geven dieren menselijke eigenschappen die ze niet hebben...

een hond heeft maar een kort geheugen..

ik vind het net zon grote onzin als je hond in huis poept en je komt een uur later thuis, en je hond zou nog weten wat hij fout heeft gedaan....nl in huis poepen....volgens veel prof hondengeleiders heeft een hond maar een kort geheugen...en kan hij dus niet onthouden wat hij fout doet...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 09:52

sigrid1182 schreef:
Citaat:

hier heb ik mn vraagtekens bij,....dat is een hond een eigenschap geven die hij imo niet heeft...dat doen heel veel mensen geven dieren menselijke eigenschappen die ze niet hebben...

ik vind het net zon grote onzin als je hond in huis poept en je komt een uur later thuis, en je hond zou nog weten wat hij fout heeft gedaan....nl in huis poepen....volgens veel prof hondengeleiders heeft een hond maar een kort geheugen...en kan hij dus niet onthouden wat hij fout doet...

Nouja ik denk toch echt dat het zo is, hij eet namelijk altijd zijn beloningen op met goed gedrag..
Nu als hij uiteindelijk komt is hij zo onderdanig als de pest, kruipt zowat naar je toe.. pakt heel onderdanig de beloning aan ( puur omdat je het hem geeft, dus hij het aan *moet* nemen) en dan spuugt hij hem uit ..
Je praat hier niet over een half uur maar hooguit over een minuut..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:46

Ik lees mee, ik heb hier ook een hond zitten die af en toe van die momenten heeft.
Er zitten dagen tussen dat mijn duitser meteen komt als je hem roept, maar net zoals vandaag, stak hij bij wijze zijn middelvinger op.
Hij begint me dan uit te dagen, als ik hem roep kom hij wel, maar rent net naast je af om er vervolgens weer vandoor tegaan.
Toen net kon ik hem vlug pakken toen hij het weer probeerde, hem hem dus op zijn kop gegeven.

Oh trouwens, mijn hond is nu 1 jaar en 7 maanden oud, ik heb hem niet van pup af aan, maar vanaf toen hij 1 jaar oud was.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:21

Oh echt ik wordt zo misselijk van sommige reacties hier. Ga lekker je hond roepen, komt ie niet krijgt ie een optater van de teletac. Gosh wat gaat die hond je dan leuk vinden zeg.
Ik doe nu een tijdje les geven op een hondenschool en ook wij komen regelmatig honden tegen die niet goed luisteren als ze los zijn. Vaak is het dan zo dat de eigenaren erachteraan zijn gegaan als de hond niet kwam. Wat denkt hond dan YIEEEHAAA spelen de baas doet ook mee. Of er is gegrepen naar de hond in de nek als hij dan eindelijk kwam want dan waren ze bang dat hij weer weg ging. In hondentaal geef je dan dus gewoon een vette dominante straf, leeeeukk zo'n baas, laten we vooral volgende keer buiten bereik blijven.
Wat wij doen, gewoon weglopen en doei roepen. Als ze dan komen, belonen met stem of voer, ligt eraan hoe ver die hond is en dan weer laten gaan. Een paar keer weer gewoon laten gaan en dan uiteindelijk aanlijnen.

Je hebt een poedel, ondanks dat veel mensen denken dat het truthonden zijn, zijn ze ooit gebruikt als waakhonden en deze honden willen werken. Je moet ze dus geestelijk zowel als lichamelijk goed bezig houden. Poedels zijn ook heel goed geschikt als hulphonden, ze zijn superslim. Ga er dus denkspelletjes mee doen, je moet leuk worden voor je hond. En wees een leider, en niet door hem lekker stevig aan te pakken met nekvel grijpen, slipkettingen, dingen gooien of teletacs. Honden begrijpen dat niet, omdat honden onderling niet zo communiceren. Wij vinden dat een hond alles maar moet snappen. Maar als wij in timboektoe zijn en ze beginnen iets naar ons te brullen in een taal die wij niet kennen staan we ze ook stom aan te kijken. Hoe harder ze brullen, hoe bozer je wordt, want je snapt het niet dus waarom gaan ze nou zo raar doen. En dan krijg je ineens een klap, of een schok, of er wordt wat naar je kop gegooid. Tja dan vind je die mensen pas echt leuk zeg.
Je mag me pben, ik ben bijna klaar met mijn gedragstherapie en heb dus echt mijn opleiding gehad. Ga vooral op cursus, ook al heb je alles al een keer gedaan. Maar zoek wel een goeie cursus op bijvoorbeeld een Quiebus hondenschool, die zitten door heel NL en daar werken echt goed opgeleide trainers.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:35

sigrid1182 schreef:
Citaat:

Nee inderdaad, straffen moet meteen na de daad en niet een uur later, dan snappen ze er geen hol van :Y)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:45

rockwitch schreef:
Oh echt ik wordt zo misselijk van sommige reacties hier. Ga lekker je hond roepen, komt ie niet krijgt ie een optater van de teletac. Gosh wat gaat die hond je dan leuk vinden zeg.

Dan zou jij toch met je opleiding moeten weten dat een Teletac alleen nuttig is in handen van mensen die weten hoe ze er mee moeten omgaan >;)

Mijn pa zegt altijd maar: Als je een teletac koopt en goed gebruikt is het eigenlijk geldverspilling, wat je gebruikt 'm dan maar minimaal :Y) De meeste honden snappen na twee of drie keer de bedoeling wel :j

Nogmaals, ik kan de jagers hier alleen maar gelijk geven, hoe goed de honden ook getraind zijn, als er een haas voor hun neus opvliegt volgen ze wel eens hun instinct en niet hun verstand. En als hun instinct ze dan in de vuurlinie of dicht bij de straat brengt is dat levensgevaarlijk.

Net wat Kiwiko al zei: Teletac of nooit meer van de riem. De teletac heeft als groot voordeel dat, mits er goed mee om wordt gegaan, je de hond al binnen 1 dag aan kunt leren wat voor consequenties niet luisteren kan hebben.

Een hond die van de riem af komt moet gewoon goed onder appèl staan, waneer niet moet hij niet van de riem af.

Maar goed, ik heb de TS ook al gezegd dat het beter is het op een andere manier te proberen, gebruik van de teletac is niet voor iedereen weggelegd, net zoals maar weinig ruiters goed kunnen rijden met een slof zeg maar, goed slofgebruik zie je maar weinig omdat er te veel mensen klooien met een slof, dat moet met een teletac voorkomen worden, hoewel je het toch niet in alle gevallen kunt voorkomen.

Maar je doet bijna alsof mensen die een teletac gebruiken dierenmishandelaars zijn, dat vind ik te ver gaan.

@ TS: Ik denk dat je er inderdaad verstandig aan doet om een cursus te volgen. De andere opties klinken me ook erg goed in de oren om aan het gehoorzaamheidsprobleem te werken. Ik heb het al een keertje gezegd maar ik wil het toch nog een keer zeggen: Zorg dat je in je hele houding, in elk kleine detail ten opzichte van je hond eerlijk en consequent bent, dan komt het wel goed! Zet 'm op, en laat nog eens wat van je horen over een tijdje, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken! :)
Laatst bijgewerkt door Adil op 20-02-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:49

Ik krijg hier allemaal een beetje kriebels van. Jouw hond heeft, als ik het zo lees, nooit geleerd dat het ook leuk kan zijn om te komen, misschien dat ie wel iets krijgt (wat ie dan hopelijk ook echt lekker vindt) maar wat bij hem overheerst is dat ie vast moet en dat het over is met de pret.

Ik heb ook een poedeltje, vreselijk leuk hondje maar ook heel actief. Niet alleen in rennen maar ook in sport. Als ze een tijdje niet heeft kunnen sporten wordt ze rotvervelend, puur omdat ze haar ei niet kwijt kan. Ik denk dat het dus al heel veel zou schelen om hem lekker geestelijk aan de gang te zetten, zo kan hij zijn ei kwijt en kan jij ook weer zien dat je hond ook gewoon een leuke hond is en niet alleen maar vervelend.

Ten tweede zou ik even van het idee afstappen dat je hond dominant en vervelend is en jou alleen maar loopt te pesten. Naar mijn mening heeft dat niet zo heel veel te maken met zijn gedrag. Hij komt niet omdat het voor hem geen reden heeft om het wel te doen. Wat krijgt ie er voor terug? Een riem aan zijn halsband. Als je even heel redelijk denkt en je kan als jonge actieve hond kiezen tussen aan de riem zitten of lekker rondrennen en dan nog helemaal als je baasje dan lekker achter je aankomt... wat zou jij kiezen?
Dat betekent niet dat hij niet hoeft te luisteren, maar je moet het wel leuk maken om te komen. En komen is ALTIJD leuk, ook als hij al 10 minuten rond heeft gerend. Als hij komt is hij de beste hond van de wereld. Maar dat niet komen zou ik even proberen te voorkomen. Een tijdje aan de lange lijn en dan heeel vaak bij je roepen wanneer ie iets megalekkers krijgt (kaas,worst, weet ik het). Daarna mag hij weer vrij. Of te wel, als het baasje hier roept hoef je vaak alleen maar een koekje op te halen en daarna mag je weer rennen, nou geweldig toch? Bouw het commando even helemaal opnieuw op. Ga er vanuit dat je hond absoluut niet weet wat hier betekend. De eerste keren ga je hem dan gewoon een beetje lokken, als je zeker weet dat hij komt geef je duidelijk het commando hier. Dit kun je dan langzaam opbouwen. En als je buiten zeker weet dat hij toch niet gaat komen kun je beter niet roepen, je laat alleen maar merken dat het commando negeren ook wel kan. Maar als een commando opvolgen iets leuks opleverd (en dus iets leukers dan wat hij aan het doen is) zal een hond het opvolgen. Ook de honden die een stuk hoger in rang staan dan hun baas.

Maar ga alsjeblieft sporten met je hond. Als hij nog niet los kan kun je ook flyball of speuren overwegen. Flyball kun je grotendeels aan de lijn aanleren. En ze vinden het zo fantastisch ;-)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 14:57

Petulan schreef:
Citaat:
Dat vind ik leuker om te doen dan hem aan zijn nek te sjorren en de dominante baas uit te hangen. Daar heb ik geen hond voor. Ik hoef niks te bewijzen, ik ben gewoon de baas, ik ben consequent, maar ik hou er niet van om het beest daarvoor pijn te moeten doen.
Bovendien vindt ik dat een hond ook gewoon hond mag zijn. Ik hoef geen robot.

Als je goed met voer traint luisterd je hond ook prima als je geen voer bij hebt. Hij weet namelijk niet of hij wel of niet een koekje gaat krijgen, alleen dat er een kans is dat hij een voerbeloning krijgt. Maar dit kan ook een andere beloning zijn zoals een bal of misschien moet hij het dan een keer doen met een vrolijk woord van jou. Mijn honden luisteren omdat het ze iets leuks opleverd. Niet omdat ze anders een ros aan de riem krijgen.
Ik snap nooit zo goed waarom een hond maar alle kunstjes moet doen omdat jij de leider bent. Dat heeft niks met respect te maken. Een hond beredeneerd gewoon of het hem iets opleverd of dat hij er slechter van wordt als hij het niet doet. Dat eerste is bij mij het geval, tweede bij jou.
Ik kan ook alle respect voor mijn baas hebben, maar als hij mijn loon op een begeven moment niet meer betaald wordt en ik niet met een pistool op mijn hoofd aan het werk wordt gezet ga ik toch ook een andere baan zoeken. Hoe aardig mijn baas ook kan zijn ;-)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:13

Ik werk ook vanuit de basis met belonen, natuurlijk spelen we hartstikke veel, aaien, knuffelen, alles.
Maar bij herhaalderlijk slecht gedrag wordt hij daar inderdaad op gewezen ja. Wanneer hij doet wat er gevraagd wordt zijn de correcties helemaal niet meer nodig, en weet de hond ook van "als ik mijn best doe, en doe wat er gevraagd wordt is het baasje blij/lief". Dat vind ik een goede situatie, en daarom is dat mijn trainingsmethode.
Mensen denken te vaak vanuit het mensengevoel wat een hond dus NIET heeft. In mijn beleving en ervaring heeft een hond weldegelijk een consequente leider nodig, en daarom ben ik liever een keer hard en duidelijk dan dat ik altijd maar loop te lijmen met voer.

Iedereen doet het op een andere manier, maar ik denk dat we het er wel allemaal over eens zijn dat duidelijk en consequent zijn een basis legt voor een goede verstandhouding met je hond, of je nou met voer/slipketting/ of wat dan ook traint.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:22

Je verhaal lezende vraag ik me een paar dingen af.
Hoe komt je hond zo dominant? Je schrijft dat je veel weet van hondengedrag maar ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt.

Dingen als op de bank mogen liggen, in de slaapkamer komen of erger nog op bed mogen liggen, eten krijgen voordat de baas eet.
Als jullie door een deur gaan dat jíj eerst gaat en dan hij pas mag.
Een opdracht moeten uitvoeren voordat hij zijn voer krijgt.
Snap je wat ik bedoel?

En als hij ondanks dat alles toch nog zo is geworden als jij beschrijft zou ik stoppen hem in 1 of 2x zijn voer te geven maar de hoeveelheid die hij normaal krijgt in een zak stoppen en die bij me dragen.
Steeds als jij een commanco geeft en hij goed luistert krijgt hij één of een paar brokjes. Dit vergt veel consequentie en doorzettingsvermogen en heel veel tijd maar het werkt heel goed.
Hij moet leren dat hij afhankelijk is van jou voor zijn voer zoals ze ook in de natuur bij het voedsel mogen als de baas ermee klaar is en het hen toestaat.

Succes.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:29

ranna: Dat laatste wat je zegt klopt !! ( over het voeren).

Mijn hond Nestor gedroeg zich eerst enorm dominant naar mij toe, toen kreeg ik ook de tip om het voer in kleine hoeveelheden tegeven, maar hij moet er wel wat voor doen (zitten, liggen, poot enz). En echt... dat heeft best wel geholpen.
Op dit moment lijkt nes weer even in zijn oude patroon te vallen, dus ik ga dat voeren in kleine hoeveelheden weer oppakken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:33

Petulan schreef:
Ik werk ook vanuit de basis met belonen, natuurlijk spelen we hartstikke veel, aaien, knuffelen, alles.
Maar bij herhaalderlijk slecht gedrag wordt hij daar inderdaad op gewezen ja. Wanneer hij doet wat er gevraagd wordt zijn de correcties helemaal niet meer nodig, en weet de hond ook van "als ik mijn best doe, en doe wat er gevraagd wordt is het baasje blij/lief". Dat vind ik een goede situatie, en daarom is dat mijn trainingsmethode.
Mensen denken te vaak vanuit het mensengevoel wat een hond dus NIET heeft. In mijn beleving en ervaring heeft een hond weldegelijk een consequente leider nodig, en daarom ben ik liever een keer hard en duidelijk dan dat ik altijd maar loop te lijmen met voer.

Iedereen doet het op een andere manier, maar ik denk dat we het er wel allemaal over eens zijn dat duidelijk en consequent zijn een basis legt voor een goede verstandhouding met je hond, of je nou met voer/slipketting/ of wat dan ook traint.

Mijn hond vind mij ook heel lief als hij een snoepje krijgt, hij weet dan toch ook dat ik blij ben. Een hond snapt een aai of een knuffel toch niet. Heb dat de alfa hond nog nooit zien doen hoor. sterker nog de meesten honden hebben het helemaal niet zo op geaait worden. Moet je je eens voor stellen dat iemand die twee keer zo lang als als je je ineens over je heen buigt en even lekker met zijn poot over je hooft rost.
En ik ben een consequente leider, mijn hond loopt nooit voor mij door een deur of smalle doorgang, hij krjgt altijd na mij eten, Ik bepaal wanneer we gaan spelen en aan het eind heb ik altijd gewonnen. Dat is de taal die de hond gebruikt.
Een hond dood door zijn prooi bij de nek te pakken en te schudden, als je hem op die manier straft zeg je dus eigenlijk in ga je doden. dat snapt een hond niet. Op zo'n moment spreek jij voor hem geen begrijpelijke taal meer.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 15:44

Bedankt allemaal voor de vele reacties.

Ik ga eerst beginnen met de dingen waarop ik jullie heb aangewezen..

Wel moet ik eerlijk zijn dat ik er nog niet uit ben naar wat voor cursus ik ga doen .. de zachte koekjes manier.. of de wat hardere aanpak.
Ik ga gewoon wat informeren bij de scholen en de situatie uitleggen...

Sommige van jullie denken dat hij direct aangelijnd wordt dit is niet waar... het wordt nu alleen van kwaad tot erger.
Voor zijn 1ste jaar heeft hij dit ook niet gehad en liep hij altijd netjes los (net als onze andere hond)

Ook zou ik het prettig vinden om niet meer over de stroomband te beginnen... ik heb al aangegeven waar ik nu mee ga beginnen en ook weer op cursus ga, dus in mijn ogen komt die stroomband er niet..
Voor verdere discussies daarover verzoek ik jullie toch daar een ander topic voor te openen ;)
Zo blijft het voor mij ook overzichtelijk!

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:58

Petulan schreef:

Met voer hoef je helemaal niet te "lijmen". hier krijgen ze het ook te horen als ze echt niet luisteren, maar daar heb ik geen slipketting voor nodig. Mijn stem verheffen is genoeg. Ik heb namelijk niet zo veel straf nodig, omdat ze het over het algemeen vele malen leuker vinden om het gewoon te doen.