EmEm schreef:Ik dacht dat we in deze tijd wel een beetje van slipketting, correctie, ik-ben-de-baas-methode, af waren. Maar helaas niet......
Ik wil een hond die respect toont omdat ik de zelfverzekerde, rustige roedelleider ben. Niet omdat hij denkt: sjit, krijg ik dadelijk weer op mijn flikker dus ik zal maar snel luisteren.
Voer is er niet om de hond om te kopen, maar om te belonen wanneer hij iets goed doet. Dan versterk je dat gedrag.
Dus ook het gedrag van het kunstje=koekje, en niet luisteren=blij baasje?
Ik ben ook de leider zoals jij het beschrijft. Maar mijn hond is niet bang dat hij op zijn kop krijgt, maar loopt trots naast mij van: Baasje zie je mij, ik let op jou en volg jou!
Citaat:Dat vind ik leuker om te doen dan hem aan zijn nek te sjorren en de dominante baas uit te hangen. Daar heb ik geen hond voor. Ik hoef niks te bewijzen, ik ben gewoon de baas, ik ben consequent, maar ik hou er niet van om het beest daarvoor pijn te moeten doen.
Bovendien vindt ik dat een hond ook gewoon hond mag zijn. Ik hoef geen robot.
Ik ben ook de baas, ik ben ook consequent, en daarom heeft mijn hond respect voor mij. Een hond heeft een leider nodig, en dat moet het baasje zijn. En niet met voer, want dat ik juist wel omkopen. En dan inderdaad met een correctie ja: wanneer een commando niet binnen 2x wordt opgevolgd krijgt de hond 1 correctie. Dus niet de hele tijd gesjor aan de band, want ons doel is een ontspannen lijn zonder druk, en een hond die gewoon netjes aan de voet loopt.
Wat moet je doen als je een keer geen voer bij je hebt? Inderdaad, roepen tot je een ons weegt en je hond de denkbeeldige middelvinger naar je opsteekt. Dan maar een strakke appèltraining, jij als leider en een hond die weet dat alles koek en ei is als hij bij je komt. Daar heb je echt geen voer voor nodig.
Citaat:Hou je aub verre van die schokband. Daar leer je een hond alleen maar ontwijkgedrag mee. Daar gaat hij echt niet beter van komen hoor. Ik kan me voorstellen als het gevaarlijk voor een hond wordt dat dat een aller, allerlaatste oplossing zou zijn en dan alleen nog in zeer kundige handen.
Ben ik met je eens, alleen (leren) gebruiken onder deskundig toezicht!
Citaat:Een grote poedel is een zeer intelligente hond, die moet je echt bezig houden. Dus zoals al eerder gezegd is: ga met die hond op behendigheid of zoiets. Dan leert hij dat het leuk is om met de baas op pad te gaan, want die zorgt ervoor dat zijn leven leuk is. Bovendien leert hij op een spelenderwijze manier om commando's op te volgen. De hond is nog vrij jong, dus hij heeft gewoon veel energie die hij nu op een verkeerde manier gebruikt.
Wat moet je in godsnaam op een behendigheidscursus wanneer je de basis nog niet eens beheerst??? Dat is hetzelfde dat je met je jonge paard ineens in het 1.30 staat. Afwisseling is inderdaad belangrijk in je training, maar een goede, correcte basis is het begin!