Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XoNo

Re: Samenstelling hondenvoer (brok), wat is belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 16:35

Welk voer is dat dan Chiqa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:11

en Denkadog dan Chiqa? is ook heel natuurlijk en heeft voor problemen weer een ander 'soort' voeding.
http://www.denkadog.nl/

wij hebben er 1 voor eiwitallergie dus die zal wat duurder zijn dan een gewone, maar onze zak kost rond de 56 euro voor 25 kilo..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:32

Ik denk dat de genoemde Barca ook een goede is ;)
Let er wel op met geperste brokken dat je langer wacht met inspanning laten verrichten en drinken!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:01

Daar ben ik me nu ook bewuster van Corine, kan niet vaak genoeg voor gewaarschuwd worden!
Zal eens gaan snuffelen bij Barca en Denkadog, heb nog een half jaartje te gaan (Ruim) Dus alle tijd om te orienteren.
Ben er wel nu van overtuigd dat dit óf volledig brok wordt, óf volledig barf want dat wisselen is dus echt niet goed.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:02

ik betaal voor een 15 kilo zak FF 40 euro.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:14

Nee, wisselen is zeker niet goed, ook geen dagen tussendoor, wat helaas wel vaak gedaan wordt.

Het Barfen is nog veel duurder dan de Orijen of Acana brokken hoor, al scheelt de overgang dan niet meer zoveel :x

Ik moet zeggen dat ik, ondanks dat ik de Orijen en Acana al voerde, 2 totaal verschillende honden heb gekregen op het vers vlees, echt onvoorstelbaar, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het topbrokken zijn ivm de rest.
Maar feit is dat ze nu allebei met veel meer plezier eten, de ontlasting minder is (scheelt weer met opruimen) en ze een stuk minder stinken.

Toch weer een pleidooi voor vers :o
Nu ja, gewoon goed kiezen en bewust nadenken, wisselen, en helemaal plotseling en te vaak, is niet al te best, helaas verschillen de brokken daarvoor onderling teveel van samenstelling, itt wat weleens beweerd wordt.

Succes met je keuze iig!

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:41

corine1981 schreef:
Nee, wisselen is zeker niet goed, ook geen dagen tussendoor, wat helaas wel vaak gedaan wordt.

Het Barfen is nog veel duurder dan de Orijen of Acana brokken hoor, al scheelt de overgang dan niet meer zoveel :x

Ik moet zeggen dat ik, ondanks dat ik de Orijen en Acana al voerde, 2 totaal verschillende honden heb gekregen op het vers vlees, echt onvoorstelbaar, terwijl ik ervan overtuigd ben dat het topbrokken zijn ivm de rest.
Maar feit is dat ze nu allebei met veel meer plezier eten, de ontlasting minder is (scheelt weer met opruimen) en ze een stuk minder stinken.

Toch weer een pleidooi voor vers :o
Nu ja, gewoon goed kiezen en bewust nadenken, wisselen, en helemaal plotseling en te vaak, is niet al te best, helaas verschillen de brokken daarvoor onderling teveel van samenstelling, itt wat weleens beweerd wordt.

Succes met je keuze iig!

Deze zin begrijp ik niet, Barfen is juist veel goedkoper dan de Orijen brokken := Kost wel meer tijd en moeite, dat dan wee rwel

Toen ik nog brok voerde, gaf ik Farmfood. Ook puur omdat in die brokken geen 'chemische' toevoegingen zitten, geur, kleur en smaakstoffen etc. En het maar een halfjaar houdbaar is, dus geen houdbaarheidsmiddelen.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:48

Mijn hond krijgt helemaal geen vlees.
Een hond is een alleseter in tegenstelling tot kat. En kan prima zonder vlees.

Mijn hond staat op vega brokken van de yarrah. Hij doet het er aardig op.
Krabt veel minder(vermoedelijke vleesallergie). Echter kan ik hem slecht op goed gewicht houden. Maar ja het is ook een klein hondje en gecastreerd dus denk niet dat het aan de brokken ligt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:50

euhm van castreren worden ze vaak juist dikker hoor.. en ook ik heb 2 kleine hondjes maar mager zijn ze niet? waarom geef je hem vega brokken?

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:54

dees_daan schreef:
euhm van castreren worden ze vaak juist dikker hoor.. en ook ik heb 2 kleine hondjes maar mager zijn ze niet? waarom geef je hem vega brokken?

Even lezen :) vermoedelijke vleesallergie.

Met moeilijk op gewicht blijven bedoel ik dat hij of te dik(zwaar) of te dun is. Krijg hem slecht op een goed gewicht. En dat komt door de castratie. Morgen met de hond naar dieetiste hopenlijk heeft die wat adviezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:59

ze kunnen voor meerdere dingen alergisch zijn, onze hondjes krabben zich uitelkaar en hebben uitslag als ze voer met veel eiwitten krijgen, nu is het goed..
ik zou mijn hond geen vegabrokken geven, en niet op dat voer blijven zitten als hij het er niet goed op doet (ik vind het niet goed als hij te mager of veel te dik wordt) lijkt me erg stug dat het door de castratie komt..

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:07

dees_daan schreef:
ze kunnen voor meerdere dingen alergisch zijn, onze hondjes krabben zich uitelkaar en hebben uitslag als ze voer met veel eiwitten krijgen, nu is het goed..
ik zou mijn hond geen vegabrokken geven, en niet op dat voer blijven zitten als hij het er niet goed op doet (ik vind het niet goed als hij te mager of veel te dik wordt) lijkt me erg stug dat het door de castratie komt..

Hij komt uit asiel. Daar krabte hij al terwijl hij kaalgeschoren was en volledig ontvlooit. Verschillende vleesbrokken geprobeerd. Ook zeer lage eiwitbrokken. Biobrokken, diepvriesvlees enz enz. Toen over op de vegabrok(volledig natuurlijk en biologisch geen enkel conserveer stoffen) toen ging het goed. Voer was op, winkel was dicht dus weer terug naar vleesbrokken. Toen ging het weer helemaal mis. Ik naar da en zij zei dat ik maar weer terug moest naar vegabrokken en dat geen vlees helemaal niet erg is voor honden aangezien het allesetters zijn.

Hij is gecastreerd terwijl hij nog op vleesbrokken stond en vrijwel daarna kwamen de problemen met zijn gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:11

Ishet een vast staant feit dat je als ze pup zijn bete rniet teveel moet wisselen met voer?
Kijkkan me daar wel in vinden hoor, maar toch ben ik niet helemaal tevreden.
Dr ingewanden gaat goed nu, alleen heeft ze nu zo'n vette huid gekregen (Schilvers!) en
ruik je ook meer 'hond' niet echt opvallend maar toch.

Nu wil ik eigenlijk wel doorgaan met dr RC hoor ze is er helemaal op ingesteld, moet je niet teveel mee gaan lopen modderen, maar in hoeverre is dit nu zo belangrijk dat je ze stabiel op voer houdt als ze pup zijn?

Ik ben Donna vanaf vandaag meer gaan geven heb het idee dat ze te mager is.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:23

Ach, in het begin als ze klein zijn is dat belangrijk, maar vanaf een maand of 4/5 hebben ze genoeg weerstand opgebouwd en hun entingen gehad. Het is namelijk zo dat bij wisselen van voer hun weerstand een kleine tik krijgt. Ik heb met mijn pup voor 4 maanden al 3 keer moeten wisselen. Dus als jij nu wilt wisselen en je schakelt rustig over, dan komt dat helemaal goed :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:25

je kan nu idd wel wisselen als je het rustig aan doet, eerst mengen met RC, en dan rustig afbouwen, anders heb je kans dat ze weer diarree krijgt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:04

Myra87 schreef:
Deze zin begrijp ik niet, Barfen is juist veel goedkoper dan de Orijen brokken

Ja zoiets had ik ook begrepen :P
Goed ik ben eruit, ik ga over op farmfood.
Waarom? Het hele verhaal spreekt mij aan, een brok van jong tot oud, het serieuze verhaal erbij hoeje over moet stappen (Dus niet colt turkey) geeft mij de eerlijkheid weer van dit voer, dat hier zorgvuldig over na is gedacht.
Dan het filmpje op hun site, wat de brok in de maag doet, indrukwekkend!

Ook is het voor mij erg makkelijk verkrijgbaar een dorp verderop schijnt het te verkopen.
Ik wil nog wel even doorgaan met de RC puppen, ik weet nog niet waarom maar iets in mij zegt dat ze toch die bouwstoffen glucosamine nodig heeft.

corine1981 schreef:
Succes met je keuze iig!!

Dankjewel en mag ik jou ook bedanken voor je advies, ik heb er veel aan gehad!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:10

goed opletten wat het hoofd ingredient is! Daar moeten ze mee beginnen in hun lijstje. Het mooist zou zijn als dit vlees is. En kijken wat ze als bij producten gebruiken, zelf zou ik een voer kiezen met rijst ipv granen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:19

Ik heb vandaag een zak nutro's choice gekocht en ga dit langzaam mengen en dan helemaal overstappen.
Ben erg benieuwd hoe dit bevalt.
Zijn er hier nog meer mensen die nutro's choice voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 23:36

Ja ik heb het gevoerd, een week, toen werd mij verteld dat het deze zomer uit de handel werd genomen.
Kattenvoer was er al uit. Ik heb het risico met een pup verder niet durven nemen en ben snel weer overgestapt.
Maar was wel helemaal vol lof over dat voer, imo niets mis mee.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:02

Volgens mij gaat nutro gewoon door hoor :j

Ik ben benieuwd hoe je hond erop reageert. Wat betreft glucosamine, dit hoef je niet bij te voeren hoor :) Het is een aminosuiker en als je hond gezonde, goed verteerbare eiwitten binnenkrijgt, dan kan zij deze prima zelf aanmaken :j Het is zo dat oudere honden vaak moeite hebben met het aanmaken van glucosamine, vandaar dat het bijgevoerd wordt, maar in jouw geval is het helemaal niet nodig.

Ik heb een teef van 3 met lichte HD en die voer ik ook geen glucosamine bij, omdat ze zelf nog goed in staat is om kraakbeen aan te maken van de goede eiwitten die ik haar voer.

Dus als dat de enige reden is om nog niet over te stappen, dan zou ik me nog maar even goed over deze stof laten informeren, mijns inziens is het niet nodig. Mocht je het toch nodig vinden, dan zijn er altijd voldoende supplementen beschikbaar waar de juiste verhouding glucosamine en chondroitine in zit :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:12

Chiqa schreef:
Ja ik heb het gevoerd, een week, toen werd mij verteld dat het deze zomer uit de handel werd genomen.
Kattenvoer was er al uit. Ik heb het risico met een pup verder niet durven nemen en ben snel weer overgestapt.
Maar was wel helemaal vol lof over dat voer, imo niets mis mee.

Ik heb het nagevraagd en het is idd wat minder leverbaar geweest door een overname, maar nu weer volop in de schappen.
Ik meen dat dit ook op hun site vermeld staat.
Ze hebben gister een paar brokjes onder hun oude voer gehad en vanmorgen en ze eten de nieuwe brokjes als eerste op, dus ik geloof dat ze in de smaak vallen :D

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:14

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:14

Vaak wordt glucosamine in een brok ook niet in de goede verhouding verwerkt dus hebben ze er niet veel aan.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 10:17

Ik zie het al, niet mijn type voer :D
Dried Lamb Protein...betekent dat er gedroogde lam eiwitten in zitten, niet zozeer 26% lamsvlees. Er zit bietenpulp in, rijst gluten...en dit is alleen de rijst + lam variant. De rest hebben ze er nog niet opstaan.