Hebben wij een agressieve pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:54

weet niet of het al gezegd is maar je mag een bench niet als strafplek gebruiken!
dat moet een vertrouwd plekje zijn dat hij niet asocieerd met een strafplek

daarbij kan je bijten afleren door heel hard AUW te roepen.. en doen alsof je heel veel pijn hebt.. zo heb ik dat bij mijn bull afgeleerd toen ze pup was

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:58

anneliesdj schreef:
Ik doelde op het 9 weken zijn en dan al dominant en niet reageren op gillen en negeren, dat is voor herders ook niet normaal hoor :n

Herders moet je vrijwel hun hele leven door op hun nummer blijven zetten, het gaat goed zolang je dominant bent maar zodra je zwakte toont of even inconsequent bent grijpen ze hun kans. En voor zover ik ze ken (heb er zelf geen ervaring mee, alleen via familie en vrienden) zijn Akita's hier zo mogelijk nog een tikje erger in. Herders werken graag, leren snel en graag maar dat heft de Akita met zijn eigenwijzigheid en eigen willetje weer op :p

heb een herder thuis en die heb ik toch echt maar een keer op haar plek moeten zetten... Dus volgens mij doe je dan wat fout :o
Herder heeft wel maar 1 baas...

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:00

anneliesdj schreef:
Romytjuuh schreef:
Doe eens even normaal zeg.
Alsof wij haar naar een dierenasiel zouden doen. Oordeel even wat later wil je.

Niet? Dan is jouw tolerantie wel erg hoog, meeste mensen met een bijtende hond doen hem niet naar het asiel maar een enkeltje DA.

Wat ik wil zeggen is dat je er vroeg bij moet zijn dan kan er een heleboel voorkomen worden.
De manier waarop je praat over deze hond en jullie vroegere lab's geeft al aan dat je geen idee hebt over MH's en Akita's, daar moet je wel wat aan doen anders ga je meer problemen tegenkomen dan alleen dit. Persoonlijk zou ik niemand zo'n kruising aanraden tenzij diegene minstens 5 herders en minstens 5 akita's heeft gehad, alleen dan heb je een idee wat je kunt verwachten.
Ik bedoel het niet verkeerd maar probeer je even bewust te maken van wat je nu eigelijk in huis hebt.

Ik lees dat je haar net teruggebeten hebt, werkt wel maar zou ik persoonlijk niet doen(om de redenen die je zelf al aangaf). Wat net zo goed werkt is even met je nagel in haar oor knijpen, is even keer 'uitproberen' hoe hard je moet om door te dringen en daarbij loop je niet het risico om in je gezicht gebeten te worden en heb je geen mond vol haar.

Edit; ik zie dat ze 9 weken is en een teef? Daar ga je het moeilijk aan krijgen als ze nu al zo doet, zelfs voor herders en akita's is dat ernstig. Nogmaals; ik zou echt op puppycursus gaan, zorg wel dat je les krijgt van iemand die ervaring heeft met deze rassen.

Mijn moeder heeft vroeger ook een herder gehad, en daarna dus labradors gefokt.
We weten zeker wat we in huis halen, maar we nemen alle tijd voor haar, en ze leert snel dus ik ben er zeker van dat het goed komt.
Ik ga inderdaad met haar op puppy cursus, op aanrader van een bokker ga ik toch naar een andere hondenschool!

Bedankt voor je reactie :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:01

LimaMambo schreef:
weet niet of het al gezegd is maar je mag een bench niet als strafplek gebruiken!

daarbij kan je bijten afleren door heel hard AUW te roepen.. en doen alsof je heel veel pijn hebt.. zo heb ik dat bij mijn bull afgeleerd toen ze pup was

Auw roepen zit er bij ons standaart in, en ze word er alleen maar speelser van ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:01

pharagirlke schreef:
heb een herder thuis en die heb ik toch echt maar een keer op haar plek moeten zetten... Dus volgens mij doe je dan wat fout

IK denk dat TS hier bar weinig mee geholpen is, mss ben jij een geval van uitzondering van de regel? Wat niet weg wil nemen dat er ook honden zijn waar dit even minder pefect aan toe gaat :)*

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:02

ik zou een gedragstherapeut naar huis laten komen, die kan het dier beoordelen en vervolgens met je aan de slag hoe je er mee om moet gaan. Een gedragstherapeut kan vaak al op korte termijn bij je komen, en werkt individueel met je. Een puppycursus doe je met velen, en is maar 1 keer per week, te weinig om dit probleem aan te pakken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:03

Chiqa schreef:
pharagirlke schreef:
heb een herder thuis en die heb ik toch echt maar een keer op haar plek moeten zetten... Dus volgens mij doe je dan wat fout

IK denk dat TS hier bar weinig mee geholpen is, mss ben jij een geval van uitzondering van de regel? Wat niet weg wil nemen dat er ook honden zijn waar dit even minder pefect aan toe gaat :)*

ik reageerde op anneliesjd. Bij mijn weten niet verboden? ;) Dingen die niet waar zijn hoef je simpelweg niet zo uit te spreiden, heb een hoop herders gekend van vrienden en familie en geen van hen had problemen met dominantie. Dus uitzondering op de regel? Lijken me dan wel erg veel uitzonderingen op de regel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:05

LimaMambo schreef:

Alléén als je de bench ook gebruikt als slaap/rustplek. Als je hem verder niet gebruikt dan kan dat best :j

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:06

Ik denk dat inderdaad een gewone hondenschool minder aandacht kan geven dan een persoonlijke trainer. Als je nu een aantal lessen investeert heb je daar later profijt van. Je mag nu geen fouten maken.
Helaas kom ik niet bij je uit de buurt dus ben daar niet bekend met goede adressen. Goed dat je inderdaad naar een andere school gaat, hebben ze daar geen gedragsdeskundige die je hond kan testen?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 20:07

Hmm aan sommige reacties hier te zien denken jullie dat ik een 1ste klas vechters baas in huis heb gehaald.

Goed ze bijt, maar welke pup doet dat niet.
Het punt is nu alleen dat ze te veel bijt en onze strenge tonen en 'straffen' blijkbaar niet helpen.

Verder is ze echt hartstikke lief.
Zit, poot en af zit er al bij dr in.
En ze kan ook ontzettend eerlijk en lief met je spelen!

Het is alleen dat bijten, ze bijt niet geheel door. alleen wel wat druk erop. (Speelsigheid)
Het is alleen verveelend dat ze nu haar grenzen niet weet, maar we blijven consequent en er komt langszaam aan verbetering in!
(Ik heb eerder gezegt dat ze wel doorbijt, dit na aanleiding van mijn moeder met een bebloed been, kwam ze net melden dat dit niet door luna kwam :D )

Hou het wel een beetje vriendelijk!
Ik ben van mening dat iedereen die zijn hele leven met honden werkt, ook een pup op kan voeden.
De andere pups uit het nest zijn immers ook naar leken gegaan.
Dus de reacties: Je bent on ervaren en je moet hem wegdoen. Hebben wij niks aan.
Wij zijn niet onervaren. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:09

pharagirlke schreef:
Dingen die niet waar zijn hoef je simpelweg niet zo uit te spreiden, heb een hoop herders gekend van vrienden en familie en geen van hen had problemen met dominantie. Dus uitzondering op de regel? Lijken me dan wel erg veel uitzonderingen op de regel.

Denk dat je me totaal verkeerd heb begrepen ;) Dat jou hond perfect reageerd op een bestraffing wil nog niet zeggen dat dit voor iedereen geldt :)*
Verders doet het er niet ter zake want je haalt het door elkaar geloof ik

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:12

Romytjuuh schreef:
LimaMambo schreef:

Auw roepen zit er bij ons standaart in, en ze word er alleen maar speelser van ;)

HEEL HARD auw roepen en heel boos kijken en weglopen zou moeten helpen..

succes iig ;) klinkt als een moeilijke klus :P

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:16

Romytjuuh schreef:
Hmm aan sommige reacties hier te zien denken jullie dat ik een 1ste klas vechters baas in huis heb gehaald.

Goed ze bijt, maar welke pup doet dat niet.
Het punt is nu alleen dat ze te veel bijt en onze strenge tonen en 'straffen' blijkbaar niet helpen.

Verder is ze echt hartstikke lief.
Zit, poot en af zit er al bij dr in.
En ze kan ook ontzettend eerlijk en lief met je spelen!

Het is alleen dat bijten, ze bijt niet geheel door. alleen wel wat druk erop. (Speelsigheid)
Het is alleen verveelend dat ze nu haar grenzen niet weet, maar we blijven consequent en er komt langszaam aan verbetering in!
(Ik heb eerder gezegt dat ze wel doorbijt, dit na aanleiding van mijn moeder met een bebloed been, kwam ze net melden dat dit niet door luna kwam :D )

Hou het wel een beetje vriendelijk!
Ik ben van mening dat iedereen die zijn hele leven met honden werkt, ook een pup op kan voeden.
De andere pups uit het nest zijn immers ook naar leken gegaan.
Dus de reacties: Je bent on ervaren en je moet hem wegdoen. Hebben wij niks aan.
Wij zijn niet onervaren. ;)

Er is hoop, onze toen nog pup beet ook graag niet door puur speels maar niet fijn. Wij hebben nooit piepspeeltjes gehad Dus zodra ze beet riepen wij schel piep achtig(niet auw of ook met pieptoon). En dan draaide we weg en was het klaar. In het nest piepen ze ook als aanduiding voor klaar.

En toen wij dachten het wel ging en dachten leuk een piepspeeltje, ging het een heel eind slechter, en beet ze meer.

Ik weet niet of het werkt maar bij ons werkte het heel goed. Als het te warrig is pb je maar.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:18

Thats_Me schreef:
LimaMambo schreef:

Alléén als je de bench ook gebruikt als slaap/rustplek. Als je hem verder niet gebruikt dan kan dat best :j

9 vd 10 keer word een bench daar ook voor gebruikt.. en dan word die ook gebruikt als strafplek.. en dat is verkeerd gebruik ;)

detoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:31

wat soms wil helpen is de onderkaak met je hand pakken dus je hand over de kaak in de mond en dan erg hard knijpen,dat doet flink zeer,zeker doordat ze dan zelf in haar tong bijt, en als je de kaak goed vast hebt kan ze niet bijten doordat de boven kaak niet kan bewegen zo "bijt"je haar.
is even bewust worden dat jij haar pijn kan doen als ze iets doet wat niet mag,want als dit gedrag zich doorzet kan het niet goedkomen. suc6

Anoniem

Re: Hebben wij een agressieve pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:40

Ik zou serieus een gedragstherapeut raadplegen als alle dingen die jij al geprobeert hebt absoluut niet werken. Vraag is echter of je het lang genoeg en consequent genoeg geprobeerd hebt, en in je verdere opvoeding ook altijd diezelfde consequentie toepast. Maar nogmaals, ik zou eens googlen op een gedragstherapeut in jouw omgeving en een belletje doen waarin je jouw probleem uitlegt. Die kan langskomen en kijken hoe het precies met de situatie zit, die kan de juiste vragen stellen en die heeft er zeker weten verstand van. Daar schiet je meer mee op dan 101 verschillende adviezen op bokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:42

pharagirlke schreef:
wat is er mis met teven? Beetje gelijk de merrie fabel?

Ik kan beter met reuen overweg :)
Bepaald tevengedrag snap ik gewoon niet, heb ik het geduld iets minder voor :o

Net zoals met merries. Maar 't is geen fabel hoor, het ligt gewoon aan mij :)
Net als de één altijd merries heeft en de ander altijd ruinen :)
anneliesdj schreef:
Ik doelde op het 9 weken zijn en dan al dominant en niet reageren op gillen en negeren, dat is voor herders ook niet normaal hoor
Dat klopt idd wel, meestal reageren jonge honden heel goed op een gil :)
anneliesdj schreef:
Herders moet je vrijwel hun hele leven door op hun nummer blijven zetten, het gaat goed zolang je dominant bent maar zodra je zwakte toont of even inconsequent bent grijpen ze hun kans. En voor zover ik ze ken (heb er zelf geen ervaring mee, alleen via familie en vrienden) zijn Akita's hier zo mogelijk nog een tikje erger in. Herders werken graag, leren snel en graag maar dat heft de Akita met zijn eigenwijzigheid en eigen willetje weer op :p

Wat herders betreft heb je gelijk, akita's ken ik niet zo :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 22:14

WildWings schreef:
Ik zou serieus een gedragstherapeut raadplegen als alle dingen die jij al geprobeert hebt absoluut niet werken. Vraag is echter of je het lang genoeg en consequent genoeg geprobeerd hebt, en in je verdere opvoeding ook altijd diezelfde consequentie toepast. Maar nogmaals, ik zou eens googlen op een gedragstherapeut in jouw omgeving en een belletje doen waarin je jouw probleem uitlegt. Die kan langskomen en kijken hoe het precies met de situatie zit, die kan de juiste vragen stellen en die heeft er zeker weten verstand van. Daar schiet je meer mee op dan 101 verschillende adviezen op bokt.

Dit is alleen een optie op langere termijn.
Zoiezo eerst puppy cursus.
En ik heb contact gehad met de fokker die mij goed advies gegeven heeft.

We gaan goed met haar aan de slag.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 22:58

Hoi Romy,

Ik werd toevallig door iemand op dit topic gewezen en dacht ik zal hier ook maar even reageren. Luna komt namelijk bij ons uit het nest. Ik ken zowel moeder als vader. Vader heb ik ook als pup meegemaakt en was een makkelijk te bewerken en goed te trainen hond die nu naar 3 jaar training zijn dienst doet bij de KLPD als politiehond. Moeder is van mijzelf en daar heb ik toen wij haar net hadden ook dominantiespelletjes mee moeten doen, waarbij ik vanzelfsprekend de dominante rol speelde. Het heeft, zoals ik je al mailde, wel wat training gevergd maar ik heb nu een hele fijne hond. Die absoluut geen dominantieproblemen meer heeft naar mensen (andere teven soms wel als ze tegenover een dominante teef komt te staan). Luna is nu 9,5 week en heeft hier geen rare of vervelende dingen meegemaakt. De werpkist stond in de woonkamer en zelfs voor de kinderen waren de pups lief. Dat stukje heeft ze in ieder geval vanuit het nest al positief mee kunnen nemen.

Je moet zoals een aantal mensen voor mij ook al hebben gezegd gaan communiceren als de alfa-hond en zij moet leren dat ze ondergeschikte is. Ik denk echt dat je met de bevriestechniek (stilstaan geen aandacht geven en vooral niet aankijken), het weglopen zoals pups dat onderling ook doen (dus geen aandacht geven) of de schreeuw geven op het moment dat ze nog bijt. Ik las hier ergens in haar nekvel pakken en dan een schreeuw geven dat zou ik je niet willen adviseren, dan heeft ze namelijk al losgelaten en straf je haar niet voor het stukje dat ze fout doet. Het zijn hele simpele maar wel effectieve manieren om ermee om te gaan. Het is nog maar een pup van 9,5 week dus die rotschop zou ik haar nu nog niet geven. Het komt vast goed! Je bent bezig met de goede dingen!

Groetjes,
Marijke

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:03

Dag Romytjuuh,

Ik denk dat je gewoon een pittig hondje te pakken hebt. Die al snel probeert haar grenzen te testen.
Maar het is nog wel een pup. Het verbaast me hoe sommigen reageren: het is nog maar een pup!
Dat wil niet zeggen dat je geen grenzen moet stellen, maar om nu over agressief gedrag te spreken gaat me ook wat ver. Dit hondje is waarschijnlijk wat minder makkelijk op haar nummer te zetten, heeft veel energie en probeert zo uit wat er allemaal kan en niet.
Wees dus gewoon geduldig en consequent: positief gedrag belonen, negatief gedrag negeren.

Ik heb ook een pittig ras en hij was een pittige pup. Ook veel bijten, niet al te zachtjes en hij was niet goed te straffen. Auw of foei boeide hem niet veel en ook alle andere adviezen werkten bij hem niet. Overigens was er 1 ding wat wel werkte: als hij bijvoorbeeld in je hand beet, dan niet je hand terugtrekken, maar die juist verder naar achteren in zijn bek duwen (platte hand, alsof hij een bitje in krijgt :D ) Rustig aan natuurlijk en verder niks zeggen dan. Dat vond hij niet grappig en dan was zijn bedoelde effect (ons laten reageren) natuurlijk weg.

Maar alles komt vast goed als je haar verder consequent en serieus opvoedt. Die van ons is ook prima opgegroeid en is absoluut geen agressieve hond!

Succes ermee!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:04

Ik heb even snel een beetje het topic doorgelezen. Zelf heb ik ook zo'n pup hier lopen, maar dan in de vorm van een St. Bernard teef. Doet precies hetzelfde als jij beschrijft.
Het beste lijkt me sowieso hondencursus. Dan leer je beter met je hond communiceren.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik haar goed in haar nekvel pak en op haar rug leg en duidelijk foei zeg.
consequent blijven is het allerbelangrijkste en ook het duidelijkste voor de pup.
Schoppen/slaan en schreeuwen heb ik nooit het nut van ingezien. Daar leert naar mijn idee de hond niks van.
Als de pup iets verkeerd doet in het nest, word ze ook door de ouder hond in de nek gegrepen en zo gecorrigeerd, dus naar mijn mening is dit de beste manier. En zo heb ik al mijn honden groot gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:04

Romytjuuh schreef:

Waarom?
Het haalt sowieso meer uit dan adviezen op bokt vragen of je hond net zo lang pijn doen (zoals sommige eigenlijk suggereren) totdat hij zich 'overgeeft' of 'weet dat hij het niet moet maken'. Natuurlijk helpt puppycursus al veel, maar als alle opties die jij noemt van negeren tot straffen niet geholpen hebben zou ik een gedragstherapeut raadplegen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:09

WildWings schreef:
Romytjuuh schreef:

Waarom?
Het haalt sowieso meer uit dan adviezen op bokt vragen of je hond net zo lang pijn doen (zoals sommige eigenlijk suggereren) totdat hij zich 'overgeeft' of 'weet dat hij het niet moet maken'. Natuurlijk helpt puppycursus al veel, maar als alle opties die jij noemt van negeren tot straffen niet geholpen hebben zou ik een gedragstherapeut raadplegen.

Gedragstherapeut zou ik eerder op langere termijn doen. Ik heb onze pup nu ong. 6wkn en ze is al zo opgeknapt. Je moet ook de hond de tijd geven dingen te verwerken en te leren. Onze pup is al een stuk opgeknapt. Af en toe heeft ze zo haar momentje dat ze het weer probeert,zoals laatst dat ze iets niet mocht, ik foei zeg en me heel hard bijt. Echt uit nijd. Toen heb ik haar weer even op haar plaats gezet en ze is nu weer super!
Maar dat is ieders eigen keus. Maar persoonlijk zou ik de pup nog even de tijd geven. Belangrijk is zelf consequent blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 23:12

Natuurlijk, maar ik ging ervanuit dat er consequent gereageerd/genegeerd was (etc, zie vorige post) en dat het probleem al langer aan de gang is.. misschien niet helemaal goed gelezen dus, sorry. Maar ging er ook nogal vanuit dat er geen bokttopic aangemaakt hoeft te worden voor iets wat nog niet zo lang aan de gang is, heb deze keer ook niet echt zorgvuldig gelezen. Leeftijd van de pup in kwestie zal dan ook wel jonger zijn dan ik inschatte, het hele verhaal klonk wel heel dramatisch en serieus zoals het wordt gebracht hier. Serieuser dan 'mijn 8-9 weken oude pup kent nog geen grenzen bij het spelen en bijt wel eens te hard' oid. Als dat het geval is is het indd simpelweg een kwestie van negeren / ect icm met de hoge 'au' roep.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 01:53

Een gedragstherapeut is er niet zozeer voor de hond maar ook voor de baas. Juist om dingen duidelijk te maken. Ik had met Boris (wel een hele makkelijke hond) het geluk om bij een hondenschool te komen waar je een groepje van 5 hondjes hebt, gewoon in een lokaal en pups mogen al heel jong komen. Ook mag de hele familie mee zodat iedereen met de hond leert om gaan. De puppycursus is daar niet om de hond al commando's te leren maar juist om de nieuwe eigenaren te begeleiden in de opvoeding. En bij problemen kan er dan tijdig worden ingegrepen. Daarom lijkt me juist een aantal gesprekken nu de pup nog jong is wel erg goed.
Leuk dat de eigenaresse van de moederhond reageert. Ik denk dat ze je ook veel tips kan geven.
En probeer het boek puppiemanieren van Gaus te bemachtigen. Heb je echt veel aan.