NOODKREET! Kat aangereden!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: NOODKREET! Kat aangereden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:39

wachten, meestal na een narcose etc na dierenarts zijn dieren een beetje lusteloos en al helemaaal na een aanrijding. Gewoon afwachten, het is niet schadelijk als hij 2 dagen niet eet ofzo, alleen drinken moet die wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:40

Heeft hij gegeten bij de DA?? Een kat moet namelijk eten ivm met leverbeschadiging.
Anders kan je altijdnog gaan dwangvoeren je moet deze vicieuze circel namelijk doorbreken.
Wel fijn dat ie weet thuis is weet er alles van!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:43

hij heeft bij de dierenarts wel gedronken en wat gegeten en geplast, maar toen had ie pijnstilling.... maar hij heeft geen narcose of iets dergelijks gehad...
Melk is niet zo goed voor een kat toch? maar als hij dit nou wel wil hebben ipv water?? en hoe zou ik moeten gaan dwangvoeren dan??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:47

Geen melk krijgen ze diarree van of kattenmelk.
Maar daar zit te weinig in, heb je al geprobeert om een kipfiletje te koken?
Dwangevoeren moet je zo'n spuit halen bij de DA en HillsAD wat je kan verdunnen met water.
Handdoek om en ze krijgen alles binnen wat ze nodig hebben, zou dat wel gaan doen als ze al zo lang niet gegeten hebben anders gaat hij alleen maar misselijk worden en nog minder eten.
Hebben ze hem bij de DA niet gedwangvoert??

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 18:50

toen hij pijnstilling had, toen at hij wel, maar denk gewoon dat hij zich errug naar voelt... en daarom niet eet...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:56

Is er iets dat hij graag lust? iets van vis (mijn katten doen een moord voor alaskafilet) of kipfilet? dan zou je dat nog kunnen proberen. Wil hij dat ook niet hebben en is hij verder ook duidelijk zichzelf niet, dan zou ik echt contact opnemen met de dierenarts. Vertrouw alsjeblieft op je gevoel!!

Ik weet niet, ik wil je niet bangmaken, maar ik zou het geloof ik niet vertrouwen..... Heb vanmiddag nog op tv gezien, een kat die met 4 honden gevochten had, leek zo op het oog (het oog van een dierenarts wel te verstaan!!) niks te mankeren, röntgenfoto's waren ook OK, maar hun ervaring leerde hun dat katten toch 24 tot 48 uur na dit soort ervaringen toch nog ernstig in de problemen kunnen komen. Ze konden niks vinden bij die kat, behalve dat de blaas wat vol zat.
Helaas is die kat inderdaad na 48 uur nog overleden.....

Inderdaad, een kat moet eten. Hij hoort zich thuis fijner te voelen dan bij de dierenarts, ondanks pijnstillers. Die van mij had zijn hele bek kapot, weigerde bij de DA te eten, maar kwam thuis en heeft 3 bakjes voer leeggevreten, ondanks de pijn van zijn gebroken bekje, gespleten gehemelte, kapotte tandjes en alles. Ik zou het niet vertrouwen en bellen. Beter te vaak gebeld dan te weinig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:32

Ben het wel met lalidan eens....en als ik je verhaal zo lees heb je geen top DA gevonden. (Gezien de prijs)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:54

ik kijk het nog even aan, hij ligt veel, maar niet steeds op 1 plek, hij is ook nog maar een halve dag weer thuis, en hij zal wel pijn hebben, als t morgen niet wat beter is, dan bel ik weer. ga nu eerst even proberen koolvis te voeren, net gehaald, en daar is hij normaal gek op. had hem zonet met zijn bekje in een lepeltje vla gestopt, en dat likt ie dan wel af.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 19:57

oke, koolvis moet ie niks van weten... hmmm

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 19:58

Heb je geen astronautenvoer meegekregen?
Anders zou je dat eens moeten halen, dat geef ik moederpoezen ook altijd tijdens de zoogtijd.
Zit alles in wat ze nodig hebben, en kun je dus ook als dwangvoeding gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:12

Dan toch maar even langs de praktijk om dit te halen snap ook niet dat ze dit niet mee hebben gegeven.
Als een kat langer dan 24 uur niets eet krijgt ze leververvetting dat proces is helaas onomkeerbaar.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:13

nee niet gekregen.
heb de dierenarts net weer gebeld (voel me al een zeurpiet, maar hij zei schroom niet om te bellen.) Maar bleek dus dat hij wat vocht rond zijn longen had... (dat was me dus niet verteld) en dat hij ook een prikje had gekregen daarvoor, mocht ik t niet vertrouwen mag ik weer bellen. en anders morgen even langskomen... hij is duf maar tegelijk reageert hij wel op mij of ander geluid, gaat staan, loopt stukje, of even verliggen...

edit* dit was een andere dierenarts die mij veel kundiger in de oren klonk...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:16

Was gekookte kip filet al genoemd?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:20

heb m net geprobeerd koolvis te geven, is ie dol op, maar nu dus niet, al rook hij er wel langer aan dan aande rest...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:36

Aan de ene kant zeg ik (als paravet) raar dat ze geen pijnstilling mee gegeven hebben. Minder pijn = wrs eten, dus zich beter voelen, snellere recovery.
Aan de andere kant denk ik: als je pijnstilling geeft voelt ie zich beter maar kan ie ook foute dingen doen. Door de pijn houdt ie zich nu rustig. = Snellere recovery.
Dus dat zou je kunnen overleggen met de DA, wat beter is.

Zou toch proberen of ie iets wil eten of in ieder geval drinken. Je kan evt ook de vis met lauwwarm water (door de warmte komt er meer geur vrij en dat prikkelt vaak tot eten) tot papje maken of dat met zijn brokken doen. Of als je blikvoer hebt dat met lauwwarm water tot papje maken. Dus iets van vloeibaar eten maken en dit met een lepeltje in zijn bekje doen. Dan bekje dichthouden zodat hij wel moet slikken (niet te ver in zijn keel doen natuurlijk, op zijn tong leggen zeg maar.) En morgen bellen voor recovery voer (eigenlijk raar dat ze dat niet meegegeven hebben.) Dit ook met water doen. Geen melk voeren tenzij speciale kattenmelk. Andere opties zijn brinta met lauw water aanmaken. Oja en ik zou dan dus elk half uur hem een beetje voeren zowel eten als water.

Het kan zijn dat ie missleijk is van de narcose en daarom niet wil eten. Maar kan ook van pijn zijn.

(heb laatst mijn eigen kat moeten doen met compleet ontstoken bek. 4 dagen dwangvoeren...)

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:40

hij is niet onder narcose geweest en heeft wél een prikje gehad tegen de vocht rond zijn longen. dus neem aan dat dat ook pijnstillend is?

ik had warme koolvis, en dat rook ook, heeft ie aan liggen ruiken een poosje maar niet gegeten.

alleen heeft hij nog zo'n klein mondje, hij is nog maar een half jaar

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:51

Maak je niet druk om het eten zolang je poes blijft drinken is er niet veel aan de hand. Ik heb dit afgelopen augustus ook mee gemaakt, alleen heeft die van mij het uiteindelijk niet gehaald. Was toch meer aan de hand dan de eerste dierenarts had gezegt. En door shock willen ze soms niet eten. Drinken is het belangrijkste zeker als hij nu last van zijn darmen heeft zal ik me daar niet druk over maken. Water zou ik eventueel onderdwang geven. Ik heb dit uiteindelijk ook opgegeven nadat ik de beslissing had genomen dat ik haar zou laten inslapen na een strijd van 4 dagen. Heb toen bij mijn eigen DA foto's laten maken en uitslag was niet wat ik hoopte. Kans van slagen was minder dan 5% en dat vond ik te weinig. Ik heb het ook niet al te rijk maar had er echt alles voor over gehad om haar te helpen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:53

wat had jou kat dan waar hij uiteindelijk aan overleed?
er komt nu al wat meer belangstelling voor het eten, vooral de geur, beetje vis gehad (onder dwang) en beetje water opgelikt omdat ik zijn mondje steeds nat maak met wat water op een lepeltje

edit* jullie zullen wel gek van mij worden, maar ik geloof dat er wat meer leven in komt...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:52

En toch is het slecht als een kat meer dan 24 uur niet eet dan zou ik echt gaan dwangvoeren.
Met leververvetting ben je veel verder van huis.
Ik zou eventueel wat Hills A/D of I/D of Convalescence support van Royal Canin bij de DA ophalen dit gaat er eigenlijk altijd wel in.
Het voer eventueel iets dunner maken met wat warm water of kattenmelk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:53

Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom je geen dwangvoer spullen gaat halen Heyitsme, alle respect hoor maar waarom zou je dit nu op het spel gaan zetten?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 22:11

hij heeft zonet zelf wat gedronken en ik heb hem wat te eten gegeven niet veel eten maar toch wat binnen. hij ging zelf naar zijn waterbakje

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:55

Die van mij heb ik moeten laten inslapen omdat bij nader inzien er toch meer schade was dan ze dachten, de zenuwen naar haar blaas waren verlamd en om haar een kans te geven moest ik 3 a 4 keer per dag haar blaas zelfstandig gaan legen. En hellaas werken wij alle 2, anders had ik haar echt een kans gegeven, ze was net goed een jaar oud. Eerste DA deed het af van valt allemaal wel mee, ze is nog jong. Hele weekend met een rot gevoel rond gelopen en omdat eigenlijk hij en nog een DA waar ik het niet mee kan vinden dienst hadden, ben ik maandagochtend vroeg naar mijn eigen DA gegaan en die schrok eigenlijk ook. De dag erna is de beslissing gevallen dat we haar zouden laten inslapen. Nadat er foto's gemaakt waren en bleek dat haar staart was af gerukt, aan de buitenkant was niets te zien. Ik merk dit financieel nu nog, ik een week tijd was ik ruim 350 euro lichter en als ze het wel kon halen waren we nog eens 600 euro lichter, maar ik heb dit allemaal over voor mijn beesten.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 23:04

hij zat zonet op de kattenbak, niet veel uitgekomen volgens mij, maar wel weer een teken van leven....
en maaikedd; ja is altijd moeilijk zo'n besluit... ik hoop niet dat ik dat hoef te doen...

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:11

euhm, ik mag toch hopen dat je convelance support van die dierenarts heb gehad?

zonee, zou ik dat maar even aanvragen, dat kun je in blikvoer en in poeder(met water aan maken) kopen, Je kat hoeft er maar heel weinig van te eten, en krijgt toch alles binnen!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 23:12

nee niet gehad