Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:36

nou kijk als ze een pup mekreigen wand ik wil wel kontroleeren of ze daad werkelijk een goed huisje kreigen nou mijn ma en zus hebben dan wel

maar toch als ze meer dan 3 upus uit komen wil ik dan gewoon weten waar ze terecht komen

en als de dieren anrts zegt van deze pup is ziek of zo dan mogen ze terug komen en dan praten we er over wat we kunne doen
en ik vind ook dat ze met een jaar of 3 als je dan nog kontakt heb wand niet alle nieuwe eigekaaren willen dat dan mogen ze ook terug komen wand ik vind dat een hond 3 zeg maar als problemen kreigt erg jong
dus dan moet er ook over gepraat worden
kijke als ze echt ouder zijn 7 of 10 15 dan vind ik een andere verhaal dan worden ze oud

zimbabwe

ik zie de meerwaarde van een stamboom doorgaans niet helemaal in..Ik heb nog nooit een hond gehad met stamboom en heb er ook nog nooit spijt van gehad. Waarom zou ik 1000 euro meer gaan betalen voor net zon leuke en gezonde hond, dan een met stamboom?

Je bent er zelf bij wat je koopt lijkt me en helemaal bij wie je een hondje ophaalt! Mijn enzi komt uit een nestje waarvan de reu nog niet goedgekeurd was (inmiddels overigens wel) en een mama ook met stamboom. De mensen waar we ze van hebben wilden eerst alle drukte niet van de keuring (schijnt nogal een gedoe te zijn). Ze hadden een mamahond zelf gekocht met stamboom, maar nooit meegenomen naar de keuring, en een papahond die ze later alsnog hebben laten keuren. Enzi heeft zelf dus geen papieren, maar wel raszuiver. Papa had wel een hd onderzoek gehad etc.

Geen broodfokkers en wel mensen die er over hebben nagedacht, die zin er ook altijd nog.. :P gewoon goed kijken naar wat je koopt..

Jakary

suus_elviera schreef:
kijk hier maar op genoeg leuke ras en raslose honden
baasjes die het alle maal het betse voor hun hond voort hebebn

Tuurlijk zijn er superleuke rasloze honden en die baasjes hebben het beste voor met hun hond, maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen met een hond moet gaan fokken omdat die hond zo leuk is.

suus_elviera

Re: Fokken zonder stamboom, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:37

nee maar ik vind als je een leuke hond heb en gezond dan moet dat kunne

kijk als ik wist dat lizzy niet gezond zij zijn dan zxal ik het ook niet doen

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:38

vanitymay schreef:
Je bent er zelf bij wat je koopt lijkt me en helemaal bij wie je een hondje ophaalt! Mijn enzi komt uit een nestje waarvan de reu nog niet goedgekeurd was (inmiddels overigens wel) en een mama ook met stamboom. De mensen waar we ze van hebben wilden eerst alle drukte niet van de keuring (schijnt nogal een gedoe te zijn). Ze hadden een mamahond zelf gekocht met stamboom, maar nooit meegenomen naar de keuring, en een papahond die ze later alsnog hebben laten keuren. Enzi heeft zelf dus geen papieren, maar wel raszuiver. Papa had wel een hd onderzoek gehad etc.

Een keuring is helemaal geen gedoe, da's gewoon een excuus dat fokkers gebruiken om er geen geld aan uit te geven.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:39

suus_elviera schreef:
nee maar ik vind als je een leuke hond heb en gezond dan moet dat kunne

kijk als ik wist dat lizzy niet gezond zij zijn dan zxal ik het ook niet doen

Maar aangezien ze nergens op getest is, kan je er niet zeker van zijn dat ze helemaal gezond is, dat is net het punt.
Sorry, maar dat lijk jij niet te snappen :o

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:39

nee ben blond

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:40

voor iemand die er geen zin in heeft is zon hondenshow wel een heel gedoe lijkt me...ik zie mezelf ook nog niet met enzi naar een show gaan eerlijk gezegd... :z

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:41

Wat is gezond? Ik hoor net zoveel over zieke hondjes bij echte fokkers dan bij de huis tuin en hobby fokkers...er is geen stamboekfokker die niet 3 honden in huis heeft lopen die niet goed genoeg waren voor de verkoop...of terug zijn gekomen..

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:42

suus_elviera: veel dingen kan een Da niet zien van buiten af of een pup gezond is ja of nee.
Wat als mensen terug komen met een pup en die blijkt ernstige HD te hebben, wat doe je dan???

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:42

vanitymay schreef:
voor iemand die er geen zin in heeft is zon hondenshow wel een heel gedoe lijkt me...ik zie mezelf ook nog niet met enzi naar een show gaan eerlijk gezegd... :z

Het gaat niet alleen over de keruing, maar ook over de testen.
Trouwens als je echt wil fokken, neem je die keuring erbij, want dat hoort erbij.
In België is het nog maar net verplicht dat je hond 1 maak een G moet halen op een keuring onder een belgische keurmeester.
Da's dan 1 maal een show lopen, da's toch maar een kleine moeite.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:43

vanitymay schreef:
Wat is gezond? Ik hoor net zoveel over zieke hondjes bij echte fokkers dan bij de huis tuin en hobby fokkers...er is geen stamboekfokker die niet 3 honden in huis heeft lopen die niet goed genoeg waren voor de verkoop...of terug zijn gekomen..

Ik ken er anders genoeg, maar inderdaad broodfokkers zullen de pups die terugkomen niet in de huiskamer bij hen thuis laten rondlopen ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:44

ook bij stamboomfokkers komt hd helaas nog wel voor...het is niet voor niets dat iedere hond daarop gekeurd moet worden, want als al die zuiver gefote producten nooit hd hadden vertoont was dit niet nodig geweest.. :D

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:45

_janet_ schreef:
suus_elviera: veel dingen kan een Da niet zien van buiten af of een pup gezond is ja of nee.
Wat als mensen terug komen met een pup en die blijkt ernstige HD te hebben, wat doe je dan???

Met HD wordt dat wel moeilijk, want dat hoeft niet erfelijk te zijn, kan ook door overbelasting als pup, ...
Ik vind trouwens ook niet dat eventuele kopers daar moeten over klagen achteraf, want dan hadden ze maar geen stamboomloze hond moeten kopen :o

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:46

de erfelijke vorm van HD proberen ze uit te sluiten. HD kan ook inderdaad nog door andere factoren ontstaan.

Maar als je je honden hebt getest op HD dan heb je wel een stok achter de deur.

Jakary

vanitymay schreef:
ook bij stamboomfokkers komt hd helaas nog wel voor...het is niet voor niets dat iedere hond daarop gekeurd moet worden, want als al die zuiver gefote producten nooit hd hadden vertoont was dit niet nodig geweest.. :D

Het komt voor, maar de stamboomfokkers (de goeie natuurlijk, want er zitten ook slechte tussen) doen tenminste moeite om de kansen op HD zo klein mogelijk te maken.
Ze laten die testen niet doen omdat ze graag geld uitgeven of zo hoor, maar om de kopers een zo gezond mogelijke pup te kunnen overhandigen ;)

Jakary

_janet_ schreef:
de erfelijke vorm van HD proberen ze uit te sluiten. HD kan ook inderdaad nog door andere factoren ontstaan.

Maar als je je honden hebt getest op HD dan heb je wel een stok achter de deur.

Idd :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:48

ik vraag me weleens af wie nou uiteindelijk de broodfokkers zijn? De echte fokkers met stamboom vragen veel meer voor een pup dan een huishoud en hobby fokker..een hd onderzoek voor 1200 zijn dan ook de kosten niet, zeker gezien een reu in zijn leven meerdere nestjes maakt. De meeste htk fokkers fokken 1 of 2 nestjes in hun leven met een hond en verdienen minder per pup. en rashond mag 3 nestjes krijgen doorgaans en vragen het 3 dubbele...wie verdiend dan het meeste?

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:50

daar zijn die van mij op getest en dan hebben ze niet

mexx en lizzy alle 2 niet bij mexx wouden we dat perse weten wand er zit toch herder in en wij konde al medere herder met dat probleem geen prettje is dat

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:51

ze testen niet alleen op hd hoor.
Verdiep je er eens in voordat je bepaalde conclusies gaat trekken.

Ze proberen alleen maar voor de gezondheid van het ras te gaan, en natuurlijk proberen ze er geen verlies op te draaien.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:53

De prijs ligt in vergelijking soms hoger ja (alhoewel broodfokkers soms ook torenhoge prijzen durven vragen), maar je betaald ook voor de kwaliteit.
Ten slotte zijn de ouderdieren ook honden die wat meer gekost hebben en die geteste ouders hebben.
Je zou ook nog wel eens kunnen verschieten wat ze er dan ook echt aan overhouden, een stuk minder dan je denkt.
Ik ga er wel mee akkoord dat sommige rassen extreem dur gehouden worden. Dat drijft de mensen wel naar broodfokkers.
Anderzijds kan je beter wat meer vragen zodat niet iedereen die 150euro in z'n zak heeft en plots zin heeft in een pup, zich die ook kan aanschaffen.
mensen die zoveel geld neertellen voor een rashond zijn meestal ook serieuze mensen die zich de zorg ook kunnen veroorloven en er goed over nagedacht hebben.
Als de pup al goedkoop moet zijn, wat dan als er iets gebeurd en er extra kosten zijn?
Laatst bijgewerkt door Jakary op 02-02-09 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:54

Sommige testen moeten ook jaarlijks herhaald worden, niet alle testuitslagen zijn levenslang geldig.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:54

suus_elviera schreef:
daar zijn die van mij op getest en dan hebben ze niet

mexx en lizzy alle 2 niet bij mexx wouden we dat perse weten wand er zit toch herder in en wij konde al medere herder met dat probleem geen prettje is dat

Op wat zijn ze getest, en wat was hun uitslag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:55

vanitymay schreef:

Als ik dit zo lees heb jij werkelijk geen idee volgens mij wat HD inhoudt, je kan dit nooit uitsluiten de nieuwe eigenaar heeft de meeste invloed. ;)

suus_elviera schreef:

Kan jij een beetje op je schrijfstijl letten?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 23:01

Het valt mij op dat sommige mensen hier helemaal geen idee hebben wat bepaalde erfelijkheidstest inhouden. Verdiep je er eerst eens in voordat je bepaalde conclusies gaat trekken