Lous schreef:Dat denk ik ook. Mijn moeder fokt namelijk siamezen en oostersekortharen. Onze poezen gaan dan ook altijd naar een dekkater bij een bevriende fokster.
Als de poezen voor een dekking gaan laat mijn moeder alleen vlak van tevoren een snaptest doen.
Heb idd over die andere rassen gehoord, dat daar die dingen veel vaker voorkomen en dat ze daar dus al die testen op laten doen.
De ziektes komen natuurlijk bij alle rassen voor en ook bij HTK katten (heb ik al meerdere keren gehoord) Maar als je niet test weet je ook vaak niet of je kat het heeft...Zo zijn er zeker oosterlingen die overleden zijn zijn aan 1 van deze 2 ziektes...
Er zijn inmiddels ook meerdere fokkers die testen op deze ziektes...Geen overbodige luxe, zo heb ik vernomen...
@Cissy...Bij de Birmaan komt het natuurlijk ook voor maar zoals jij deze in het rijtje van te testen katten noemt klopt het niet...Ze staan niet algemeen bekend als een ras waar het veel bij voorkomt...zoals bij de Pers en verwante Brit en de Coons (nog niet iig...nu net zo veel kans als ieder ander ras)...Er zijn daardoor ook nog maar erg weinig fokkers die testen...Wat erg jammer is...