Vragen over de Britse Korthaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:09

Lous schreef:
Dat denk ik ook. Mijn moeder fokt namelijk siamezen en oostersekortharen. Onze poezen gaan dan ook altijd naar een dekkater bij een bevriende fokster.
Als de poezen voor een dekking gaan laat mijn moeder alleen vlak van tevoren een snaptest doen.

Heb idd over die andere rassen gehoord, dat daar die dingen veel vaker voorkomen en dat ze daar dus al die testen op laten doen.

De ziektes komen natuurlijk bij alle rassen voor en ook bij HTK katten (heb ik al meerdere keren gehoord) Maar als je niet test weet je ook vaak niet of je kat het heeft...Zo zijn er zeker oosterlingen die overleden zijn zijn aan 1 van deze 2 ziektes...
Er zijn inmiddels ook meerdere fokkers die testen op deze ziektes...Geen overbodige luxe, zo heb ik vernomen...

@Cissy...Bij de Birmaan komt het natuurlijk ook voor maar zoals jij deze in het rijtje van te testen katten noemt klopt het niet...Ze staan niet algemeen bekend als een ras waar het veel bij voorkomt...zoals bij de Pers en verwante Brit en de Coons (nog niet iig...nu net zo veel kans als ieder ander ras)...Er zijn daardoor ook nog maar erg weinig fokkers die testen...Wat erg jammer is...

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:12

Okee het kan gebeuren, maar we hebben het gelukkig nog niet meegemaakt.
Helaas wel Fip, maar daar kan je niet op testen.

Alleen we gaan een beetje offtopic :o .
Ben benieuwd hoe het kitten van de zus van de TS het gaat doen. Heb er zelf echt een hard hoofd in.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 18:45

Update

Kitten is nog NIET geent zegt mijn zus nu..
Ze is hier naar de DA geweest, en allemaal info opgehaald. Ze gaat ook naar die DA voor vanalles en nog wat.

Dit is een zin van haar, wat de DA had gezegd: en wat betreft die ziektes, ze zei dat europese kortharen er ook risico op hebben en daar ook niet op getest worden. Dus ik hoefde me niet zoveel zorgen te maken, ondanks dat de risico wat hoger ligt bij britse kortharen

Ze is nu dus zekerder van dat ze hem echt wilt.. Alleen niet met 7 weken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 18:46

Kijk dat is wel goed....maar dan heb je nog niet ze zekerheid dat het een echte brit is. En dan vind ik 175 euro wel heel duur eigenlijk.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:44

mijn buren hadden laatst een nestje en die kittens moesten via het stamboek dus 400 euro kosten maar dan vindt ik 175 zwaar meevallen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:56

Paardje_13 schreef:
mijn buren hadden laatst een nestje en die kittens moesten via het stamboek dus 400 euro kosten maar dan vindt ik 175 zwaar meevallen

Eeuh, ik zou eerst eens even het hele topic doorlezen :o

meeikk

Re: Vragen over de Britse Korthaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:00

ooh,, ik had niet zo,n zin om te lezen :o

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:02

Paardje_13 schreef:
ooh,, ik had niet zo,n zin om te lezen :o

Dat zou ik volgende keer maar wel even doen. Het is niet aanvallend bedoeld maar zinloze berichten plaatsen zonder eerst te hebben gelezen, heeft geen zin. Daar heeft niemand iets aan. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 13:21

Citaat:
Dat wil echt niet direct zeggen dat deze fokker mij belazerd heeft! Sommige mensen hebben echt oogkleppen op hier (algemeen op bokt)!! Hoe in hemelsnaam kan iemand nou zeggen dat MIJN fokker mij belazerd heeft?! En met ZO'N klein stukje informatie??!! Ik weet wel beter dames dus houd er maar over op!
waar in mijn tekst vind jij de opmerking dat je belazerd bent???? Ik neem aan dat je mij ook bedoeld met die oogkleppen mensen omdat je dit onder mijn tekst zet, ik voel me echter in het geheel niet aangesproken, wie met 1 vinger wijst wijst er met de andere naar zichzelf (ook jij zit op bokt dus ook jij zou er dan onder vallen).... Misschien lees ik wel niet goed maar begrijp jij mij ook niet helemaal.

Je hoeft niet zo hoog van de toren te blazen hoor, er zijn hier mensen met meer ervaring dan jij en die proberen je alleen te onderwijzen (en anderen) om niet zomaar altijd alles aan te nemen wat iemand zegt. Die fokker had makkelijk wél papieren erbij aan kunnen vragen en ze met een castratie contract kunnen verkopen, maar goed, JIJ weet het blijkbaar beter en je hebt helemaal gelijk, we houden er over op.

@Chichiba, ik gaf ook aan bijv. deze rassen omdat die nu zo in de mode zijn, tuurlijk komt het bij meerdere rassen voor maar als de genenpopulatie niet zo groot is en men fokt voor de mode dan gaat het wel hard met de erfelijke ziektes. Er lopen ook zat oepsnestjes en kruisingsproducten of broodfokkatten met HCM en PKD rond, maar daar wordt niet mee getest omdat het teveel geld kost.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 14:51

cissy schreef:
waar in mijn tekst vind jij de opmerking dat je belazerd bent???? Ik neem aan dat je mij ook bedoeld met die oogkleppen mensen omdat je dit onder mijn tekst zet, ik voel me echter in het geheel niet aangesproken, wie met 1 vinger wijst wijst er met de andere naar zichzelf (ook jij zit op bokt dus ook jij zou er dan onder vallen).... Misschien lees ik wel niet goed maar begrijp jij mij ook niet helemaal.
Dat was een algemene opmerking, gericht op de mensen die nog steeds denken dat -met zo weinig informatie over mijn fokker en mijn Brits korthaar- ik belazerd ben.

cissy schreef:
Je hoeft niet zo hoog van de toren te blazen hoor, er zijn hier mensen met meer ervaring dan jij en die proberen je alleen te onderwijzen (en anderen) om niet zomaar altijd alles aan te nemen wat iemand zegt. Die fokker had makkelijk wél papieren erbij aan kunnen vragen en ze met een castratie contract kunnen verkopen, maar goed, JIJ weet het blijkbaar beter en je hebt helemaal gelijk, we houden er over op.

Mensen met meer ervaring dan mij wat betreft mijn fokker? Dat zou kunnen, gezellig! Het lijkt me leuk om op bokt een broertje of zusje van mijn Brit tegen te komen!

Maar mensen die mijn fokker niet kennen kunnen niet oordelen dat hij "wél makkelijk papieren erbij aan had kunnen vragen en ze met een castratie contract kunnen verkopen."

Ik zit ook op bokt om mijn kennis met anderen te delen (en zelf kennis te vergaren). En ja, ik weet veel over dieren, welzijn, de regeltjes en gezondheid en alles eromheen. Dus dat begrijp ik.
Wat ik niet begrijp is dat sommige mensen zo direct zijn in hun oordeel en er absoluut niet vanaf willen wijken. Ongeacht wat er uitgelegd wordt door de eigenaar van de Brit (ik in dit geval). Die mensen bedoel ik met degene met oogkleppen op.

Mensen worden gauw belazerd door fokkers! Dat is waar en -volgens mij- ook het hele punt van dit topic. Maar wees er nou maar van overtuigd dat ik wel weet dat ik niet belazerd ben door mijn fokker -> En dit is dan weer een algemeen bericht tegenover de mensen die dat denken

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 16:21

Sjukke, wij (degenen die aan jouw fokker twijfelen) zijn allemaal ervaren kattenfokkers, wij WETEN hoe makkelijk het is om bij een dergelijk nest een stamboom aan te vragen, oke kost ietsje meer per kitten. Maar goed, als jij netjes fokt, fok je volgens de regels en dus met stamboom ;)

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:08

@ sjukke

ik heb topic even door zitten spitten.

lieve meid je bent echt bedonderd! 400 euro is echt teveel voor een huiskat! want dat is het zonder stamboom of je nou wil of niet. je mag dan wel stage gelopen hebben ( wat niks zegt omdat je zoveel verschillende fokkers heb en als je er bij 1 loopt geen vergelijkingsmatriaal hebt)

je kan wel of niet aannemen maar corecte bedrag was zoin rond 150/175 geweest mits met alle inentingen,ontwurming,chip enzo.
wrom deze mensen geen stamboom aangevraagt hebben is dubbieus! 2 keer oepsnestje *sorry ik heb er hard hoofd in, en geloof er niks van*

neem van mij aan en ik heb bij vereniging heleboel gedaan.. een stamboom is de kosten niet! die kost (beetje afhankelijk van vereniging zoin 9 a 10 euro) dus daarvoor hoef je het niet te laten.

wat ik denk is dat ze helemaal geen lid zijn van een vereniging.. aangezien ik allemaal onzin dingen voorbij zie komen.
verder wil ik je echt op het hart drukke laat je kat testen. hcm/pkd komt veelvoudig voor bij de britt..
en geloof me ik heb genoeg mensen aan lijn gehad met verschrikkelijke verhalen! en heel veel leed!

je hoeft allemaal niet aan te nemen.. maar bedenk.. vele mensen hebben je al gezegt dat er dingen niet kloppen....
vele mensen weten meer dan 1.......
laat je niet blind maken door 1 fokker.......
ik zeg niet dat foute fokker is want die defenietie is heel breed en voor iedereen is dat weer anders.

maar een fokker die niet alles aangeeft bij het stamboek en geen stambomen aanvraagt (terwijl dit waarscheinlijk wel kon) is geen corecte fokker.en voor een stamloos kitten dus 400 vraagt denk alleen maar aan geld.

denk er gewoon even goed over na laat het bezinken.. stel anders gerust op een kattenfora je vraag.. je zal zien dat je zelfde antwoorden krijgt.

ik zou jammer vinden als je achteraf tot conclusie (en mischien wel op vreselijke manier) moet komen dat men hier gelijk had.

nogmaals denk goed na.. laat bezinken.

ik ken jou niet en fokker niet.. ik geef je alleen mij deel ervaring die ik na jaren werkzaamheden heb gedaan bij vereniging mee.

PS dat katers en poezen apart zitten komt op mij over als kittenfabriek.. (deze opmerking maak ik omdat je verhaal zo overkomt)

goede fokkers hebben nammelijk grootste deel van de katten lekker samenzitten en lopen. zeker de gezellig kleine fokkers groeien de kittens lekker op in huis met de andere katten. en die fokkers hebben voornammelijk de kat op de eerste plaats als huisdier en niet als fokdier!

@FZ_Lin
175 euro is niet duur voor zoin kitten mits! maar daar komt het..
13 weken oud is als bij moeders vandaan gaat *dit is verplicht bij een vereniging!*
mits 2 keer gent. min 4 keer ontwurmt encetra.. *eventuweel een chip*

7 weken is echt te vroeg wettelijk is zelfs 8 weken.
ik weet dat bij asiels ze ook tussen de 7 en 8 weken weggaan zeker als het vol zit.

nogmaals druk man op hart dat wettelijk niet mag zo vroeg. dat de kittens veel leren in de piriode 7 tot 13 weken!
een kittenwegdoen met 7 weken omdat al zelfstandig eet is niet de juiste insteek.

als kitten in slechte toestand zit dan (dan zou rede zijn om met 7 weken weg te halen daar)

maargoed ik ben blij dat ik wel fokkers en liefhebbers zijn/ken die hun kittens pas weg doen met 13 weken. ook al was niet gepland en netjes het schema volgens van 13 weken zorg en liefde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 15:39

[quote="irritantjePS dat katers en poezen apart zitten komt op mij over als kittenfabriek.. (deze opmerking maak ik omdat je verhaal zo overkomt)

goede fokkers hebben nammelijk grootste deel van de katten lekker samenzitten en lopen. zeker de gezellig kleine fokkers groeien de kittens lekker op in huis met de andere katten. [/quote]

Ik ga anders pas aan kittenfabrieken denken als de katers en poezen samen zitten?Dan ben je pas slecht bezig.

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:09

@silvana er is wel groot verschil tussen kleine hobby fokker en iemand die rijen katten heeft en fokt aan de lopende band.

als je teveel open poezen en katers heb.. en je fokt met allemaal ben je zoenzo broodfokker...

kleine gezellige fokkers hebben niet zoveel open poezen en katers.. dus kan zooitje gewoon bijmekaar.
meerendeel is dan toch vaak geholpen of soms op de pil.. bij hun zijn de katten op de eerste plaats lekker huis/knuffelkat en geen fok kat!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 18:12

ik ben het grotendeels met je eens, maar ook ik heb de katers apart zitten.
Dit omdat ze stralen, en omdat de poezen niet aan de pil mogen van mij, Allison kreeg borstkanker van de pil, wil dat niet nog eens meemaken.
Dus liever geen pil , wel gejank in huis :))

Katers komen wel zo nu en dan binnen al vinden ze dat vreselijk, want dan moeten ze een katerbroekje aan :+

Maar ben het met je eens dat je broodfokker ben als je A veel nestjes per jaar hebt, en B dus veel open poezen en katers hebt. En C ,je niet aan de stamboekregels houd en dus nestjes zonder stamboom fokt ;)

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:17

Nog een update, heb een foto van mijn zus gehad (die hadden ze naar haar gemaild) en katje is sowieso van het vieze oog af :)

Woest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:57

we hebben besloten dat onze Frieda de eerst volgende krolsheid ook gedekt gaat worden *\o/*

waarschijnlijk met de kater waarvan papa european champion is en de kleuren creme, blauw, cream point en lilac draagt

ben benieuwd.
Het enige waar ik tegen opzie is dat ze een week van huis zal zijn, en ik kan mijn kat dus echt niet missen hé

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 13:13

Ik ben ze na twee dagen terug gaan halen :o .We dachten ook dat ze niet vol zat.Maar suprise! Toch.Ik had het nooit gedacht we hebben er nog genoeg rondlopen maar ik miste ze zo.Voor mij was het één nest voor ons zelf en nu word ze gesteriliseerd.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:20

Nou.... Ik zit toch ergens mee, en mijn zus trekt zich nergens van aan.
Vorige week is katje geent. en heeft een gehele check gehad. Zegt die man.
Dierenarts heeft ook gezegd dat het een poes is. En dus geen kater.
Ik had zelf ook gekeken en het is was duidelijk een katertje :)

Maar hij had er nog 1 zitten in dezelfde kleur en dat was een poes.
Mijn zus gaat het beestje vanavond ophalen. En ze heeft nu zelf ook niet door dat ze dus 'opgelicht' is.
Ik denk namelijk dat hij het katertje en poes heeft omgeruild. Dat bv de mensen van de poes hebben gezegd: Wil toch het katertje.
Want een kat kan niet opeens een poes zijn, en plastische chirurgie is ie een beetje te jong voor :+
Kortom: Mijn zus heeft een zware plaat voor haar hoofd. En die vent profiteerd ervan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:48

He wat balen Lin dat ze zo'n plaat voor dr kop heeft.

Ik heb dr ook een vreselijk rotgevoel bij.
wat betrefd het kater/poes verhaal... nou daar kun je je nog wel eens in vergissen, goede vrienden van me fokken al jaren, en die hadden het vorig jaar bij een nestje ook gigantisch mis, soms zit het plasgaatje bij een mannetje ook wat dichter op het poepertje waardoor het een poesje lijkt, of andersom dat het gaatje van poeslief net wat verder van poepertje zit.

Maar ik ga in dit geval idd uit van het slechtste, gezien de prijs en het hele verhaal erbij...

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 12:52

jaa maar dit was een overduidelijke kat :') maar indd, ik ben geen fokker of een regelrecht kenner, weet hoe het eruit ziet, en meer niet := dus kan het wel mis hebben gehad :j

Maar ja.. vind het jammer dat het zo moet gaan.
Meeste nare ben ik over, dat mijn moeder 3md terug een poes heeft gehaald bij een broodfokker. En mijn zus dus ook.
Het is hun eigen leven, maar kan er gewoon niet tegen dat mijn moeder en mijn zus mij zo hebben opgevoed, en dan uiteindelijk toch de andere richting op gaan :+

Mijn zus moet de consequentie's zelf aanvaarden. Ze is meer dan genoeg gewaarschuwd...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:07

Ik snap volledig hoe je je voelt.
Ik zou me ook zo voelen. Gelukkig luisteren de meesten in mijn omgeving wel naar mijn advies als het om katten gaat.

Ik raad sommigen dan ook aan om naar het asiel te gaan als ik van te voren weet dat ze de katten niet binnenhouden.
Mijn kittens zie ik liever niet buiten vanwege de grote kans op diefstal en natuurlijk alle andere gevaren buiten zoals vergif,vandalen,verkeer en allerhande ziektes.

Dus ik smeer mensen niet altijd een raskat door de neus.
En ik ga ook gerust mee kijken naar andere cattery's als mensen een kleur willen die ik niet fok, of een ander ras.

Ben altijd blij als mensen om advies vragen.
Broodfokkers filter ik er altijd snel uit, en gelukkig heeft nog nooit iemand bij mij in de buurt een kat daar gekocht.
Die broodfok moet maar eens stoppen !!!

Zo zit er in veghel een broodfokker die steeds een andere naam aanneemt, bah zo blijft ie geld verdienen over de rug van zijn katten :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:13

ik denk altijd maar zo: een ieder heeft het recht op zijn eigen fouten.... en als ze niet willen luisteren moeten ze niet naderhand komen met 'had het maar gezegd' dan hebben ze een hele slechte aan me.....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:21

cissy schreef:
ik denk altijd maar zo: een ieder heeft het recht op zijn eigen fouten.... en als ze niet willen luisteren moeten ze niet naderhand komen met 'had het maar gezegd' dan hebben ze een hele slechte aan me.....

Hier idem dito, Cis !!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:40

maar wij denken veel hetzelfde wat katten betreft :)
maar goed dat wist je al :D