pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Re: pup (10 weken) bijt, gromt en repeld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:46

Ik heb er hier één lopen met een behoorlijke kronkel. Meerdere honden uit het nest zijn al ingeslapen. Er zit nog steeds een aardige gebruiksaanwijzing bij, maar geen mens gelooft dat het vroeger zo'n onaangename hond was. Het blijft helaas toch wel uitkijken. Ik moet zeggen dat ik er veel, heel veel, werk aan heb gehad. Ook veel van geleerd overigens.
Deze hond kon je als pup niet gewoon straffen, dan raakte hij volledig van de kaart. Ik kreeg hem met 8 weken en na een week heb ik al met een gedragstherapeut rond de tafel gezeten. Had al wel JR's, reuen, als pup gehad maar dit nog nooit meegemaakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:52

De vier die ik ken zijn allemaal grote rassen geweest, dus dat doet er misschien ook aan?

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 14:57

Tuurlijk moet je een pup niet zomaar klakkeloos straffen! Maar je moet net als bij kinderen ook een pup soms corrigeren! Zoals ook een moederhond haar pups soms corrigeert! Zelfs mijn chihuahua, die toch echt met dat kleine bekkie geen schade kan aanrichten heb ik afgeleerd te bijten. Er wordt niet naar mij gebeten(of gegromd). Klaar! Niet door mijn xlabrador en niet door mijn chihuahua.
Overigens wordt die Chi door mijn andere hond ook wel gecorrigeerd hoor, en dat soms ook niet al te zachtzinnig, hij is nu eenmaal de 'minste' in de roedel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:14

Mensen die suggeren dat het 'natuurlijk' is om een spelende puppy te straffen hebben weinig van hondentaal gegeten. Ooit een teefje gezien die haar kinders, als ze me haar wilden spelen, om de neus pakte met haar mond om te bevestigen dat zij de dominantste was? Of een teefje dat haar pup die tijdens het spelen de grenzen verkende, de pup in het nekvel pakte en tegen de grond aan duwde al grommend? Als je op die vragen 'ja' kan beantwoorden denk ik toch echt aan een gedragsgestoorde moederhond, persoonlijk, want dat is niet de normale gang van zaken.

tantjeuh schreef:
Dat geeft inderdaad te denken... dat geeft te denken dat er meerdere wegen zijn die naar Rome leiden. Zoals jij het hier stelt, zou een mens al bijna gaan geloven dat je slecht bezig bent als je werkt op de 'softe' manier, want blijkbaar krijg je daar niet-luisterende honden van? (eventjes ter verduidelijking: onze twee honden zijn behoorlijk soft opgevoed, luisteren alletwee prima)
Zowel de 'harde' manier als de 'softe' manier van opvoeden werkt, het is maar welke weg je wilt uitgaan en op welke manier je met je dieren wilt werken. Iedereen zijn keuze.

Opnieuw mee eens, en inderdaad een goed punt.
Er zijn ook mensen die hun honden zindelijk maken door, zodra ze iets binnen gedaan te hebben, de neus erin te duwen/doorheen te wrijven (evt nadat ze peper in de plas gestrooid hebben) en ze dan pas mee naar buiten te nemen. Tja, de meeste van die honden worden op en duur zindelijk.
Maar er zijn ook mensen die de hond niet de kans geven iets binnen te doen, want zodra ze ZIEN dat hij aanstalten maakt, staan ze al buiten. En als er wel een keer iets binnen gebeurt zijn de enige waarop ze mopperen, zichzelf, omdat ze zelf te laat zijn geweest. En die honden worden ook gewoon zindelijk.

Nou ieder zijn ding natuurlijk, maar ik vind methode 1 erg barbaars en zou deze methode van m'n leven niet willen hanteren... maar hee, volgens sommige mensen 'werkt het wel' en 'is het dus een goede methode'. Tja, ieder zo zijn methode. Maar waarom zou je grof en hard zijn als het ook zachter kan?

pharagirlke schreef:
Een pup die op deze manier reageert is IMO al te laat op gereageerd

OF: er is op de verkeerde manier gereageerd, OF er is niet consequent genoeg gereageerd. OF... joh, er zijn wel mee opties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:15

te laat, niet consequent genoeg, niet juist, is mijn inziens allemaal net zo efficient als niet reageren....

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:22

Citaat:
Er is mij in een ander topic verweten dat ik que opvoedmethoden niet bij de tijd ben..... kan je verzekeren dat honden is essentie geen klap zijn veranderd, een hond blijft gewoon een wolf die er wat liever uitziet, en is sommige gevallen wat zachter is......

De huishond van tegenwoordig kan je al lang niet meer vergelijken met het gedrag van een wolf.
De huishond is gefokt op bepaalde karaktereigenschappen. Een echte wolf niet hoor!

Vind mensen die gelijk grijpen naar de harde methode, eerlijk gezegd een beetje lui!
Harde methode zorgt vaak voor een tijdelijke oplossing, maar daarna...?
Positief belonen daar in tegen, gaat vaak veel langer goed.. Al willen sommige mensen dit nog steeds niet geloven..!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:55

Nikki__ schreef:
Citaat:
Er is mij in een ander topic verweten dat ik que opvoedmethoden niet bij de tijd ben..... kan je verzekeren dat honden is essentie geen klap zijn veranderd, een hond blijft gewoon een wolf die er wat liever uitziet, en is sommige gevallen wat zachter is......

De huishond van tegenwoordig kan je al lang niet meer vergelijken met het gedrag van een wolf.
De huishond is gefokt op bepaalde karaktereigenschappen. Een echte wolf niet hoor!

Vind mensen die gelijk grijpen naar de harde methode, eerlijk gezegd een beetje lui!
Harde methode zorgt vaak voor een tijdelijke oplossing, maar daarna...?
Positief belonen daar in tegen, gaat vaak veel langer goed.. Al willen sommige mensen dit nog steeds niet geloven..!

imo moet het beide - harde methode wanneer nodig, zachte methode wanneer nodig én veel belonen zodra de hond/pup niet stout is.
Een pup die op een niet speelse manier bijt, daar is eerder iets fout gegaan en zal je imo moeten corrigeren.Door 'straf' óf door een slimmigheidje - aandacht afleiden in iets positiefs en zodra het kan belonen -> dat is verstandig bij hondjes die last van angst hebben.
Negeren doe ik alleen bij kleine dingetjes

Imo heeft deze eigenaar er weinig kaas van gegeten en vraag ik me af of het nog gaat komen zo alleen met 'bokt'-advies.
Misschien is het begonnen bij de ts of was het er al.
iig kun je net als bij paardrijden niet alles leren van het lezen.
Als de ts snel naar iig puppy-les gaat, dan neem ik het terug!

Een kronkel in de kop kan natuurlijk ook - als je als eigenaar dát denkt moet je imo helemaal snel prof. hup inschakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:16

Pff lang stuk geworden, dus misschien wat spel en typfouten :)

pharagirlke schreef:
te laat, niet consequent genoeg, niet juist, is mijn inziens allemaal net zo efficient als niet reageren....

Dat ben ik dus absoluut niet met je eens. Straffen is voor veel mensen erg lastig, en ieder die er denkt 'goed' in te zijn kan zich nogal lelijk vergissen.. want timen en doseren wordt nogal eens onderschat. Te laat of te hard straffen kan vele male ernstigere gevolgen hebben dan ongewenst gedrag negeren. Negeren doet vaak zelfs meer goed dan straffen- simpelweg omdat een puppy heeeel veel dingen niet doet om een mens te pesten, om wraak te nemen, om de baas te willen zijn etc, maar om aandacht te krijgen. Negeren opzich is al correctie genoeg dus, want het laat zien dat de puppy NIET zijn zin krijgt. Hij wilt aandacht, maar krijgt het niet.

Ik zie overigens een verschil tussen straffen en corrigeren. Straffen is voor mij het afstraffen van ongewenst gedrag en gaat IMO verder dan negeren, maar corrigeren is het aanpakken ervan door als het ware 'uit te leggen' dat iets niet mag, je grenzen aan te geven, en vaak ook een alternatief te bieden. Zo kan je een onzindelijk dier met z'n neus door de pies wrijven, dat is straffen. Je kan ook als je hem ziet plassen direct hem optillen en buiten neerzetten. Zo straf je hem niet maar corrigeer je hem wel: het mag niet hier, maar het moet híer. Duidelijk is al dat ik geen fan ben van het (af)straffen van een dier- tenzij het NODIG is. Bij een puppy echter is een kleine correctie in de vorm van negeren, of een alternatief bieden van wat dan WEL mag, vaak meer dan genoeg.

Daarbij is het in een situatie waarin het dier wilt spelen juist onverstandig om te straffen, je geeft tegenstrijdige signalen af. De puppy wilt spelen en jij speelt leuk mee, totdat het dier te grof wordt en bijvoorbeeld een hap geeft. Nog een keer: een puppy geeft die hap NIET omdat hij wilt laten zien wie de baas is of omdat hij boos is, maar omdat hij simpelweg niet weet dat jij ietsjes minder hard bent dan hij dat is; hij ziet het gewoon als wat ruwer gaan spelen. Tenslotte vond jij spelen toch leuk? Hij doet gewoon wat hem logisch lijkt. Niets dominant, gewoon niets niets niets... heeft er NIETS mee te maken. Je hoeft hem dus ook niet te corrigeren of af te straffen omdat hij de leiding wilt overnemen, want dat wilt hij helemaal niet.

Wat je echter WEL moet doen, is de pup duidelijk maken dat jij niet zo gehard bent als een andere hond, en dat bijtgedrag dus niet mee binnen de door jou gestelde grenzen ligt. Daarvoor hoef je niet te straffen. Nog beter gezegd: Zodra jij de hond op zijn neus tikt, heeft de hond het idee dat het spel doorgaat. Hij ging tenslotte ruwer spelen, en jij gaat nu ook ruwer spelen, prima, leuk! Je doet dus mooi mee en reageert op zijn uitdaging, de puppy ziet niet in dat er een grens is maar vindt het alleen maar mooi dat je op z'n uitdaging ingaat door ruw mee te doen. Daarna kunnen er natuurlijk meerdere dingen gebeuren, de puppy kan op verschillende manieren op jouw tik (dus bevestiging van het ruwe spelen dat hij wilt) reageren:

1) Misschien gaat hij daarna weer door met 'gewoon' spelen, omdat hij het ruwe even zat is of wat rustiger is..
2) Misschien gaat hij even ruw door: want jij ging immers op zijn uitnodiging voor het ruwe spelen in...
3) OF misschien gaat hij wel een stapje verder: hij wilde ruw spelen en jij hebt aangegeven dat jij ruw wilt meespelen, dus gaat hij nog verder door weer te happen, zelfs wat harder of gepaard met grommen. Hij begrijpt niet dat jij zojuist een grens hebt aangegeven door een tik op de neus te geven, want hij dacht dat het gewoon meespelen was. Op die manier gaat hij dus nóg verder over de grens heen, simpelweg omdat hij niet snapt dat jij net een grens hebt aangegeven.

Bij mogelijkheid 1 is baasje tevreden want die denkt dat de tik heeft geholpen, want de puppy bijt op dat moment niet meer. Wellicht komt het later wel weer voor en herhaalt dit patroon zich- totdat op en duur situatie 2 of zelfs 3 plaatsvinden. In dat geval zal baasje vaak denken 'joh ben jij besodemieterd :( ik maak toch net duidelijk dat hij niet mag bijten!' of zelfs 'dit is wel heeeel brutaal en gevaarlijk gedrag. Ik geef hem net op zijn flikker en hij gaat gewoon door, dominant ding dat het is!' en baasje gaat dus vaak over van de tik op de neus, naar een iets hardere straf, zoals een hardere tik op de neus. Hondje komt weer in de vorige situatie terecht, wordt nog veel doller en gaat nog harder en ruwer spelen. Waarop het baasje wellicht denkt 'ik zal eens even laten zien wie de baas is! :( dit tolereer ik niet!' Mind this: puplief denkt nog altijd dat jullie ruw aan het spelen/stoeien zijn en is zich van geen kwaad bewust. (Ook al ben jij de dominantere, dan nog kan hij als onderdanige/lagere hond grommen en bijten onder het spelen, dat doen honden onderling.)
Baasje denkt de hond even goed aan te pakken dus grijpt de puppy in het nekvel en draait hem op zijn rug, of drukt hem tegen de grond, of nog erger: grijpt hem in het nekvel en schud hem even heen en weer... is dat even schrikken voor de puppy! Hij was lekker met jou aan het spelen en stoeien, en vanuit het niets bedreig jij hem ineens ontzettend! Want ja, dit soort dingen zijn niet enkel correcties of straffen, maar echt bedreigingen tegenover de hond. De pup snapt er niets van maar durft uiteindelijk niets meer terug te doen omdat hij bedreigd wordt.. je hebt dus niet je grenzen aangegeven, of je dominante positie duidelijk gemaakt (die had je al als het goed is en die hoeft door spelen helemaal niet in het geding te komen), maar je hebt ervoor gezorgd dat de hond uiteindelijk iets niet meer DURFT te doen uit ANGST. Of hij de grenzen begrijpt is nog maar de vraag, maar op en duur zal hij het ongewenste gedrag niet meer vertonen uit angst dat hij weer een bedreiging over zich heenkrijgt die hij niet begrijpt. (Of hij begrijpt het niet en draait uiteindelijk door omdat hij zo vaak bedreigd wordt, schiet een keer in de verdediging ('aanval is de beste verdediging') en wordt afgedaan als 'vals' of 'die heeft een kronkel in de kop').

Goed, dit hele bijna paginalange stuk kan je gewoon VOORKOMEN. Je hoeft je pup niet te straffen of te bedreigen. Het kan zoveel makkelijker, korter en duidelijker. We beginnen weer bij het begin:

Puppy wilt spelen, jij doet lekker mee, en ineens gaat de puppy wat ruwer spelen dus bijt hij je. Nu wil je hem niet verder opfokken, dol maken en uitdagen door hem terug te pakken met een tik of iets dergelijks, want je wilt graag aangeven dat wat hij doet, niet fijn is voor jou. Het enige wat je hoeft te doen, is niet op zijn uitnodiging ingaan voor het ruwe spel en laten zien dat het pijn doet, en dat bij pijn het spel over is. Je slaakt een luide snerp, een auw-achtige miep- als het goed is herkent de puppy dat, bijvoorbeeld van spelen met z'n broertjes en zusjes toen hij nog niets jonger was. De puppy zou dan zachter kunnen gaan spelen. Als hij dat niet doet, dus niet snapt dat jij ECHT een grens aangeeft, is het heel simpel: je roept nog een keer de 'auw' en loopt direct weg, naar een plek waar je de puppy kan negeren of eventueel zelfs een plek waar de puppy je niet kan bereiken. Daar waar de puppy wordt 'achtergelaten' moet overigens wel de mogelijkheid zijn om wél te spelen, hij mag alleen even niet meer met jou spelen. Negeer hem gewoon totdat hij wat bekoeld is, dan kan je later altijd het spelen zélf weer beginnen. Op die manier kan er geen verwarring bestaan over wat er bedoeld wordt. Jij beindigt gewoon het spel omdat hij te ruw is, en zo geef je je grens aan. Je loopt weg, het spel stopt, de aandacht stopt, maar je hebt je niet overgegeven aan de puppy dus je bent NIET onderdanig tegenover je hond, je hond is NIET dominanter dan jij als je wegloopt. Jij neemt zelf direct als hij de grens overschrijdt (na het 'auw' roepen) het initiatief door weg te lopen en het spel te stoppen. Zo krijgt de puppy niet zijn zin, want als hij harder bijt wordt het spel niet ruwer zoals hij wilt, maar stopt het spel gewoon helemaal. Zo leert hij dat daar jouw grenzen liggen. Zonder straffen, bedreigen of wat dan ook.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-09 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:19

Ik heb honden gezien die totaal verknipt waren door de harde methodes van hun baasjes.
Nou, mij niet gezien. Mijn dames worden alleen gecorigeerd met een duidelijke nee.
Verder gaat alles via beloning. Ze luisteren goed, zijn totaal niet dominant tegen over ons, weten van elkaar waar ze staan.
En daar is geen; tik op de neus- aan de nekvel naar beneden trekken- wachten tot die piept methode aan te passen gekomen, zoals vele bokkers wel gebruiken!

Als TS verstandig is, laat deze adviesen links liggen en gaat ze gewoon naar een Hondenschool of een therapeute en gaat ze met het hondje op de goede manier trainen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 16:22

@ Wildwings; Amen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:06

Hier hadden ze alle vier na een tik wel door dat bijten níet mocht... := Maar je moet die tik wel geven áls ze bijten en niet een uur later..... :\ Maar een tik (met een vinger) op de snuit op het moment dat ze vast hebben heeft hier iig nog geen kwaad gedaan.

Bij ons op de hondenschool werd overigens net geleerd om bij het nekvel te pakken :? (heb ik overigens nooit nodig gehad dus als het fout is hoef ik me iig niet schuldig te voelen :D)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:17

En het is niet in je op gekomen het gewoon op een posietiefe manier af te leren, pharagirlke?

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:20

mijn hond was vroeger ook super vervelend, hij begon toen hij jong was al te ''rijden'' etc. we hebben hem elke x ik zijn nekvel gepakt, maar net zoals bij jou ging het gewoon door. We gingen ook naar puppycursus en dat hielp op zich wel.
Wel is het een x zo erg geweest dat hij mijn vader heel hard door heeft gebeten, m'n vader heeft toen een krant gepakt en hem er enorm mee op z'n donder gegeven en daarbij ook alle hoeken van de kamer laten zien. sinds dien heeft hij nooit meer gebeten. en is echt een schat van een hond geworden :j
beter 1x heel streng dan later een valse hond

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:31

Hoe jij met je hond omgaat bloemm, of beter gezegd, jouw vader, doet me kokhalzen!
Vergelijk het met een kind (als we de hond nu toch aan het vermenselijke zijn, met deze idiote methodes!) die met spelen perongelijk knijpt, laat je die dan ook alle hoeken van de kamer zien? Sla je die ook in elkaar met een krant?
Nee, mag niet he, kindermishandeling. Maar bij een hond doen we het gerust.

TS; aub, neem dit advies niet op.

Altijd maar dat bij de nek grijpen!
Een pup wordt door een goede moedere alleen bij de nek 'gegrepen' als hij nog te jong is om zelfstandig te lopen.
In de nek grijpen is namelijk voor een hond totaal geen logisch manier om te corrigeren.
Sterker nog, een prooi die dood moet, wordt ook bij de nek gegrepen en wordt ook ff lekker mee geschud.. Moet jij even denken wat dat met je hond kan doen ;).

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:35

Hoi, hier even een mede-Jack-eigenaar :P Onze hond is vorige week een jaar geworden, ik heb het hele puppycircus dus ook meegemaakt.
Elke pup is verschillend. Ons hondje was vrij rustig en luisterde gelijk als je "au!" riep, nu nog steeds trouwens. Haar oudere broertje daarentegen }> Wat een dominant type! Zelfs als hij door de moederhond terecht werd gewezen ging hij daar telkens alsnog op in... Het kan dus echt aan het karakter liggen.
Wees in ieder geval ontzéttend duidelijk, Jack's laten niet met zich sollen en voordat je het weet heb je een hond die een loopje met je neemt.

Via PB kan ik je nog het e-mail adres geven van iemand die geweldig is met Jack's gedragsproblemen, ze heeft ook het probleem met ons hondje opgelost (dooooodsbang voor mannen...inmiddels is ze net zo verliefd op mijn vriend als ik :P )

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:37

Nikki__ schreef:
Hoe jij met je hond omgaat bloemm, of beter gezegd, jouw vader, doet me kokhalzen!
Vergelijk het met een kind (als we de hond nu toch aan het vermenselijke zijn, met deze idiote methodes!) die met spelen perongelijk knijpt, laat je die dan ook alle hoeken van de kamer zien? Sla je die ook in elkaar met een krant?
Nee, mag niet he, kindermishandeling. Maar bij een hond doen we het gerust.

TS; aub, neem dit advies niet op.

Altijd maar dat bij de nek grijpen!
Een pup wordt door een goede moedere alleen bij de nek 'gegrepen' als hij nog te jong is om zelfstandig te lopen.
In de nek grijpen is namelijk voor een hond totaal geen logisch manier om te corrigeren.
Sterker nog, een prooi die dood moet, wordt ook bij de nek gegrepen en wordt ook ff lekker mee geschud.. Moet jij even denken wat dat met je hond kan doen ;).

wij hebben onze hond ook altijd bij de nek gepakt maar als hij op een geven moment bij mijn vader doorbijt kan ik zijn reactie heel goed voorstellen want er kwam zelfs bloed uit z'n arm.
en dan net zolang in zijn nekvel blijven pakken tot die het weer doet? hij was ondertussen al 7 maanden en hij bleef het maar doen, hij wordt op een gegeven moment ook sterker, als hij het nog een x had gedaan was hij naar het asiel gegaan.

geloof me hij heeft een hele goede opvoeding gehad, we zijn naar puppycurcus geweest, hij was aan de lijn super braaf en het rijden hield op een gegeven moment ook op, maar het bijten niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:46

bloemm schreef:
als hij het nog een x had gedaan was hij naar het asiel gegaan.

tss, dus als hij niet voldoet, dan doe je hem maar weg?
rare manier van doen...
Zéker als je hem zelf opgevoed heb!

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:54

Mijn pup heeft mijn vader ook tot bloedens toe gebeten. Ze kwam uit een gezin, dus wij dachten dat ze alles wel gewend was. Tót ze bij ons kwam...
Ze leek al beetje bang voor mijn vader, natuurlijk zware stem. Toen mijn vader haar wilde oppakken toen ze aan het plassen was binnen (gelijk naar buiten zetten en dan wachten tot ze verder plast en belonen om zindelijk te krijgen) beet ze hem, en dóór. Hij bloedde heel erg en het beestje was doodsbang. We zijn toen naar iemand gegaan die hondengedragskundige is en ze heeft geweldig geholpen! Binnen 2 dagen durfde ze bij hem te gaan zitten, maar oppakken vond ze nog wel eng. Ze had al wel geleerd dat ze gewoon kon weglopen en dat ze niet hoefde te bijten, want hij deed geen enge dingen.

Wat wil ik hiermee zeggen?
Waarom zou je je hond naar het asiel brengen als een simpel consult de problemen kunnen verhelpen? Ik zeg niet dat de hond van bloemm bang was, maar ik geloof wel dat zo goed als alle problemen te verhelpen zijn. Dat gaat niet door hem zomaar naar het asiel te brengen, die zitten al vol genoeg met dieren die gedumpt zijn.

BTW: Mn hondje heeft nooit meer gebeten, níemand, is de grote vriend van mijn vader en is niet meer bang voor mannen/vreemden. Ze had gewoon wat vertrouwen nodig, wat ze op haar eigen tempo moest verkrijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 17:54

bloemm schreef:
mijn hond was vroeger ook super vervelend, hij begon toen hij jong was al te ''rijden'' etc. we hebben hem elke x ik zijn nekvel gepakt, maar net zoals bij jou ging het gewoon door.

Dus in jouw geval heeft straffen op deze manier NIET gewerkt. Zeker omdat je later nog zegt dat hij blijft doorgaan... dan is het duidelijk dat het in dit geval NIET werkt en had je misschien de negeer-methode kunnen proberen. Maar in plaats daarvan wordt gedacht dat je alsmaar harder en harder moet zijn... terwijl het toch zo logisch is. Als het dier de 'straf' goed had begrepen dan had hij het gedrag al niet meer vertoond. Punt. Dus is er iets mis met het straffen in deze situatie opzich, of met de straf. Dat je dan door blijft gaan met hem in het nekvel grijpen zegt alleen maar dat er hier weinig is nagedacht helaas.

Citaat:
We gingen ook naar puppycursus en dat hielp op zich wel.
Wel is het een x zo erg geweest dat hij mijn vader heel hard door heeft gebeten, m'n vader heeft toen een krant gepakt en hem er enorm mee op z'n donder gegeven en daarbij ook alle hoeken van de kamer laten zien. sinds dien heeft hij nooit meer gebeten. en is echt een schat van een hond geworden :j
beter 1x heel streng dan later een valse hond

Een klein vraagje he... maar zodra je een dier slaat met een krant- dan is de eerste klap, die je hopelijk binnen een fractie van een seconde gegeven hebt als het dan toch moet, degene die wordt gekoppeld aan het slechte gedrag (hopelijk). Denk je dat hij bij de tweede klap nog snapt waarvoor hij gestraft wordt? Dat hij de derde, vierde of vijfde klap nog koppelt aan de beet? Of zou hij het de pijn en de klappen dan koppelen aan hetgene waarmee hij geslagen wordt of degene die hij slaat?

Want ik weet wel heel erg zeker, dat het laatste het geval is. Misschien zelfs al bij de eerste klap.
Hoe dan ook is het NIET de manier.

'Beter 1x heel streng dan later een valse hond'... of 'Beter 1x duidelijk genoeg, maar niet grof, dan 1x je hond alle hoeken van de kamer moeten laten zien?'.. terwijl duidelijk zijn zonder af te straffen ook gewoon het gewenste effect heeft?

Overigens: mensen doen vaak alsof een methode die werkte, automatisch goed is. Kan zijn. Als iemand die rookte toch 95 jaar werd, werd hij dan 95 omdat hij zoveel rookte, dus is roken goed voor mensen? Euh, nee. Als ik zout strooi in m'n hele huis en roep 'Kijk! Ik heb geen last van muizen', is zout strooien dan een goede methode omdat ik geen last van muizen heb in m'n zouthuis? Euh, nee. Etc, etc.

Bovendien moet je je ook altijd afvragen of het niet vriendelijker en nog steeds duidelijk kan. Even een uiterste situatie als voorbeeld:
Kijk, je kan een paard inrijden door 'm in stal vast te binden /te kluisteren, een zadel en hoofdstel erop te flikkeren en erop te zitten, en wellicht werkt het. Vervolgens kan je in de bak 'm ook aan een longe zetten, z'n hoofd tegen z'n borst aanknopen met wat touwtjes en dingen, en hem lekker rond de bak slaan met een longeerzweep (denkende aan een bepaalde amazone). Wellicht werkt het, krijgt hij er een mooie houding van onder het zadel en bouwt hij zo goede spieren op. Je kan later ook nog het paard zware gewichten aan z'n voeten binden tijdens de training, en die er tijdens wedstrijden vanaf halen, waardoor hij heel lichtvoetig loopt. Je kan dan gaan springen, en tijdens de training punaises op de balken lijmen zodat hij z'n benen tenminste optilt. Als hij in stal mopperig doet, kan je met een mestvorm de stal in komen en hem tien enorme rotklappen verkopen en alle hoeken van de stal laten zien. Je kan ook nog hem in de verdere omgang een stroomband omdoen, en zorgen dat je een afstandsbediening hebt waarmee je de stroom kan activeren zodat hij een enorme optater krijgt, zodra hij iets doet dat je niet wilt. Misschien werkt het wel.

Misschien werkt het allemaal wel, bovenstaande.
Maar het KAN ook veel vriendelijker, en toch nog steeds effectief. Dus gooi alle slechte methodes toch uit je hoofd en gebruik gewoon een methode die precies zo effectief is als nodig is, zonder dat de negatieve 'bijwerkingen' van straffen kunnen optreden.. bovendien vele malen eerlijker tegenover je dier :)

En ik merk ook dat het eg gemakkelijk is om te zeggen 'beter 1x te hard en werkend dan 1x te zacht en niet werkend'... maar je moet niet vergelijken met slechter. Je moet vergelijken met beter! Je moet vergelijken met hoe het ideaal zou zijn om zo te kijken wat je beter kan doen om zo de ideale situatie te bereiken/evenaren- en niet vergelijken met wat nog slechter zou zijn zodat je eigen methodes of manieren altijd goed lijken, vergeleken met nog erger :n Op die manier verbeter je jezelf of je manieren nooit, en boek je nooit vooruitgang. Als iedereen zo zou kijken, wat betreft alles, dan hadden we nu nog steeds heel primitief geleefd allemaal. Dan zou niemand ooit leren van kritiek of commentaar. En dan zou school ook zinloos zijn, zowel mensenschool als hondenschool ;)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:00

Citaat:
wij hebben onze hond ook altijd bij de nek gepakt maar als hij op een geven moment bij mijn vader doorbijt kan ik zijn reactie heel goed voorstellen want er kwam zelfs bloed uit z'n arm.
en dan net zolang in zijn nekvel blijven pakken tot die het weer doet? hij was ondertussen al 7 maanden en hij bleef het maar doen, hij wordt op een gegeven moment ook sterker, als hij het nog een x had gedaan was hij naar het asiel gegaan.

geloof me hij heeft een hele goede opvoeding gehad, we zijn naar puppycurcus geweest, hij was aan de lijn super braaf en het rijden hield op een gegeven moment ook op, maar het bijten niet.

Ik zeg juist dat het NIET slim is om de hond bij de nekvel te pakken, omdat die geen dominante houding is en ook geen juiste manier van corrigeren!
Wat was de rede achter het 'doorbijten (als ik bij kennis puppen ben wezen kijken, zit ik ook onder de bloedende wondjes, van die heerlijke puppentanden)'? Daar wel eens over na gedacht? Misschien was het wel volkomen logisch.

Jij kan vinden dat je hond een goede opvoeding heeft gehad, maar een hond waarvan ik weet dat de eigenaar hem alle hoeken van de kamer heeft laten zien, zou van mij nooit een hond mee krijgen omdat dit niet de juiste manier van opvoeden is.
Zo vind ik dus ook dat jou hond geen goede opvoeding heeft gehad.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:01

Als mijn honden dat vroeger deden toen ze pup waren en dat zijn ze zeker geweest ;)
Dan deed ik hun bij terug koment gebijt op de rug rollen tot ze zich over geven en dan weer door gaan of er niks is gebeurd
En zo herhaalde ik dat maar wel echt consecent daarin zijn
En de baas blijven dat moet je zeker niet af geven en dat doen wij mensen zo omdat veel mensen de honden taal niet spreken
Succes ;)

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:24

Zoals ik al zei, mijn hond heeft een goede opvoeding gehad, hij was soms alleen vrij vervelend, we hebben dit opgelost door hem altijd bij z'n nekvel te pakken omdat we dat bij puppycurcus hebben geleerd.

Hij heeft bij mijn vader doorgebeten(dus met bloed, het was een vrij diepe wond) en dan gaan we niet lief vragen of hij dat niet meer wil doen want zometeen deed hij het bij een vreemde en dan waren we nog verder van huis.
voor de duidelijkheid we zijn 1x heel streng voor hem geweest en voor de rest heeft hij een leuke jeugd gehad volgensmij.

Verder, als mensen nog vragen of commentaar hebben stuur maar een pb want anders is het zonde van dit topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:14

WildWings, heel leuk verhaal over spelen, echt. En als het om een spelende pup ging zou ik het wellicht ook zo aanpakken: Als een puppy mij te hard bijt tijdens het spel (sowieso wordt er in mij niet gebeten, daar is speelgoed voor) gil ik au (erg hard) en stop ik het spel.

Werkt prima. Je moet daarna alleen niet doorgaan met spelen, want dan beloon je het bijtgedrag.

Maar...... imo speelt de pup van TS niet, en is het pure agressie. En dat moet wel gecorrigeerd worden, agressie kun je niet negeren, echt niet. Daar mág een hond niet mee wegkomen. Ik heb er geen problemen mee om dan de pup op de rug te leggen.
Overigens zou ik bij deze pup een gedragstherapeut halen, imo is dit geen normaal gedrag, en zeker niet zo jong...... (ik weet dat JR's felle hondjes zijn, en dat ze redelijk korte lontjes hebben, maar imo is dit voor een JR toch ook niet normaal) dit moet je wel oplossen, wellicht met een goede hondenschool, persoonlijk kies ik liever voor een gedragstherapeut.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:19

Ik heb ook het gevoel dat dit het normale overstijgt. Heb dat bij mijn normale JR's ook nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 23:25

Jij hebt meer ervaring met die hondjes als ik :)

Iig, wat TS beschrijft is iig geen speelgedrag. En ik vind agressie op die leeftijd erg zorgelijk :(:)