:'( Mijn 9 Cavia's SPOORLOOS!!! HELP!!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: :'( Mijn 9 Cavia's SPOORLOOS!!! HELP!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:35

ik vind t heel sneu dat je je cavia's kwijt bent! Ik hebe r zelf ook 7 ( ik hebz e alleen binnen ) en ik zou er niet aan moeten dneken dat ze ineens weg zouden zijn, maar ook ik denk helaas aan een roofdier.

trouwens een vraag oftopic, is het met die strenge vorst ( -15) niet veels te koud voor cavia's buiten? Ik meen ooit gehoord te hebben dat zij slechter tegen vorst kunnen dan konijnen etc Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 19:48

dat valt reuze mee, zeker als het zo koud is (dan is het bloed dikker)
marterachtigen leggen een voorraad aan, ze doden, nemen ze mee, en verstoppen ze ergens tot ze willen eten.
Ik zou het vos idee echt uit je hoofd zetten en zorgen dat je er vanaf komt. Vlaamse reus kan te groot zijn voor ze, maar als ze écht honger hebben willen ze best ver gaan.
Wij vonden nooit wat, ja, lijkjes, toen we wisten waar ze heen gesleept werden, maar geen bloed of haren of weet ik veel.

Ooit toen ik 3 nesten jonkies tegelijk had (uit mn hoofd waren het 14 jongen) met mn domme hoofd vergeten de klep van het hok dicht te doen, ben een half uurtje weg geweest toen ik het me bedacht, maar toen ik terug kwam was het leed al geschiedt en zaten er 3 moeders alleen

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:50

Cinnepin schreef:
ik vind t heel sneu dat je je cavia's kwijt bent! Ik hebe r zelf ook 7 ( ik hebz e alleen binnen ) en ik zou er niet aan moeten dneken dat ze ineens weg zouden zijn, maar ook ik denk helaas aan een roofdier.

trouwens een vraag oftopic, is het met die strenge vorst ( -15) niet veels te koud voor cavia's buiten? Ik meen ooit gehoord te hebben dat zij slechter tegen vorst kunnen dan konijnen etc Lachen

Neej Lachen
Onze cavia's hebben we zelf gefokt en leven hun hele leventje buiten!
Ze kunnen zelfs beter tegen kou dan warmte!
ze krijgen een ongelofelijk dikke vacht en van ons nog tot aan het dak stro + hooi!!
En ze hebben de reus om tegen aan te liggen Lachen
Alleen is het wel slecht met het bevroren water geloof ik Tong uitsteken

Groetjes Livanna

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 21:55

stef schreef:
dat valt reuze mee, zeker als het zo koud is (dan is het bloed dikker)
marterachtigen leggen een voorraad aan, ze doden, nemen ze mee, en verstoppen ze ergens tot ze willen eten.
Ik zou het vos idee echt uit je hoofd zetten en zorgen dat je er vanaf komt. Vlaamse reus kan te groot zijn voor ze, maar als ze écht honger hebben willen ze best ver gaan.
Wij vonden nooit wat, ja, lijkjes, toen we wisten waar ze heen gesleept werden, maar geen bloed of haren of weet ik veel.

Ooit toen ik 3 nesten jonkies tegelijk had (uit mn hoofd waren het 14 jongen) met mn domme hoofd vergeten de klep van het hok dicht te doen, ben een half uurtje weg geweest toen ik het me bedacht, maar toen ik terug kwam was het leed al geschiedt en zaten er 3 moeders alleen

Ieuuwww Verdrietig
Ik vindt het echt wel stom!
maar waarom wij aan mensen, Handelaars denken zit zo!
We hebben raszuivere cavia's en ook allemaal best wel aparte!
We hebben wel eens van mensen die de foto's hebben gekeken gehoord dat sommige zeldzaam zijn!
en onze zijn allemaal jong genoeg om nog weer mee door te fokken!
iemand moet het geweten hebben!

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 22:00

Maar ze hebben dan alleen de cavia's, niet de papieren. En willen ze echt voor goed geld verkopen dan moet je toch aan kunnen tonen dat ze raszuiver zijn. Hetzelde is iig met konijnen zo!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:57

Livanna schreef:
Ieuuwww Verdrietig
Ik vindt het echt wel stom!
maar waarom wij aan mensen, Handelaars denken zit zo!
We hebben raszuivere cavia's en ook allemaal best wel aparte!
We hebben wel eens van mensen die de foto's hebben gekeken gehoord dat sommige zeldzaam zijn!
en onze zijn allemaal jong genoeg om nog weer mee door te fokken!
iemand moet het geweten hebben!

Je mag ook best iets van iemand aannemen hoor.....

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:10

Je hok iig dichtmaken met kippengaas, door dit gaas kunnen cavia's volgends mij gewoon ontsnappen. Zeker als ze opgedreven worden. De vlaamse reus is te zwaar en krijgen ze niet makkelijk over het gaas heen, dat is dan ook denk ik de reden dat hij niet is aangevallen. Ik zou iig de bovenkant dichtmaken (met kippengaas), dan weet je zeker dat je cavia's ook veilig zijn tegen roofvogels en dat er geen andere dieren meer in kunnen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat je een prachtig hok en ren hebt! Heel mooi ! Ja

Cavia's zijn echt niet zoveel waard hoor, hooguit een paar 10tjes. Zoveel risoco zouden handelaren niet willen nemen voor zo weinig geld.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:11

zo'n hok is natuurlijk een eitje voor een vos of wat voor ander roofdier dan ook, alleen katten kunnen er al zo in en honden waarschijnlijk ook. als het al eens eerder gebeurt is waarom heb je het hok niet veiliger gemaakt?

meerdere vossen kan misschien ook wel, wezels.... leven die hier? volgens mij alleen hermelijnen? misschien is een roofvogel ook nog wel een optie en nee die kunnen geen vlaam tillen en dat kan een vos ook niet, maar een volwassen cavia en zeker die kleintjes... wel een beetje gek 9 in 1 keer maar het is niet onmogelijk, mensen lijkt me echt heel sterk daar had je echt sporen van moeten vinden...........

zitten ze niet onder de grond in een ingestortte gang? ik zou dat nog even goed checken!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:51

ga er toch echt maar vanuit dat het een roofdier geweest is. en die pluizen ze zeker niet altijd ter plekke uit!!
ik had een voliere met zo'n 13 parkieten, 2 kanaries en 2 valkparkieten.
volgens mijn idee was die echt roofdier-proof. niet dus. s'middags zie ik alles nog zitten en 's avonds was het verdacht stil in de voliere. alles zat potdicht maar bijna alles was ook verdwenen op wat veertjes en bloed na. Boos! Verdrietig
het enige was dat er een gat in de vloer zat van een aantal cm doorsnee. iets heeft dus in 2-3 uur tijd 11 vogels gegrepen en naar buiten gesleurd. incl. een valkparkiet die behoorlijk agressief kon zijn. Knipoog die bunzingachtigen pakken hun prooi en leggen ze als voorraad in hun hol. ze maken gaten in vloeren en gaas of klimmen er desnoods overheen met prooi.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 00:58

Livanna schreef:
Nou een vos komt er niet in ! onze hond heeft het eens geprobeerd maar viel met z'n buik op de rand en daarna nooit meer geprobeerd!

De cavia's kunne er makkelijk uit! ze lopen wel eens over de tene rand die is niet te zien in de foto helaas!

sorrie maar voor een vos is jullie hok een appeltjke eitje
die komt daar zelfs uber gemakkelijk in

maar gezien het feit dat er 9 weg zijn
en niet 1 weg 8 dood
zal het geen vos geweest zijn

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:08

Helaas denk ik ook aan een marterachtige...
Wij hebben hier ooit een ontsnapte fret gehad die 11 kuikentjes in 1 keer meenam, nadat hij eerst de moeder had gedood. Beest zat in het tuinhuis van de buren ontdekten we enkele dagen later, hij was fel verzwakt en nam daarom de makkelijkste prooi.
En geloof me, die kan door jullie draad heen hoor! Het was voor ons ook eerst een raadsel, tot we wisten welk dier dat gedaan had.

Ook wij vonden geen bloed, alleen wat veren... Een dag na de verdwijning van de kuikentjes zag ik hem smorgens weer, we zijn hem nog met een stok van onze haan af gaan jagen (hing al in zijn nek). Eten had hij nog genoeg, maar zoals hier al eerder gezegd, moorden om te moorden, en dan meenemen om een stock aan te leggen. Onze konijnen zaten ernaast, allevier, zelfs het dwergkonijntje, onaangeroerd. Konijnen kunnen een verzwakte marter/fret nog flink verwonden! Cavia's zijn een makkelijkere prooi...

Zoek in ieder geval maar eens alle rustige plekjes af, onder struiken, onder omgekeerde bloempotten oid, en hoor eens in de buurt rond of er nog slachtoffers zijn geweest, dat was bij ons wel het geval!

Succes en sterkte!

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:12

Zelf hou ik t op wat Stef ook zegt. Fretten zijn bijv. konijnenjagers, nu zal die flaming echt te groot geweest zijn. Maar die cavia's liggen denk ik idd opgeslagen in een hol als voer voor de komende dagen. Fretten kunnen zelfs door de tralies van konijnenhokken, zo klein kunnen zich maken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:29

Bovendien laten iig Marters geen bloed achter. Of dat met andere marterachtigen ook zo is weet ik niet.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 01:50

ts; heb je de tuin en omgeving inmiddels al uitegkamd en gezocht naar sporen e.d.?

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 01:58

Ach het blijft een raadsel! we hadden een tijd geleden een waterrat om de tuin!
eet die cavia's?
Stef al die info die ik krijg ga ik mee op onderzoek dus neem heus wel wat van iemand aan hoor!

Bloos en niet te vergeten! er staan zo ongeveer 8 lagen baksteen onder het gaas dan komt dat hek pas! het is behoorlijk hoog ongeveer 1.30m ofzo!
kan een vos 1m 30 springen nee toch?
een mater zou HEEL goed kunnen maar laat die iets van bloed achter?!

En mensen kunne ze wel mee genomen hebben want het komt vaker voor dat mensen cavia's stelen even een aantal dingen gezocht daarover!

bedankt voor het mee denken ik hou mijn topic nog wel even in de gaten Lachen

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 01:59

jwbokt schreef:
ts; heb je de tuin en omgeving inmiddels al uitegkamd en gezocht naar sporen e.d.?

Jaah in de tuin hebben me ouders al gezocht ik ga morgen briefjes door de deuren gooien om te vragen of mensen wat gezien hebben!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 02:02

Een marter laat in principe geen bloed achter, maar die paar druppels kunnen heel goed te verklaren zijn als 1 van de cavia's heel erg heeft tegengesparteld ofzo.

Een paar jaar terug is mijn haan gepakt door een marter. De marter kreeg hem niet door het gaas, en had hem daarom laten liggen. De haan was onthoofd, en lag vast onder het gaas. Maar er was geen drupje bloed te zien

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 02:42

als het al eerder voorgekomen is, dan snap ik niet dat je je dieren nog zo buiten laat zitten, een roofdier kan heel erg makkelijk in jullie dierenhok/ren komen

en ja een vos kan makkelijk 1.30 springen, hoe hoog is 1.30 nou?
en helemaal een hek van gaas, wat denk je, dat een roofdier niet kan klimmen?

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 02:47

_R_G_ schreef:
KiWiKo schreef:
Tuurlijk zijn het vossen geweest, voedsel is schaars nu......... katten hebben thuis voedsel dus die gaan niet zo ver Lachen

een vos lijkt me niet kunnen.
vossen moorden alles uit en nemen uiteindelijk maar één dier mee, dus zou je 8 dode cavia's + dat konijn moeten vinden in de tuin (of waar ze zaten)

Kan wel een vos zijn geweest
heel toevallig deze week nog documentaire gezien.. op animal planet.
vos dood ze allemaal, neemt ze 1 voor 1 mee, en begraaft ze dan in territorium..
Vossen worden altijd uitgemaakt voor onnodige moordenaars, omdat ze alles doden, maar dat komt, omdat de vos ontdekt wordt, als ie zijn prooien aan het ophalen is, wordt ie niet gesnapt, neemt ie het mee, begraaft het voor later Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:14

[LZP] > [BB]

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:53

KiWiKo schreef:
Tuurlijk zijn het vossen geweest, voedsel is schaars nu......... katten hebben thuis voedsel dus die gaan niet zo ver Lachen

Eten of geen eten, katten kunnen prima nog op jacht gaan hoor. Hier een eindje vandaag, groot huis, dikke dure raskatje, maar die zijn wel uit eten geweest bij ons in de tuin. Hele kip, groter dan de kat, een kilometer terug naar huis gesjouwed. En daarna nog eentje proberen te halen, die heeft hij onderweg verloren. En de laatste was in paniek gevlucht, dus die waren we ook kwijt. Klein raskatje, maar groot genoeg om grote kippen mee te sjouwen.

Wel sneu zeg..... 9 cavias gelijk... Zal wel een of ander beest zijn geweest die honger heeft gehad. Wij hebben na ons voorval de ren overal dichtgemaakt (zat eerst geen dak op en maar een meter hoog hek).
Ook zijn we een konijntje kwijtgeraakt, spoorloos verdwenen, hokje stond open. Maar die is waarschijnlijk gejat, hok zat zekerweten dicht en akls ze ontsnappen blijven ze altijd wel in de buurt en moet je poepjes zien, nooit gevonden.

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 12:13

Ik dacht ook meteen aan marterachtigen. Die kunnen volgens mij door de kleinste gaatjes.

Als een handelaar ze mee zou nemen, waarom zou er dan bloed in het hok liggen? Ten eerste kan je makkelijk cavia's vangen zonder bloed, ten tweede heeft zo'n handelaar er niets aan om gewonde cavia's te verkopen. Lijkt mij.

Sterkte in ieder geval, het blijft vervelend.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:01

Ik vind het wel een beetje jammer dat het vorig jaar ook al een keer gebeurd is en er dan niet genoeg maatregelen genomen worden dat het niet weer gebeurt.

Sneu dat je caviaatjes weg zijn, maargoed, als het 1 keer eerder gebeurd is, dan moet je kennelijk iets aan het hok of de toegankelijkheid van je tuin veranderen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:09

Livanna schreef:
Bloos en niet te vergeten! er staan zo ongeveer 8 lagen baksteen onder het gaas dan komt dat hek pas! het is behoorlijk hoog ongeveer 1.30m ofzo!
kan een vos 1m 30 springen nee toch?

nee vos kan geen 1,30 springen , wel klimmen ..
heb ze wel hoger zien klimmen met kip en al

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:12

XoNo schreef:
Ik vind het wel een beetje jammer dat het vorig jaar ook al een keer gebeurd is en er dan niet genoeg maatregelen genomen worden dat het niet weer gebeurt.

Sneu dat je caviaatjes weg zijn, maargoed, als het 1 keer eerder gebeurd is, dan moet je kennelijk iets aan het hok of de toegankelijkheid van je tuin veranderen.

haal je nu niet 2 mensen door elkaar ?