water van konijn bevroren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: water van konijn bevroren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:07

Trouwens nog een redelijk logische tip voor mensen die wél hun konijn gewoon hun flesje/ bakje willen laten houden 's nachts: Pak niet alleen het flesje in, maar ook het hok. Als het in het hok niet vriest, bevriest het flesje/tuitje ook niet. Wat wij doen is van dat knappertjesplastic voor het hok hangen 's nachts, en een deken over het hok. Dan is het binnen in het hok lekker warm voor de konijnen, en bevriest er ook niks. Blijft altijd boven de nul in onze hokken..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:18

Dat werkt wel, ja, Juul Knipoog . Ik heb ons hok ook ingepakt in afdekplastic en er ligt een enorme dikke laag stro in en veel hooi (wat ik elke dag ververs/aanvul). De drinkbak staat op de benedenverdieping met stro er om heen, waardoor het niet per se bevriest. Bij strengere vorst ontstaat er helaas wel wat ijs. Ik zou hem beter op de tweede etage kunnen zetten, ware het niet dat ze die bak dan omver duwen. Dat vind ik ook geen goed plan.

Ze zitten er prima bij, doen het goed zo en we houden ze goed in de gaten......

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:46

Ik geef mijn konijnen inplaats van een flesje een stenen honden voerbak en leg daar een bruissteentje in(die ze ook voor aquaria en vijvers gebruiken)
Door het borrelen bevriest je water niet.
Welzorgen dat ze het plastic slangetje niet kapot kunnen knagen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:49

Hahaha, moet je net die rode Nieuw-Zeelander van mij hebben, die knaagt op alles waar ze nieuwsgierig naar is. Het andere nijntje is wat behoudender, maar onze rode dame, pikt dat slangetje er zo uit, vrees ik. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:02

Ik geef mijn konijn een paar uur per dag een flesje, als hij weer bevriest haal ik hem weer weg.
Gaan ze niet dood van hoor, gewoon een extra stukje groente geven mijn vader gad de konijnen
nooit water, hij fokte ze.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:11

Dat ze een paar uur zonder water zitten hoor je mij niet over mopperen, dan kan wel...

maar nooit water?? datvind ik niet kunnen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:17

Nooit water? Nee, dat vind ik ook niet kunnen....
Vroeger beweerde men wel eens dat nijnen geen water nodig hebben, kan ik me herinneren. Gestoord

Overigens heb ik mijn Nieuw-Zeelander van een fokker. Werd niet echt vrolijk hoe ze er daar bij zaten, eerlijk gezegd..... Verdrietig
Niet dat jouw vader het zo deed, hoor, Chiqa. Dat weet ik niet, daar ben ik niet bij geweest.
Maar deze fokker ging ermee naar allerlei shows. Arme beestje heeft ook zo'n lelijke tatoo in haar oortje.
Had ik liever niet gehad, maar ja, ik was dat hele eind daar naartoe gereden en wilde deze jonge nijn graag een fijn tehuis bieden...
Maar die vreselijk tatoo, echt zonde van zo'n mooi (en lief!!!) konijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:18

Don_Zhivago schreef:

Waarom zou dat volgen sjou niet kunnen?
Konijnen worden hier gemiddeld 10-15 jaar dus zullen we toch wel íets goed doen denk je ook niet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:19

Ja, dat ligt vast aan het niet water drinken..... ROFL
15 jaar is wel heel oud voor een nijn, hoor. Knipoog

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:29

Chiqa schreef:
Don_Zhivago schreef:

Waarom zou dat volgen sjou niet kunnen?
Konijnen worden hier gemiddeld 10-15 jaar dus zullen we toch wel íets goed doen denk je ook niet?

Ik zeg niet dat jullieniks goed doen..
Maar een dier heeft water nodig om zijn voedsel te verteren.. de PH waarde in het lichaam op peil te houden.. de vochtbalans in het lichaam op peil te houden... de temperatuur van het lichaam wordt mede geregeld door het vocht in het lichaam..

Zonder water wordt dit wat moeilijker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:31

Don_Zhivago schreef:
Zonder water wordt dit wat moeilijker...

NIet als je voldoende groenvoer geeft, zit genoeg vocht in. Als dat niet zo zou zijn waren de konijnen hier met bosjes gestorven vrees ik.
Echt mijn pa gaf ze nooit water, kregen ze een waterbuik van zei hij.
Ik volg mijn ouwe pa en zijn familie weer op....Dat is volgens mij heel menselijk.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:35

je moet zelf weten wat je doet, het zijn jou konijnen, maar ik ben het er niet mee eens..

ik werk in de kliniek.. en in de tijd van nu zeggen wij dat alle zoogdieren.. konijnen,paarden, mensen noem maar op.. water nodig hebben...

Jij heb toch ook water nodig?? je heb in principe hetzelfde lijf als je konijn.. alleen is die een herbivoor, en jij een omnivoor..
de darmperistaltiek heeft vocht nodig om het voedsel naar de endeldarm te brengen.. in groenvoer zit natuurlijk ook vocht, en misschien is dit ook wel genoeg..

maar van een waterbuikje heb ik nog nooit gehoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:37

Tja, ik doe dingen juist graag anders als de familie. Haha!
Ik ben niet iemand die alles klakkeloos aanneemt, al doen ze het al 500 jaar zo. Clown

Overigens kan je met groenvoer ook hele ellendige dingen veroorzaken bij konijnen. Die van mij krijgen qua groenvoer alleen gras, wortel en een stukje appel enzo, maar ze leven nu voornamelijk op hooi, stro, konijnenkorrels, maiskolf en bruin brood. En schoon water is altijd aanwezig, in principe. Lachen

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:46

qua groenvoer is het maar net wat ze gewend zijn hoor..
als ze van jongs af aan al veel groenvoer krijgen, zullen ze hier niet snel gevoelig op reageren..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:54

Ze zijn het dus niet gewend, dus ik bouw dat altijd op, maar nu geef ik ze liever wat brood en wortel i.p.v. groene groenten e.d.
Water hebben ze genoeg. Knipoog

Ik heb ooit een nijntje gehad, die echt niet goed reageerde op groenvoer. Van jongsaf aan laten wennen er aan, maar het werkte gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:54

Don_Zhivago schreef:
Jij heb toch ook water nodig??

ja maar toch geen hooi, kijk zulke opmerkingen kan ik dus echt niets mee he.
Nooit een dierenarts aan onze konijnen, ze gingen dood van ouderdom, nooit diaree,
kanker of andere ziektes niets.
Echt we doen het wel goed. En ja...als ik dat al meer dan 60 jaar goed gaat waarom zou ik daar dan dwars tegen ingaan? Kijk wel uit wil dat mijn dieren graag net zo oud worden.

En groenvoer, dat krijgen ze voornamelijk alleen in de zomer, in de winter alleen brokken en hooi
en soms een wortel voor het vocht. Als ze dit lange tijd niet hebben gehad hang ik er een paar uur een flesje aan met alle commentaar van mn pa, ik hoor het hem zeggen.
Gelukkig ziet hij dat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 16:52

Verbaast me dat ze zo oud worden Chiqa. Lachen Een konijn in de natuur haalt zijn vocht uit gras, dus ik kan me zo voorstellen dat een konijn die altijd op gras zit niet echt veel water nodig zal hebben. Maar een konijn die op droog hooi en korrels leeft? Met elke dag voldoende vers groenvoer netaan, maar het lijkt mij niet gezond zonder vocht. Maar jullie konijnen zijn er denk ik ook wel aan gewent. Als ze nooit water krijgen denk ik dat ze zich daar generatie op generatie wel op aanpassen, dat dat erin groeit. Maar zomaar een konijn uit bijv. de dierenwinkel lijkt me toch anders.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:55

Chiqa schreef:
Don_Zhivago schreef:

Nooit een dierenarts aan onze konijnen, ze gingen dood van ouderdom, nooit diaree,
Echt we doen het wel goed. En ja...als ik dat al meer dan 60 jaar goed gaat waarom zou ik daar dan dwars tegen ingaan? Kijk wel uit wil dat mijn dieren graag net zo oud worden.

En groenvoer, dat krijgen ze voornamelijk alleen in de zomer, in de winter alleen brokken en hooi
en soms een wortel voor het vocht. Als ze dit lange tijd niet hebben gehad hang ik er een paar uur een flesje aan met alle commentaar van mn pa, ik hoor het hem zeggen.

dat jij er niks mee kan is jou mening..
een konijn heeft hooi nodig omdat deze planten eters zijn.. die hebben hooi nodig om het te verteren..
jij bent geen planten eter denk ik.. en ik denk dat jij het niet echt smakelijk vind dat droge hooi Knipoog

Maar elke zoogdier.. of he nou wel of geen vlees,groente of wat dan ook eet, heeft vocht nodig..

wat jij doet met je konijnen is jou keus, en ik snap ook best dat je het voorbeeld van je vader overneemt.. daar is niks mis mee..
maar ik spreek alleen mijn mening uit, en mijn ervaring over wat ik in de loop der jaren heb geleerd..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:04

Chiqa schreef:
Don_Zhivago schreef:

Vind het erg vreemd dat jij je konijnen geen water geeft.
Je hond drinkt toch ook water? Of krijgt hij dat ook niet?
Een zoogdier, of het nou een konijn, een mens, een hond, een kat, noem maar op, is, heeft 24/7 water nodig!
Als het beestje dorst heeft, moet hij kunnen drinken!
Zou eerlijk zijn, jouw de hele dag beschuit laten eten, lekker droog, net als hooi en je dan niks te drinken geven.
Probeer dat maar eens uit, kijken of je het dan nog steeds geen probleem vind.
En een water buik? Ja, tuurlijk... logisch!

Vroeger was alles anders, had men minder wijsheid. Sommige dingen waren fout van vroeger en dan is het niet de bedoeling dat die logica voort wordt gezegd.
Dat je konijnen niet dood gaan, wil niet zeggen dat ze het fijn hebben!
Je paard krijgt toch ook water? Krijgt daarnaast toch ook groen/ hooi en bix?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:11

Nikki__ schreef:
Vind het erg vreemd dat jij je konijnen geen water geeft.
Je hond drinkt toch ook water? Of krijgt hij dat ook niet?

Mss even lezen, mijn konijn krijgt zijn water binnen dmv zijn groente die hij krijgt,m
en dat is blijkbaar voldoende anders zouden ze dood gaan denk je ook niet?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:16

Mijn konijnen drinken juist heel graag water. Ook in de zomer als ze veel gras eten. Lachen
Ze zijn gezond en vrolijk en of ze de 15 halen, moeten we nog zien. Ik ga er niet van uit, want zo oud worden konijnen over het algemeen niet. Knipoog
Maar ik hoop wel dat ze oud worden, want ik zou ze niet willen missen. Verdrietig

De gemiddelde leeftijd ligt ergens tussen de 5 en 10 jaar. Ze zullen er best zijn, die ouder worden, maar dat ze ALLEMAAL zo oud worden, hmmm nee, dat gaat er bij niet in, hoor. Haha!

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:18

Ik heb ooit eens gehoord dat het ook helpt als je er zout doorheen doet. Kan dat? Hier hetzelfde probleem namelijk Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:18

Twiggy2008 schreef:
De gemiddelde leeftijd ligt ergens tussen de 5 en 10 jaar. Ze zullen er best zijn, die ouder worden, maar dat ze ALLEMAAL zo oud worden, hmmm nee, dat gaat er bij niet in, hoor.

Waar heb jij ineens last van, is het lastig om te lezen dat onze konijnen ouder worden dan de jouwe?
Die conclusie ga ik haast trekken.
Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:28

Chiqa, ik heb eerlijk gezegd nog geen idee hoe oud mijn konijnen gaan worden, ik heb ze nog geen jaar. Eentje is nu ruim 1 jaar oud en de ander wordt in maart 1 jaar. Knipoog

Ik heb alleen wel het idee dat jij van overdrijven houdt zo nu en dan. Haha!

Mag ik vragen wat voor konijnen het zijn eigenlijk? Ben ik wel benieuwd naar...... Wat voor ras(sen)?

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 01:32

mijn konijnen krijgen ook vaak genoeg appels & wortels, maar ze drinken ook vaak genoeg water..
Dus ik sluit me aan bij de rest, en vind het ook een beetje raar dat je je konijnen geen water geeft. Knipoog