Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Re: Mijn hond heeft een kind gebeten... wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:37

...toch: als het vertrouwen er niet meer is, zou ik het wel weten. Mijn ex had een schat van een herder, die zelf vaak een rondje door het dorp liep. Iedereen (ook kinderen) was gek van die hond. Tot op een dag iemand dacht dat het een zwerfhond was en hem in huis nam. Mijn ex heeft zich rotgezocht naar het beest en na een dag hoorde hij dat de hond waarschijnlijk bij die mensen zat. Hij belde aan en het bleek idd zijn hond te zijn. Het zoontje van het gezin was zo verdrietig dat de hond weer wegging dat hij hem op het tuinpad in tranen om de nek vloog. Reactie van de hond was: het kind vol in het gezicht bijten. Reactie van mijn ex was: meteen naar de DA en de hond af laten maken (ondanks dat de hond in pure paniek van zich af had gebeten). Maar een hond die eenmaal gebeten heeft (of bloed geproefd heeft; zo wordt het ook wel uitgelegd) is nóóit meer te vertrouwen. Ik weet dat je áltijd op je hoede moet zijn met een hond, ook al heeft deze nooit gebeten. Maar een waarschuwende grauw is iets anders dan gericht bijten....

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:40

Netje schreef:
...toch: als het vertrouwen er niet meer is, zou ik het wel weten. Mijn ex had een schat van een herder, die zelf vaak een rondje door het dorp liep. Iedereen (ook kinderen) was gek van die hond. Tot op een dag iemand dacht dat het een zwerfhond was en hem in huis nam. Mijn ex heeft zich rotgezocht naar het beest en na een dag hoorde hij dat de hond waarschijnlijk bij die mensen zat. Hij belde aan en het bleek idd zijn hond te zijn. Het zoontje van het gezin was zo verdrietig dat de hond weer wegging dat hij hem op het tuinpad in tranen om de nek vloog. Reactie van de hond was: het kind vol in het gezicht bijten. Reactie van mijn ex was: meteen naar de DA en de hond af laten maken (ondanks dat de hond in pure paniek van zich af had gebeten). Maar een hond die eenmaal gebeten heeft (of bloed geproefd heeft; zo wordt het ook wel uitgelegd) is nóóit meer te vertrouwen. Ik weet dat je áltijd op je hoede moet zijn met een hond, ook al heeft deze nooit gebeten. Maar een waarschuwende grauw is iets anders dan gericht bijten....

dat bloed proef gedoe is de grootste onzin Clown dan zouden er dagelijks baasjes dood gebeten worden Tong uitsteken

maar als eigenaar behoor je het gedrag van een hond te kennen.. en weten dat een hond van zich af kan bijten als hij zich in het nauw gedreven voelt.. nogmaals: de bek van een hond is 1 vd communicatie middelen van zo'n dier

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:43

Netje schreef:
(of bloed geproefd heeft; zo wordt het ook wel uitgelegd) is nóóit meer te vertrouwen...

Tja, dat is een fabeltje dat is bedacht door de producenten van commercieel hondenvoer.... kliekjes zouden ongezond zijn en van vers vlees (dus bloed) werd je hond vals... en tja, dan koop je natuurlijk hun troep! Slim van ze... toch jammer dat zoveel mensen erin trapten.

Hoe je het ook wendt of keert, ik durf te wedden dat 99 uit 100 incidenten absoluut de schuld zijn van mensen...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:43

Tooske schreef:
Ja precies de eigenaar van de hond dus niet alleen de hond zelf.
Ik zeg niet dat het kind iets fout heeft gedaan vooral de ouders dan maar een kind op die leeftijd heeft wel het besef wat wel en niet mag en zal het dus de volgende keer vast niet nog een keer doen.

Nee, misschien niet, maar nu liep het goed af. Als het kind voor het leven met een verminkt gezicht had gelopen, had je dit dan ook gezegd?

Als jij vindt dat een kind van 3 weet wat het wel en niet mag en dus de consequenties van de eigen daden moet weten, dan zou ik nooit mijn kind bij jou op een dagverblijf willen hebben. Drie jaar: waar hebben we het over. Nooit mag je een kind van die leeftijd verantwoordelijk stellen voor zijn of haar daden !

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:46

[quote="NinxTja, dat is een fabeltje dat is bedacht door de producenten van commercieel hondenvoer.... kliekjes zouden ongezond zijn en van vers vlees (dus bloed) werd je hond vals... en tja, dan koop je natuurlijk hun troep! Slim van ze... toch jammer dat zoveel mensen erin trapten.

[/quote]

Nee zeg: wie is hier nou naïef. Ben echt niet achterlijk hoor ! Ik weet echt wel wat ik een hond wel of niet te eten kan geven. Maar een hond die gebeten heeft, is niet meer te vertrouwen. Punt !

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:47

Ik heb mijn reactie al nader uitgelegd die je dan waarschijnlijk niet gelezen hebt?
Als een ouder zegt dat een kind niet bij de hond mag komen moet een kind dat dus ook niet doen ( daar bedoel ik niet mee dat een kind kan weten dat de hond kan en wil bijten.)
Dus is zeker de ouder mede verantwoordelijk.
Dat vind ik bij een kind van 1-2 jaar anders die snappen soms het "niet doen" of "nee" niet maar een kind van 3 al wel.
Tuurlijk bedoel ik niet dat het kind al schuldig is maar het kind had dus gewoon niet bij de hond moeten komen.
Misschien heeft de hond al gewaarschuwd maar heeft het kind het niet begrepen en snapte het kind het niet dus vind ik niet alleen de hond schuldig.
Laatst bijgewerkt door Tooske op 27-12-08 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:48

Netje schreef:
[quote="NinxTja, dat is een fabeltje dat is bedacht door de producenten van commercieel hondenvoer.... kliekjes zouden ongezond zijn en van vers vlees (dus bloed) werd je hond vals... en tja, dan koop je natuurlijk hun troep! Slim van ze... toch jammer dat zoveel mensen erin trapten.

Nee zeg: wie is hier nou naïef. Ben echt niet achterlijk hoor ! Ik weet echt wel wat ik een hond wel of niet te eten kan geven. Maar een hond die gebeten heeft, is niet meer te vertrouwen. Punt ![/quote]

Oh haha god, en ik maar uitleggen.... dom van me he? Beetje rustig hoor.... blijven lachen, het leven is 1 groot feest.
Het gedeelte waar je 'bloed proeven' noemt is iets waar ik op in ging, als je dat wist had je het vast niet genoemd.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:49

Allereerst: TS wat een vervelende situatie... Ach gut
Ik hoop dat je een goede oplossing vindt.

Als mijn hond een kind (of volwassene) bijt is het afgelopen voor hem....
Zoals al meer gezegd in dit topic vind ik dat een hond mag snauwen (waarschuwen) maar bijten mag (van mij) NOOIT.

Ik zou mijn hond nooit meer vertrouwen en dat heeft hij ook niet verdiend. Wegdoen met het risico dat het weer gebeurt? Nee.
Ik hoop het nooit mee te maken, maar mijn man en ik weten allebei dat hij meteen naar de dierenarts gaat.

Kortgeleden heeft een hond bij mijn ouders in de straat een kind in het gezicht gebeten. Kind zat fout door de hond te laten schrikken, toch hebben de eigenaren besloten het dier te laten inslapen. En ik begrijp die keuze.

Ik zou mijn kind trouwens niet naar een oppas brengen waar een hond verblijft die al eens een kind gebeten heeft.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:55

KiWiKo schreef:
Mirr84 schreef:
@ Kiwiko: Is dat wel eerlijk naar de hond toe dan? Want als hij in alle vrijheid leefde en nooit aangelijnd was etc, heeft hij dan wel echte grenzen gekregen?

oooooooooooo absoluut Haha! Haha! Haha! want hij ging ook mee uit eten, naast was naast......... als ik stilstond, te paard of te voet ging hij naast me zitten als het commando naast was....

nee hoor, het dier was een stadse hond, met een stadse baas, die vrolijk bij de paarden ook zijn ding kon doen Lachen

Pfoeh, Rottweiler... dat is ook niet het makkelijkste type hond om 'bij de les te houden'.
Met zo'n hond ben je je leven lang bezig met opvoeden... ieder gaatje, stukje ruimte of gerede twijfel wordt benut om de baas naar de kroon te steken.
Da's geen kwaaiigheid... maar een karaktertrek...[/quote]

heb zelf rottweilers gehad, 4, nooit een centje pijn, mar je moest niet aan mij zitten,d an had jij een probleem. maar mij van de kroon steken???? een rottweiler gaat voor zijn baas en wil helemaal geen baas zijn, althans dat is mijn ervaring!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:56

Ninx schreef:
garny95 schreef:

dit is een hele foute opmerking, de hond zit fout 100%, eigenlijk de eigenaar want die weet de historie van de hond.
Ik heb drie dochters en altijd honden gehad, ook al werk je op een kinderdagverblijf, hiermee sla je compleet de plank mis.

Kan het niet met je eens zijn Garny95..... honden (en vele andere dieren) en kinderen gaan nu eenmaal niet geweldig samen.
Deze hond en de kinderen moeten voortaan niet meer bij elkaar in 1 ruimte zitten.... probleem opgelost.
Kinderen gillen, rennen, maken rare onverwachte bewegingen, en gaan door met treiteren als een dier allang aangegeven heeft dat het genoeg is.
Goed, u mag noteren dat ik geen grote kindervriend ben.... maar ik houdt wel degelijk van mijn neefjes/ nichtjes... en wanneer die i.d. buurt zijn houdt ik die neefjes en nichtjes strenger 'aan de lijn' dan de hond!

ik heb eens een hond gehad die ook "geknoeid " was, hij was ook bang geworden voor kinderen en ondanks zijn vreselijke lieve uitstraling wilde heel veel kindjes hem aaien, hij heeft nog nooit op en of andere manier iets uitgehaald naar kinderen. Zo hoort het. Je moet ze kunnen vertrouwen ALS je ook met de combi kinderen te maken hebt, verder heb je je hond ook te beschermen tegen knoeiers van kinderen. Erbij blijven dus.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 20:58

kim1207 schreef:
heb zelf rottweilers gehad, 4, nooit een centje pijn, mar je moest niet aan mij zitten,d an had jij een probleem. maar mij van de kroon steken???? een rottweiler gaat voor zijn baas en wil helemaal geen baas zijn, althans dat is mijn ervaring!!

Zo, zal er ook een slome lamzak van Gribaldi rondlopen ergens.... uitzonderingen zijn er altijd. Maar een raskanmerk van de Rottweiler is toch zeker dat hij altijd de grenzen zal blijven verkennen, slimme honden waar je altijd scherp bij zult moeten blijven.

Ik blijf honden + kinderen niet zo'n goed idee vinden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:00

ben ikwel met Ninx eens................het is dat ik hemd die eerste week goed heb gekregen.........anders had het nergens over gegaaan

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:02

je wilt toch niet zeggen dat die hond hemd heette ?

Lys_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:03

tja... ik zou hem gewoon daar laten,
kijk als er duidelijke afspraken zijn gemaakt enzo. en duidelijk is gemaakt dat je niet bij de hond mag komen
en het lijkt mij niet dat een hond zomaar in het oor van een kind gaat bijten dan zou die wel een been hebben genomen ofzo...
ik denk dat je gewoon moet kijken wat het best bij je gevoel past klinkt raar...
voel jij je schuldig of rot als die er weer heen gaat...
zal ik het niet doen...
anders gewoon heen laten gaan en dat kind heeft er heus wel van geleerd hoor! waarschijnlijk loog ze erover wat er gebeurde en zal het niet gauw nog een keer gebeuren... + je zij dat ze goed in de gaten worden gehouden
suc6 me t je keuze

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:06

garny95 schreef:
je wilt toch niet zeggen dat die hond hemd heette ?

Huilen van het lachen En dan ook nog zonder hoofdletter ROFL

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:13

Lys_ schreef:
tja... ik zou hem gewoon daar laten,
kijk als er duidelijke afspraken zijn gemaakt enzo. en duidelijk is gemaakt dat je niet bij de hond mag komen
en het lijkt mij niet dat een hond zomaar in het oor van een kind gaat bijten dan zou die wel een been hebben genomen ofzo...
ik denk dat je gewoon moet kijken wat het best bij je gevoel past klinkt raar...
voel jij je schuldig of rot als die er weer heen gaat...
zal ik het niet doen...
anders gewoon heen laten gaan en dat kind heeft er heus wel van geleerd hoor! waarschijnlijk loog ze erover wat er gebeurde en zal het niet gauw nog een keer gebeuren... + je zij dat ze goed in de gaten worden gehouden
suc6 me t je keuze

Ik denk niet dat de hond heeft 'gemikt' toen hij ging bijten, hij reageerde vast impulsief en hapte van zich af. Oplossing bench en andere kamer blijft een goed alternatief denk ik. En dan de deurklink omhoog zodat avontuurlijke peuters er niet kunnen komen. Want het blijft een feit: op kinderen en dieren kun je nooit 100% vertrouwen. En ook al let je nog zo goed op, het kan altijd misgaan. En volgens mij ligt dat dan niet aan kind of dier, maar aan de volwassenen. edit: en die kunnen helaas ook niet altijd alles voorzien, dat heet leven denk ik.
Ik vind het overigens wel erg belangrijk dat kinderen leren met respect om te gaan met dieren (zei de moeder van het kind dat de poes toedekt onder dekentjes in de poppenwagen Tong uitsteken en dat gaat ook wel eens mis...)
Laatst bijgewerkt door Alet74 op 27-12-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:13

Tooske schreef:
Sorry ik werk op een kinderdagverblijf maar een kind van 3 weet al heel goed wat wel en niet mag en als dat kind gewaarschuwd is om niet bij de hond te komen dan is dat ook een beetje haar schuld.
Om alleen de hond de schuld te geven vind ik overtrokken.

Laten we zeggen dat ik blij ben dat jij niet voor mijn kinderen hoeft te zorgen dan, sorry... maar je kunt een kind van 3 hier echt de schuld niet van geven!! Wat er niet mag, tot op zekere hoogte weten peuters dat. Aan de andere kant kunnen ze de consequenties van wat ze doen helemaal niet overzien - en een kind 'dat gewoon moet luisteren' - dat bestaat niet. Een kind zoekt zijn/haar grenzen op.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:15

Is het niet zo dat peuters afspraken alleen onthouden in een ruimte met de personen waarmee ze de afspraak gemaakt hebben? Dus als jij weg bent, de afspraak ook niet meer geldt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:17

Sterker - op het moment dat ze jou even niet meer zien, zijn ze heel die afspraak vergeten.

Edit: Kind heeft ervan geleerd? Ja, kind is waarschijnlijk de komende 80 jaar panisch voor honden... En liegen? Een kind van 3 heeft nog te weinig geweten om te beseffen dat het iets fout heeft gedaan, en dus geen reden om te liegen over wat er gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-12-08 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:18

bweeeeeh als ik kinderen heb en ze luisteren niet, gaan ze gewoon in de bench Huilen van het lachen

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:21

creool schreef:
@Sientje: ik heb vanmiddag nog even met mijn moeder gesproken. Vanaf 5 januari hoeft ze pas weer heen, dus ik heb nog even tijd. Wat ik in tussen tijd ga proberen is mijn hond te leren in de bench te zijn. Ik hoop dat ze dat als een 'fijn' plekje gaat ervaren zodat als de jongste kinderen bij mijn moeder zijn, ze daar kan gaan slapen en daardoor ook geen schade kan aanrichten.

Dit lijkt me een goed oplossing. En zoals al gezegd is, in een andere ruimte. Als de ruimte is 'afgesloten' (hoeft niet op slot, maar niet open te maken door kind of hond), dan zou de hond eventueel de vrijheid kunnen hebben om rond te lopen in de ruimte waar dan ook zijn bench is.
Kinderen en dieren gaan niet altijd even goed samen. De echte goedzakken die alles met zich laten doen lopen niet zo heel veel rond. Ik ben opgegroeid met katten en tja, die hebben een staart. Ik heb ook heel snel geleerd dat je daar niet aan mag trekken. Normaal zou een dier nooit zonder enige signalen agressief reageren. Als je die signalen niet ziet of niet kan zien, dan ben je voor het dier gewoon te ver gegaan. Als een dier zonder deze signalen ineens aanvalt, dan zou het voor mij een reden zijn om het af te laten maken, eerder niet. Hierbij laat ik slapende dieren even buiten beschouwing, want schrikreacties zijn eigenlijk een ander verhaal vind ik omdat het dier niet de kans heeft gekregen om aan te geven dat hij het niet prettig vind wat er gebeurt.

Ik ben als kind in mijn gezicht gebeten door de hazewindhond van mijn tante. Ik was gek op dat beest (op alle dieren eigenlijk) en toen we weer eens op bezoek gingen sprong ik uit enthousiasme op de bank waar de hond lag te slapen. Hond schrok zich rot en beet. De hond is (gelukkig!) niet afgemaakt. Niemand nam het het dier kwalijk en heeft daarna ook nooit meer gebeten.
Ik ben het ook volledig met LimaMambo eens. Als een hond uit pure agressie bijt, kan ik begrijpen dat een dier moet worden afgemaakt. Ik weet niet hoe het kind is opgevoed met dieren, maar ik zou de hond in dit geval zeker niet meteen de schuld geven.

Moet nu ineens denken aan wat een klasgenoot eens tegen me zei. Hij had het over een hondje die was afgemaakt omdat het een kind had gebeten. Op zich te begrijpen, tot erachteraan kwam dat het kind een nietje in het oor van de hond had geniet. Kind (weet de leeftijd niet) kan misschien niet weten dat dat pijn kan doen, maar de reactie van de hond vind ik ook begrijpelijk.
Ik ben van mening dat je moet kijken naar de oorzaak van een incident, voordat je kan oordelen wie fout was.

LimaMambo schreef:
bweeeeeh als ik kinderen heb en ze luisteren niet, gaan ze gewoon in de bench Huilen van het lachen

ROFL

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 21:23

'on the naughty spot' haha!
En precies Blue_eyes, peuters liegen niet, hebben nog niet zoveel waarheidsbesef (en wij helpen lekker mee met Sinterklaas Lachen )

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:39

Ik hoop dat de hond niet hele dagen in een bench zal moeten... sorry maar de combi "moeder past op hond die niet echt met kinderen kan" + "zelfde moeder past op kinderen" vind ik al ergens niet zo kloppend.

WAAROM moet je hond naar een oppas? Als je haar bij je moeder dan toch apart in een bench gaat zetten, kun je haar dat net zo goed thuis aandoen denk ik.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 22:51

ik snap niet wat er moeilijk is aan de oplossing!
de hond is niet vertrouwd met kinderen!dus breng je de hond niet naar een oppas met kinderen!
de hond is jou vrantwoording,dus je neemt de hond niet mee naar adressen met kinderen,simpel zat!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 23:12

Netje schreef:
...Het zoontje van het gezin was zo verdrietig dat de hond weer wegging dat hij hem op het tuinpad in tranen om de nek vloog. Reactie van de hond was: het kind vol in het gezicht bijten. Reactie van mijn ex was: meteen naar de DA en de hond af laten maken (ondanks dat de hond in pure paniek van zich af had gebeten). Maar een hond die eenmaal gebeten heeft (of bloed geproefd heeft; zo wordt het ook wel uitgelegd) is nóóit meer te vertrouwen.

Sorry, maar dit vind ik persoonlijk echt gigantische onzin Clown. De reactie die de hond heeft laten zien, is een volkomen normale reactie. Een hond is en blijft een hond, met natuurlijke reacties. Als je om zo een reactie je hond laat inslapen, dan kan je in mijn ogen beter een teddybeer kopen in plaats van een levend dier. Een hond is nooit, maar dan ook nooit voor de volle 100% te vertrouwen, dierlijke instincten blijven er nu eenmaal inzitten.

Maar ik zeg het.. Onze border heeft in een soortgelijke situatie ook gebeten, maar hebben we (gelukkig) niet laten afmaken. Wij laten hem nog steeds even veel bij kleine kinderen, die ermee ravotten en spelen tot ze er allebei bij neervallen. In normale situaties zal hij zeker niet bijten, dus waarom hem niet vertrouwen? Omdat hij "bloed geproefd heeft"? Geloof je echt dat een hond, omdat hij één keer uit schrikreactie gebeten heeft, daarom meer gaat willen bijten 'omdat ze de smaak te pakken hebben'?

Komaan zeg Haha!

Trouwens, aan al de mensen die hier steeds weer het 'hondentrauma' voor de rest van het leven van het kind aanhalen... Het kind, van een jaar of zes, dat gebeten werd door onze hond, is meteen nadat ze verzorgt was, door haar mama terug naar onze hond gebracht. We hebben haar uitlegt waarom de hond gebeten had (met hand en tand en heel beeldig en levendig natuurlijk...), en wat ze in de toekomst dan beter kan doen als ze naar een hond toegaat. Hond was weer poeslief en het kind komt nog altijd mee naar de hondenwedstrijden, zonder ook maar een tikkeltje van angst. Kind heeft wél geleerd hoe ze een hond moet benaderen, héél belangrijke les... Want nog steeds heel veel volwassenen weten dat zelfs niet (vreemde hond volle aandacht gaan geven terwijl hond met zijn staart tussen zijn benen staat, vreemde hond meteen heel slim boven op zijn bol gaan aaien en hem eens goed rond zijn hals nemen, hond langst achteren benaderen en zonder verwittigen hem aaien, vreemde hond meteen pal in de ogen kijken bij eerste begroeting,.... allemaal oke bij een onderdanige en rustige hond, maar een dominant type hond of een bange hond dat van een vreemd iemand zo een begroeting krijgt kan wel eens wat tanden laten zien, en dan schrikken ze ervan dat de hond 'vals' of 'agressief' is).
Maargoed, om maar aan te tonen dat een hondenbeet niet altijd gepaard hoeft te gaan met een trauma. Het is maar hoe je met die hondenbeet omgaat, dat het 'trauma' bepaald.