sunny_l0ve schreef:Chiqa schreef:Waarom laat je een hond loslopen als je hem niet onder Appél heb staan Sunny_Love, je kan echt niet van jou probleem een anders probleem maken hoor, jij zit fout als er wat gebeurt.
Als jou hond mijn hond aan zou vallen zou ik hem net als Jolanda een rotschop geven, als jij hem niet odner controle heb ga ik niet die verantwoordign overnemen kom zeg.
Vast die hond of ga een cursusu volgen.
Sorry, maar dit wil niet zeggen dat ik hem helemaal niet onder appel heb. Ik heb hem wel onder appel, maar deze ene keer reageerde ik te laat omdat ik het niet in de gaten had..
Dan heb je je hond gewoon niet onder appèl. Het is JOUW taak als eigenaar om dingen op tijd te zien, en erop te anticiperen. Je hond mag geen kans krijgen aan te vallen. Heel simpel.
Het is geen schande om je hond niet onder appèl te hebben, het is wél stom (imo) als je het niet toegeeft, want dan kun je er ook niets aan doen.
sunny_l0ve schreef:Dat gebeurt zelfs de beste hondentrainer wel eens.
Dat is niet helemaal waar. Een goede trainer/opvoeder is in de eerste plaats zélf getraind om alles te zien wat een probleem op kan leveren. Bovendien hoor je het gedrag zélf ook aan te pakken, en niet alleen het conflict te vermijden. Dus die vlieger gaat weer niet op, helaas.
sunny_l0ve schreef:En ik leg mijn probleem niet bij iemand anders neer en ik weet heel goed dat als mijn hond DAADWERKELIJK iets bij die andere hond had gedaan, dat ik verantwoordelijk was. En dan ben ik ook echt wel bereid alle kosten te betalen. En jammer genoeg zit het er voor mijn hond niet in om een cursus te volgen, aangezien dat alleen maar averechts werkt in plaats van te helpen bij mijn hond.
Je verantwoordelijkheid nemen, is in de eerste plaats toegeven dat er dingen niet goed zijn. Vervolgens ga je eerst kijken wat je zélf verkeerd doet, omdat, wanneer jij je eigen gedrag niet doorziet, je nooit kunt inzien wat voor effect je gedrag heeft op de hond. Je wordt dus van onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam.
Vervolgens pak je dat aan, waardoor je dan bewust bekwaam wordt. De vologende stap is belachelijk veel ervaring opdoen, en heel veel feedback en kritiek leren incasseren, en onbewust bekwaam worden.
Je ziet, dat je verantwoordelijkheid nemen vrij wat meer inhoudt dan de rekening betalen 
Je verantwoordelijkheid niet nemen, is ontkennen dat je je hond niet onder appèl hebt, en smoesjes verzinnen waarom je niet aan een cursus mee hoeft te doen. Je moet gewoon beter zoeken, er is heus een cursus die wel bij je hond past. Maar wat er moet veranderen, is jouw basishouding, die is niet goed. Je moet echt leren kritischer naar jezelf te worden en de "jamaars" achterwege te laten 
Overigens ben ik niet van mening dat je hond vals is.
Ik denk wel dat die beroerd opgevoed is. Er is vrij veel aan te doen, gelukkig voor jou.......
Ik heb mijn eigen hond, die hetzelfde gedrag vertoonde, en nog wel een paar graadjes erger was als de jouwe (door de vorige eigenaar verknald, ik haalde hem uit het asiel), weer in het gareel gekregen...... die SPEELT nu met andere honden.
Dus kom me niet aan met dat het niet kan, dat is bullshit. Het kan heel goed, maar vraagt wel motivatie en toewijding. Er ligt een mooie taak voor je!