Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Re: Mag een ander jou hond commanderen? (in jou bijzijn!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:39

niemand! buitenom het gezin moet mijn honden commanderen!
als er iets is waar ik een hekel aan heb.... Boos!

wij hebben al een aantal niet meer te plaatsen honden in huis gehad vanuit het asiel,honden met een verleden dus.
zo hebben we een zeer dominante sint bernard gehad en momenteel o.a. een zeer angstige [geweest] villa.
het heeft erg veel tijd werk en geduld gekost om daar een beetje hond van te maken,no way dat een ander zich daar in mengt.

ik las ook iets over aangevallen worden door een andere hond?
kijk dan grijp ik in,en dat mag/moet ook.
maar in het nomale hou ik er niet van,ik doe het ok niet bij een ander. Knipoog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 00:54

Ligt aan de situatie vind ik. Onze staleigenaren hebben een jonge hond. En die vind niks leuker dan enthousiast tegen je opspringen. Dat mag ze niet van de eigenaren, maar ze loopt los op stal en als ze tegen mij opspringt met d'r modderpoten dan geef ik toch echt wel (hun) commado "laag". Is er voor mij verder geen reden om te commanderen dan doe ik dat ook niet maar in zo'n geval dus wel.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 13:58

GamblersCup schreef:
sunny_l0ve schreef:
Ik had het laatst nog. Ik kwam een vrouw tegen die ik vaker tegenkom, en die heeft 2 labradors. Ik vind die vrouw heel aardig hoor, maar ik denk nu wel anders over haar. Mijn hond vindt haar honden namelijk niet zo aardig, en hij is al niet echt makkelijk met andere honden.... en hij viel ze dus gewoon aan zonder reden. Nou geef ik hem natuurlijk op zijn kop daarvoor, maar voordat ik iets kon doen, begon ze toch tegen mijn hond te schreeuwen! Nou is mijn hond ook nog eens als pup mishandeld, dus is het nog erger als iemand tegen hem gaat schreeuwen. Dus ik mijn hond bij me geroepen. Ik heb er op het moment niks van gezegd, omdat ik gewoon zo verbaasd was. Maar ik vind dat dus ABSOLUUT niet kunnen. Vooral niet bij een hond die je niet kent, want voor hetzelfde geld, is die ook mishandeld ofzo, zoals mijn hond, en dan wordt hij daar nog banger van. Dus ik zou me er gewoon niet mee bemoeien, hoe moeilijk het ook is als iemand zijn hond NIET opvoedt.

En zo is de hond van een collega laatst flink gebeten en is geopereerd. Heeft wekenlang geduurd, dure medische behandelingen en een hond van slag. (haar hond liep zelfs aangelijnd, de ander viel hem aan)
Sorry, maar op zo'n moment had ik niet zoals die vrouw in jouw verhaal gaan staan roepen, maar had ie een gratis vliegles gehad. "nog voordat ik iets kon doen..." daar ben jij dus al te laat. Nee hoor, dan ga ik ook geen rekening houden met dat een hond misschien wel eens mishandeld kon zijn.
Trouwens, als jij weet dat jouw hond aan kan vallen, waarom liep ie dan los?

Oke, even om verwarringen te voorkomen. Ik had op dat moment net te laat gezien dat die honden er aan kwamen, en als mijn hond eenmaal iets in zijn hoofd heeft, reageert hij ook heel snel. Als hij een andere hond aanvalt, is het niet zozeer echt grijpen, maar meer een hoop gegrom en gesnauw. Hij heeft nog nooit doorgebeten en zal hij ook nooit doen. Ik riep mijn hond terug, maar zoals ik al zei, was het idd net te laat. Die vrouw weet ook hoe mijn hond is, en natuurlijk is het van hem niet juist dat hij die honden gaat grijpen, dat mag hij van mij ook niet. Normaal lijn ik hem altijd aan als ik een andere hond tegenkom, maar dit was dus geheel onverwachts.
Ik was dat zij begon te schreeuwen net bij mijn hond, mja, toen racete hij dus weer weg door dat geschreeuw. Ik vind het gewoon niet kunnen dat je gaat schreeuwen nog voordat die hond daadwerkelijk iets bij de ander heeft gedaan. Zoiezo is dat het slechtste wat je kunt doen bij een "gevecht" aangezien de spanning bij de honden ook alleen maar erger wordt. En ik ben het geheel met jullie eens dat ze hem een knal had mogen verkopen als hij die hond gegrepen had, dat had ik zelf ook gedaan, maar niet zo hysterisch gaan lopen doen.... Ik hoop dat het zo duidelijker is voor jullie.
Oh, en over het gedoe, dat ik mijn hond los laat terwijl hij sommige honden niet aardig vind, ja dat is mijn eigen verantwoordelijkheid en ik weet ondertussen heel goed welke honden hij wel en niet aardig vindt. Mja, mensen die andere mensen niet aardig vinden hou je ook niet aan de riem.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:07

pfoe ik ben blij dat jij niet bij mij in de buurt woont. Mijn hond kan ook niet opschieten met andere honden en ja ze loopt los maar mijn hond luisterd onder ALLE omstandigheden en zal nooit zelfstandig handelen door naar andere honden toe te rennen in een fractie van een seconde. Als jiij niet je hond goed onder appèl hebt vind ik niet dat je hond los mag lopen ongeacht of hij nou andere honden leuk vind of niet. Je kan nooit ogen in je achterhoofd hebben en andere honden altijd aan zien komen daar kunnen de grootste ongelukken van komen...

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:09

Jolanda_ schreef:
pfoe ik ben blij dat jij niet bij mij in de buurt woont. Mijn hond kan ook niet opschieten met andere honden en ja ze loopt los maar mijn hond luisterd onder ALLE omstandigheden en zal nooit zelfstandig handelen door naar andere honden toe te rennen in een fractie van een seconde. Als jiij niet je hond goed onder appèl hebt vind ik niet dat je hond los mag lopen ongeacht of hij nou andere honden leuk vind of niet. Je kan nooit ogen in je achterhoofd hebben en andere honden altijd aan zien komen daar kunnen de grootste ongelukken van komen...

Zoals ik al heb gezegd, weet ik dat heel goed. En hij snauwt eigenlijk alleen, hij zal NOOIT doorbijten. En eigenlijk doet hij het alleen als honden hem ook opzoeken.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:18

sunny_l0ve schreef:
Oke, even om verwarringen te voorkomen. Ik had op dat moment net te laat gezien dat die honden er aan kwamen, en als mijn hond eenmaal iets in zijn hoofd heeft, reageert hij ook heel snel.

Dus heb je je hond niet onder appèl en dus hoort je hond niet los te lopen. Je zei zelf dat je hond in een keer wegrende. Als jou hond ooit de verkeerde hond aanvalt en je krijgt een aanklacht aan je broek wordt je ook niet vrolijker... verder zeg je ook

sunny_l0ve schreef:
Die vrouw weet ook hoe mijn hond is.

zeg je eigenlijk dat je de verantwoordelijkheid overdraagt aan een ander. Die vrouw moet maar rekening houden met hoe jou hond is.
Zij weet hoe je hond is en eerlijk ik zou hem dan een ongelovelijke rotschop verkopen als hij op mijn hond afgerend komt want mijn eigen hond laten beschadigen door een iemand zijn hond niet onder controle heeft nooit en te nimmer...
Maar niet iedereen handeld op deze manier er zijn genoeg mensend ie dan niet logisch nadneken en gaan schreeuwen. Als het je hond dan nog meer opjut moet hij helemaal niet loslopen...

Maar goed dit wordt een discussie zonder eind. Mijn standpunt is duidelijk....

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:21

Jolanda_ schreef:
sunny_l0ve schreef:
Oke, even om verwarringen te voorkomen. Ik had op dat moment net te laat gezien dat die honden er aan kwamen, en als mijn hond eenmaal iets in zijn hoofd heeft, reageert hij ook heel snel.

Dus heb je je hond niet onder appèl en dus hoort je hond niet los te lopen. Je zei zelf dat je hond in een keer wegrende. Als jou hond ooit de verkeerde hond aanvalt en je krijgt een aanklacht aan je broek wordt je ook niet vrolijker... verder zeg je ook

sunny_l0ve schreef:
Die vrouw weet ook hoe mijn hond is.

zeg je eigenlijk dat je de verantwoordelijkheid overdraagt aan een ander. Die vrouw moet maar rekening houden met hoe jou hond is.
Zij weet hoe je hond is en eerlijk ik zou hem dan een ongelovelijke rotschop verkopen als hij op mijn hond afgerend komt want mijn eigen hond laten beschadigen door een iemand zijn hond niet onder controle heeft nooit en te nimmer...
Maar niet iedereen handeld op deze manier er zijn genoeg mensend ie dan niet logisch nadneken en gaan schreeuwen. Als het je hond dan nog meer opjut moet hij helemaal niet loslopen...

Maar goed dit wordt een discussie zonder eind. Mijn standpunt is duidelijk....

Ja, ik denk dat iedereen er anders over denkt uiteindelijk en ieder zijn eigen manieren heeft. En ik denk dat dat ook maar goed is ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:32

Waarom laat je een hond loslopen als je hem niet onder Appél heb staan Sunny_Love, je kan echt niet van jou probleem een anders probleem maken hoor, jij zit fout als er wat gebeurt.
Als jou hond mijn hond aan zou vallen zou ik hem net als Jolanda een rotschop geven, als jij hem niet odner controle heb ga ik niet die verantwoordign overnemen kom zeg.
Vast die hond of ga een cursus volgen of schakel een gedragsdescundige in al sje hem dan toch los wil laten.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:36

Chiqa schreef:
Waarom laat je een hond loslopen als je hem niet onder Appél heb staan Sunny_Love, je kan echt niet van jou probleem een anders probleem maken hoor, jij zit fout als er wat gebeurt.
Als jou hond mijn hond aan zou vallen zou ik hem net als Jolanda een rotschop geven, als jij hem niet odner controle heb ga ik niet die verantwoordign overnemen kom zeg.
Vast die hond of ga een cursusu volgen.

Sorry, maar dit wil niet zeggen dat ik hem helemaal niet onder appel heb. Ik heb hem wel onder appel, maar deze ene keer reageerde ik te laat omdat ik het niet in de gaten had. Dat gebeurt zelfs de beste hondentrainer wel eens. En ik leg mijn probleem niet bij iemand anders neer en ik weet heel goed dat als mijn hond DAADWERKELIJK iets bij die andere hond had gedaan, dat ik verantwoordelijk was. En dan ben ik ook echt wel bereid alle kosten te betalen. En jammer genoeg zit het er voor mijn hond niet in om een cursus te volgen, aangezien dat alleen maar averechts werkt in plaats van te helpen bij mijn hond.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:40

Mijn hond staat wanneer ik met hem buiten ben onder mijn appèl. Ookal wil iemand anders hem zou willen commanderen, dat lukt toch niet Clown Dan krijg ik een blik van: Baasje ik snap het niet Huilen van het lachen Ik gebruik wel de 'normale' commando's, maar op wij oefenen tijdens het trainen ook dat de hond niet vatbaar is voor andermans commando.
En inderdaad, als een vreemde hond mijn hond aanvalt kan die inderdaad een schop of mep met de riem verwachten. Maar als mijn hond zoiets flikt daar in tegen ook.

Vind het een moeilijke discussie, want die hond kan er in principe ook weinig aan doen dat hij niet voldoende geleidt wordt door het baasje.. Hij/zij is de leider van de hond, en wanneer jij boven je hond zal staan zal zoiets bijna niet voorkomen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:44

sunny_l0ve schreef:
Sorry, maar dit wil niet zeggen dat ik hem helemaal niet onder appel heb. Ik heb hem wel onder appel, maar deze ene keer reageerde ik te laat omdat ik het niet in de gaten had.

Dus dan moeten we jou hond maar even zn gang laten gaan omdat jij niet op cursus wil gaan (Wat een enorm excuus zeg) en jij hem dus niet onder controle heb en jij niet wil hebben dat een ander jou hond commandeerd?
O dan heb je bij de meeste mensen toch echt wel een hele hoop pech, als jij het niet doet, dan doet een ander het wel voor je. Ik laat mij niet aanvallen door een onopgevoede hond straks een pup met een trauma, mag j enog van geluk spreken dat deze mensen niet naar de politie toestappen.
En de schade vergoeden, liever niet! Knipoog Ik voorkom dit liever, hop die hond aan de lijn en contact opzoeken met mensen die wél verstand hebben van honden.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:48

Chiqa schreef:
sunny_l0ve schreef:
Sorry, maar dit wil niet zeggen dat ik hem helemaal niet onder appel heb. Ik heb hem wel onder appel, maar deze ene keer reageerde ik te laat omdat ik het niet in de gaten had.

Dus dan moeten we jou hond maar even zn gang laten gaan omdat jij niet op cursus wil gaan (Wat een enorm excuus zeg) en jij hem dus niet onder controle heb en jij niet wil hebben dat een ander jou hond commandeerd?
O dan heb je bij de meeste mensen toch echt wel een hele hoop pech, als jij het niet doet, dan doet een ander het wel voor je. Ik laat mij niet aanvallen door een onopgevoede hond straks een pup met een trauma, mag j enog van geluk spreken dat deze mensen niet naar de politie toestappen.
En de schade vergoeden, liever niet! Knipoog Ik voorkom dit liever, hop die hond aan de lijn en contact opzoeken met mensen die wél verstand hebben van honden.

Sorry, maar ik heb nog bijna GEEN problemen gehad buiten met mijn hond. En waarom oordeel je als je nog geeneens weet waarom ik niet met die hond op cursus ga? Ik zou wel willen, maar het GAAT nou eenmaal NIET. Ook dus geen laf excuus. en ik heb hem genoeg onder controle anders zou ik hem echt niet loslaten. En als je goed kan lezen, dan zie je dus ook dat ik wel gehandeld heb. Ik denk dat jullie allemaal hier op Bokt de situatie een beetje overschatten en een beetje te kleinzerig erover denken.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:52

nou mensen, ik stop even met reageren nu, want ik ga lekker even met mijn honden in het bos wandelen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:55

Vreemden hoeven mijn honden niet te commanderen, ik denk dat ze waarschijnlijk ook niet luisteren. Mijn ouders wonen bij ons onder één dak (niet in dezelfde woning) en die zien de honden heel erg veel, dus ja, die doen eigenlijk net zo met de honden als wij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:57

Sunnylove, dat jouw hond geen schade gemaakt heeft tnt, betekent niet dat het ook niet zal gaan gebeuren, zeker niet als jij niet op tijd ingrijpt....
Er zijn maar een paar mensen die mijn honden mogen commanderen/corrigeren.
Ik kan dat nl heel best zelf en laat mijn honden niet aan de eerste de beste jan-met-de-pet over Haha!

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:59

Wanneer mijn hond met mij loopt, en mijn zus dingen gaat roepen, nee daar irriteer ik me mateloos aan!

Als ik wandel, en mn hond loopt naast me, en ik zeg toe maar, mag tie vooruit.. als ik zeg zachtjes, gaat hij langzaam vooruit (komt omdat hij altijd als een razende naar de bal toe rende die dan bijv bij een stoep lag, dan botstie nog wel eens over de stenen heen.. vandaar zachtjes doen haha)
als ik zeg zitten, moet ie zitten, bij elk stoepje etc. mn zus laat m soms zo lopen.

Ik vind het belangrijk dat mijn hond alles doet wat ik zeg. Niet omdat ik zozeer zo zelf ben, maar wanneer mijn hond dan losloopt, achter een vogel aan gaat en over de weg wil. Moet hij komen als ik hem roep. Kan het niet hebben dat hij onder een auto is gekomen omdat ik niet consequent genoeg ben geweest.

Dus nee. Mijn hond luistert alleen naar mij. als ik er niet ben is het een ander verhaal. Jij weet waar jouw hond op reageerd en niet een ander. Klaar.
Ik heb serieus gehad, dat ik dan een week op mn kamers was geweest, int weekend terug kwam.. en mijn hond helemaal niet meer luisterde. Dan was het op vrijdag een hoop gescheld geschreeuw en aanpakken, en hondje lief luisterde weer prima.. totdat ik weer weg was..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:06

in principe hoeft een ander jouw hond natuurlijk niet te commanderen.
Echter indien een aanwezige eigenaar het nalaat zijn hond een commando te geven indien het nodig is vind ik het niet meer dan normaal dat een ander de betreffende hond het commando geeft.

Als een hond tegen iemand opspringt die daar niet van gedient is lijkt het mij logisch dat die persoon de hond het commando geeft en niet een eigenaar. Daarbij als een eigenaar weet dat een hond tegen iemand opspringt moet een eigenaar al voordat de hond dit doet de hond al tegenhouden met een commando en indien de hond op zo'n moment niet luistert (of wil luisteren) maatregelen nemen zodat dit niet kan gebeuren.
En zo ook met andere voorvallen natuurlijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:10

sunny_l0ve schreef:
Jolanda_ schreef:

Zoals ik al heb gezegd, weet ik dat heel goed. En hij snauwt eigenlijk alleen, hij zal NOOIT doorbijten. En eigenlijk doet hij het alleen als honden hem ook opzoeken.

Je verandert je verhaal wel steeds een beetje he? Je zei eerder dat jouw hond andere honden niet aardig vindt en dat hij deze hond zonder enige aanleiding aanviel....dat is dus geen snauwen en ook niet alleen maar als ze hém opzoeken....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:11

sunny_l0ve schreef:
Sorry, maar ik heb nog bijna GEEN problemen gehad buiten met mijn hond. En waarom oordeel je als je nog geeneens weet waarom ik niet met die hond op cursus ga? Ik zou wel willen, maar het GAAT nou eenmaal NIET. Ook dus geen laf excuus. en ik heb hem genoeg onder controle anders zou ik hem echt niet loslaten. En als je goed kan lezen, dan zie je dus ook dat ik wel gehandeld heb. Ik denk dat jullie allemaal hier op Bokt de situatie een beetje overschatten en een beetje te kleinzerig erover denken.

Je heb wél problemen zo te zien, overduidelijk zelfs. Wat vervelend nu dat de wet veranderd is en er niet meer naar het uietrlijk van de hond wordt gekeken, althans vervelend voor jou niet voor mij Lachen
Nu wordt er gekeken naar het baasje, en de cursussen die je hond onder controle heeft.
Ik hoop voor je dat je hier nooit voor komt te staan want dan raak je je hond toch echt kwijt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 15:13

Ach.. als anderen mijn hond willen commanderen moeten ze dan doen... hij luisterd toch niet naar anderen Knipoog

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:26

Ik heb er geen problemen mee, maar ik wens ze heel veel succes! Hij luistert toch niet naar vreemden. Clown

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 17:47

bij mijn hond moet iemand buiten onze/zijn roedel het ook niet proberen
als eerste ga je mij als baas zijnde van de hond niet ondermijnen en ten tweede heb je als mijn hond geen overlast veroorzaakt niks tegen mijn hond te zeggen/commanderen
dan kun je mij vragen : mag ik wat zeggen en wat moet ik dan zeggen en geef ik aan wat kan en niet
mijn hond is prima op mij gericht en dat wil ik graag zo houden
en daarbij zorg ik dat er geen situaties zijn waarin het nodig is dat een ander mijn hond commandeerd
mocht dit onverhoed ooit gebeuren en mijn hond misdraagd zich (als in aanvallen) dan sta je vrij om de hond een mep schop of commando te geven
klinkt hard ik weet het maar ik ben er vrij zeker van dat dit nooit gebeurd , gebeurd dit wil dan ligt alle verantwoordelijkheid bij mij en geef mij dan ook maar een schop erachter aan
hetzelfde doe ik andersom (dus ook bij baasje van de hond) mocht mijn hond worden aangevallen als ik hem aangelijnd heb

op verjaardags feestjes verzoek ik ook vriendelijk de hond geen worst/ kaas te geven tenzijn ik aangeef dat het mag
sommige mensen vinden dit zielig , jammer dan mijn hond
gelukkig heb ik haar goed onder appel en is ze zodanig afgericht dat als je andere commando's geeft ze niet luisterd en gelukkig verstoord dit mijn commando's ook niet
dat is allemaal goed bevestigd gelukkig

dus nee ik houd er absoluut niet van en ik doe dat bij een hond van een ander ook niet
en ik zeg er ook absoluut iets van , wel leg ik dan even kort uit waarom

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 19:35

Chiqa schreef:
sunny_l0ve schreef:

Je heb wél problemen zo te zien, overduidelijk zelfs. Wat vervelend nu dat de wet veranderd is en er niet meer naar het uietrlijk van de hond wordt gekeken, althans vervelend voor jou niet voor mij Lachen
Nu wordt er gekeken naar het baasje, en de cursussen die je hond onder controle heeft.
Ik hoop voor je dat je hier nooit voor komt te staan want dan raak je je hond toch echt kwijt.

Dat die hele nieuwe wet krom is valt er buiten....

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:00

Ik ben vanmiddag naar het bos gegaan, en ik ben tientallen honden tegengekomen, geen enkel probleem, bij één hond een snauw, verder heb ik er van genoten.

Voor de geïteresseerden onder jullie die ook nog eens denken dat mijn hond "vals" is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 21:49

sunny_l0ve schreef:
Chiqa schreef:
Vast die hond of ga een cursusu volgen.

Sorry, maar dit wil niet zeggen dat ik hem helemaal niet onder appel heb. Ik heb hem wel onder appel, maar deze ene keer reageerde ik te laat omdat ik het niet in de gaten had..

Dan heb je je hond gewoon niet onder appèl. Het is JOUW taak als eigenaar om dingen op tijd te zien, en erop te anticiperen. Je hond mag geen kans krijgen aan te vallen. Heel simpel.
Het is geen schande om je hond niet onder appèl te hebben, het is wél stom (imo) als je het niet toegeeft, want dan kun je er ook niets aan doen.

sunny_l0ve schreef:
Dat gebeurt zelfs de beste hondentrainer wel eens.

Dat is niet helemaal waar. Een goede trainer/opvoeder is in de eerste plaats zélf getraind om alles te zien wat een probleem op kan leveren. Bovendien hoor je het gedrag zélf ook aan te pakken, en niet alleen het conflict te vermijden. Dus die vlieger gaat weer niet op, helaas.
sunny_l0ve schreef:
En ik leg mijn probleem niet bij iemand anders neer en ik weet heel goed dat als mijn hond DAADWERKELIJK iets bij die andere hond had gedaan, dat ik verantwoordelijk was. En dan ben ik ook echt wel bereid alle kosten te betalen. En jammer genoeg zit het er voor mijn hond niet in om een cursus te volgen, aangezien dat alleen maar averechts werkt in plaats van te helpen bij mijn hond.

Je verantwoordelijkheid nemen, is in de eerste plaats toegeven dat er dingen niet goed zijn. Vervolgens ga je eerst kijken wat je zélf verkeerd doet, omdat, wanneer jij je eigen gedrag niet doorziet, je nooit kunt inzien wat voor effect je gedrag heeft op de hond. Je wordt dus van onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam.
Vervolgens pak je dat aan, waardoor je dan bewust bekwaam wordt. De vologende stap is belachelijk veel ervaring opdoen, en heel veel feedback en kritiek leren incasseren, en onbewust bekwaam worden.
Je ziet, dat je verantwoordelijkheid nemen vrij wat meer inhoudt dan de rekening betalen Lachen

Je verantwoordelijkheid niet nemen, is ontkennen dat je je hond niet onder appèl hebt, en smoesjes verzinnen waarom je niet aan een cursus mee hoeft te doen. Je moet gewoon beter zoeken, er is heus een cursus die wel bij je hond past. Maar wat er moet veranderen, is jouw basishouding, die is niet goed. Je moet echt leren kritischer naar jezelf te worden en de "jamaars" achterwege te laten Lachen

Overigens ben ik niet van mening dat je hond vals is.
Ik denk wel dat die beroerd opgevoed is. Er is vrij veel aan te doen, gelukkig voor jou....... Knipoog
Ik heb mijn eigen hond, die hetzelfde gedrag vertoonde, en nog wel een paar graadjes erger was als de jouwe (door de vorige eigenaar verknald, ik haalde hem uit het asiel), weer in het gareel gekregen...... die SPEELT nu met andere honden.
Dus kom me niet aan met dat het niet kan, dat is bullshit. Het kan heel goed, maar vraagt wel motivatie en toewijding. Er ligt een mooie taak voor je!