Een kat/poes uit het asiel, wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re: Een kat/poes uit het asiel, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:09

loveyoutoo schreef:
De geschiedenis, dat snap ik inderdaad.
Qua kosten is het zo dat een asiel nooit 'uit' kan. Sommige katten zitten er 2 dagen (bij wijze van) en leveren dus veel centjes op (opbrengst voor afstand, opbrengst voor plaatsen). Maar het meerendeel van de katten kost meer dan dat ze opleveren. Kittens kosten bijvoorbeeld vele malen meer dan de € 65 die ze (bij ons) kosten. Als je bedenkt dat ze minimaal 8 weken in een pleeggezin zitten met al het speciale kitten eten wat ze naar binnenwerken. Daarna moeten ze nog geënt worden, gechipt en als ze oud genoeg zijn ook nog gecastreerd op kosten van het asiel.

Het kan dus zijn dat er 'winst' wordt gemaakt op enkele katten maar het meerendeel kost veel meer dan dat ze opbrengen.

grappig...."winst" op katten...bij ons wordt er 12.50euro gerekend voor afstand, adoptiekosten liggen op 35euro...tel uit je winst- katten is bij ons de grootste verliespost. Aangezien ze meestal vol met wormen zitten, geen entingsboekje hebben en vrijwel nooit gecastreerd of gesteriliseerd zijn.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:24

Ik hebzelf ook goede ervaringen met volwassen asielkatten. Zijn stuk voor stuk fantastische, aanhankelijke dieren. Ja
OK, bij eentje er van heeft het wat tijd en moeite gekost, maar dat is bij kittens vaak niet anders; die moet je ook opvoeden en soms eerst hun vertrouwen winnen. Met een beetje "beestenverstand" lukt dat in het algemeen wel.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:02

Mist schreef:
grappig...."winst" op katten...bij ons wordt er 12.50euro gerekend voor afstand, adoptiekosten liggen op 35euro...tel uit je winst- katten is bij ons de grootste verliespost. Aangezien ze meestal vol met wormen zitten, geen entingsboekje hebben en vrijwel nooit gecastreerd of gesteriliseerd zijn.

Dat zeg ik....
Er zijn heel weinig katten die 'kant en klaar' binnen komen en snel geplaatst worden. Daarom snap ik niet dat mensen een asielkat duur vinden, en denken dat we er winst op maken...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:09

Na meer als 20 jaar lang altijd eigen katten te hebben (dus allemaal hier geboren) gehad wilde ik na het overlijden van de laatste graag een kat uit het asiel.

De grootste motivatie hiervoor was dat ik graag die dieren een tweede kans wil geven. En een kat is voor mij 'makkelijker' als een hond, omdat ik een kat een heel vrij leven kan bieden zowel binnen als buiten (veel eigen land). Dus of de kat nou lief of leuk is maakte in mijn geval niet zoveel uit. In het ergste geval zou het een kat kunnen zijn die alleen maar even binnenkomt om te eten.

Maar we hebben het getroffen met de meest leuke kat die je maar kan bedenken! En het was al een kater van 7 jaar oud die was afgestaan omdat hij zich niet meer op zijn plaats voelde in zijn vorige huis door de komst van een hond, andere kat en een baby. Inmiddels hebben we al 5 jaar zo veel plezier met hem en het is een dubbel zo fijn idee dat we hem een tweede leven hebben kunnen geven. Mijn kat en ik zijn onafscheidelijk!

Wie weet hoe de volgende kat zal zijn, maar we nemen er zeker weer een uit het asiel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:12

onwetendheid....en alles is een goed excuus om die pretnestjesfokkers op marktplaats te steunen Boos!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:49

MISTRAL94 schreef:
Voor een asiel is het vaak ook maar gokken om te achterhalen of een dier iets mankeert.
Ik vind jou reactie kort door de bocht Bloos Overigens kan een dier (ook een mens) vrij snel suikerziekte krijgen. Jij bent toch ook weleens van de 1 op de andere dag ziek?

Over reacties van mensen die het raar vinden zoveel voor een dier te moeten betalen, je kunt het ook anders zien. Als ze helemaal niets meer binnen krijgen aan geld is het snel afgelopen met een asiel. Waar denk je dat die dieren van moeten eten?

Je mag er van vinden wat je wilt. Tuurlijk kan een dier altijd ziek worden. Het ging mij er vooral om dat er meer dan 10 jaar over de leeftijd van het beestje was gelogen. Ik weet niet of je als kenner daar zoveel langs kan gokken. Met die ervaring zal ik er niet opnieuw voor kiezen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:50

Via een asiel heb je nog bepaalde garanties, particulier heb je dat niet. En daar gaan de grootste horor verhalen ook over rond.

Heb je het asiel ermee geconfronteerd dat het dier ouder bleek te zijn?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:53

Nee, helaas is er bij ons geen asiel meer. Ik heb natuurlijk wel respect voor het werk wat daar gebeurt.
Particulier is ook niet alles, nee. Maar daar heb ik persoonlijk geen slechte ervaringen mee.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden van de zwerfhonden en -katten die uit het buitenland worden meegenomen.
Ik denk dan (misschien ook wel kort door de bocht Tong uitsteken ) dat er dan genoeg dieren in de Nederlandse asiels zitten die ook graag een nieuwe start zouden willen maken.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:59

Maar dat is dan ook niet helemaal fair om een asiel daar niet mee te confronteren, dan kunnen ze het probleem ook niet oplossen of je een andere optie aanbieden. Onze hond bleek kanker te hebben (daarom was hij ook gedumpt) Hij is in eerste instantie op kosten van het asiel geopereerd. Toen hij binnen een half jaar dood ging mochten we een andere hond uit komen zoeken.

Dieren uit het buitenland vind ik ook erg zielig, maar laten we eerst maar eens zorgen dat de dieren hier in nederland een goed tehuis krijgen.

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:36

Daar heb je wel een punt. Ik ben dan ook wel een beetje star en sta niet meer open voor een oplossing. Zou ik eigenlijk ook niet verwachten dat die geboden zou worden.
Dit is mij overigens een jaar of 12 geleden overkomen, en het Veghelse asiel is gesloten nadat ik Lotje daar had gehaald.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:39

En dat is jammer omdat er zoveel leuke, lieve en gezonde dieren zitten. Wij hebben vrijdag een hond uit het asiel gehaald en ze heet Lotje *LOL*

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:41

Ook sterk! Ik hoop dat je er veel plezier mee zal hebben.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:45

Tot nu toe wel en ik hoop dat het ook zo zal blijven Ja

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:35

Ik geef juist graag wat geld uit voor een kat in het asiel. Die mensen doen juist goed werk! Zonder hun waren al die katten nergens meer, dus ik betaal liever dan dat ik ze gratis ophaal van marktplaats.

Ik heb wel altijd gezegd dat ik geen hond uit het asiel haal omdat ik dat wat anders vind.
Wij hebben thuis altijd rasechte duitse herders gehad en die wil ik dus ook en ook als puppy. Ik wil gewoon een goeie hond waarvan ik weet waar hij komt en weet dat hij in zijn beginmaanden goed is voor gezorgd. Wij kopen ze ook bij echte fokkers.
Dat is iets wat je van een asielhond vaak niet weet.
Maargoed als dat je niks uit maakt kun je net zo goed een wereldhond uit het asiel halen Lachen

Dieren die uit het buitenland meegenomen worden. Tja hier zitten er natuurlijk genoeg dus ik ben er op tegen om te gaan zoeken in het buitenland maar als je toevallig iets tegenkomt why not.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:56

AaronYve schreef:
Dieren die uit het buitenland meegenomen worden. Tja hier zitten er natuurlijk genoeg dus ik ben er op tegen om te gaan zoeken in het buitenland maar als je toevallig iets tegenkomt why not.

De dieren in het buitenland zouden dromen van een plekje hier in het asiel, dus vind dit nogal een kort-door-de-bocht reactie.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:10

Vind het een kort door de bocht reactie van jou dat je zegt dat de dieren daar het zo slecht hebben allemaal...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:16

De dieren die een huis zoeken over het algemeen wel ja, ik heb 3 buitenlandertjes en echt niet omdat ze het zo geweldig hadden.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:21

Hier een trio ook allemaal uit het asiel of rechtstreeks door de DB bij mij geplaatst. Alle 3 een eigenzinnig karakter. (Tur)bo is nu 8 jaar en heb ik 7 jaar, zij zal altijd naar mensen schuw blijven maar is ozo lief voor de andere katten. Zypi van 14 jaar, inmiddels 12 jaar bij mij en zo dement als een deur maar verder lichamelijk geen mankementen en laatste ster is Barney 1,5 jaar oud, sinds augustus bij mij, heeft engelse ziekte en is helemaal krom gegroeid maar heel erg lief en op mensen gericht.

Gemiddels kost een kat uit het asiel 100 euri, dan zijn ze gechipt, hebben ze d'r prikkies gehad en zijn ze gecastreerd! zou niet weten wat daar duur aan is!

Belangrijk: hou in het asiel je ogen en oren open voor een dier wat naar JOU toekomt, katten zoeken graag hun eigen mensen uit en ga niet voor het uiterlijk! Toen ik in het asiel was voor een 2e kat, kwam Zypi op mij af en ging ze met mij spelen, dit had ze volgens het asiel nog nooit gedaan, dus mandje in en mee naar huis. Ze heeft 3 weken achter een kast gezeten en is nu super aanhankelijk

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:24

@ Quellian Nee maar er is toch geen reden om het speciaal in het buitenland te gaan zoeken.. Of wil je nu voorstellen om de dieren vanuit het buitenland hier in dit kleine nederland in de asiel te doen en dat mensen die willen dat hier kopen. Nee toch? Er moet iets veranderd worden in die landen waar het slecht gaat. En ook daar zijn er mensen die zo'n dieren opvangen..
Maar leuk dat je 3 buitenlanders hebt, is toch niks op tegen. Lachen

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:26

Ik heb mijn Doossie ook uit het asiel, liefste beesie wat er is de ander komt uit een nest van kennissen en dat is me toch draak. haha

Meet Doos
Afbeelding

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:28

Aaronyve; Uiteraard moet het land het zelf oplossen en kan NL niet de problemen in andere landen oplossen, zekers niet nee. Maar ik bedoelde meer dat dierenliefde geen grenzen mag kennen, een dier is een dier en elk dier heeft recht op een liefdevol baasje en een warme mand.

Om hier het asiel vol te plempen met dieren uit het buitenland lijkt me zeker niet de bedoeling, maar ik vind het an sich niet verkeerd dat er mensen zijn die voor buitenlandse dieren opkomen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:35

Dat is ook neit verkeerd maar zorg dan eerst dat de problemen hier opgelost zijn voor je andere dieren gaat helpen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:42

Maar Quellian dan heb je mijn 1e post toch niet helemaal begrepen? Als je er toch tegen aan loopt en je valt voor het diertje waarom niet. Maar ik denk dat je beter hier een dier kunt halen dan in het buitenland want dat is weer 1 meer en 1 plek minder voor een dier hier.
Maar liefde kent geen grenzen nee

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:44

Mistral; dat is onzin, want problemen zullen er altijd blijven.
En dieren zijn dieren, als je een echte dierenvriend bent dan maakt het niet uit waar het dier vandaan komt.

AaronYve; Mum komt uit Spanje, Kiddy komt uit Belgie en Bloempje komt uit Frankrijk en geen van allen omdat ik ze heb uitgezocht, maar puur omdat het op m'n pad is gekomen. Mijn eerste eigen kat was een asielkat (Pumbaa) en een maand nadat ik hem kreeg vond ik een kat op straat die me een hoop centen heeft gekost en waar nooit iemand voor is gekomen. Dus voor mij maakt het echt niet uit waar een dier vandaan komt of wat het mankeert, want alles is welkom. Het merendeel van mijn dieren heeft mij uitgekozen en dat vind ik prima Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:46

Ja dat is toch wat ik vertelde.. Heb het idee dat je mij niet helemaal begrijpt maar dat we hetzelfde bedoelen Lachen