HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manie

Re: HELP... red mijn nachtrust!!! vermoord de pup?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:43

Ik zit dit topic met verbazing te lezen.
Je kunt wel vinden dat de plek van een pup de kennel/bench/bijkeuken etc is, maar dat diertje moet dat toch wel eerst als een veilige plek gaan zien.
Dus is het belangrijk dat hij zich daar veilig gaat voelen en dat bereik je niet door aan hem in z'n nekvel te grijpen of door h'm uren te laten jammeren. De pup is niet voor niks van streek (net als een mensenkind, niet voor niks van streek is!).
Langzaam laten wennen en vertrouwen op bouwen dus.

Maar goed ik zal wel te soft zijn, we hebben namelijk ook hele 'softe honden' Een ridgeback en twee boxers.......

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 16:59

Ach ieder zijn eigen manier toch? Er zijn vele wegen naar Rome...
Er zijn zoveel manieren om een hond alleen te leren zijn of zindelijk te maken.
Een aantal daarvan keur ik af, anderen passen bij mijn denkbeeld. Ik ben gehecht aan mijn slaap en kies ervoor om het op te bouwen, anderen vinden dat zij het anders moeten doen prima Lachen

Zo vind ik het belangrijk dat mijn hond goed leert luisteren en alle basis commando's goed / zeer goed beheerst, anderen hechten daar minder waarde aan. Ieder zijn ding Lachen

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 17:56

oehoe.. dikke discussie. Overdags als ik de hoek om ben zit hij ook al direct te janken. Ookal ben ik alleen maar naar de WC. En dat terwijl hij vanaf 5 weken overdags regelmatig in huis is vanwege zijn speciale voeding. Ik had trouwens heel slim bedacht om even de rammel uit de keukenwekker te halen. Mislukt, dus nou tikt ie ook niet meer. Anders wordt hij na een uur wakker gerammelt...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:00

Ja maar dat is een kwestie van opbouwen, dat beestje denkt elke keer dat je weggaat dat je niet meer terugkomt.
Als je in de kamer bent ga je heel even naar de gang en zodra je hond even stil is kom je direct weer terug, steeds maar heel kort en dat bouw je op naar steeds langer.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 18:19

Heerlijk hoe complete leken hier beweren expert te zijn....
Opleidingen gedaan, word er geroepen. Nou, ik wil dan wel eens weten waar, want zo te horen worden er methodes van 50 jaar terug aangeleerd!! Werkelijk bespottelijk.
Ik ga mijn achtergrond hier maar niet eens noemen, maar ik verklap wel dat ik van alle bekende trainers de methodes ken. Van 50 jaar terug tot de nieuwste inzichten.

Een pup is geen mensenbaby. Nee.
Maar een pup is ook ZEKER geen volwassen hond, maar een hondenbaby. En alle babydieren hebben extra zorg nodig. Dat is zo simpel, dat snapt een kind.

De baas zijn? Straffen?? Kom nou, zo gaan andere honden ook nog niet met pups om hoor. Pups tot een bepaalde leeftijd hebben privileges in de roedel en worden dus ook zeer tolerant behandeld. Ja, slecht gedrag word ''bestraft'', maar niet zoals volwassen honden elkaar in de roedel de les lezen.
Pups worden veel kalmer en zachter behandeld.

Zo te horen is deze pup gewoon simpelweg eenzaam nu het hele nest én mamma allemaal weg zijn. Ineens is hij 's nachts helemaal alleen. Zijn instinct verteld hem gewoon dat alleen zijn gevaarlijk is, en natuurlijk gezien ís dat ook zo. Gelukkig leeft deze pup niet in de natuur. Straffen gaat je echter niet helpen; je moet nu gewoon een beginnetje maken met alleen-zijn-training. En ja, die begint 's nachts, ja!
(En ja, sommige mazzelaars treffen pups die direct hele nachten doorslapen. Jij niet, helaas. Dus je zult aan de bak moeten...)

Als je de pup niet tijdelijk op de slaapkamer wilt, keer de rollen dan om; ga een tijdje beneden slapen.
Dat heb ik ook voor onze pup gedaan en dat hielp echt 100%. Daarna bouw je af; jij gaat weer naar boven, maar komt om de 2 uur even kijken. Als de pup merkt dat je steeds terugkomt, zul je merken dat er meer rust komt. Daarna ga je nog verder afbouwen; twee uur word drie uur, vier uur, enz.

Zwaar? Ja, maar dat weet je als je een pup hebt!
Het voordeel van deze methode is dat je je pup ook direct 's nachts zindelijk kan maken, want je bent op tijd als je pup piept om een plasje te doen als je naast hem slaapt. Als je daarna om de 2 uur komt, (en pupje dus ook even laten plassen) en dat steeds afbouwt, zal de zindelijkheid ook rapper gaan.

Hoe lang moet je dit volhouden?
Ik geloof dat ik er twee of drie weekjes over deed. Toen sliep de pup hele nachten door, en kon ik ook overdag de pup gerust even alleen laten. Het ''alleen zijn'' was immers niet zo eng meer.

Wat mij vooral verbaasd is dat iemand die al twee nesten pups groot heeft zien worden, geen flauw benul heeft van pupgedrag....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 20:37

Diablo schreef:
Yamcha, ik had twee Dobermanns (nu nog één, de tweede is kortgeleden helaas overleden), een Bouvier en een Jack Russel (en een dwergkees, maar dat is een softie), waarom ben je harder als je een Duitse Herder hebt?

Ik begrijp niet waarom jullie vinden dat een hond persé alleen moet slapen. Geef daar eens een reden voor?

Ik vind persoonlijk dat een hond niet op de slaapkamer hoort. Da's gewoon een persoonlijke mening, hoor Lachen

Duitse Herders zijn pittige honden..... overigens zijn Dobers dat ook idd. Bouviers ken ik niet zo, en Jacks moet je toch ook wel aanpakken, anders pakken ze jou aan Haha!
Je zult dan wel strenger moeten zijn als met b.v. een Golden Retriever. Als ik mijn hond 1 keer iets toesta wat ik anders nooit toesta, probeert hij gelijk de rest van alle ver- en geboden uit..... niet elke hond doet dat. Hij heeft gewoon heel duidelijke, en consequente regels nodig, daar voelt hij zich het beste bij Lachen
Overigens luistert hij naar me omdat hij graag voor me wíl werken, niet omdat hij bang is op de kop te krijgen. Ik wil dat ook zo, ik wil geen bange hond, ik wil een hond die mij ook ziet als een competent en vriendelijk persoon, waar je dingen voor wílt doen..... dat is aardig gelukt Lachen

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:54

Nakisha: Ik ben het helemaal met je eens !
Als ik een pupje zou hebben, en die zou de boel bij elkaar janken 's nachts, dan kwam die tijdelijk bij mij op de kamer ( of ik naar beneden ).
Sowieso zou ik er een doekje inleggen, met jou geur daarin, zodat de pup niet helemaal alleen is.
Je kan niet verwachten dat zo'n pup maar meteen stil is, beestje is gewoon bang en snapt er nog helemaal niks van.

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:55

Die van ons heeft trouwens een teddybeer waar hij helemaal gek van is en tegenaan ligt te pitten snachts, is per ongeluk zo gekomen maar voor hem bleek het een uitkomst. Een kwestie van geduld en consequent zijn. Valt me wel op dat de teddybeer vaker en vaker 'werkloos' in de hoek ligt haha

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:02

heey

ben het met hierboven eens

onze pup inmiddels 4 deed het ook erg lang we hadden hem gewoon in de bench s`nachts bij de katten
overdags was er nix aan de hand (in de bench) maar s`nachts feest heb het geluid wel eens proberen te dempen met een paar dekens maar tevergeefs (ivm de buren)
ik had al vroeg dag haha en ging dan bij hem in huis liggen hij op zijn kleedje en ik op de bank
en zowaar ging het naar verloop van tijd beter
dus er is hoop
ik heb hem nooit bij mij op de bank bed of wat dan ook gelegd
ik vind dat niet kunnen kan ik immers zelf op de grond gaan zitten!
wel gingen we bij hem op de grond liggen
ja mijn raad afwachten. en mischien oordopjes aanschaffen haha heeft me man s`nacht ook in als de baby huilt haha(hij moet erg vroeg op)
suc6

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:09

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:18

Billy schreef:
Ik kom hem wel halen...
Arm beest, helemaal alleen in een donkere kamer, logisch dat hij zn roedel gaat roepen....
En op de koop toe nog een grote mond ook...
Heb echt medelijden met dit hondje.
Bij mij slapen ze s nachts op de kamer als pup zijnde, en als ze dan groter worden zet ik ze in de gang...

Haha! Haha! Haha! AAAAAAH iemand naar mijn hart!!!!
IK ben het helemaal 100% met je eens! Mijn pups hebben altijd naast me in bed gelegen de eerste paar nachten en ik heb nooit, maar dan ook nooit, geen last gehad van een huilende pup.
Op een gegeven moment willen ze niet eens meer naast je liggen en zoeken hun eigen plekje wel op. Mijn mechelaar wilde gewoon op een avond niet meer mee naar boven. En er trouwens is niets zo fijn en knus als een kleine pup die zich behagelijk tegen je aan duwt om te slapen!
Voordeel is ook nog eens, dat ze je wakker maken om te plassen en je ze in no time zindelijk hebt! Kost wel een paar keer je nest uit naar beneden, maar s'morgens de kamer dweilen is ook niet alles.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:33

sorry maar als ik hoor dat iemand aanraad om een pup even bij zijn nekvel te pakken omdat hij huilt 's nachts. Dan wordt ik spontaan misselijk. En nog opleidingen gedaan ook, sorry maar die zijn dan uit de steentijd. En nee, ik ben niet een amateur die denkt dat ze wat weet van hondengedrag. Ik heb inmiddels bijna mijn hele opleiding voor gedragstherapie afgerond. En geloof me, wat bij ons echt verboden is, is een pup bij zijn nekvel pakken. Zeker als hij alleen maar aangeeft dat hij bang is en eenzaam.
Zo'n pup snapt dus echt niet dat hij niet mag huilen, want huilen is voor zo'n uk tot nu toe een manier geweest dat mama hond, of nestgenootjes bij hem kwamen.
Ik zou het dus wel zo doen met het naast je bed zetten en dan rustig aan verplaatsen naar beneden. Zo kan hij rustig wennen en is het niet ineens BAM alleen en zoek het maar uit. En als je je kop niet houdt brul ik het wel even (je hond verstaat geen nederlands, dat moet je hem leren). En als je het advies aanneemt van het nekvel pakken, tja sorry, maar dan kom ik je hond nog wel halen, want dat is pas dieptriest.
Het arme ding weet niet wat hem overkomt en dan krijgt ie nog op zijn flikker ook.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:41

Het is een verademing dat er toch nog zoveel mensen het gelukkig ook anders willen... Lachen

Als je dan toch een goede opleiding wilt gaan doen, Loody, doe dan dezelfde opleiding(en) als Chikiboy!! Die heeft OF een veel betere opleiding gehad, OF veel beter opgelet, OF allebei...!
Daar kan jij nog héél veel van leren!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:44

Ben ook benieuwd waar Chikiboy een opleiding heeft gedaan, ik ben inmiddels al een paar jaar bezig. Ben ook al hondentrainster en nu dus bijna gedragstherapeut.
Ik kan er nog steeds niet over uit dat iemand gewoon aanraad om een pupje in zijn nekvel te pakken.
Zowiezo ben je dan al lang te laat. Tegen de tijd dat je beneden bent, houdt hij vast wel zijn mond want dan issie veel te blij om je te zien, en dan zou je hem even lekker in zijn velletje pakken om te vertellen dat hij stout is. Zo'n beest weet echt niet wat er fout is, en die denkt straks dus oh oliebol ze komt naar beneden dan krijg ik straf. HEEEEL goed voor de band met je hondje, en ook heel goed voor het geestelijk welzijn van je pup.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 09:25

Vanacht heeft onze terror heerlijk geslapen. De kookwekker was al gesneuveld door een "handige" actie van mij om de bel eruit te proberen te halen. Met resultaat 6 losse radartjes, paar staafjes en enkele veertjes. Koe
's avonds meegenomen met de beesten voederen, wat toch een hele klus is. Dus hij was blij dat hij in zijn warme mandje lag. Laatste ronde eten, radio aan en hij heeft een extra kruik erbij gekregen. Zo een met van die steentjes erin die in de magnetron moet. Met lavendelgeur. Werkt blijkbaar rustgevend want hij heeft de hele nacht geslapen. Mijn lontje heb vanacht in ieder geval weer aan kunnen groeien. Kijken wat hij vanacht doet....

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:06

Lekker voor je dat je hebt door kunnen slapen.
Mag ik vragen waarom je hem voor het slapen gaan nog voert? En wat is de mening van de deskundigen(Nakisha, Chikiboy ed) hierover?Mij hebben ze destijds verteld dat je dat vooral niet moet doen nl....

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:13

Ik voer ook even voor het slapengaan...'s morgens, 's middags, met avondeten en dan voor het naar bed gaan. Hij loopt eerst een rondje buiten, dan eten en dan nog even een keer naar buiten en dan slapen. Ik voer 4 keer per dag en als ik hem 's avonds voor slapengaan niet voer, dan wordt de periode tussen 's avonds voeren en 's morgens wel erg lang, of niet?

Ben ook wel benieuwd wat de deskundigen hierover zeggen!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:15

Ik heb met Lola totaal geen problemen gehad. Eerste week bij mij in bed, daarna in de varikennel naast het bed, weekje daarna de varikennel op de overloop en nu staat de varikennel gewoon beneden. Rond een uur of 8 s'avonds gaan we nog een half uurtje naar het park dan kunnen ze nog even donderjagen met andere honden, dan krijgen ze hun laatste hapje eten. Rond half 12 nog even een rondje over ons land en de paardjes een late nightsnack geven en dan gaan ze allebi slapen om de volgende ochtend pas weer wakker te worden.
Toen Lo nog kleiner was ging ik er wel bij elk piepje uit en nam haar mee naar buiten om eventueel haar behoefte te doen. Ik zei verder niets, ik nam haar gewoon mee. Op deze manier heeft ze geleerd dat piepen alleen 5 minuten buiten oplevert om haar behoefte te doen en verder helemaal niets. Heeft perfect gewerkt want binnen een week piepte ze alleen nog maar als ze iets moest.

Mijn instructrice van de puppycursus vertelde dat pupjes rond de 8 a 9 weken in een onthechtingsfase zitten en dat dat best moeilijk is voor die kleine dingen. Ze liggen niet meer bij moeders en de broertjes en zusjes zijn ook weg. Volgens haar moet je hier met zorg mee omgaan om een stabiele hond te creeren die later ook goed alleen kan zijn. Ik heb mijn honden in elk geval nooit laten door huilen. Ik ben hun baasje en ze moeten weten dat ze op mij kunnen vertrouwen als ze zich niet prettig voelen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 11:22

@ mariam. Tulijk mag je dat vragen.
Ik had de link van dat topic al hier staan. Maar de pup heeft een slokdarmafwijking. Wat inhoud dat zijn slokdarm tewijd is en er zegmaar een soort zakje voor zijn maagingang ontstaat. Hierin blijft eten hangen wat hij weer op'braakt' en door die verstopping ook benauwd wordt. De DA wou hem wel opereren eraan, wat risicovol is aangezien het vlak bij de aorta zit. Of de operatie mogelijk was en ging slagen kunnen ze tevoren niet zeggen. Kostenplaatje 2000,-. Optie 2 is inslapen. Ik moest er maar diep over nadenken maar als hij van hun was.... inslapen.

Ik ben verder gaan zoeken op het internet naar deze afwijking. Geweekt en geprakt eten evt van een verhoging af, zodat hij in een diagonale positie staat kon uitkomst bieden. Dat ben ik gaan doen. En hij maakt het uitstekend. Maar, dit betekend wel dat hij vaak kleinere portie's moet hebben. Hij krijgt dus om 6.00 9.00 12.00 15.00 18.00 21.00 en dan rond 22.00/22.30 eten.
Ik krijg anders de hoeveelheid die hij moet hebben er niet in.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:59

Wow.. knap van je dat je je pup die kans wil geven! Een pupsel is al veel werk, maar als je aan die tijden gebonden zit heb je er helemaal je handen vol aan.. Bedankt voor je uitleg!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:08

manie schreef:
Ik zit dit topic met verbazing te lezen.
Je kunt wel vinden dat de plek van een pup de kennel/bench/bijkeuken etc is, maar dat diertje moet dat toch wel eerst als een veilige plek gaan zien.
Dus is het belangrijk dat hij zich daar veilig gaat voelen en dat bereik je niet door aan hem in z'n nekvel te grijpen of door h'm uren te laten jammeren. De pup is niet voor niks van streek (net als een mensenkind, niet voor niks van streek is!).
Langzaam laten wennen en vertrouwen op bouwen dus.

Maar goed ik zal wel te soft zijn, we hebben namelijk ook hele 'softe honden' Een ridgeback en twee boxers.......

Ik zat ook ff in dit topic te neuzen...
Ik me hier wel in vinden...
Ben me ook nog extra goed aan het verdiepen, omdat na jaren asielhonden en herplaatsers gehad te hebben over drie weken onze eerste pup komt...

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:42

In dit geval is een kleine portie eten zo laat waarschijnlijk wel nodig, ja. Bij normale pups kies ik liever voor een aantal uren van tevoren voor de laatste maaltijd van de dag.

Fijn dat het al ietsje beter gaat, ik blijf even meelezen. Lachen

Miriam; Deskundige... enorm bedankt voor je compliment. Maar ik ben ook een mens zoals wij allemaal hoor, en ik leer ook nog dagelijks. Lachen Met honden ben je nooit uitgeleerd! Maar ik ben wel bijzonder gevleid, dank je wel. Lachen

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:20

Miriam schreef:
Lekker voor je dat je hebt door kunnen slapen.
Mag ik vragen waarom je hem voor het slapen gaan nog voert? En wat is de mening van de deskundigen(Nakisha, Chikiboy ed) hierover?Mij hebben ze destijds verteld dat je dat vooral niet moet doen nl....

Eerst en vooral ben ik absoluut geen deskundige hoor. Ik ben gewoon iemand die enkele cursussen heeft gevolgd zoals oa. de instructeurscursussen van MG maar die een passie heeft wat dieren aangaat en meer bepaald honden. Over de jaren heen ben ik blijven bijleren omdat de kwestie mij interesseert. Zo ook heeft MG een aantal zaken over de jaren heen gewijzigd...in 1996 werkte hij nog met een slipketting enkele jaren later niet meer...

Ik hou ervan te weten hoe dat kopje van een hond werkt, wat we kunnen doen voor een stabiele evenwichtige relatie. Haha!
Daarin kan alles toegepast worden zolang geen excessen gebeuren...zo heb ik ook benches voor de honden bijvb. maar dat zijn veilige thuishavens voor ze en daarin worden ze nooit opgesloten...daar kunnen ze zich terugtrekken als ze niet door de andere honden of andere dieren kunnen worden lastiggevallen.
Dus nee, als ik thuis wegga blijven mijn honden vrij rondlopen...
De bench is bij mij enkel dicht geweest in 2 gevallen: toen ze op t vliegtuig zaten nav onze emigratie en als slaapplaats van puppies die ik redde van 2 dagen oud (lagen eerst in een kattenreismandje) om te verhinderen dat, toen die groter werden, zouden vallen.

Wat de pups aangaan: zoals MG het zelf zegt heeft de pup behoefte aan maximale geborgenheid en door hem in zijn mandje/bench naast je bed te houden tijdens de eerste weken geef je hem die veiligheid die hij nodig heeft. Dan verplaats je stilaan de bench steeds verder van je bed vandaan zodat hij voor zijn elfde week op zijn eigen plekje komt.

Geen enkele pup heeft ooit gejankt...van zodra ik hoorde dat er één zuchte of geeuwde wist ik dat de rest van de bende binnen de 2 minuten ook zou wakker zijn, dus stond ik op en zette ze alle 3 buiten...(gelukkig is alles op gelijkvloers en grenst mijn slaapkamer aan de binnenplaats waarop ze hun behoeften mochten doen)...Op 6 weken waren ze al zindelijk..op een ongevalletje na igv ziekte.
Qua maaltijden denk ik mij te herinneren dat ze vanaf 8 weken op 4 maaltijden zaten en vanaf 16 weken op 3. Op 6 maand zijn we overgestapt op 2 maaltijden zoals de andere honden...alles hangt hier ook een beetje af van het ras...Sommigen zijn gevoelig voor een maagkanteling zoals mijn Dobermann(R.I.P.) en vandaar...

Nee ik ben geen deskundige maar weet wel wát en leer elke dag bij door middel van informatie te vergaren van de grote gedragskundigen...

Heb ik daarom geen problemen ? Nee, 3 broers-zussen samen grootbrengen (bij gebreke aan het vinden van goede adoptiefamilies) is een heleboel werk...dat gaat 90% van de tijd fantastisch...behalve als er ééntje loops wordt en haar zus en broer (gesteriliseerd) zot maakt met haar hormonen... Knipoog

En hoe meer problemen, hoe meer ik bijleren kan Pling Vandaar dat ik af en toe ook andere honden wat heropvoed... Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:53

Ben het helemaal met je eens Chikiboy, ondanks dat ik zelf een hekel aan MG heb. Maar goed wat je nu allemaal zo zegt, daar kan ik me helemaal in vinden.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:56

Barvrouwke schreef:
...
Hij heeft een warme kruik om tegenaan te slapen.
Hij ligt 's nachts in het nest waar hij in geboren is.
Hij krijgt voor het slapengaan een flinke portie eten.
Ik weet het niet meer.... HELP

Mja wat dacht je van buiten deze nuteloze oplossingen de puppy op de kamer te nemen, in een bench/slaapmatje/...
en het verder af te bouwen?
Van naast je bed naar dicht bij de deur, naar de gang, naar onderaan de trap, naar het salon?
Dit is vanuit het gedrag & het welzijn van de hond gezien de beste oplossing.
maar je moet het er natuurlijk voor overhebben Knipoog
edit: dan moet je natuurlijk je hond leren dat een bench een goede slaapplaats is & hem dus niet voor straf in een bench ofzo zetten Lachen