zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatassJa

Re: zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:30

Ik zeg ook wel dat ze gelijk heeft. Vind ook wel dat ze bij elkaar horen. Maar er zijn zoveel konijnen die alleen leven en lang leven.. Die van mij heeft het ook 8 jaar volgehouden in zn "eentje". Op een parkiet en 2 cavia's na.. Als hij hele dagen alleen in zn hok zit. Ja dat is zielig.. Maar als ie genoeg liefde krijgt, genoeg ruimte krijgt om lekker zn rondje te doen, hebben ze ook vast een goed en gelukkig leventje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:32

Precies, en daarom gooi je ze ook niet blindelings bij elkaar in 1 hok en laat je ze lekker daar zitten, maar moet je gewoon kijken of je konijnen elkaar wel leuk vinden natuurlijk.. dat is wat ik zeg. En dat van die 2 konijnen die samen zijn opgegroeid doel ik op met 'twee jonge voedsters', heb altijd gedacht dat dat makkelijker gaat dan mannetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:33

NatassJa schreef:
Ik zeg ook wel dat ze gelijk heeft. Vind ook wel dat ze bij elkaar horen. Maar er zijn zoveel konijnen die alleen leven en lang leven.. Die van mij heeft het ook 8 jaar volgehouden in zn "eentje". Op een parkiet en 2 cavia's na.. Als hij hele dagen alleen in zn hok zit. Ja dat is zielig.. Maar als ie genoeg liefde krijgt, genoeg ruimte krijgt om lekker zn rondje te doen, hebben ze ook vast een goed en gelukkig leventje..

Maar een ongelukkig dier kan ook lang leven als je er verder goed voor zorgt... alleen kan hij dan nog wel ongelukkig zijn door z'n eenzaamheid. Leeftijd zegt daarin niet echt iets naar mijn mening.

Wat is genoeg liefde? Nogmaals: kijk eens naar hoeveel minuten per dag jij echt bezig bent met je konijn, echt aandacht geeft dus, en kijk dan eens naar het aantal minuten dat je dan overhoudt waarin hij alleen in z'n kooitje zit..

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:39

Doordat ik een lange tijd thuis heb gezeten wegens "ziekte" kreeg mijn konijn zeker 4 uur op een dag volle aandacht.. Hij lag al zeker 2 uur op een avond gewoon lekker op mn schoot te slapen.. Als hij het zat was, sprong ie van de bank, en ging hij verder slapen in zn hok.. Als hij aandacht wilde, liet hij het wel merken.. Kwam hij uit zn hok en liep net zolang achter je aan tot je hem oppakte.. Tijdens school kreeg hij aandacht voor school, na school en tijdens school van mn moeder..
Met andere woorden, hij kwam niks te kort Knipoog En was volgens mij het gelukkigste konijntje op de wereld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:40

Al kreeg hij 8 jaar lang die 4 uur aandacht per dag, wat ik betwijfel, dan nog vervangt dat niet de aandacht en vooral het gezelschap (ook qua communicatie etc) van een ander konijn IMO.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:46

Je mag het betwijfelen wat je wilt, zullen vast wel een paar dagen zijn dat ie minder aandacht kreeg, maar je hoeft mij niet te gaan vertellen wat ik wel of niet met mijn beestje deed.. Als ik hele dagen thuis zit, vind ik het heerlijk om met mn beesten bezig te zijn.. Dus waarom geen 4 uur op een dag? Maar deze discussie kan nog urenlang doorgaan waarschijnlijk! Mijn conclussie, beter als een konijn met zn 2en is.. Maar hij gaat er niet dood van als ie alleen leeft en kan ALSNOG gelukkig zijn Knipoog

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:51

Als je naar een goede konijnenopvang gaat krijg je niet eens 1 konijn mee. Daar eisen ze dat je er minimaal 2 bij elkaar houd.
Ze helpen je met koppelen en mochten 2 nijnen elkaar niet mogen, kun je net zolang met andere nijnen koppelen tot je wel twee dikke maatjes hebt. In realiteit gaat het met mannetje/vrouwtje (geholpen) eigelijk altijd goed en met twee vrouwtjes ook.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CIUAAUM7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IDPUQ8JL.jpg
Zo gaat het de hele dag hier..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:52

Achja, als niemand zijn dieren geluk gunt, vraag ik me af waarom je jezelf een dierenliefhebber zou noemen, en dieren zou nemen.

No offence, ik heb zelf ook die grote fout begaan van 1 konijn.... 2 maand voor zijn dood kwam ik op http://www.bunnuybunch.nl terecht en heb ik veel betere informatie gelezen.
Ik wou het hok groter maken, ren erbij, en dan een vriendje zoeken bij een opvang. Helaas is ie op 1 jarige leeftijd al overleden(in shck geraakt van vuurwerk waarschijnlijk).
Heb me dagen depri gevoeld.. lekker met oud en nieuw... maar heb direct wel gezegd, als ik weer een konijn neem, wordt dat er niet 1, maar 2!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:53

Heerlijk he boktlid! Haha! Die van mij liggen dus ook echt het liefst tegen elkaar aan vooral met dit koude weer(zitten in een buitenhok), lekker om te zien en je voelt je niet schuldig omdat je ze in de winter wat minder/slechter aandacht kan geven.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:54

Is dat op mij gericht? Dat ik mn dier geen geluk gun??

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:55

Ja, ik heb ook een konijn alleen gehad en hij oogde zeker gelukkig, maar toen de tweede erbij kwam merkte ik pas hoe gelukkig een konijn ECHT kan zijn.
Daar kan echt geen mens tegenop die 4 uur aandacht geeft!!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 01:57

NatassJa schreef:

Meer ruimte ben je er niet door kwijt met 2 konijnen dus ja, ik denk dat het wel op jou van toepassing is.
Neem je voor het konijn een konijn of voor jezelf?
Is je antwoord voor het konijn moet je ook het ALLER beste willen voor je nijne en dat is oa een maatje...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:02

Boktlid schreef:
NatassJa schreef:

Meer ruimte ben je er niet door kwijt met 2 konijnen dus ja, ik denk dat het wel op jou van toepassing is.
Neem je voor het konijn een konijn of voor jezelf?
Is je antwoord voor het konijn moet je ook het ALLER beste willen voor je nijne en dat is oa een maatje...

Keurig en correct gesproken....
Ik neem met toenemende verbazing en paniek waar dat allerlei mensen maar allerlei dieren in een opwelling kopen, en deze houden op een manier die het dier niet ten goede komt....
Als je echt van dieren houdt, probeer je ze zoveel mogelijk tegemoet te komen in hun natuurlijke behoeften.

En liefde van een mens? Pfff, jij hebt toch ook geen Orang Oetang als levenspartner op de bank zitten?

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:05

Dan kan je dat met alle dieren wel gaan zeggen.. Een paard? Nee moet je maar met zn 2en kopen (Staat wel bij anderen, maar voorbeeld) Een hond? Kan toch niet communiceren met een mens? Een kat? Precies hetzelfde.. Ik ben het er WEL mee eens dat een konijn een soortgenootje moet.. Ik zeg alleen dat als hij alleen leeft hij zichzelf ook wel vermaakt! Als er mensen zijn die bijvoorbeeld geen ruimte hebben voor 2 konijnen in de zin van een ren in de tuin? Een standaard konijnenhok is eigenlijk ook al niet groot genoeg.. Maar hij kan wel in huis lopen.. Stel dat je er dan 2 in 1 hok zou plaatsen, vind ik ook niet "fair".. Dan zitten ze in een hok van 1 meter lang en 40 cm hoog.. Met zn 2en..

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:14

Wij hebben alles in tweetallen, maar dat is mijn mening.
Wij hebben een hok van 1 meter bij 60 cm waar ze met z'n tweeen in zitten. Er zit geen bovenkant op dus ze kunnen eruit wanneer ze willen alleen doen ze het meestal niet om dat ze steeds wegglijden op de vloer en daarom liever in het hok zitten.
In de zomer lopen ze wel los buiten overdag. Ze kunnen nergens weglopen en dat is wel alleen als wij ook buiten zijn.
Dan nog lopen ze continue met elkaar te dollen...ze zijn altijd samen..

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 02:18

NatassJa schreef:
Dan kan je dat met alle dieren wel gaan zeggen.. Een paard? Nee moet je maar met zn 2en kopen (Staat wel bij anderen, maar voorbeeld) Een hond? Kan toch niet communiceren met een mens? Een kat? Precies hetzelfde.. Ik ben het er WEL mee eens dat een konijn een soortgenootje moet.. Ik zeg alleen dat als hij alleen leeft hij zichzelf ook wel vermaakt! Als er mensen zijn die bijvoorbeeld geen ruimte hebben voor 2 konijnen in de zin van een ren in de tuin? Een standaard konijnenhok is eigenlijk ook al niet groot genoeg.. Maar hij kan wel in huis lopen.. Stel dat je er dan 2 in 1 hok zou plaatsen, vind ik ook niet "fair".. Dan zitten ze in een hok van 1 meter lang en 40 cm hoog.. Met zn 2en..

Ik vind dat je dat ook met bijna alle dieren moet doen. Wij hebben twee honden en twee nijnen.
Paarden horen ook met meerdere. Bij mij staan ze in een pension met 80 soortgenootjes.
Katten vind ik kan wel alleen, maar ze moeten wel los buiten kunnen lopen wanneer ze willen. Daar kunnen ze altijd andere soortgenootjes zien. Ik ben er zelf op tegen om ze alleen binnen te houden maar daar gaat het nu niet over..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:52

honden en paarden en konijnen vind ik ook samen horen. Katten zijn toch meer solitaire dieren en hebben er dus veel minder last van als ze in hun eentje zitten. Maar ook die zijn vaak gebaat bij een maatje!
Er is een prachtig voorbeeld gegeven van gedrag, konijn wat hele dag achter je aan loopt. Ik ben begonnen met een hele jonge ram uit de opvang, was nog niet gecastreerd (nog te jong) dus die heeft 2 maanden alleen bij mij thuis gezeten. Meneer was een dikke knuffelkont, liep ook de hele dag achter mij aan. Na 2 maanden was hij klaar voor castratie en een vriendinnetje. Koppeling ging goed en sinds die tijd is hij echt een ander konijn en loopt niet meer achter me aan, behalve rond etenstijd Haha! Af en toe komt hij nog op me af, even een aaitje halen. Maar verder is zn vriendinnetje zn hele leven, die twee zijn onafscheidelijk! Voor mij nooit meer een konijn alleen! (heb het vroeger ook gehad, wist niet beter) Ik heb nu gezien hoe zo'n diertje NOG gelukkiger kan worden. Want hij was in zn eentje echt niet ongelukkig hoor, vermaakte zich kostelijk. Maar het kan nog altijd beter!
Zo tref ik ze dus ook de hele dag door aan: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BCDE3GA3.jpg

Het genoemde nachthok ben je inderdaad nog vergeten. Ik heb een houten huisje, soort halve tunnel. Kunnen ze lekker onder liggen maar ook op zitten! Ideaal en word erg veel gebruikt.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 11:57

x_Marr : wat ben jij vreselijk vervelend je zin aan t doordauwen hier zeg! je heb het nu na 10 posts echt wel duidelijk gemaak hoe je er over denkt, je hoeft niet zo door te zagen dat werkt niet bevorderend voor het serieus nemen van je posts hoor!

en TS wat leuk dat je een konijntje neemt! Maak je wel foto''s? Ondakns die irri posts zijn er ook mensen die hem wel graag willen zien hoor Haha!
Volgens mij heb je nu je lijstje spullen wel klaar, en hartstikke leukdat ie in de tuin kan huppelen!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:05

@ TS; je verteld dat je het geld niet hebt voor een grotere kooi, maar wat als er dan iets met je konijn gebeurd? Is daar dan wel het geld voor?
Op marktplaats staan zo onwijs veel kooien voor een klein prijsje, die nog groter zijn ook. En geloof me, een konijn is gelukkiger met minder ruimte, maar dan wel een vriendje, dan met heel veel ruimte en dan geen vriendje!
Ik lees diverse reactie's dat wij niet zo moeten zeuren en onze meningen maar voor ons moeten houden.
Maar waar wij nou zo benieuwd naar zijn, ts waarom geen 2 konijnen? Waarom wil je er persee één?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:15

Elma_ schreef:
x_Marr : wat ben jij vreselijk vervelend je zin aan t doordauwen hier zeg! je heb het nu na 10 posts echt wel duidelijk gemaak hoe je er over denkt, je hoeft niet zo door te zagen dat werkt niet bevorderend voor het serieus nemen van je posts hoor!

en TS wat leuk dat je een konijntje neemt! Maak je wel foto''s? Ondakns die irri posts zijn er ook mensen die hem wel graag willen zien hoor Haha!
Volgens mij heb je nu je lijstje spullen wel klaar, en hartstikke leukdat ie in de tuin kan huppelen!

Ach, lees eens je onderschrift Lachen

Dieren verdienen het om gelukkig te zijn, waarom zou je dan toch zo egoistisch zijn om 1 konijn te nemen er niet zeker van te zijn dat je konijn happy is?
Hoe egoistisch ben je dan als je alleen aan ik ik ik denkt, dat je 2 konijnen geen ruimte voor hebt, geen geld voor hebt oid?
Dan moet je geen konijnen nemen..

Daarom zeg ik dat ze beter een ander dier kan zoeken wat minder ruimte nodig heeft of alleen kan zitten....

Vraag me dus ook af waaro ze daar niet over nadenkt of doet?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:12

Elma_ schreef:

Natuurlijk, er zijn altijd wel mensen blij met andere mensen die ondoordacht dieren aanschaffen!
Hoera! Lekker impulsief domme dingen doen met z'n allen! Jippie!

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:34

avensis schreef:
zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?:

Toch niet omdat het bijna kerst is??? Verward Verward Vork

Tuurlijk wel. Ik heb die van mij gekocht nu bijna 3 jaar geleden vlak voor de kerst en weet je hoe hij heet?: Flappie!! En hij is helemaal geweldig leuk.

Hier is een fotootje van (een stukje van) hem:Afbeelding

Ik heb geen betere foto want hij vindt het toestel te interessant Knipoog
Het oortje dat buiten beeld is, is het oortje dat flapt.

Hij heeft een heel weiland en een hok met 2 verdiepingen. Zijn voortanden heb ik moeten laten verwijderen (samen met de castratie maarliefst 125 euro) omdat ze helemaal verkeerd groeiden. Ik moest ze iedere week knippen en dat vond hij vreselijk. Nu ik zijn tanden niet meer hoef te knippen, vindt 'ie me weer leuk gelukkig. Omdat hij toch onder narcose moest vanwege zijn tanden (een ingrijpende operatie) heb ik hem meteen maar laten castreren zodat hij een maatje kan hebben. Ik heb trouwens nooit het idee gehad dat hij eenzaam was hoor en dat heb ik trouwens nog steeds niet. Maar als ik een leuk maatje tegen kom dan heb ik er dus twee...

Wist je trouwens dat een konijn nog 3 maanden!! na de castratie zou kunnen bevruchten?? Oeh, was ik blij dat ik dat nog even nagevraagd had... Afijn, de 3 maanden zijn nu wel voorbij en ik wil er graag een afgedankt hangoor vrouwtje bij.

Ik heb trouwens ook mijn hele leven al konijnen waaronder een paar kleurdwergpittbulls Duivel en die hebben ook altijd apart gezeten. Ze zijn grotendeels stokoud geworden en ik heb nooit echt stereotiep gedrag kunnen ontdekken. Ben benieuwd hoe het me straks bevalt om er twee bij elkaar te hebben.

Ik heb trouwens de Caafjes wel altijd met z'n tweetjes zitten. Die komen ook uit de opvang en koppelen is easy peasy...

Succes met uitzoeken van een leuk nijntje!!

Groetjes,

Aline

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:25

Je hebt al een heleboel goede tips gekregen Haha! Nu er nog wat mee doen!

Een konijn leeft in het wild in groepen en is daar erg gelukkig mee. Tevens zijn ze daar de hele dag aan het voedsel zoeken. Wij geven ze alles op een presenteerblaadje, dat eten ze op en de rest van de dag hebben ze helemaal niets te doen! De meeste konijnen vervelen zich dan ook stierlijk! Met twee konijnen heb je dat al veel minder Haha! Die houden elkaar bezig! Hoe handig! Daarbij moet je uiteraard zorgen voor voldoende afwisseling, wc rollen, ballen, etc etc.

Op de opmerking 'van alleen zitten gaan ze niet dood' is een mooi onderzoek gedaan. In de volgende link staat een mooie samenvatting van de Sophia Vereeniging waarin dus duidelijk blijkt dat ze idd niet dood gaan Maar wel een paar jaar minder leven!! Waarom zouden we dit ons konijn aan willen doen? Omdat het konijn van Pietje van de hoek ook alleen zat en wel oud werd?

Gezellig zo'n diertje in huis die niet gelukkig is *LOL* Leuk!!

Ter inspiratie voor speelgoed e.d. zie mijn onderschrift Haha!

Konijn met cavia is meestal niet zo'n goed idee. Konijnen vinden het bijvoorbeeld erg leuk om te spelen! Maar cavia's snappen daar echt geen drol van! Die gaan bang in een hoekje zitten.. Beetje sneu! De communicatie is echt belangrijk en die mist gewoon tussen deze twee verschillende dieren Haha!

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:34

Mijn vriend en ik willen na de verbouwing van ons huis ook graag een konijn. Ik wil er dit keer graag een uit een opvang halen, heb al op internet rondgekeken, maar dichtsbijzinde hier is Nijmegen. Weet iemand nog adressen in de buurt van Epe?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 00:52

www.konijnenbescherming.nl staan geloof ik ook een hoop adressen Haha! Neem aan dat je dan twee stuks bedoelt Haha! Geen opvang die een konijn alleen laat zitten!