kohtje schreef:Wat dacht je van "hinkelende"jack russels er zijn mensen die denken dat dat zo hoort!
.
Inderdaad, hoe vaak ik mensen hoor zeggen dat dat bij het ras hoort. Ik durf te stellen dat PL een stuk minder voorkomt bij de JR's die gefokt worden via de regels van de rasvereniging.
Dat soort honden zorgt ook voor de slechte naam van rashonden. Niemand kijkt bij een "slecht" exemplaar waar de hond gefokt is. Ook dierenartsen maken zich daar schuldig aan, nog nooit heeft een dierenarts aan mij gevraagd of de hond een stamboom had en gefokt was door een fokker die was aangesloten bij de vereniging maar ondertussen gooien ze er wel kreten uit van dat ras heeft veel problemen.
Als voorbeeld nu de Chihuahua die zo enorm populair is, ik kom de gekste uitspraken tegen: Het zou normaal zijn dat ze bijten (dat is het niet en is een ernstige fout!), ze zouden kleertjes aanmoeten als het koud is (ze hebben tot de hype begon altijd overleefd zonder kleertjes) etc etc.
Zelfde geldt voor de Golden Retriever met gedragsproblemen, altijd wordt dan weer gepraat over doorfok etc. Maar 80% van dit soort honden komt uit de broodfok/handel.
De Rottweiler heeft ook een slechte naam gekregen dankzij de honden die gefokt zijn buiten de rasvereniging om en zo zijn er veel meer rassen.
Nog zoiets wat ik vaak lees: komt van een erkende fokker. Zoiets bestaat helemaal niet.
De handelaar hierachter gebruikt het en heeft het op zijn poort staan en dat betekend niet veel meer dan hij voldoet aan het HKB.
Ik hoop van harte dat er vanuit de RvB nu iets gaat komen waardoor het wat simpeler en duidelijker wordt om een goede fokker te onderscheiden.
Maar er is verder inderdaad eigenlijk geen excuus meer om broodfokpup te kopen, dat is alleen van toepassing als je perse vanavond nog een pup in huis moet hebben.
Kom er dan gewoon voor uit in plaats van net te doen alsof je jezelf helemaal niet voorbereidt hebt voordat je een pup in huis nam.