Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:23

Ik heb geen katten, wil ze wel graag maar heb nu de ruimte niet. Als ik katten krijg of ze nu gratis waren of dure raskatten. Ze blijven binnen en er komt een ren over de tuin als ik die heb.

Nee, katten buitenlaten lopen vind ik tegenwoordig niet meer kunnen. Sowieso is de kans op aanrijdingen, jatten, weglopen aanwezig maar er zijn ook steeds meer gekken die gif strooien. Nee, dat wil ik mijn kat niet aandoen en ze kunnen prima in een ren en huis leven.

Daarbij vind ik het ook niet kunnen dat mijn katten voor overlast zorgen. Te denken aan sch*ten in de tuin van de buren. Vissen hengelen uit een vijfer. Vogels en ander wild vangen.

Nee, ik vind dus dat je het tegenover je dieren én tegenover de buurt niet kunt maken om je kat tegenwoordig nog los te laten.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:40

Ja idd.. Maar van de andere kant, kan ik me ook heel goed vinden in die 'gekken' die gif gaan strooien, wat ik uiteraard niet zou doen, gezien ik dat bij geen 1 dier kan. Als je je buren al zo vaak hebt gewaarschuwd, dat ze moeten zoregn dat hun kat niet bij je in de tuin komt, ben je het op den duur gewoon zat..

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:43

Mijn meter heeft een bende raskatten en heeft haar tui afgeschermd.
ze kunnen wél naar buiten, dat vind ik eigenlijk het belangrijkste Lachen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:14

Ik heb een kattenren waar ze gewoon in kunnen zonder toezicht, maar ook is de tuin op een zodanige manier afgezet dat de poezels naar buiten kunnen onder toezicht.

Maar geen haar op mijn hoofd die denkt dat ze zo naar buiten mogen. Ik heb van die dure naaktkatten en weet dat mensen weten dat deze wat waard zijn.
Of een kind/iemand die mijn katten meeneemt amdat deze denkt dat hij/zij erg ziek is Knipoog Mijn katten zijn echte allemansvrienden en lopen dus gewoon naar iedereen toe en laten zich door iedereen pakken.

Maar uiteraard ben ik ook erg bang voor het verkeer, gif, kattenhaters, aids en andere kattenziektes.

Ook mijn huiskat bleef altijd in de afgeschermde tuin, dus bij maakt het ook niet uit of het een dure raskat is of een schattig huispoesje.

Ik merk aan mijn katten trouwens echt niet dat ze "de" vrijheid echt missen. Ze zijn ook niks anders gewend.

anderea2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:18

Ik heb een red point Ragdoll en woon in een studenten huis (Enschede).

Van de vorige eigenaresse zijn er al 2 gestolen en ze woont niet eens echt in de binnen stad. Als die van mij naar buiten gaat blijf ik er gewoon bij, erg kinderachtig maar anders durf ik het echt niet. Hij is vrij tam en je kunt hem zo aanhalen buiten.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 14:09

RedPassion schreef:
Het gaat er toch niet om wat een dier gekost heeft? Verward
Beetje rare redenatie. Al mijn dieren zijn me evenveel waard hoor, wat ze ook gekost hebben. Ik heb geen raskat maar mocht ik die wel hebben dan zou ik er net zo zuinig op zijn als op de HTK kat die ik nu heb. Niet naar buiten dus, ik woon aan een drukke weg en de buurman is een kattenhater.

Het maakt inderdaad ook niet uit hoeveel hij gekost heeft, maar voor mij gaat het nu even over het feit of de wél dure katten vrij buiten komen. Omdat ik dat graag wil weten.
Leonoor schreef:
De discussie over het wel/niet buitenlaten van katten is overigens al tig keer gevoerd, waarvan de laatste discussie behoorlijk lang heeft gelopen Knipoog

Die discussie wil ik ook helemaal niet aangaan, dat mag ergens anders Haha! Wil geen dubbele topics openen natuurlijk!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:14

Ik heb een Noor, fantastische beer, duidelijk een duurdere kat.
Super knuffel, loopt op iedereen af en is zo eigenwijs dat ie ook wel eens voor een dagje verdwijnt in een schuur.
Ja dus, die komt buiten. Wil ik hem binnen houden, of in een ren, wordt ie doodongelukkig.
Hij is niet zo voorzichtig met oversteken (loopt gewoon over en verwacht dat ze voor hem afremmen) en we wonen gelukkig niet in een drukke wijkt... maar hou elke keer mijn hart vast.

Ik weet dat ik hem geen groter plezier kan doen dan hem zijn uitjes te gunnen, maar aan de andere kant realiseer ik me dat ik hem op een dag kwijt kan zijn...

Helaas bleek het voor ons niet te doen de katten binnen te houden, kids van 5 vergeten nu eenmaal nog weleens de deuren dicht te doen Bloos

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:26

Mocca schreef:
Tja, als je hier je raskat buiten laat is hij binnen een dag van de straat geplukt. Dan kan jij het nog zo'n volslagen flauwekul vinden, maar ik wil mijn kat niet kwijt! En dan gaat het helemaal niet om het geld, maar gewoon om het diertje op zich. En daarbij, ik ben er heilig van overtuigd dat als je een kat van kitten af aan gewoon alleen aan een tuigje naar buiten laat, ze ook heel erg gelukkig kunnen zijn.

En moet eerlijk zeggen dat ik het hypocriet vind dat iedereen hier roept dat katten altijd naar buiten moeten kunnen en een groot huis niet genoeg is, terwijl heel veel van de paarden 23 uur per dag op 3x3 staat. Dat is dan helemáál zielig.

Ik ben het helemaal met je eens. Paarden horen ook niet de hele dag op stal te staan Knipoog. Overigens vind ik niet dat een kat die nooit buiten komt een slecht leven hoeft te hebben, absoluut niet.

Ik begrijp dat je je kat niet kwijt wil, en bij jou in de buurt kan je hem dan blijkbaar niet buiten laten lopen. Bij mij in de buurt (Zaandam) is dit wel degelijk flauwekul, want hier heb ik er nog nooit van gehoord (en bij een grote DA-praktijk komen dat soort verhalen toch vaak wel binnen, als ze er zijn).

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:40

Mitxa schreef:
Ik heb een kattenren waar ze gewoon in kunnen zonder toezicht, maar ook is de tuin op een zodanige manier afgezet dat de poezels naar buiten kunnen onder toezicht.

Maar geen haar op mijn hoofd die denkt dat ze zo naar buiten mogen. Ik heb van die dure naaktkatten en weet dat mensen weten dat deze wat waard zijn.
Of een kind/iemand die mijn katten meeneemt amdat deze denkt dat hij/zij erg ziek is Knipoog Mijn katten zijn echte allemansvrienden en lopen dus gewoon naar iedereen toe en laten zich door iedereen pakken.

Hee - de fokker van mijn katten Doei! Haha!
Zo zijn ze opgevoed en zo zijn ze ook nog steeds... en ik ben er dus heel voorzichtig mee. Niet buiten de afgeschermde tuin.
Ze kunnen goed aangeven dat ze naar buiten willen, en staan gewoonlijk binnen 10 minuten weer binnen. Zeker met dit weer. Ze zijn toch niet gek... Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:19

Ik heb nu 4 noren (ook showkatten en wordt sporadisch mee gefokt) en die mogen alleen in de grote buitenren naar buiten, voorheen ook HTKtjes maar ook die mochten alleen in de ren. Ik heb absoluut niet het idee dat ze het buitenleven missen, het is wel zaak dat je als je binnenkatten hebt ook genoeg aandacht aan ze moet besteden.
Simpelweg je kat binnenhouden en verwachten dat hij zichzelf wel vermaakt is in mijn ogen dierenbeulerij, je moet wel met ze spelen minimaal een kartier intensief spelen per kat per dag en zorgen dat hij genoeg klim en klauterplaatsen heeft en genoeg speeltjes en krabplekken. Het liefst ook een vriendje om mee te spelen en samen te slapen/wassen en genoeg plaatsen in huis om zich terug te trekken, dan pas kun je een kat gelukkig laten zijn binnen en talen ze niet naar buiten.
Als je alleen maar een kat hebt voor de sier dan snap ik dat hij liever naar buiten wil, het is dan namelijk oersaai binnen.

Het gebeurd heel vaak dat als ik de deur naar de ren open heb ze gewoon na 5 minuten weer binnen op de bank komen slapen, ze mogen naar buiten wanneer ze willen.....

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:11

Leonoor schreef:
Inderdaad is het jatgevaar erg groot bij raskatten.

Kittenkopers die een bengaaltje komen halen bij mij tekenen idd een contract met een verbod op het los laten lopen Knipoog

Is dat echt waar ja?? Nog nooit van gehoord. En wat gebeurd er dan als je je kat toch los op de straat laat lopen?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:13

Kom ik hem linearecta weer ophalen Clown

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:28

Mijn poezen mogen ook niet naar buiten, de maine coon mag in de tuin als ik er ook ben, en dan staat ze na 10 minuten te mauwen dat ze binnen wil. De devon rex vindt het te koud buiten! Mijn pers (overleden..) vond het heerlijk om buiten aan de lijn onder de struiken te bivakkeren, hij liep ook niet veel, maar die struiken vond hij zalig. Klein nadeeltje waren al die takje, blaadjes en andere troep in zijn lange vacht Haha!

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:35

Ik zou denk ik wel de tuin afschermen. Stel je voor dat je kat opeens niet meer thuiskomt omdat iemand 'm zo maar meeneemt. Mijn kat is totaal niet duur ofzo, maar dat scheen een buitenkat te zijn. Pa heeft speciaal een luikje gemaakt. Een week daarna kwamen we er achter dat we een naar-buiten-kijken-kat hadden. Meneer kat komt alleen buiten als hij zijn behoefte moet doen, hij voelt zich te goed voor de kattenbak, en de rest van de tijd ligt hij op de bank of op bed.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:44

wij hebben een britse korthaar en 2 'gewone' katten en alle 3 komen ze ook gewoon buiten.
ze worden niet blij als ze de hele tijd binnen moeten zitten,ze gaan erg graag naar buiten,maar liggen ook graag binnen op de vensterbank als t buiten erg koud is.

ik wil dat mijn katten gewoon vrij naar buiten kunnen.
persoonlijk zou ik geen kitten bij iemand kopen van wie ze niet los buiten zouden mogen.

maar nu het koud en regenachtig is komen ze wel sneller terug van hun buitenavontuurtje,haha

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:46

De buren van mijn ouders fokken Maine Coons, hun katten komen wel buiten maar ze hebben inderdaad de helft van de tuin afgeschermt met een soort net. Kan nou niet zeggen dat ik het zielig vind voor die dieren want ze hebben heerlijk de vrijheid om te rennen en gek te doen.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:51

Leonoor schreef:

Is het meer zo van: de fokker heeft kracht en moeite gedaan voor dat mooie poesje. Stel hij wordt gestolen/aangereden whatever, is al die moeite voor niets geweest?
Of wat is het idee daar achter dan? Ben wel nieuwsgierig Clown

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:55

Ik heb nu al een kat verloren doordat een één af andere gek door de polder croste, en mijn kat heeft doodgereden...
Ik zou mijn tuin afschermen, anders heb je 500 euro weggegooid [ of het is kapot gereden Verdrietig ]

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:56

aronneke schreef:
Leonoor schreef:

Is het meer zo van: de fokker heeft kracht en moeite gedaan voor dat mooie poesje. Stel hij wordt gestolen/aangereden whatever, is al die moeite voor niets geweest?
Of wat is het idee daar achter dan? Ben wel nieuwsgierig Clown

Niet eens alleen met het oog op de fokker die er moeite in heeft gestoken. Wie weet wat er met het diertje gebeurt wanneer hij van de straat geplukt wordt? Wie weet gaat het alleen om het mooie vachtje? Als je dat kan voorkomen, doe je dat toch?

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:57

Mitchall schreef:
Ik heb nu al een kat verloren doordat een één af andere gek door de polder croste, en mijn kat heeft doodgereden...
Ik zou mijn tuin afschermen, anders heb je 500 euro weggegooid [ of het is kapot gereden Verdrietig ]

Nou dat denk ik dus ook. Mijn HTK kat is me net zoveel waard, laat ik laat ik dat voorop stellen. Maar je koopt een raskat van zeg €500, en hij wordt aangereden na 2 maanden bijvoorbeeld, voel je dat diep in je hart (door wat hij gekost heeft) toch dubbel, naar mijn mening

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:59

Citaat:
Niet eens alleen met het oog op de fokker die er moeite in heeft gestoken. Wie weet wat er met het diertje gebeurt wanneer hij van de straat geplukt wordt? Wie weet gaat het alleen om het mooie vachtje? Als je dat kan voorkomen, doe je dat toch?

Dat is ook zo ja!
Maar stel nou dat de fokker van mijn kat erachter komt dat mijn kat op straat loopt, wat kan hij/zij daar dan tegen beginnen?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:00

Chiqa schreef:
tessyke schreef:
laat je kat buiten lopen: je vind je kat platgereden, vergiftigd of gewoonweg niet terug

Ik heb al meer dan 20 jaar katten om mij heen én buiten maar heb dit nog nooit meegemaakt, wat een onzin verdrijven is ook een vak Knipoog

-wij hadden een kat dat buitenleip en die hebben ze meegenomen
-Onze siamees hebben we vorig jaar van de weg af kunnen halen
conclusie: bij ons komen de katte niet meer buiten Knipoog

onze onderbuurvrouw liet haar katten ook buitenlopen en die zijn allemaal vergiftigd

nee bedankt
en nee overdrijven is geen vak...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:01

Wanneer je een contract tekent betekent dat dat beide partijen akkoord gaan met de inhoud. Als je dus in je contract stelt dat zodra de poes buiten loopt jij hem kan ophalen, nou dan kan je hem ophalen..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:02

Wat er in theorie kan gebeuren?
Ik heb een contract met de fokker getekend waarin ik zeg dat ik ze niet op straat laat lopen. Als ik me daar niet aan hou dan ben ik (waarschijnlijk) toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van dat contract; goedmaken is dan niet meer mogelijk. In dat geval mag de fokker het contract ontbinden en de kat terughalen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:02

maar je zet dan toch niet je dure kat voorop,of je houdt die alleen binnen en je 'gewone' kat buiten.tessyke?
ik kan je reactie wel begrijpen.
gelukkig is dat hier niet