Yamcha, dan moet je eens zien wat ik daaronder heb geschreven het is de combinatie van het geheel, niet 1 onderdeel ervan dat bepaald of iemand al dan niet verantwoordelijkheidsgevoel heeft
@ Yamcha; volgens mij heb je het in je hoofd dat iemand die een hond uitlaat minimaal 16 moet zijn, puur kijkend naar de leeftijd en niet naar de karakters van kind en hond waarop je het verantwoordelijk vind of niet?
Ik ben zo gruwelijk zuinig op mijn mooie hond he....
Zou je denken dat het misschien ook komt omdat ik Nederlandse ben en jij Belgische? Dat de Belgen wat minder 'hard' zijn in hun taalgebruik? Soms denk ik wel eens dat daar ook miscommunicaties van komen.....
ik ben ook iemand die best zwart wit denkt..... daar zal 't ook wel van komen dan
tzal idd wel aan mijn Belgische wafel liggen nee serieus, wij Belgjes zeggen het idd heel anders dan julllie. de meeste Nederlanders zeggen het boem baf erop, klinkt het niet, ja dan botst het maar... wij Belgjes maken graag opstelletjes
Ik denk dat het antwoord op de vraag waar dit hele topic mee begonnen is, is...niemand die het weet
Het is niet in leeftijd uit te drukken, vind ik. De ene 11 jarige heeft inderdaad meer verantwoordelijkheidsgevoel, gevoel voor dieren en verstand van dieren dan de andere 11 jarige. Dit moet je echt per kind-hond combinatie bekijken.
Dat je een grens trekt op 16 vind ik persoonlijk overdreven. Alsof de hond kan zien: oh, kind is nu 16, dan ga ik er maar naar luisteren! Zo werkt het niet. Ook niet in de houding die een kind ineens aanneemt als deze de leeftijd van 16 bereikt. Ik ben bijvoorbeeld altijd een heel verantwoordelijk kind geweest en ook ik liet onze Landseer van 80 kilo alleen uit toen ik 8 jaar was en daar was niets onverantwoordelijks aan Deze hond luisterde hartstikke goed naar mijn ouders én naar de kinderen. Nu kun je zijn gewicht in de groep gooien, maar als de hond graag wil, dan hadden mijn ouders hem ook niet kunnen houden, dus in dat opzicht verandert er niets. Hond stond onder appel, ook bij de kinderen. Is nooit fout gegaan! Wij woonden in Rotterdam en het was zelfs veel veiliger om mét hond over straat te gaan dan zonder Zeker als je een hond van 80cm schofthoogte mee hebt die 80 kilo weegt
Maar ja, hij had kennelijk niet door dat we nog geen 16 waren (geintje Yamcha!)
Mijn eindconclusie: je kunt het niet zwart wit zien, elk kind is anders, elke hond is anders
Maar ja, hij had kennelijk niet door dat we nog geen 16 waren (geintje Yamcha!)
Wat een domme hond
Kon hij geen kalenderkijken?
Kunnen ze hier wel hoor
Maar toch..... mijn hond dendert zo over mijn broertje van 8 heen, mijn zusje is in april 16 geworden, en het afgelopen jaar is hij steeds respectvoller naar haar toe geworden
Ze straalt ook meer zelfverzekerdheid uit, de hond reageert daar sterk op...... dus die 'harde' leeftijdsgrens van mij komt ook uit ervaring....
Ik had vanaf mij 9/10 jaar mijn eerste ratjes waar ik helemaal zelf voor zorgde. Verder liep ik al vroeger met honden rond (ouders waren wel steeds wat in de buurt) maar ik herinner me toch nog dat ik met een van mijn zussen elk met een hond op stap gingen
Sommige leeftijden zijn inderdaad nog twijfelachtig, maar een kind van 6 is in mijn ogen altijd onverantwoord.
Dat honden geen/weinig respect voor kinderen hebben komt denk omdat kinderen ontzettend wisselvallig zijn qua gedrag. Rust en duidelijkheid zijn daarbij belangrijk, en dan hebben de meeste kinderen gewoon niet.
ik ben 16 ik laat de hand regelamtig uit bernersenne reu
maar mijn zusje van 11 kan er echt niet mee de straat op hij sleurt haar mee toen hij pup was heeft ze er wel vaker mee gelopen maar nu is het nog te risico vol ze gaat vaak wel onze kleine prullenbak hondje uit laten van 33 cm groot
licht er zowie zo aan welk dier en hoe groot en hoe sterk
ik laat niemand die jonger is als mij aleen bij de paarden verzorgsters dan ze moetten altijd naar huis als ik er niet ben of mijn moeder en pas komen als ik er ben gewoon om ongelukken te verkomen ik heb nu geen verzorgers maar had er wel
dus ik vind 16 jaar eigenlijk een goede leeftijd maar met katten of kleine honden vind ik dat 10 een redelijk goede leeftijd is
Ik was 8 toen ik 2 parkieten kreeg. Ik voerde en verzorgde ze iedere dag braaf en heb dit jaren volgehouden, tot de puberteit ofzo Ook had ik een konijn toen ik 6 was? hier weet ik alleen zelf niet veel meer vanaf, behalve dat die slingertje heette
Verder ben ik zelf opgegroeid met dieren. Ik weet niet beter dan dat we altijd honden en katten hebben gehad.
Jari is nu 4 en die heeft al sinds hij 2 is zijn ''eigen'' dieren. Dat wil zeggen, hij voert ze (ik zeg hoeveel) en kijkt er naar (vissen pak je nou eenmaal niet op ) Ik doe de rest van het onderhoud. Eerst had hij een aquarium met wat visjes. Toen een aquarium met garnaaltjes etc. Dit is helaas niet goed gegaan (komt niet door Jari ) en nu heeft hij 2 hagedisjes. En alweer hij voert ze en pakt ze soms op. Ik doe de rest. Ook heeft hij een hamster. Deze staat op mijn kamer vanwege het lawaai en wat op mijn kamer staat voer ik dus ook maar hij mag hem er af toe uit halen. Onder toezicht! Uiteraard.
Ik vind het belangrijk dat kinderen opgroeien met dieren en ook weten dat je er verantwoordelijk voor moet zijn. Jari weet dat hij iedere dag voor zijn beestjes moet zorgen en doet dit dus ook braaf. Hij zal nooit zomaar een dier pijn doen, zelfs geen vlieg! En is ook voor nog geen enkel dier bang. En dat wil graag zo houden
Mijn mening is dus, kinderen kunnen niet vroeg genoeg leren om met dieren om te gaan. Ik zou hem niet direct alleen op straat laten lopen met een hond, hij is nog maar 4. Maar als hij 10 is en we wonen nog steeds in een nette buurt mag hij dat gerust alleen doen