Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Chihuahua blaft heel erg & plast in huis! Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:03

Buckje schreef:
BertBaley schreef:
Nou schrijf het dan hier.
Met de neus erdoor heen halen, bedoel ik dus niet bijvoorbeeld daarna een schop of knal oid geven he!

Sorry hoor maar wat ben jij WALGELIJK!

je schoft of geeft je hond geen knal!
misschien wat beter opvoeden!

oeps, dat heb ik niet gelezen.... als je een hond van dat formaat schopt of een knal geeft breek je geheid wat ribben.
daarbij: de eerste hond die beter wordt van slaan of schoppen is nog niet geboren. Ik zal nooit, maar dan ook echt NOOIT een hand opheffen naar mijn hond.... godzijdank heb ik dat dan weer wel geleerd.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:05

Inderdaad geen respect voor je dier heeft dit! Zo ben je echt geen hond waar! laat staan geen enkel dier.

Heb je wel eens na gedacht hoe teer die hondjes zijn ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:16

Buckje schreef:
Inderdaad geen respect voor je dier heeft dit! Zo ben je echt geen hond waar! laat staan geen enkel dier.

Heb je wel eens na gedacht hoe teer die hondjes zijn ?

Laten we geen conclusies trekken...
Misschien bedoelde ze te zeggen dat de hond EN niet door zijn eigen pis sleurt, EN niet schopt of slaat....
Althans, dat hoop ik.

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:23

Gaat offtopic...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:24

mytens1 schreef:
Gaat offtopic...

Waar dan?

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:54

Er staat toch duidelijk dat ze bedoeld NIET te schoppen/slaan .. volgens mij was het bedoeld om te zeggen wat ze dus niet doet, het staat er wel wat krom ..Maar ik kan er niet uithalen dat ze dit dus wel doet..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:13

De hond is op zoek naar zijn plek in het gezin, zoals al eerder gezegd wordt. Kortom, een rangordeprobleem. Dit wil niet meteen zeggen dat de hond dominant is! De hond is onzeker over zijn plek! Ook minder dominante honden zetten hun geur af in een nieuwe situatie. Dit is volkomen normaal. Het begrip dominantie wordt door sommigen verkeerd gebruikt.

Iedere hond wil in een nieuwe situatie weten wat zijn plek is en zal zijn op een of andere manier er achter moeten zien te komen waar hij staat, wat zijn positie is binnen de rangorde (dus binnen het gezin). Ook zijn blaffen staat hiermee in verband (verdedigen territorium), maar zoals ook al gezegd zit dat blaffen ook wel in het ras. toch zijn er genoeg manieren voor om dit blaffen op een hondvriendelijke manier te verminderen. (Voorbeelden in dit topic al genoemd).

Deze hond heeft hier nog geen zekerheid over en zet daarom zijn geur af (het plassen). De leden van jullie gezin zullen hem hier duidelijkheid over moet geven. Verdiep je in de lichaamstaal van de hond en wat rangorde precies is. Zo kun bepalen (door je hond te observeren) of hij plast uit onzekerheid, omdat zijn plaats niet duidelijk is, of dat hij aan het plassen is omdat hij hogerop wil komen in de rangorde (en die ruimte er blijkbaar is). Er zijn veel goede boeken geschreven, die zeker de moeite waard zijn om te lezen.

Een aantal interessante boeken op dit gebied zijn bijvoorbeeld:
- Hondencultuur
Een revolutionaire nieuwe manier om de relatie tussen mens en hond beter te begrijpen. Alles over: leren kijken vanuit het
perspectief van de hond; hondenintelligentie en hondenmoraal; de hond en hoe hij echt is; voorspelbaar en sociaal gedrag;
gedragsproblemen en oplossingen; gerichte trainingen.

- Kalmerende signalen
De focus op kalmerende signalen van honden is revolutionair voor de hondentraining en heeft het begrip voor het wezen van de
hond vergroot. Boek volledig in kleur.

Inhoud:
- introductie
- de belangrijkste kalmerende signalen
- de overige signalen
- samenvatting
- observeren, repareren
- ontwikkeling en opgroeien
- leiderschap of ouderschap
- voorbeelden uit de praktijk
- stress bij honden
- jouw eigen keuze
- praktische tips

- De Psychologie van de hond
Stanley Coren geeft inzicht in de manier waarop honden denken, problemen oplossen en nieuwe informatie opnemen. De
psychologie van de hond, gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek en op observaties van de auteur, is helder
geschreven en bevat handige tips. Coren laat je door de ogen van een hond kijken, met de oren van een hond luisteren, de
wereld met een hondenneus besnuffelen.

- Honden trainen volgens de regels der natuur deel I
Van nature vertoont een hond roedelgedrag en op dit gegeven is de opvoedings en trainingsinstructie in dit boek gebaseerd.
Het natuurlijk gedrag van de hond is het uitgangspunt bij alle lessen die aan bod komen. Dit maakt de methodiek geschikt voor
elke hond, ongeacht de leeftijd van het dier.
Elke hond ghedraagt zich volgens de genetische gedragscode, maar is in staat om hier op een eigen wijze mee om te gaan. Door
middel van geur en lichaamstaal leert de hond zijn plek in de menselijke roedel te accepteren.

- Honden trainen volgens de regels der natuur deel II
Het perspectief van onze hond is hondentaal die bestaat uit geurentaal, lichaamstaal en de combinatie van die twee. Mensen zijn juist verbaal en visueel ingesteld. Geur en lichaamstaal zijn voor ons onbekende 'taal'aspecten. Hierdoor bekijken wij de hondentaal bijna onoverkomelijk vanuit onze menselijke beleving en zijn de hondse 'taal'aspecten in de dagelijkse praktijk van de opvoeding nauwelijks terug te vinden. Door ons te verdiepen in het hondse perspectief, in zijn sociale leren, zijn geur en lichaamstaal, kunnen we miscommunicatie voorkomen en de taal van onze hond beter begrijpen, verstaan en 'spreken'!

Ik denk dat het zeer de moeite waard is om je meer te verdiepen in het gedrag van honden, om zo je hond beter te leren begrijpen en dat de porblemen met je hond zeker wel op te lossen zijn. Ik vraag me alleen af of het probleem van het plassen met castreren verholpen wordt. Ik denk het niet, maar zoals je zelf al zei staar je je daar ook niet blind op. Succes in ieder geval!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:23

Dreeetje schreef:
Als een hond op zijn rug gaat liggen terwijl jij binnen komt is niet een goed teken. De hond verwacht dan direct al dat jij boos wordt terwijl hij niet eens weet dat hij wat verkeerd heeft gedaan. de hond gaat op zijn rug liggen omdat JIJ dan met een boze stem binnen komt. Een hond moet je op heterdaad betrappen. Een hond begrijpt echt niet dat hij wat verkeerd doet als hij een schoen heeft verkauwd en dat jij een uur later binnen komt en snapt dat dat toen fout is gegaan. De hond heeft dus gewoon al de verwachting dat jij met een boze stem binnen komt...

Helemaal mee eens. De hond is al lang vergeten wat hij gedaan heeft en kan niet meer de link leggen met het plasje en de straf die je hem geeft. De hond reageert op het gedrag van degene die hem straft. Als dit vaak genoeg gebeurt, zal de hond het thuiskomen van je gaan associëren met straf en daarom zo reageren.

Ik heb laatst iets gelezen over een onderzoek dat er gedaan is over het effect van straffen bij honden.
Hierbij mochten honden niet uit een bepaalde voerbak eten met lekker voer. De honden werden in drie groepen gedeeld. De eerste groep werd meteen gestraft als het wilde gaan eten uit de bak, de tweede groep werd pas na een aantal seconden gestraft en de de derde groep nog veel later.
Later lieten ze de honden alleen in de ruimte met de voerbak, om te kijken hoe lang het duurde voordat de hond toch uit de voerbak ging eten. Bij de honden die meteen gestraft werden duurde dat opmerkelijk langer dan bij de honden uit de tweede en derde groep. Bij de derde groep bleek er zelfs bijna geen twijfel te zijn bij de honden en liepen ze vrijwel meteen op de bak af.

Hieruit blijkt dat timing een hele belangrijke rol speelt bij straffen. Anders heeft het totaal geen nut.
Helaas is timing niet zo heel eenvoudig en daarom is het alleen een doeltreffende trainingsmethode bij trainers die die timing beheersen. En dat zijn er niet veel. Vandaar dat het voor 'gewone' hondeneigenaren beter is om te werken via belonen. Hierbij speelt timing een iets minder cruciale rol, al heeft het natuurlijk ook geen zin om de beloning pas later te geven. Maar de precisie van het belonen is iets minder gevoelig dan bij straffen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:30

Pollewoppy schreef:
De hond is op zoek naar zijn plek in het gezin, zoals al eerder gezegd wordt. Kortom, een rangordeprobleem. Dit wil niet meteen zeggen dat de hond dominant is! De hond is onzeker over zijn plek! Ook minder dominante honden zetten hun geur af in een nieuwe situatie. Dit is volkomen normaal. Het begrip dominantie wordt door sommigen verkeerd gebruikt.

Iedere hond wil in een nieuwe situatie weten wat zijn plek is en zal zijn op een of andere manier er achter moeten zien te komen waar hij staat, wat zijn positie is binnen de rangorde (dus binnen het gezin). Ook zijn blaffen staat hiermee in verband (verdedigen territorium), maar zoals ook al gezegd zit dat blaffen ook wel in het ras. toch zijn er genoeg manieren voor om dit blaffen op een hondvriendelijke manier te verminderen. (Voorbeelden in dit topic al genoemd).

Deze hond heeft hier nog geen zekerheid over en zet daarom zijn geur af (het plassen). De leden van jullie gezin zullen hem hier duidelijkheid over moet geven. Verdiep je in de lichaamstaal van de hond en wat rangorde precies is. Zo kun bepalen (door je hond te observeren) of hij plast uit onzekerheid, omdat zijn plaats niet duidelijk is, of dat hij aan het plassen is omdat hij hogerop wil komen in de rangorde (en die ruimte er blijkbaar is). Er zijn veel goede boeken geschreven, die zeker de moeite waard zijn om te lezen.

Een aantal interessante boeken op dit gebied zijn bijvoorbeeld:
- Hondencultuur
Een revolutionaire nieuwe manier om de relatie tussen mens en hond beter te begrijpen. Alles over: leren kijken vanuit het
perspectief van de hond; hondenintelligentie en hondenmoraal; de hond en hoe hij echt is; voorspelbaar en sociaal gedrag;
gedragsproblemen en oplossingen; gerichte trainingen.

- Kalmerende signalen
De focus op kalmerende signalen van honden is revolutionair voor de hondentraining en heeft het begrip voor het wezen van de
hond vergroot. Boek volledig in kleur.

Inhoud:
- introductie
- de belangrijkste kalmerende signalen
- de overige signalen
- samenvatting
- observeren, repareren
- ontwikkeling en opgroeien
- leiderschap of ouderschap
- voorbeelden uit de praktijk
- stress bij honden
- jouw eigen keuze
- praktische tips

- De Psychologie van de hond
Stanley Coren geeft inzicht in de manier waarop honden denken, problemen oplossen en nieuwe informatie opnemen. De
psychologie van de hond, gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek en op observaties van de auteur, is helder
geschreven en bevat handige tips. Coren laat je door de ogen van een hond kijken, met de oren van een hond luisteren, de
wereld met een hondenneus besnuffelen.

- Honden trainen volgens de regels der natuur deel I
Van nature vertoont een hond roedelgedrag en op dit gegeven is de opvoedings en trainingsinstructie in dit boek gebaseerd.
Het natuurlijk gedrag van de hond is het uitgangspunt bij alle lessen die aan bod komen. Dit maakt de methodiek geschikt voor
elke hond, ongeacht de leeftijd van het dier.
Elke hond ghedraagt zich volgens de genetische gedragscode, maar is in staat om hier op een eigen wijze mee om te gaan. Door
middel van geur en lichaamstaal leert de hond zijn plek in de menselijke roedel te accepteren.

- Honden trainen volgens de regels der natuur deel II
Het perspectief van onze hond is hondentaal die bestaat uit geurentaal, lichaamstaal en de combinatie van die twee. Mensen zijn juist verbaal en visueel ingesteld. Geur en lichaamstaal zijn voor ons onbekende 'taal'aspecten. Hierdoor bekijken wij de hondentaal bijna onoverkomelijk vanuit onze menselijke beleving en zijn de hondse 'taal'aspecten in de dagelijkse praktijk van de opvoeding nauwelijks terug te vinden. Door ons te verdiepen in het hondse perspectief, in zijn sociale leren, zijn geur en lichaamstaal, kunnen we miscommunicatie voorkomen en de taal van onze hond beter begrijpen, verstaan en 'spreken'!

Ik denk dat het zeer de moeite waard is om je meer te verdiepen in het gedrag van honden, om zo je hond beter te leren begrijpen en dat de porblemen met je hond zeker wel op te lossen zijn. Ik vraag me alleen af of het probleem van het plassen met castreren verholpen wordt. Ik denk het niet, maar zoals je zelf al zei staar je je daar ook niet blind op. Succes in ieder geval!

Hier ben ik het dus helemaal mee eens!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:33

Nikka schreef:
Ik heb er zelfs een bij behendigheid gezien!
Probleem bij chihuahua en ook bij andere kleine honden is dat ze fel zijn en zichzelf als grote hond zien. De mens maakt ze angstig door ze bij andere grote honden weg te houden of zelfs op te tillen (helemaal fout). Behalve angstig worden kan aan de andere kant ook de eventuele dominantie hierdoor worden versterkt. Over het algemeen kan een kleine hond zich uitstekend redden bij grote honden en is ze vaak nog de baas ook.

Ik sluit me hier bij aan.
Ik vind het zowieso erg jammer om te zien (niet alleen bij kleine honden) dat veel hondeneigenaren zich niet genoeg bewust zijn van het sociale aspect binnen hondengedrag. De hond is een sociaal dier en wil graag contact met soortgenoten. Ik merk het zelf als ik met mijn hond buiten loop, veel mensen vermijden het contact met andere honden. De honden zijn aangelijnd en wanneer er een andere hond in het zicht komt, wordt de hond nog wat korter vastgepakt. Want stel je voor dat hij naar de andere hond toegaat.
Deze mensen realiseren zich niet dat ze hiermee alleen het probleem vergroten. Een hond die niet naar andere honden toe mag om ze even te begroeten, even te snuffelen, zal steeds gefrustreerder worden aan de lijn. Wanneer een ontmoeting dan een keer niet te vermijden is, reageert de hond veel heftiger. (Wat voor de baas de bevestiging lijkt te zijn om de hond de volgende keer juist weer bij andere honden weg te houden.)
Uit een onderzoek naar stress bij honden bleek dat honden die tijdens het uitlaten niet in contact kwamen met andere honden, meer stress hadden dan honden die dit wel hebben.

Het lijkt wel alsof veel hondeneigenaren bang zijn dat hun hond meteen opgevreten wordt door een andere hond bij een ontmoeting. Dit is jammer en in mijn ogen een gebrek aan kennis over de taal van de hond (vooral lichaamstaal). Elke hond 'spreekt' dezelfde hondentaal, of het nu gaat om een kleine chihuahua of een grote Duitse Dog. Honden hebben bovendien een groot scala aan conflictvermijdende signalen die ze normaal gesproken eerst zullen gebruiken voordat ze tot aanval over gaan. Maar zoals ik al zei, ligt dat bij een gefrustreerde hond natuurlijk een beetje anders...

Het lijkt misschien wat offtopic, maar ik noem het toch, omdat ik denk dat een groot deel van problemen met honden verholpen en voorkomen kan worden door meer kennis van hondengedrag en hondentaal. Waarom doet mijn hond iets en wat wil hij er mee zeggen....
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 26-10-08 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:34

@ Nikka: Ik denk dat wij op 1 lijn zitten Knipoog

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:39

Buckje schreef:
BertBaley schreef:
Nou schrijf het dan hier.
Met de neus erdoor heen halen, bedoel ik dus niet bijvoorbeeld daarna een schop of knal oid geven he!

Sorry hoor maar wat ben jij WALGELIJK!

je schoft of geeft je hond geen knal!
misschien wat beter opvoeden!

Ach rot jij nou toch is op joh, jij probeert mij alleen zwart te maken omdat we ruzie hadden.

Dat bedoel ik dus dat ik NIET!! doe. Denk je nou echt dat ik dat doe zo'n klein beest schoppen, nee dan ben je erg laf.!

Sorry mensen maar dit bedoel ik alleen tegen BUCKJE, we kunnen niet zo goed met elkaar opschieten.
Ik ga dat van jullie even lezen!
Laatst bijgewerkt door BertBaley op 26-10-08 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 13:47

Pollewoppy schreef:
Hieruit blijkt dat timing een hele belangrijke rol speelt bij straffen. Anders heeft het totaal geen nut.
Helaas is timing niet zo heel eenvoudig en daarom is het alleen een doeltreffende trainingsmethode bij trainers die die timing beheersen. En dat zijn er niet veel. Vandaar dat het voor 'gewone' hondeneigenaren beter is om te werken via belonen. Hierbij speelt timing een iets minder cruciale rol, al heeft het natuurlijk ook geen zin om de beloning pas later te geven. Maar de precisie van het belonen is iets minder gevoelig dan bij straffen.

Het gaat ook al veel beter, hij wordt nu onwijs veel beloond.
Hij heeft al een hele poos niet meer binnen geplast (klopt af Huilen van het lachen )
Ik reken er idd niet op dat het weggaat met castreren, ik zal ik gaan kijken voor zo'n boek!
Ik til hem trouwens nooit voor een andere op oid, ik las daar ook iets over.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 13:57

Mooi om te horen dat het al veel beter gaat!
Zeker met zo'n hondje met verleden heeft het ook vooral tijd nodig.

Heel goed dat je hem niet optilt bij andere honden. Het was ook niet persoonlijk voor jou bedoeld, maar iets in het algemeen.
Hoop niet dat je het persoonlijk hebt opgevat, maar als ik je reactie lees, denk ik dat dat meevalt Knipoog

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-08 14:00

Oh nee hoor!
Dankje!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 15:32

Pollewoppy schreef:
@ Nikka: Ik denk dat wij op 1 lijn zitten Knipoog

Dat denk ik ook. Haha!